Tusen frågor (minst) :-)

#1 - 29 december 2005 14:37
Det var längesen jag hade akvarium, nu var det dags igen. I tisdags var vi och köpte ett jättefint kar på 54L med välvd framruta. Mörkt grus, växter, gren, pump och doppvärmare.
Jag har gjort allt iordning efter konstens alla regler.
När allt var på plats kom jag på att jag kanske borde ställt akvariet på något. Borde jag ha ställt akvariet på en duk eller frigolit?
Det är ju en svart lös plastlist runt det i bottnen så jag tänkte att det inte behövdes.

Två dagar senare går det sådär. Jag är inte nöjd med akvariet, pumpen skränar och låter som ett trasigt kylskåp och lysröret bråkar. Så jag ska byta både pumpen och ljusrampen nästa vecka.

Och så är det växterna :( Jag köpte växter för 200 spänn (tror det var svärdplantor kan det stämma) och dom ser helt brundassiga och tråkiga ut. Vet inte vad det är för fel. Bladen är liksom fladdriga och fläckiga, inte alls som när jag köpte dom, ser nästan lite vissna ut. Fast jag har tillsatt växtnäring till vattnet. Har ni någon aning om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?

Och så skulle jag vilja ha lite fisktips. Vilka fiskar kan jag ha? Jag är tyvärr lite kräsen och gillar inte guppys, platy, mollys, svärdbärare och liknande.
Skulle kunna tänka mig kardinaltetra men vill även ha någon större fisk med mycket färg. Jag har inte hittat någon djuraffär här i trakten som har fina bettor :(

Jag har även spanat in några ursöta små albinogrodor som jag tänkte ska få simma runt på bottnen, någon som vet något om dessa små grodor? Och funderar även på att ha några sniglar/snäckor som äter alger istället för malar.

Så alla tips och råd mottages tacksamt! :)
#2 - 29 december 2005 14:40
Om du söker i forumet så finns alla dessa frågor besvarade många gånger... Å titta även i artbeskrivningen för att få tips på fisk som passar i ett 54l kar..
#3 - 29 december 2005 14:55
Jamen jippi! Detta var mitt allra första inlägg här på zoopet, jag har inte klurat ut hur man söker ännu.
#4 - 29 december 2005 15:17
Nää.. De gör man i sökrutan ovan här.. Ifall du börjar med att läsa där de står
"Viktiga regler samt info om Zoopets forum" Så kommer du säkert att lära dej att söka å hitta svar på många av dina frågor genom att läsa zoopets första sida...
#5 - 29 december 2005 15:28
Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/
#6 - 29 december 2005 15:40
[QUOTE=TacoBelle]Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/[/QUOTE]

Hej och välkommen till Zoopet och livet som akvarist! :)

Det är bra att ställa akvariet på frigolit eftersom det är tryckutjämnande, om ytan är lite ojämn. Och att ha frigolit i botten inuti akvariet. Också tryckutjämnande och det skyddar glasbottnen.

Väldigt underligt med växterna... Kanske dom inte var helt OK i alla fall när du köpte dom?

Bettor och snäckor hoppas jag andra kan svara på. Jag är inte så hemma på det området...

Jag har alltid fått bra svar här i Forumet, så vänta tills "experterna" loggat in...:D Är tyvärr inte heller någon expert ...
#7 - 29 december 2005 15:41
[QUOTE=TacoBelle]Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/[/QUOTE]

Eftersom jag antar att du va ironisk, å tycker säkert att du har blivit jätte illa behandlad av mej...så får jag be om ursäkt.. Men jag kommer inte på något bättre sätt att än att tala om att de finns regler å grejer å läsa å att frågorna finns besvarade flera gånger...

Tycker inte jag va de minsta otrevlig..

El tycker du att jag ska svara på alla frågor så att du slipper å göra nått själv?!
#8 - 29 december 2005 15:46
Först o främst så välkommen..
Om pumpen låter och de är en intern pump så har du nog inte lyckats med att lufta ur den, annars så skall dom inte låta nå mycket..

Frigolit eller liggunderlag under akvariet är alldrig fel om du skall ha de stående på ett vanligt bord.

Växterna är de svårt att säga nåt om när de har gått så fort, näringsbrist i ett vanligt akvarium brukar ta mer tid.
Kan de hända att dom fått kallt eller torkat?

