Tuffsiga fenor

#1 - 4 juli 2007 07:52
Jag upptäckte för några dagar sedan att jag hade nitrit i vattnet. Har gjort vattenbyten varje dag i fyra dagar och haft i Aquasafe. Nitritvärdena är nu så gott som nere på noll men fiskarna ser ut att må dåligt. De är mycket stilla och står mest vid ytan, kippar dock inte efter luft. Flera av mina scalarer och min JD hane har blivit tuffsiga i fenorna.....kan det vara sviter från nitritvärdena eller kan det vara någon annan sjukdom? Mycket tacksam för hjälp // Carina
#2 - 4 juli 2007 08:55
Har sökt lite runt på forumet och läst om fenröta. Några av mina scalarer, en mal och JD hanen har hack i fenorna. Malen har stora hack i ryggfenan. JD hanens fenor vid gälarna har blivit fransiga och vita längts ut i kanterna. Kan det vara fenröta jag fått i akvariet?
#3 - 4 juli 2007 09:44
Halloj!
Det låter onekligen som fenröta. Jag är dock vansinnigt dålig på sjukdomar så det är ingen säker gissning!
Jag har precis varit inne på en tråd och försökt hjälpa Henke72 med sin sjuka Scalare. Det finns en sida som har bra bilder på olika sjukdomar här; http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en
Kolla in den så kanske du kan hitta vad som är fel på dina fiskar.

En beskrivning på hur man navigerar på den sidan hittar du i mitt inlägg här;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=985437#post985437
#4 - 4 juli 2007 10:24
Tack för ditt svar. Jag var in på länken du bifogade och tittade på bilderna. Tycker inte riktgt det ser ut som fenröta, men det kan ha gått längre på fiskarna på bilderna än vad det gjort med mina kanske.
Detta med att fiskarna står mycket stilla, kan det ha med fenrötan att göra? Faktum är att även de fiskar som har hela och fina fenor är passiva. Har JD som har yngel just nu och de håller resten av invånarna på avstånd och jag har funderat på om det kan vara deras förtjänst att fiskarna håller sig stilla? Är jag helt ute och cyklar?
#5 - 4 juli 2007 10:43
Tack för ditt svar. Jag var in på länken du bifogade och tittade på bilderna. Tycker inte riktgt det ser ut som fenröta, men det kan ha gått längre på fiskarna på bilderna än vad det gjort med mina kanske.

Detta med att fiskarna står mycket stilla, kan det ha med fenrötan att göra? Faktum är att även de fiskar som har hela och fina fenor är passiva. Har JD som har yngel just nu och de håller resten av invånarna på avstånd och jag har funderat på om det kan vara deras förtjänst att fiskarna håller sig stilla? Är jag helt ute och cyklar?

Nä, du är nog inte ute och cyklar... har man lekande JD i karet förstår jag mycket väl att de andra står still... typ där JD:arna har ställt dom. JD är ena bitska jäklar när de leker så det är nog bett från dom du ser. Att JD-hanen är lite fransig i fenorna beror nog på att far omkring och håller undan. Mina Discushanar brukar få lite "sprickor" i fenorna när de fajtas - detta läker dock ihop på nolltid.

Men, om fenorna delar sig extremt mycket och blir vita i kanterna och liksom vittrar bort så är det ju något knas. Fenröta, har jag hört, är ganska lätt att bli av med. Är dock osäker då jag inte haft denna sjukdom i mina egna kar, men jag tror att en kur med "fenrötamedicin" gör susen. Om, vill säga, det är fenröta du har...
#6 - 4 juli 2007 11:41
bra att du fått ner nitritvärdena men nu bör du ställa dig frågan varför nitrit?
har du tillräcklig filtrering till din fisklast?
byter du tillräckligt med vatten?
Nitriten kan mycket väl ge bestånde men på din fisk så som skadade gälmembran bl.a
#7 - 4 juli 2007 11:47
Det var nog fler orsaker till nitriten.....bland annat hade jag inte gjort vattenbyten som jag skulle och som pricken över i så hällde min lilla treåring i en hel burk fodertabletter. Jag lyckades få upp det mesta men det var nog en hel del kvar. Har nu gjort dagliga vattenbyten och inte matat på tre dagar så nu verkar det ok.

Tack för era svar. Hoppas att det är på grund av yngelvården fiskarna ser tilltuffsade ut så att det inte är röta. Avvaktar nån dag för att se hur det utvecklar sig innan jag medicinerar // Carina

Annons