Tung andning trots bra vattenvärden?!?!

#1 - 4 juli 2004 21:08
Mina Malawi andas tungt men verkar inte lida av syrebrist då de håller till lite varstans i akvariet. Jag har även kollat vattenvärden och där finns endast lite nitrat, ingen nitrit...bra ph och hårdhet.

Det brukar bli bättre efter vattenbyten...men ganska snart (1-2 dygn efter bytet) så är andningen tillbaka.

Jag har inte speciellt många fiskar i karet och jag har använt mig av filtermaterial som har varit i bruk tidigare. De skrapar sig lite, men inte så att det verkar överdrivet heller...

Jag startade om mitt akvarium efter bakgrundsbygget för ca 3 veckor sedan. Någon som vet vad som kan vara fel?
#2 - 4 juli 2004 21:25
Hur är det med syret, är fiskarna olika aktiva morgon och kväll.
Om de reagerar på vattenbyte trots bra vattenvärden kan det ofta vara för låg syrenivå i vattnet.
Med tex s*itig botten där mycket organismer jobbar kan de förbruka mycket syre.
En annan orsak är om du inte har växter kan din syre/koldioxid balans bli fel genom att,(där finns delade meningar)det blir ett överskott på koldioxid från fiskarna och nedbrytningsorganismerna som skapar obalans när det inte finns växter som förbrukar koldioxiden.
Sera har en syretest.
#3 - 4 juli 2004 23:14
Jag har faktiskt inte observerat om det är skillnad på aktiviteten under morgon kontra kväll...jag får se på det imorrn hur det ser ut.

Brukar inte fiskar hålla till närmare ytan om det är syrefattigt?

Tack för snabbt svar Kramfors!
#4 - 4 juli 2004 23:32
Det är troligen inte överskott av CO2 i vattnet som ger tung andning. Troligare underskott av O2 i akvariumet. Det är nämligen så att man kan ha BÅDE mycket syre och mycket CO2 i vattnet, samtidigt. Men för mycket CO2 gör att fiskarna får problem med att göra sig av med sin egna CO2 som finns i fiskens blod. Detta trots att det finns gott om syre i vattnet.

Bästa sättet att motverka detta är att ventilera ur CO2 och i O2 i vattnet. Och detta gör man genom att röra om ganska kraftigt i vattenytan med hjälp av filter. Så prova med att rikta om utblåsen från filtren i akvariumet mer mot vattenytan.
#5 - 5 juli 2004 06:43
Jag brukar hävda att en syresten är bra att använda just för att driva ut koldioxiden när man inte har växter som förbrukar den, eller har växter som inte växer.
Men då skyndar "vän av ordning" till och påpekar att en syresten inte gör någon nytta, därför avstår jag från det påståendet.

Att fiskarna håller sig vid ytan vid låg syrehalt, fel syrebalans, eller av syrebrist vid höga nitrit värden är inte säkert, jag vill påstå att inaktivitet (fiskarna är slöa) hos fiskarna indikerar mer att något är fel i vattnet, speciellt tidigt på morgonen, innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har "cellandats" hela natten.

Det finns en liten risk att ett allt för mycket plaskande kan orsaka gasblåssjuka, samt driva ut enkelt utryckt karbonater och kalk vilket kan orsaka ett pH fall.
Komentera inte det, jag har skrivit liten risk.

Annons