När de gäller fiskar så rekomenderar jag sökmotorn, men annars så kan man tänka sig dvärgguramis..
Var försiktig med att inte överbefolka akvariet.
Lycka tilll
#9 - 29 december 2005 15:47
Tack för ditt svar! Ja det är märkligt med växterna, funderar på om jag ska klippa ner dom...tar det lång tid innan dom växer upp igen?
#10 - 29 december 2005 15:50
Japp sacha du har rätt...jag var ironisk. Men du behöver inte be om ursäkt. Jag vet hur det är på forum. Folk som har varit här länge irriterar sig alltid på gröngölingar som kommer in och ställer samma frågor om och om igen. I början svarade du på det men nu har du tröttnat...eller hur ;-)
Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill. Men va då hellre tyst och skriv ingenting.
#11 - 29 december 2005 15:54
Tack för ditt svar! Hur gör man för att lufta ur pumpen?

Jag har akvariet på köksbänken, känns lite bökigt att behöva tömma det för att lägga något under och sen börja om igen :(

Växterna Torkat! Så kan det kanske vara, hemresan från butiken tog en bra stund. Tror du dom hämtar sig efter det eller är det kört?

Japp jag får kolla mer på sökmotorn. Dvärguramis är faktiskt ett intressant förslag.
#12 - 29 december 2005 15:58
Är det bara dom gamla bladen som blivit dåliga?
Klipper du ner hela växten så dör den, låter självklart men vissa växter kan börja växa igen från rotknölen.
Jag skulle rekomendera att du kompleterar me ergia densa elle nåt annat som växer som ogräs.
Bara för att stabilisera akvariet i början och hindra alger från att komma igång.
#13 - 29 december 2005 16:03
Vrid på pumpen i olika vinklar medan den är under vattnet.
Alternativt stäng av den och sätt på den de kan också blåsa ut bublor.
Om inget hjälper finns de en risk att axeln på pumpen är skadan eller sned.
Vad har du för pump (namn).
#14 - 29 december 2005 16:51
[QUOTE=TacoBelle]Japp sacha du har rätt...jag var ironisk. Men du behöver inte be om ursäkt. Jag vet hur det är på forum. Folk som har varit här länge irriterar sig alltid på gröngölingar som kommer in och ställer samma frågor om och om igen. I början svarade du på det men nu har du tröttnat...eller hur ;-)
Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill. Men va då hellre tyst och skriv ingenting.[/QUOTE]

Ja har inte varit här länge..å de irriterar mej inte något nämvärt..Varför jag brukar seja som jag gör är för att jag tycker att man kanske ska läsa lite före man dundrar in å ställer massa frågor.. De står ju faktiskt att man ska läsa de först... Jag tycker att man sjtälper mer än hjälper genom att svara på sådana frågor som svaren finns givna.. Folk i allmänhet vill inte anstränga sej något för att hitta info utan frågar direkt...
#15 - 29 december 2005 16:54
Hydea Pico filter tror jag det heter, liten och svart.
#16 - 29 december 2005 16:57
[QUOTE=sacha]Varför jag brukar seja som jag gör är för att jag tycker att man kanske ska läsa lite före man dundrar in å ställer massa frågor.. De står ju faktiskt att man ska läsa de först... Jag tycker att man sjtälper mer än hjälper genom att svara på sådana frågor som svaren finns givna.. Folk i allmänhet vill inte anstränga sej något för att hitta info utan frågar direkt...[/QUOTE]

Sacha, det är faktiskt så att kommer man helt ny till Forumet (talar av egen erfarenhet) så har man ingen aning om hur man ska göra.

