tuggande rödsebra

#1 - 17 januari 2007 17:42
Hej

första gången nån fisk har lekt hoss mig..så jag undrar hur jag ska göra exakt för att dessa underbara ynglar ska klara sig..

Just nu så tuggar honan,

Ska jag ta och flytta över honan till annan akvarium lr nått annat nån tips?

Hur länge ska i den akvariumet innan den ska flyttas.?

Kan nån förklara för mig rätt.. det är idag jag såg att hon går runt och tuggar..

stavfel maybe

Tack alla
#2 - 17 januari 2007 18:11
Låt henne att gå och tugga i ungefär 10-14 dagar först. Risken är annars att hon spottar i håven när du plockar upp henne.

Låt henne sedan gå i ett separat spottkar och se till att ha en del gömställen så hon känner sig trygg. När hon spottat kan du låta henne gå kvar ett tag för att äta upp sig efter tuggandet.
Mata med antingen artemia eller räkmix och gör ett par vattenbyten i veckan för att få ynglen att växa ordentligt.

När du sen släpper i honan igen så försök göra det i samband med en matning. Mata i ena hörnet och släpp i henne i andra hörnet så att dom inte ger sig på henne.
Hoppas det kan ge dig nåt slags hum hur det funkar. De flesta har lite olika stilar på vad dom gör. Men det är såhär jag brukar köra.
#3 - 17 januari 2007 18:13
Om du vill ta vara på yngel så får du flytta över henne till ett annat akvarium. Minimum 30-40 liter skulle jag använda för ett spottkar. Om hon precis har börjat tugga så är det ingen brådska. Mina rödzebror brukar tugga i 21-23 dagar. Jag flyttar över dom till ett spottkar efter sådär två veckor. Om hon skulle råka spotta ut något yngel så stannar dom i håven och kan läggas ner i spottkaret tillsammans med honan.

Lycka till!

Annons