TV-dokumentärer om Akvariefisk?

#1 - 18 december 2008 09:51
Lite märkligt tycker jag att man visar 300 krokodil-dokumentärer i veckan och ännu fler om fåglar samtidigt som jag aldrig sett en enda film om akvariefiskar. Undantag nåt 1 min inslag om nån rev-fisk mitt i hajdokumentären....

Väldigt många har ju akvarium och är intresserade medan väldigt få bryr sig om att se en 100:e film om gnu:er och pingviner. VARFÖR går det aldrig något sådannt?

Nån som vet? Kanske nån kanal som visar detta som jag har missat?
#2 - 18 december 2008 12:25
För några år sedan när de körde mitt i naturen-film, så handlade det om just akvariefiskar och andra fiskar... Det var ett väldigt bra program på en timme.. Jag hoppas att de kan visa det igen eller om det går att få tag i på annat sätt... men jag håller med, det bästa som finns i en naturfilm är när de visar om fiskar, men det är ju som sagt oftast bara en snutt :(
Om någon vet vilket program jag menar och vet hur man får tag i det, skriv gärna och berätta hur :D
#3 - 18 december 2008 12:57
Var själv ute och letade efter liknande..hittade ett gäng 'serier' på youtube..

Tanganyika part 1 (till 5)

Fanns flera andra om malawi m.m
#4 - 18 december 2008 13:02
sök på "rivers of the sun" på youtube.

eller in på www.fishesfromvenezuela.com

finns en del riktigt trevliga små klipp lite övereallt.
#5 - 18 december 2008 13:04
sme_h skrev:
Väldigt många har ju akvarium och är intresserade medan väldigt få bryr sig om att se en 100:e film om gnu:er och pingviner. VARFÖR går det aldrig något sådannt?

Det är väl just det som är problemet, folk är i regel mer intresserade av exotiska "konstiga" djur än av de de har hemmavid. Djuren på savannerna i östafrika visas hur mycket som helst (det är iofs en väldigt häftig miljö:)) men rådjur, gråsparvar och rävar får bara vara med i korta amatörvideos i "Mitt i naturen" när de gjort något skojigt utanför en tittares köksfönster. Producenterna tänker väl ungefär att "Vill man kolla på akvariefisk kan man ju bara sätta sig framför akvariet och kolla" och så köper de in lite fler filmer om pingviner i Arktis, apor på Madagaskar och fåglar på Galapagos i stället.
#6 - 18 december 2008 17:03
Har kikat på fishfromvenezuela tidigare och det är schysstta bilder.. Ska söka lite mer på youtube och kolla vad som finns men jag tycker jag har sett mest amatörfilmer där nån fisk bara simmar förbi som hastigast. Skulle vara kul att luta sig tillbaka i soffan och få berättarröst där de följer några fiskar vid lek etc.
#7 - 18 december 2008 17:09
Har mailat både SVT och TV4 om det, tycker ni också ska göra det, istället för att bara sitta och klaga på ett ställe där dom aldrig kommer få höra det.
#8 - 18 december 2008 17:34
Googla på Amazon Abyss.. den serien är riktigt bra tycker jag.
#9 - 18 december 2008 18:37
JojjeN skrev:
Har mailat både SVT och TV4 om det, tycker ni också ska göra det, istället för att bara sitta och klaga på ett ställe där dom aldrig kommer få höra det.

Ska vi se till att göra detta i samlad trupp här kanske... Får dom 50 mail kanske dom startar en research iaf. Den kanske visar att vi är fler än pingvin-diggarna :)
#10 - 18 december 2008 19:47
sme_h skrev:
Ska vi se till att göra detta i samlad trupp här kanske... Får dom 50 mail kanske dom startar en research iaf. Den kanske visar att vi är fler än pingvin-diggarna :)

Precis :)

Jag föreslog ett program där de filmade i akvariefiskarnas biotoper, och visade hur de beter sig i naturen, men också ett program som handlar om att inreda efter biotopen-
#11 - 18 december 2008 22:51
Amazon Abyss hade potential, men 95% av programmet går åt till att skildra filmarna, och bara 5% visar faktiska bilder från under vattenytan. För att undvika att förvirra tittaren med jobbiga fakta låter de dessutom bli att berätta vad det är för fiskar som visas.