Jag blev jätteglad när jag hittade rubriken: "Mitt första akvarium" där jag kunde ställa mina futtiga nybörjarfrågor! :)

Och alla kunniga svarade så snällt på dom! Sedan lärde jag mig söka, men ändå ställer jag ju "dumma frågor" ibland. "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar" fick jag höra! Och det kändes bra :D
#17 - 29 december 2005 16:58
Okej sacha då vet jag att jag inte ska fråga dig något mer. Och jag ska inte "dundra" in och fråga frågor. Problemet med det är ju att det kan verka lite avskräckande för nybörjare på sidan. Det är inte alltid man vet vad man ska söka efter, speciellt inte om man är nybörjare på akvarium.
#18 - 29 december 2005 16:58
Hydor Pico... tror jag.. Men de kanske finns liknande märke.. Funkar gör bra hos mej de filtret.. Du har inte satt värmaren så att den sitter å vibrerar på samma sida !?
#19 - 29 december 2005 16:59
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=sacha]Varför jag brukar seja som jag gör är för att jag tycker att man kanske ska läsa lite före man dundrar in å ställer massa frågor.. De står ju faktiskt att man ska läsa de först... Jag tycker att man sjtälper mer än hjälper genom att svara på sådana frågor som svaren finns givna.. Folk i allmänhet vill inte anstränga sej något för att hitta info utan frågar direkt...[/QUOTE]

Sacha, det är faktiskt så att kommer man helt ny till Forumet (talar av egen erfarenhet) så har man ingen aning om hur man ska göra.

Jag blev jätteglad när jag hittade rubriken: "Mitt första akvarium" där jag kunde ställa mina futtiga nybörjarfrågor! :)

Och alla kunniga svarade så snällt på dom! Sedan lärde jag mig söka, men ändå ställer jag ju "dumma frågor" ibland. "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar" fick jag höra! Och det kändes bra :D[/QUOTE]

Antar ju att dom flesta här kan läsa....
#20 - 29 december 2005 17:01
Birgitta! Vad bra att du förstår. Ja det var verkligen inte kul att få sånna svar när man frågar något, speciellt inte i en rubrik som heter "Mitt första akvarium".
Man vill ju gärna inte känna sig korkad. Jag är övertygad om att sånna svar verkar avskräckande för många som då istället frågar och litar på zoobutikspersonalen, och det gynnar ju inte fiskarna precis.
#21 - 29 december 2005 17:03
men va vore ett forum om ingen ställer frågor och folk svarar?? då e de ju bättre o köpa en bok o läsa.
ett forum är väl till för att man ska kunna fråga saker o man ska kunna diskutera o hjälpa varann???

Andreas
#22 - 29 december 2005 17:10
haha...Ja självklart..Ni vinner ja har fel..No problem... Fram för anarki...gör som man vill.. haha...

Admin: Kan ni inte ta bort forumsreglerna för att det är ju ingen som läser dom ändå!? ...
#23 - 29 december 2005 17:10
TacoBelle! Inte skall man känna sig korkad! Som birgittaW sade det finns inga dumma frågor bara dumma svar!
Och Sacha! Om du inte kan svara på frågorna skriv inget! Det finns säkert många som har vettiga svar!
Till sist välkommen TacoBelle och var inte rädd för att fråga!
#24 - 29 december 2005 17:12
Jag skriver väl ifall jag vill iofs... Sen handlar de inte om dumma frågor... de handlar om att personen är lat..å inte orkar/vill ta reda på info själv... utan vill att någon ska servera de på fat...

Finns bara ett vettigt svar på frågor som vart uppe 68ggr typ..å de e "sök"
#25 - 29 december 2005 17:13
mm välkommen förresten
ja e oxå relativt ny här och ja e lika glad varje gång nån kan hjälpa mig med frågor

Andreas
#26 - 29 december 2005 17:13
Du ser TacoBelle! Bara fråga på!

Hoppas någon nu kan svara på frågorna du ställde i början. Jag är inte så bra på det du frågade om, är själv nybörjare :o :p

Kan inget om grodor och snäckor t.ex.
#27 - 29 december 2005 17:19
Med tanke på hur mycket info de finns så behövs varken frågor eller svar snart..
Det är mycket roliare med ett levande forum än ett stagnant biblotek.
sen så ska ribban vara väldigt låg när de gäller "mitt första akvarium"
Jag tycker att det är ett ypperligt sätt att komma in på ett forum och få lite mänskliga kontakter...
#28 - 29 december 2005 17:20
Då det gäller grodor och sånt tror jag att grodfolket finns här!:)
http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=132
#29 - 29 december 2005 17:36
[QUOTE=TacoBelle]Det var längesen jag hade akvarium, nu var det dags igen. I tisdags var vi och köpte ett jättefint kar på 54L med välvd framruta. Mörkt grus, växter, gren, pump och doppvärmare.
Jag har gjort allt iordning efter konstens alla regler.
När allt var på plats kom jag på att jag kanske borde ställt akvariet på något. Borde jag ha ställt akvariet på en duk eller frigolit?
Det är ju en svart lös plastlist runt det i bottnen så jag tänkte att det inte behövdes.

