ja hannen vaktar runt omkring honan åker in och ut,men jag har inte sett att han varit där,men jag jobbar ju mellan 7och 4 så han kan ju ha varit inne då:)MaxRobban skrev:Vore ju synd om där fanns ägg, men ser det ut som att hannen vaktar runt den som ett yttre revir ? Är honan mest inne i krukan o bara kommer ut snabbt då o då ? För är där ägg ska de inte störas, men lät som inte hannen alls varit där inne vad du visste iallafall..
Birgitta W skrev:Grattis till småglina! Det är så roligt att se hur dom växer upp till små kopior av sina föräldrar! :)
Min första hanne åt inte sina barn, men det gör denna hannen jag har nu, så honan släpper honom inte honom ynglen, förrän det är dags för nästa kull att komma fram.
Då kniper han några... :(
Du måste inte ha en extra pump för att kläcka artemia. Jag kläcker med "glassburksmetoden"! Går jättebra!
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206
Lycka till! :)
MaxRobban skrev:Ibland låter jag fiskarna ha en kull helt orörd så får det gå som det vill, men är jag angelägen om att ta tillvara en del yngel brukar jag försiktigt gå ner med en slang o suga upp en del yngel, gäller man inte skrämmer för mkt... så har jag en liten grupp ungar jag tar hand om. Så får föräldrarna ha sin grupp. men vad matar du dina yngel med ?
MaxRobban skrev:Då jag ska ta hand om yngel och suger upp en liten grupp med en slang så har jag dem i litet oinrett akvarium på 12 liter med bara en syresten, där kan jag lätt mata och sedan får de flytta till större då de växer...
Cyklops brukar vara för stort foder i början, men det brukar smulas sönder så kanske blir små bitar de får i sig, har du sett om de tycks äta ? Ska jag mata ute i ett akvarium så sprutar jag ner mat med slang precis där ynglen är.. har slang med en hårt plaströr så går det lätt att styra... möjligt du kan smula din cyklops o spruta ner till dem. Finns ngt som heter Bosmidider också.. detta finns också som fryst och de är mindre än Cyklops..
Men jag ger mina nykläckt artemia, men det kanske du kan testa till en annan kull. Men visst är det roligt med yngelvårdande fiskar ?
Hälsn Robban
spazm skrev:Har du bara tillräckligt med gömställen så funkar det fint. Har själv ancistrus + palettciklider i samma kar och de är ingen fara. Paletterna klassar i alla fall jag som något mer elak mot andra fiskar än kakaduan (i alla fall vid lek) men ancistrus går den inte på.
Hella2 skrev:jaha,så var det dags för yngel igen:) Det känns bara så trist att veta att ingen kommer att överleva:( ,men jag får bita ihop och hoppas att föräldrarna tycker det är trevligt för stunden iallafall.