Tuggande blå delfinciklidhona

#1 - 19 oktober 2004 15:45
Hjälp mig! Jag har en blå delfinciklid hona som har hela munnen full med ägg. Förra gången slutade det med att hon spottade ut äggen och hanen käka upp dem.
Ska jag flytta henne till ett mindre kar eller låta henne vara?
Om jag ska flytta henne hur ska jag då göra för att stressa henne så lite som möjligt?
Kan hon ta upp äggen igen om hon spottar ut äggen?

Snälla kan någon svara fort?

/Ullis
#2 - 19 oktober 2004 16:02

Jag tycker du ska låta henne vara ett par veckor (beror på när hon började tugga ) och sedan ta upp henne och tömma ... funkade för mig

Lycka till

#3 - 19 oktober 2004 16:20
Hon har redan börjat spotta. Började tugga igår bara. Är det kört för dem äggen hon har spottat eller kan man ta upp dem? Kan det bli något av dem?
#4 - 19 oktober 2004 19:33

Låter inte så bra att hon spottar redan.. Dom äggen är nog förlorade om hon inte tar upp dom igen... många honor behöver ett par gånger på sig innan dom blir bra mödrar...

Lycka till...

#5 - 19 oktober 2004 20:17
Tack Carlsberg, jag får hoppas på bättre lycka nästa gång!

/Ullis

#6 - 20 oktober 2004 13:25
Ser man äggen tydligt när fisken har dem i munnen eller?
(Mest nyfiken, har aldrig sett det...)
#7 - 20 oktober 2004 20:14
Först när man kan tyda att det simmar fiskyngel i munnen på honan så kan det börja bli dags på en flytt. Honan går ju likväl med rommen (ynglena) i munnen ca 3-4 veckor. Jag har aldrig tömt en hona på yngel utan de har fått fixa det själv...
#8 - 21 oktober 2004 14:17
Till H2O: Ja, man ser äggen väl. Hon liksom snurrar runt dem i munnen. Såg ut som små bruna/beige runda kulor.

Monostump: Jag har oxå hört att det är så man ska göra, men eftersom hon sopttade ut dem efter ca 2 dygn sist så tänkte jag prova en annan variant denna gång. Hon har förresten spottat ut dem denna gång okå. Får fundera ut hur jag ska göra om hon börja tugga igen...

"Cikliduppfödning" verkar inte vara min grej[:-56][:(].

Ha en bra dag! /ullis
#9 - 21 oktober 2004 18:17
UllisG: Det kan nog bli din grej med lite tålamod. Allt handlar om åldern på fisken egentligen. Det går ett par gånger då ynglena eller äggen försummas men det är ju naturens gång. Hon lär sig senare och sen misstänker jag att det kommer att sprudla av yngel.

Hämtade hem min senaste kull ifrån baljan jag har på firman idag så nu rör är där nog ett 50-60 tal yngel med 2 veckors ålder. Lyckas du inte så kan du få av mig ;)

Annons