Två dagar senare går det sådär. Jag är inte nöjd med akvariet, pumpen skränar och låter som ett trasigt kylskåp och lysröret bråkar. Så jag ska byta både pumpen och ljusrampen nästa vecka.

Och så är det växterna :( Jag köpte växter för 200 spänn (tror det var svärdplantor kan det stämma) och dom ser helt brundassiga och tråkiga ut. Vet inte vad det är för fel. Bladen är liksom fladdriga och fläckiga, inte alls som när jag köpte dom, ser nästan lite vissna ut. Fast jag har tillsatt växtnäring till vattnet. Har ni någon aning om vad det kan vara och vad jag kan göra åt det?

Och så skulle jag vilja ha lite fisktips. Vilka fiskar kan jag ha? Jag är tyvärr lite kräsen och gillar inte guppys, platy, mollys, svärdbärare och liknande.
Skulle kunna tänka mig kardinaltetra men vill även ha någon större fisk med mycket färg. Jag har inte hittat någon djuraffär här i trakten som har fina bettor :(

Jag har även spanat in några ursöta små albinogrodor som jag tänkte ska få simma runt på bottnen, någon som vet något om dessa små grodor? Och funderar även på att ha några sniglar/snäckor som äter alger istället för malar.

Så alla tips och råd mottages tacksamt! :)[/QUOTE]

Läs citatet och svara på frågorna. Kan det va enklare?
Tacobelle: Du skulle kanske skaffa ett par endlers guppy
#30 - 29 december 2005 17:37
[QUOTE=sacha]Jag skriver väl ifall jag vill iofs... Sen handlar de inte om dumma frågor... de handlar om att personen är lat..å inte orkar/vill ta reda på info själv... utan vill att någon ska servera de på fat...

Finns bara ett vettigt svar på frågor som vart uppe 68ggr typ..å de e "sök"[/QUOTE]

Sacha! Vad har du för problem egentligen? Du verkar otroligt bitter. Kan du inte bara sluta skriva i denna tråden?
Och jisses kalla mig INTE lat! Det var nästa ett påhopp! :mad:
#31 - 29 december 2005 17:39
en kampfisk hane är oerhört vacker annars
#32 - 29 december 2005 17:41
[QUOTE=andreassofus]mm välkommen förresten
ja e oxå relativt ny här och ja e lika glad varje gång nån kan hjälpa mig med frågor

Andreas[/QUOTE]

Tack! Ja jag gillar bettor, men jag hittar inga fina i djuraffärerna här där jag bor.
#33 - 29 december 2005 17:43
Läs citatet och svara på frågorna. Kan det va enklare?

Tacobelle: Du skulle kanske skaffa ett par endlers guppy

Nu börjar det bli rörigt bland alla trådarna här :confused: Vilket citat menar du?
Är endlers guppy inte samma sak som vanliga guppy? Dom tyck er jag är så tråkiga nämligen.
#34 - 29 december 2005 17:48
brukar inte finnas några fina kampfiskar här ja bor heller men man får hålla utkik. rätt som de e kommer de allt in nån som är fin

lycka till

Andreas
#35 - 29 december 2005 17:53
[QUOTE=TacoBelle][QUOTE=sacha]Jag skriver väl ifall jag vill iofs... Sen handlar de inte om dumma frågor... de handlar om att personen är lat..å inte orkar/vill ta reda på info själv... utan vill att någon ska servera de på fat...

Finns bara ett vettigt svar på frågor som vart uppe 68ggr typ..å de e "sök"[/QUOTE]

Sacha! Vad har du för problem egentligen? Du verkar otroligt bitter. Kan du inte bara sluta skriva i denna tråden?
Och jisses kalla mig INTE lat! Det var nästa ett påhopp! :mad:[/QUOTE]

Nää inte bitter heller... Va ska jag kalla dej då ? ...du vill ju inte söka el anstränga dej lite själv för att få svar på dina frågor... Well well..

