Tuxedos infertila?

#1 - 9 april 2007 13:55
Har haft mina Tuxedoplaty i över ett havlår nu, och inte en enda gång har jag sett några yngel. Vad beror detta på? Har jag bara haft otur eller är de genetiskt defekta pga sönderavling eller vad? Nånstans måste ju Tuxedos komma ifrån ;)
#2 - 9 april 2007 14:12
Vilken art är det som är tuxedo hos dej, svärdbärare, platy eller indianplaty ?.

Har själv en Indianplatystam med hybridbakgrund, finns svärdbärare och förmodligen vanlig platy i dem, även om de flesta får en kroppsform som X. variatus.

Min stam har i alla fall låg fruktsamhet, kullarna är inte så stora och där är inte många yngel som växer upp till könsmogna fiskar.

Där har i alla fall varit svårt renavla dem. Från början var de brandgula med svart tuxedo, orange stjärt och gul ryggfena.

Avkomman varierar mellan ovannämnda, sunset, grå kropp med svart tuxedo och helt apelsinfärgade med mörkare orange stjärt. Dessutom är det inte lätt att få fram hanar av dem. Där blir oftast ca 10 honor för varje hane.

Jag tror att det är hybridbakgrunden som spökar på mina.

Du kanske skulle försöka hitta en ny hane eller 2 av samma typ som dina och se om det kan göra någon nytta.

MVH/Anita
#3 - 9 april 2007 15:25
Jag har haft & odlat Neon Blue Tuxedo. De växer långsamt och blir inte så stora, men fertila var de allt.

Alla platys är hybrider.
#4 - 9 april 2007 15:49
Limia1: Mina tuxedos är vanliga platys, har en wagtail svärdbärarhanne som går tillsammans med dem, men det har inte blivit några yngel ändå.

Under det dryga halvår jag haft dom så har några gått bort medans nya har köpts in, så det har kommit nya emellanåt, men det har inte hjälpt. Börjar tro att ju mer svart de har desto mindre avkomma får de. Mina är nästan helt svarta.
#5 - 9 april 2007 16:24
Nu är det så att Platy är riktigt duktiga på att äta yngel - och andra akvariefiskar hjälper förstås till. När jag tog upp akvariestiken igen för några år sedan klagade jag bitterligen här på forumet över den till synes låga fertiliteten hos mina wagtail-platy ända tills jag insåg födelsefesten där även mamma deltar.
När jag separerade honan i tid och satte henne i födkasse i ensamt akvarium blev det väl 50-70 yngel per kull om jag minns rätt.
Enligt Fishbase föder platyn 20-80 yngel var 24-30:e dag...
Och blir könsmogna efter 2-3 månader...
Så det är allt bäst att några blir uppätna längs vägen...
#6 - 9 april 2007 17:06
erikthur: Jo jag vet att de är bra på att äta ynglen, men när jag hade vanliga platys (alltså inte tuxedo) så var det ofta nya yngel, och många överlevde. Har gott om limnophila som de kan gömma sig i, vilket även de andra platyynglen gjorde.

Naturligtvis gör det inget om nästan alla blir uppätna, men man blir ju besviken när man inte sett ett enda på ett halvår :)
#7 - 9 april 2007 22:01
Blir dina honor tjocka eller ser de inte ut att bära yngel alls ?.

Mina Indianer som jag haft i flera år och flera generationer vid det här laget, är inte så svåra på yngel. Men de är också rätt lugna och sävliga för att vara ungfödare.

Har du koll på ditt pH värde ?. Är inte säker på hur stor betydelse det har, men om det ligger lite lågt för platy, så kan det kanske vara idé att försöka höja det en smula.

MVH/Anita
#8 - 10 april 2007 12:37
Jag har alltid haft tuxedohannar med massor av svart, och nog har de varit produktiva som attan de herrarna! Och som det sades här ovanför *pekar ett steg uppåt*:
- kolla upp PH värdet. Mina platysar började ej yngla av sig förrän jag höjt upp ph-t till c.a 7,4 m.h.a bikarbonat. Innan dess hade jag i ett halvår ph 6,8 och inga yngel.
#9 - 10 april 2007 18:10
Limia: De ser lite småtjocka ut hela tiden tycker jag, har inte märkt att de ser smalare ut emellanåt. Ph:t i kranen ligger på 8, något lägre i karet, 7.5 ungefär.

Har efter lite efterforskning konstaterat att det kanske är Black Platy jag har och inte Tuxedo. Skillnaden är hårfin men enligt Monas platysida (http://www.monas.se/platys.htm) så är Black Platy svårodlade.
#10 - 12 april 2007 23:18
Det är lite svårare med både svart Platy och svart Svärdbärare, de är också mer känsliga för en del tumörsjukdomar. Har man svårt att få dem att föröka sig så brukar det vara enklare om man har ngn annan " vanlig " platy med.. så släpper du i röda hannar så kommer det kanske bli lite fart. Men då kommer du få tvåfärgade yngel som är svarta och röda...
Vad gäller Tuxedo så tycker jag inte den är krångligare än andra Platy.. så anar att det är den som kallas svart du har.. Men tycker att har man svart hane så parar den sig lättare med en "vanlig" hona.. men om du ska göra så här beror ju på om du vill behålla din svarta stam intakt eller inte.

Hälsn Robban

Annons