Tuggande Auratus

#1 - 13 december 2004 20:22
Hejsan,

Med risk för att bli tjatig över dessa jäkla yngel som aldrig överlever så skulle jag vilja ha ett råd. Jag har nu en Auratus som tuggar och har gjort det ca 14-16 dagar. Ska jag flytta över henne till ett eget kar? Hon har inte börja släppa ut ynglen än. Risken är att de andra fiskarna käkar upp dem om hon får gå kvar, eller?

Jag har en blå delfin som tuggade fram till för några dagar sedan då jag flyttade över henne till ett mindre kar. Hon spottade yngel men tog väl hand om dem efter det, trodde jag... Hon käkade visst upp dem!!! Två stycken hade gömt sig i pumpen och är de enda som lever.

Om jag flyttar över honan (auratusen) kommer hon oxå käka upp sina yngel? Kommer hon fungera att gå i hop med de två delfinynglen?

Snälla ge mig råd, jag bara misslyckas hela tiden.

/Ullis
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 december 2004 20:30
Det finns ingen exakt bra svar eftersom det skiljer sig mellan olika arter och individer, dock skall sägas att just C.moorii spottar lättare när de flyttas än de flesta andra arter.
Fördelen med att flytta honom är att ynglen då har större chans att klara sig, nackdelen är att hononan ofta blir mycket jagad när hon släpps tillbaka.

Annons