Lycka till med ditt kar..
#36 - 29 december 2005 18:03
[QUOTE=andreassofus]en kampfisk hane är oerhört vacker annars[/QUOTE]

Ja, som små levande "konstverk"! [:-64]
Har aldrig haft någon själv men sett bilder på dom här på Forumet. Verkar vara många som odlar såna!
Om du går in på "Forum" huvudsidan och letar dig ned till nr. 3 "Labyrintfiskar" så hittar du säkert information och bilder där! :)
#37 - 29 december 2005 18:04
[QUOTE=sacha][QUOTE=TacoBelle][QUOTE=sacha]Jag skriver väl ifall jag vill iofs... Sen handlar de inte om dumma frågor... de handlar om att personen är lat..å inte orkar/vill ta reda på info själv... utan vill att någon ska servera de på fat...

Och jisses kalla mig INTE lat! Det var nästa ett påhopp! :mad:[/QUOTE]

Nää inte bitter heller... Va ska jag kalla dej då ? ...du vill ju inte söka el anstränga dej lite själv för att få svar på dina frågor... Well well..

Lycka till med ditt kar..[/QUOTE]

Vadå vad du ska kalla mig? Varför ska du kalla mig något öht? Vad vet du om vad jag vill? Jag skrev ju att jag inte visste vad jag skulle söka efter.
#38 - 29 december 2005 18:22
Får man fråga varför du tycker guppys är tråkiga? jag tycker det är den roligaste fisk som vandrat, förlåt jag menar simmat på denna jord. Pigga glada, lättskötta och förökar sig lätt. Isf är ju kampfiskar lite "tråkigare", ganska stillsamma och hittar inte på så mkt det kan vara rätt knepigt att få hanarna att trivas med andra fiskar också och jag antar att du vill ha andra fiskar i ditt kar? För det blir kanske lite tomt med enbart en fisk? Fast visst kampfiskar är ju förståss väldigt vackra, köpte min första för nån dag sedan och han är redan min lilla ögonsten...
Annars kanske dvärgurami vore något? Har inte någon erfarenhet av dem själv men det verkar vara trevliga fiskar. Och om du vill ha någon liten algätare rekommenderar jag starkt ett par Otocinclus ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 ). Men i övrigt tycker jag du ska kika lite på guppyn ändå, det är en rolig fisk som tyvärr är underskattad.

Angående växterna så har jag nog inga bra svar, är själv inte så bra på att ta hand om växter, varken i akvariumet eller vanliga krukväxter....
#39 - 29 december 2005 18:44
[QUOTE=skrabbe]Får man fråga varför du tycker guppys är tråkiga? jag tycker det är den roligaste fisk som vandrat, förlåt jag menar simmat på denna jord. Pigga glada, lättskötta och förökar sig lätt. Isf är ju kampfiskar lite "tråkigare", ganska stillsamma och hittar inte på så mkt det kan vara rätt knepigt att få hanarna att trivas med andra fiskar också och jag antar att du vill ha andra fiskar i ditt kar? För det blir kanske lite tomt med enbart en fisk? Fast visst kampfiskar är ju förståss väldigt vackra, köpte min första för nån dag sedan och han är redan min lilla ögonsten...
Annars kanske dvärgurami vore något? Har inte någon erfarenhet av dem själv men det verkar vara trevliga fiskar. Och om du vill ha någon liten algätare rekommenderar jag starkt ett par Otocinclus ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 ). Men i övrigt tycker jag du ska kika lite på guppyn ändå, det är en rolig fisk som tyvärr är underskattad.

Angående växterna så har jag nog inga bra svar, är själv inte så bra på att ta hand om växter, varken i akvariumet eller vanliga krukväxter....[/QUOTE]

Tack för svaret! Jag hade akvarium förr och hade då guppy, svärdbärare, platy och sånna vanliga fiskar, det var inte alls roligt vad jag minns och deras utseende tilltalar mig inte alls. Har man bettor kan man ju ha en hane och några honor och lite andra småfiskar. Jag ska kika lite mer på dvärgguramin :)
#40 - 29 december 2005 18:48
[QUOTE=TacoBelle][QUOTE=skrabbe]Får man fråga varför du tycker guppys är tråkiga? jag tycker det är den roligaste fisk som vandrat, förlåt jag menar simmat på denna jord. Pigga glada, lättskötta och förökar sig lätt. Isf är ju kampfiskar lite "tråkigare", ganska stillsamma och hittar inte på så mkt det kan vara rätt knepigt att få hanarna att trivas med andra fiskar också och jag antar att du vill ha andra fiskar i ditt kar? För det blir kanske lite tomt med enbart en fisk? Fast visst kampfiskar är ju förståss väldigt vackra, köpte min första för nån dag sedan och han är redan min lilla ögonsten...