Har själv varit fascinerad över att det är så dålig variation på naturfilmer. Tog man bort alla lejon, hajar (som alltid beskrivs som "perfect killing machines!"), och alla program som bara listar "dangerous animals" så blev det inte mycket kvar. Eller jo, det blev det: massor med naturprogram handlar inte om djur, utan om nån nisse som tittar på djur. Oftast då lejon, hajar eller "dangerous animals".

Mycket av problemet är nog att naturprogram numer anses vara barnprogram, vilket innebär att de inte får vara informativa, och att det också anses att folk inte är intresserade av djur utan av människor som tittar på djur.

Det görs en del gammaldags informativa naturprogram, men de är inte många, och verkar inte så populära bland uppköpare. Fast TV4 Nature kör en del, bl.a. "Wild Europe" var bra.
#12 - 18 december 2008 23:24
Azur skrev:
Amazon Abyss hade potential, men 95% av programmet går åt till att skildra filmarna, och bara 5% visar faktiska bilder från under vattenytan. För att undvika att förvirra tittaren med jobbiga fakta låter de dessutom bli att berätta vad det är för fiskar som visas.

Har själv varit fascinerad över att det är så dålig variation på naturfilmer. Tog man bort alla lejon, hajar (som alltid beskrivs som "perfect killing machines!"), och alla program som bara listar "dangerous animals" så blev det inte mycket kvar. Eller jo, det blev det: massor med naturprogram handlar inte om djur, utan om nån nisse som tittar på djur. Oftast då lejon, hajar eller "dangerous animals".

.

Ja det där är ju faktiskt skrattretande ;D

Du får inte glömma bort skalbaggarna som äter elefant-bajs ! Dom har jag sett många gånger när jag slagit på natur kanalerna..

Dom snor en hel Boll, brottas med den i 30 minuter av programmet, tillslut får den med sig bollen till sin håla, så snor nån annan den..och så börjar det hela om!

Fascinerande djur :p
#13 - 18 december 2008 23:58
JojjeN skrev:
Precis :)

Jag föreslog ett program där de filmade i akvariefiskarnas biotoper, och visade hur de beter sig i naturen, men också ett program som handlar om att inreda efter biotopen-

Det är nästan ett sånt program jag menar... jag har letat men hittar det inte... har för mig att charlotte permell var berättarröst och det handlade mest om tropiska fiskar...:)
#14 - 19 december 2008 05:38
Azur skrev:

Mycket av problemet är nog att naturprogram numer anses vara barnprogram, vilket innebär att de inte får vara informativa, och att det också anses att folk inte är intresserade av djur utan av människor som tittar på djur.

Det görs en del gammaldags informativa naturprogram, men de är inte många, och verkar inte så populära bland uppköpare. Fast TV4 Nature kör en del, bl.a. "Wild Europe" var bra.

De första avsnitten av Planet Earth tycker jag är helt ok. Framförallt de med vatten i sig. =)
#15 - 19 december 2008 15:38
Nu har jag lite länkar att kika bland. Tack för hjälpen...

Verkar vara hur många som helst här på Zoopet som har 10 akvarium med olika projekt. Från odling av fisk och växter till olika biotoper från naturen. Är det ingen som känner någon Media/Film-student som skulle vilja ha med er i en dokumentär (även om naturfoton mest lär bli befintligt material)? Det skulle vara fett-najs med en dokumentär som nån lägger ned tid och intresse på:)

Sen har vi fortfarande frågan om vi ska mass-maila tv-kanalerna. Vilka är på? Jag är gjuten...
#16 - 19 december 2008 16:15
Sir David Attenborough är min husgud. :) DÄR har vi bra grejer. Se inte bara Planet Earth utan även Life of Mammals, the Blue Planet och Trials of Life.
#17 - 19 december 2008 17:14
De första avsnitten av Planet Earth tycker jag är helt ok. Framförallt de med vatten i sig. =)

