Tung pump i ramakvarium

#1 - 3 februari 2008 16:14
Här sitter jag och känner mig som en ren idiot. Jag ska nog helt enkelt inte ha något akvarium eftersom jag tydligen inte är så tekniskt lagd att jag klarar av det. Köpte ett filter igår, ett innerfilter till akvariet och skulle till att installera det i karet nu. Problemet är bara upphängningen, det verkar inte som om det kommer att funka.

Pumpen är alltså en EHEIM PowerLine 2252. Bad om en pump som skulle funka i mitt 375L Dala Zooline, men nu ser jag att det kommer att bli omöjlig eftersom denna pumps skall hängas upp på ett sätt som inte funkar i ett ramakvarium.

Fästet skall ju hängas fast över karets kant och sedan skruvas varsamt mot rutan, men det går ju inte när det inte ens går att få över ramen på akvariekanten som är 1-2cm bredare.

http://akvariet.fridaskoglund.se/faste.jpg

Någon fler som har denna pump och som löst upphängningen på annat sätt? Kan ju inte tänka mig att sugfötter/sugkoppar kan vara till någon nytta eftersom pumpen är så pass tung som den är.

Nu ger jag snart upp
#2 - 3 februari 2008 16:17
Hur tung tror du den är när den hänger i vatten?
#3 - 3 februari 2008 16:18
Hur tung tror du den är när den hänger nedsänkt i vatten?
#4 - 3 februari 2008 16:19
Ingen aning, men den väger några kilo ovanför.
#5 - 3 februari 2008 16:19

Bilden på fästet till pumpen..http://akvariet.fridaskoglund.se/faste.jpg
#6 - 3 februari 2008 16:20
tryck bara dit den med sugkopparna..
#7 - 3 februari 2008 16:22
Hur mycket väger du själv i vatten?

Tryck bara dit den med sugkopparna..

Bilden på fästet till pumpen..
#8 - 3 februari 2008 16:22
Funkar inte, den blider ner
#9 - 3 februari 2008 16:23
glider
#10 - 3 februari 2008 16:23
Om den är helt ny så reklamera den, annars skulle jag köpa nya sugkoppar..
#11 - 3 februari 2008 17:57
Håller med Gaffel, lämna tillbaka den och köp ett annat innerfilter (hoppas att du har sparat kvittot)
#12 - 3 februari 2008 18:15
Jajamensan =) Kvittot är intakt och alla grejer är åter prydligt nerpackade i sin förpackning. Skall lämna tillbaka detta filter och satsa på ett ytterfilter istället. Skiljer ju ändå bara runt 500-600:- Inte roligt att ha ett filter kvar som man måste börja med att köpa reservdelar till.

Tack för hjälpen! =)
#13 - 3 februari 2008 18:56
... se till att pumpen är torr och säg att den aldrig varit i vattnet annars tror jag aldrig att de kommer att göra ett återköp!
#14 - 3 februari 2008 19:06
E nog sant...se till att det inte är en skråma på den och snustorr och ren ;)
Guest
#15 - 3 februari 2008 19:23
säg inte till dom att du inte använt den om dom inte frågar.. Säg att den har varit i sin karton hela tiden, och att du vill lämna tillbaks den för att du köpte en annan som du tycker verkade bättre.
#16 - 3 februari 2008 19:35
Köp ett annat innerfilter. Ytterfilter är jobbigare.
#17 - 3 februari 2008 19:48
En alternativ lösning är annars att man limmar fast sugpropparna med superlim, då kan man ha en tung pump utan att behöva nåt skit som sticker upp över ramen och den lär absolut inte glida ner sen ;)
Måste man ta bort fästet går det bra med rakblad och det finns alltid nya sugproppar att köpa om man vill.
Guest
#18 - 3 februari 2008 19:48
MattiasL skrev:

Ytterfilter behöver man inte göra rent lika ofta + att man kan ha lite olika filtermaterial i ett ytterfilter...
#19 - 3 februari 2008 19:52
MattiasL skrev:
... tycker jag inte, dagens ytterfilter är väldigt användar vänliga så det enda merjobbet är när man ska montera slangarna men sen tycker jag det är lättare att rengöra ytter än innerfilter!
#20 - 3 februari 2008 20:33
Nja, det är väl inte jobbigt med ytterfilter. Ganska enkelt att montera tycker jag. Fyller mindre i akvariet, enklare att sköta och ger bättre filtrering.
#21 - 3 februari 2008 21:07
När man sen kör med dubbla ytterfilter är det verkligen dax att småvissla för sig själv..

Annons