Angående växterna så har jag nog inga bra svar, är själv inte så bra på att ta hand om växter, varken i akvariumet eller vanliga krukväxter....[/QUOTE]

Tack för svaret! Jag hade akvarium förr och hade då guppy, svärdbärare, platy och sånna vanliga fiskar, det var inte alls roligt vad jag minns och deras utseende tilltalar mig inte alls. Har man bettor kan man ju ha en hane och några honor och lite andra småfiskar. Jag ska kika lite mer på dvärgguramin :)[/QUOTE]

Om du bestämmer dig för kampfisk tänk då på att ha mkt växter och gömställen i karet så att honorna inte blir trakkasserade av hanen.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 29 december 2005 19:05
El tycker du att jag ska svara på alla frågor så att du slipper å göra nått själv?!

Det är fullkomligt frivilligt att svara - kan man inte acceptera en viss fråga så håller man tyst:mad: . Att vara oförskämd gör inte det hela bättre.

Sen rent allmänt så är det inte så är det faktiskt rätt vettigt att kolla igenom "Viktiga regler och information om Zoopets forum" innan man börjar ställa frågor. Detta mest för ens egen skull - dvs för att man skall öka chansen att få bra svar.

Då menar jag inte bara "Sökgrejen" som tjatas om ovan utan fakstikst snarare denna regel
5/ Svepande och för många frågor.
Försök att vara konkret när du ställer en fråga. Väldigt allmänna frågor är omöjliga att svara på eftersom det finns tusentals med olika svar, utifrån de olika situationerna.
Ställ inte heller för många frågor samtidigt - om du gör så kommer du bara att få svar på några av dom.

Jag tror nog att 99% av de som är på Zoopet aldrig öppnar ett inlägg som har rubriken "Tusen frågor (minst)". Detta eftersom att man direkt då vet att även om man skulle lägga ner en timme på att formulera ett bra svar så är det ändå inte tillräckligt.

Se detta som ett litet tips på hur man skall få bra svar om man är ny på Zoopet.
Annars är ju just "Mitt första akvarium" till för sådana som dig som du skriver och man skall definitivt inte bli oförskämt behandlad för att inte satt sig in i de regler som gäller

#42 - 29 december 2005 19:08
Håller med Kjell det är inte så lätt när man skriver i forumet för första gången.
#43 - 29 december 2005 19:27
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Det är fullkomligt frivilligt att svara - kan man inte acceptera en viss fråga så håller man tyst:mad: . Att vara oförskämd gör inte det hela bättre.

Sen rent allmänt så är det inte så är det faktiskt rätt vettigt att kolla igenom "Viktiga regler och information om Zoopets forum" innan man börjar ställa frågor. Detta mest för ens egen skull - dvs för att man skall öka chansen att få bra svar.

Då menar jag inte bara "Sökgrejen" som tjatas om ovan utan fakstikst snarare denna regel
5/ Svepande och för många frågor.
Försök att vara konkret när du ställer en fråga. Väldigt allmänna frågor är omöjliga att svara på eftersom det finns tusentals med olika svar, utifrån de olika situationerna.
Ställ inte heller för många frågor samtidigt - om du gör så kommer du bara att få svar på några av dom.
Jag tror nog att 99% av de som är på Zoopet aldrig öppnar ett inlägg som har rubriken "Tusen frågor (minst)". Detta eftersom att man direkt då vet att även om man skulle lägga ner en timme på att formulera ett bra svar så är det ändå inte tillräckligt.