Visst, BBCs jättesatsningar är bra, men få. Riktigt den nivån (och kostnaderna) skulle man inte behöva gå till för att få betydligt bättre naturprogram än Ytterligare Ett Program Där Nån Tittar På Världens Giftigaste Djur(tm).
#18 - 19 december 2008 17:31
Om det kommer mail på mail från olika personer ett efter ett är inte risken att det känns störande bara? Skickas ist ett mail med namninsamling i från intresserade kanske det ger större vilja att göra såna program ist? Kanske visa länkar till sidor med bra forum som hit tex? Då syns ju att intresse finns och visar oxå på att det finns kunniga och seriösa akvarister.
#19 - 19 december 2008 17:59
håller helt med förrutom BBCs magnifika program är det tunt, däremot finns det väl hur många program som helst som visar hur farligt det är för gnuer och zebror att korsa floder..... Men Planet earth och Blue planet är helt underbara!
#20 - 19 december 2008 20:19
Vet inte om det var ett framsteg nu. Janne på TV4 skrev tillbaka och lovade ta upp det med "program gruppen".

Dock vet jag inte om han alltid säger så, öven om han tycker det är skitkassa idéer, eller om han verkligen tyckte det var något värt att ta upp.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 19 december 2008 20:42
JojjeN skrev:
Vet inte om det var ett framsteg nu. Janne på TV4 skrev tillbaka och lovade ta upp det med "program gruppen".

Dock vet jag inte om han alltid säger så, öven om han tycker det är skitkassa idéer, eller om han verkligen tyckte det var något värt att ta upp.

Fast å andra sidan så har ju TV4 redan visat sin okunskap när de skall behandla teman som fisk.
För några år sedan visade de ett program som hette "Djurens Ö" där en av systrarna Päivärinta pratade en massa dravel till en film om Tanganyikaciklider.
Jag vet att vi var många som klagade på detta program - men de bemötte aldrig kritiken.
#22 - 19 december 2008 21:00
Men vi får väl hoppas dom kan fixa fram lite experter till denhär gången isåfall.
#23 - 19 december 2008 21:06
Så går det när man sätter katt/hund intresserade människor att ta hand om ett fisktema[:(!]
#24 - 19 december 2008 21:20
Fast å andra sidan så har ju TV4 redan visat sin okunskap när de skall behandla teman som fisk.

Jag tror ni måste inse att djurprogram anses vara barnprogram, med medföljande låga krav på kvalitet, faktakoll, och saklighet.
#25 - 20 december 2008 08:36
Länkade du till zoopet när du skrev till tv4? Dom kanske inte fattar vilket stort intersse det finns för akvarium och dess invånare. Men bra initiativ Jojje.

När man slår på animalplanet blir man bara trött. Är det inte någon tok som jagar världens giftigaste ormar med kamera så är det en serie om surikater som verkar ha mänskliga känslor och tankar. Suck.
Men som azur skrev så fanns det en serie om djurlivet i amazonas och dess bifloder. Tittade på det ett par gånger men det var mest snack. Tror det beror på att dom inte fick så mycket att visa upp efter dyken dom gjorde. Sikten var för dålig.
Bilagor:
#26 - 20 december 2008 10:44
Jag länkade till zoppet ja, och sa att där fanns flera tusen akvarister som skulle uppskatta ett akvarie program, och att det finns ännu fler som ännu inte ens upptäckt zoopet.
#27 - 21 december 2008 08:45
Fredde L skrev:
Länkade du till zoopet när du skrev till tv4? Dom kanske inte fattar vilket stort intersse det finns för akvarium och dess invånare. Men bra initiativ Jojje.

När man slår på animalplanet blir man bara trött. Är det inte någon tok som jagar världens giftigaste ormar med kamera så är det en serie om surikater som verkar ha mänskliga känslor och tankar. Suck.

Men som azur skrev så fanns det en serie om djurlivet i amazonas och dess bifloder. Tittade på det ett par gånger men det var mest snack. Tror det beror på att dom inte fick så mycket att visa upp efter dyken dom gjorde. Sikten var för dålig.

Familjen wiskers va? ;) Hahhaha de är störtsköna juue! :D

Annons