Tuggande hona död

#1 - 18 november 2006 16:13
En av mina rödzebra honon hittade jag död igår.

Hon tuggade, såg helt frisk och kry ut.
Men däremot såg jag inte att hon åt något. Jag vet inte om dom gör det medans dom tuggar....?

När jag vände på fisken så hade hon ett större hål på ena sidan av kroppen.
Det såg inte ut som om någon tuggat på henne. Hålet var alldeles jämnt i kanterna. Möjligtvis är det malen som kan ha lämnat ett jämnt hål så där kankse..

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Övriga fiskar är OK...
#2 - 18 november 2006 16:16
Hm, vet inte vad det är som haft ihjäl henne, men de äter iaf inte när de tuggar.
HazelCR
#3 - 19 november 2006 04:55
Jodå, en del honor äter, eller iaf tar in lite mat i munnen. Det kan vara för att få i sig lite smulor själv eller för att bjuda ynglen på lite mat i slutskedet av tuggningen. [?]

Jag har t.o.m. haft en Röd Zebra F1 som gav sig på pellets som hon knaprade på med hälften av pelletsen hängande utanför och inte som vanligt, in med två stycken helt och hållet på en gång. Just denna Röd Zebra hona var speciell, eftersom hon var ätande trots tuggning. Hon lekte betydligt tätare än andra honor.

Men det är nog mer vanligt att de gör som Nils H. skriver, inte bryr sig särskilt mycket om maten, då de tuggar.

Vad som kan ha hänt, är att hanen/hanarna kan har haft ihjäl henne.
#4 - 20 november 2006 18:37
Hur länge hade hon tuggat ? Visst blir dom svagare av att tugga i nästan 3 veckor men det ska dom ju överleva o som HazelCR skrev så kan erfarna honor äta lite vid tuggandet .. Men nu till saken , hände exakt samma sak för mig med min Aul Röd rubin hona .. tuggade o dog, iofs hade min tuggat klart o spottat men klarade inte av uppvaktningen av hanen direkt efter .. O när nån fisk mår dåligt verkar det som om alla ska på o peta o stressa .. Kan det inte vara så det är då , STRESS ?!
#5 - 24 november 2006 07:42
Hon hade nog tuggat i ett par veckor i alla fall. Det kan ju vara så att hannarna helt enkelt stressade henne. Jag såg aldrig när hon släppt ynglen. När hon hade dom i munnen så var det ingen som var på henne o jäklades.

Jag har en stor rödzebra hane som är en riktig bully o drar med sig dom andra verkar det som :)

Köpte en goldie kompis till min andra igår, och den jagade han ut av bara den.
Idag verkade det dock lite lugnare.

Är lite rädd för att min hane börjat bli för stor för dom andra fiskarna. Han är iofs en riktigt fin ljusblå firre, men om han inte börjar uppföra sig så finns det risk för att han måste bort :( verkar som om fler och fler fiskar 'mystiskt' försvinner...sen hittar man nått skelett..efter nån dag..
#6 - 24 november 2006 18:21
Ja ha..nu var min nya fina goldie död också. Den klarade sig i ett dygn...pft...
Snart ryker elak Röd Zebra fiskarna!! grrr..

Annons