Se detta som ett litet tips på hur man skall få bra svar om man är ny på Zoopet.
Annars är ju just "Mitt första akvarium" till för sådana som dig som du skriver och man skall definitivt inte bli oförskämt behandlad för att inte satt sig in i de regler som gäller

[/QUOTE]

Jag anser inte att jag va de minsta oföskämd i mitt första inlägg.. Däremot efter att "trådskaparen" hade svarat mej med ironi så började jag endast med samma mynt tillbaka.. Ska jag ta en otrevligt svar tillbaka för att för att mitt svar inte passade han... De svar va det jag tycker va rimligt att skriva..å de står jag får.. Är de otrevligt får någon gärna visa vart..

Edit: läste precis mina 2 första inlägg där jag snällt å vänligt hänvisar till art. för att han ska kunna se vilka som passar etc. å att de finns massa info här på zoopet

Sen vet jag inte va man ska förvänta sej efter dessa 2 svar...

"Jamen jippi! Detta var mitt allra första inlägg här på zoopet, jag har inte klurat ut hur man söker ännu."

"Jaha okej...och du Tack för det varma välkommandet! :-/"
#44 - 29 december 2005 19:27

Jahaja och hur skulle man kunna veta det? (antar att du syftar på den här reglen 4/ Tydlig rubrik.
Massor av inlägg skrivs här på forumet och ingen hinner läsa alla. Det är därför viktigt att du i din rubrik tydligt anger vad frågan gäller så att den person som är insatt i ämnet lägger märke till din fråga - en otydlig rubrik som "Hjälp", "Fundersam" etc. minskar chansen till att du skall få ett bra svar.)

Nä jag håller mig nog till forum där jag redan vet hur det går till i forsättningen, tråkigt nog handlar dom inte om fiskar öht. Jag kanske skrev för många frågor i mitt inlägg, men jag tror att folk skulle bli minst lika irriterade om jag startade 10 olika trådar och behövde förklara bakgrunden i varenda tråd.
#45 - 29 december 2005 19:34
Edit: läste precis mina 2 första inlägg där jag snällt å vänligt hänvisar till art. för att han ska kunna se vilka som passar etc. å att de finns massa info här på zoopet

Inte för att det spelar så stor roll sacha men jag är faktiskt en tjej :D
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 29 december 2005 21:35
Återgå till att svara och diskutera ursprungsfrågan istället för att träta - det leder definitivt ingenstans
#47 - 29 december 2005 21:45
[QUOTE=Kjell Fohrman]Återgå till att svara och diskutera ursprungsfrågan istället för att träta - det leder definitivt ingenstans[/QUOTE]

Japp japp.. Vi reder ut de där i pm nu :p
#48 - 29 december 2005 21:52
Yes nu är vi så lugna så...som filbunkar *gräver ner stridsyxan* ;)
#49 - 29 december 2005 23:44
Angående dina svärdsplantor.... dem blir väldigt stora med tiden, kanske lite stora för 54L. ska kanske inrikta dig på nå mindre och inte så "vida" växter. dem kan dessutom vara lite svåra att hålla fina... "kräver" tablettnäring!
#50 - 30 december 2005 00:27
Snäckor...

är bra algätare men vissa förökar sig mer än ungfödande tandkarpar:) ! Posthornssnäcka finns det delade meningar om, vissa har lyckats medans vissa tyckar att dom är hemska och käkar rom som katten på musen! Trädgårdssnäckor (vinbergssnäckor) är inte bra då dom kan dö och ruttna och..... BLÄ! Däremot är Ampullariasnäcka en fin snäcka. Den kan föröka sig men inte lika mycket som posthornssnäcka.
Förresten... Välkommen till Zoopet!
Lycka till med karet!:D
#51 - 30 december 2005 15:28
[QUOTE=sunkan aspidoras]Angående dina svärdsplantor.... dem blir väldigt stora med tiden, kanske lite stora för 54L. ska kanske inrikta dig på nå mindre och inte så "vida" växter. dem kan dessutom vara lite svåra att hålla fina... "kräver" tablettnäring![/QUOTE]

Hmm...har du några förslag på mindre lättare växter då? Dom bör helst vara tjockbladiga och tåliga och inte så ljuskrävande :)
#52 - 30 december 2005 15:30
[QUOTE=calle95]är bra algätare men vissa förökar sig mer än ungfödande tandkarpar:) ! Posthornssnäcka finns det delade meningar om, vissa har lyckats medans vissa tyckar att dom är hemska och käkar rom som katten på musen! Trädgårdssnäckor (vinbergssnäckor) är inte bra då dom kan dö och ruttna och..... BLÄ! Däremot är Ampullariasnäcka en fin snäcka. Den kan föröka sig men inte lika mycket som posthornssnäcka.
Förresten... Välkommen till Zoopet!
Lycka till med karet!:D[/QUOTE]

Tack Calle! Jag ska höra i butiken om dom har några Ampullariasnäckor!
#53 - 30 december 2005 16:10
Dom brukar vara svåra att hitta.... Enda stället där jag sett några är på AkvarieLagret i Bromma.
#54 - 30 december 2005 16:14
[QUOTE=calle95]Dom brukar vara svåra att hitta.... Enda stället där jag sett några är på AkvarieLagret i Bromma.[/QUOTE]

Calle! Det är tyvärr för långt bort. I vår butik har dom några gula snäckor, stora som pingisbollar ungefär och runda. Vad kan det vara för någon sort?
#55 - 30 december 2005 16:23
[QUOTE=TacoBelle]I vår butik har dom några gula snäckor, stora som pingisbollar ungefär och runda. Vad kan det vara för någon sort?[/QUOTE]

Låter som Ampullaria tycker jag. Äppelsnäckor. Vet de inte i affären vad det är för snäckor?
#56 - 30 december 2005 16:49
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=TacoBelle]I vår butik har dom några gula snäckor, stora som pingisbollar ungefär och runda. Vad kan det vara för någon sort?[/QUOTE]

Låter som Ampullaria tycker jag. Äppelsnäckor. Vet de inte i affären vad det är för snäckor?[/QUOTE]

Det stämmer nog, jag gogglade på äppelsnäcka och hittade den här bilden. Och så ser dom ut. Vad bra att dom har sånna där då! :)
http://www.applesnail.net/content/photographs/pomacea_brid_shelltop.jpg
#57 - 2 januari 2006 12:49
[QUOTE=TacoBelle]

:)[/QUOTE]

Jag är också nybörjare , men kan det inte vara som så att det halvdassiga lysrör helt enkelt inte ger växterna tillräckligt med ljus?
#58 - 3 januari 2006 07:46
Tacobell, vill du ha roliga fiskar?

Kolla in snäcklekare: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

Bara ett tips...

Mvh Erik
#59 - 3 januari 2006 09:14
Dvärggurami

[quote=TacoBelle]Tack för svaret! Jag hade akvarium förr och hade då guppy, svärdbärare, platy och sånna vanliga fiskar, det var inte alls roligt vad jag minns och deras utseende tilltalar mig inte alls. Har man bettor kan man ju ha en hane och några honor och lite andra småfiskar. Jag ska kika lite mer på dvärgguramin :)[/quote]

Vi har en dvärggurami hanne i ett nystartad 125 liters akvarie. Från början hade vi en hona också, men förra akvariet var bara 25 liter. så det dröjde inte länge förrän hannen hade jagat livet ur honan, och några andra också. (ett par kardinaltetror). Men Guramin är väldigt vacker och rätt kul. Har en platy också och platyns kompis just nu är just guramin. Platyn tyder sig liksom till Guramin, speciellt efter akvarieflytten. Utöver det har vi en söderavlad guppyhanne, men han lever så länge han lever, och en pansarmal (tror jag) av något slag som är rätt kul. Läser man om den verkar den vara lite känslig. (Sök på corydoras bland artbeskrivningar). Den är visst stimfisk och det rekommenderas tydligen minst 6 stycken i ett akvarium, men vår har levt ensam och har överlevt alla andra fiskar flera gånger om.

Tänkte köra in akvariet några dagar till innan vi köper fler fiskar. Vet inte vilka det blir då, men förmodligen någon större guramihanne plus honor, plus några kardinaltetror också.

Vi är rätt nya på detta också så det är intressant och lärorikt med forumen. Tack för bra svar från er (nästan alla).
#60 - 3 januari 2006 12:05
Jag har 3 honungsguramis i min tank, en hane och två honor eftersom jag läst rekommendationer om att ha minst 2 honor per hane. Såhär långt verkar det fungera bra, han hackar inte på honorna nåt nämnvärt utan kör dem ett race runt karet bara ibland för att påminna dem om vem som är deras herre och mästare :P

Annons