Två 2217 till 600L

#1 - 30 mars 2012 16:18
Tror ni att två st 2217 klarar av ett 600L? Det står att en ska klara max 600, men det är ju lite dumt att chansa på. Kan köpa två för ett bra pris

Har just nu en pump som läcker lite, så behöver byta ut den. Kan ha en pump som pumpar 700L/H (alltså för litet). Hade det då räckt att kompensera med bara en 2217?

Eller är det en ny som gäller, kring typ 1500L/H?

Är jäkligt kinkig med ljudnivån, det ska vara TYST! Rejält tyst!
#2 - 30 mars 2012 16:22
jag köpte precis ett fluval fx5, hör inte ett knyst och då har jag pumpen precis bredvid sängen. Nu r jag iofs halvt döv men min flickvän hör den inte heller och hennes hörsel är knivskarp (kompenserar synen tror jag, men säg det inte till henne ;)
#3 - 30 mars 2012 16:49
Tyvärr blir det inte en fx5, har hört alldeles för många berätta om hur mycket den låter. Tror såklart på dig, men vill inte dra lotto om att få en som är tyst :p
#4 - 30 mars 2012 16:59
Läste också runt lite om dem och visst folk har klagat på ljudnivån, men å andra sidan? de som är nöjda startar ju inte en tråd om det. tror det är fler som är nöjda än missnöjda om jag ska vara ärlig, brukar vara så. Kan dock itne uttala mig ang din ide med 2 pumpar då jag itne är så jätte insatt, satsar hellre på en stor jäkel ;)
#5 - 30 mars 2012 17:13
Det kan du ha rätt i. Men jag gjorde en chansning med fluval 205, och den tycker jag låter för mycket, och när man packat upp den får man inte byta. Om den inte låter orimligt mycket vill säga.

Alltså, det känns ju som att det inte borde vara någon skillnad... Ingen större iaf. Då får jag 2000L/H, och en filtervolym på 14L. Typ som en större variant av ett ytterfilter...
Någon som vet? :)
#6 - 30 mars 2012 17:18
hade en annan fluval 4 ytterfilter innan tror jag det var, lät fruktansvärt. så tror fluval har höjt sin kvalite en bra del de senaste åren. Men som du säger, det borde räcka med de 2 filtrerna.
#7 - 30 mars 2012 17:26
firejackan skrev:
hade en annan fluval 4 ytterfilter innan tror jag det var, lät fruktansvärt. så tror fluval har höjt sin kvalite en bra del de senaste åren. Men som du säger, det borde räcka med de 2 filtrerna.

Ah, det lär dom ha gjort. Men jag köpte min för bara någon månad sedan, ny.
Ja, borde nog kolla in dom där ytterfiltrerna. Eftersom dom isf är begagnade kan jag ju be om att få höra dom innan jag bestämmer mig :)
#8 - 30 mars 2012 17:40
Vanish skrev:
Tror ni att två st 2217 klarar av ett 600L? Det står att en ska klara max 600, men det är ju lite dumt att chansa på. Kan köpa två för ett bra pris

Har just nu en pump som läcker lite, så behöver byta ut den. Kan ha en pump som pumpar 700L/H (alltså för litet). Hade det då räckt att kompensera med bara en 2217?

Ska du ha det rejält tyst så tror jag inte 2217 är rätt för dig, tycker de är ganska ljudliga, den ihåliga toppkåpan fungerar som högtalare;)
#9 - 30 mars 2012 17:43
åheim skrev:
Ska du ha det rejält tyst så tror jag inte 2217 är rätt för dig, tycker de är ganska ljudliga, den ihåliga toppkåpan fungerar som högtalare;)

Haha okej. Det är som sagt begagnade så hade ju kunnat lyssna på dom innan. Men om vi förutsätter att ljudnivån skulle vara okej, tror du själva iden med två ytterfilter som tillsammans blir som ett större i L/H och filtervolym blir någon skillnad?
#10 - 30 mars 2012 17:44
Vanish skrev:

Är de i ljudnivå som en "normal" 2217 lär du inte ångra dig:). En annan fördel är att du kan rengöra dem växelvis om det skulle behövas:).
#11 - 30 mars 2012 17:50
ansjo skrev:
Är de i ljudnivå som en "normal" 2217 lär du inte ångra dig:). En annan fördel är att du kan rengöra dem växelvis om det skulle behövas:).

Då får jag alltså åka och lyssna! :) Ja, det är ju kanon att man kan göra det!
Men iden är alltså möjlig och fungerar som jag tänkt?
#12 - 30 mars 2012 18:37
Det beror mycket på vad du ska ha i karet...
#13 - 30 mars 2012 19:15
Fast vad är det för skillnad på ett ytterfilter med tex 2000L/H och filtervolym på 14L, mot två med hälften?

Jag har en del SA fiskar, skalarer, tetror, kakaduor, pansarmalar. Så behöver egentligen inte någon jättefart på vattnet.
#14 - 30 mars 2012 19:20
Skillnaden är en större pump tex Fluval FX5 har ett betydligt större flöde procentuellt mot filtervolym och kan vara värt att satsa på om man har tex Malawi:). I ditt fall räcker säkert de pumparna, men lyssna på dem först eftersom de är begagnade.
Får du dem till ett bra pris kan det vara värt att satsa ett par hundringar på nya axlar och impeller till pumparna:).
#15 - 30 mars 2012 19:34
Två pumpar är bra, för lägger en av så får du inte syrebrist i akvariet.

Har själv fått syrebrist i ett av mina så två malar dog.
Och det bara för att inloppet till pumpen blev igensatt av skräp.
#16 - 30 mars 2012 19:42
ansjo skrev:
Skillnaden är en större pump tex Fluval FX5 har ett betydligt större flöde procentuellt mot filtervolym och kan vara värt att satsa på om man har tex Malawi:). I ditt fall räcker säkert de pumparna, men lyssna på dem först eftersom de är begagnade.

Får du dem till ett bra pris kan det vara värt att satsa ett par hundringar på nya axlar och impeller till pumparna:).

Okej, jag anade nästan att det fanns något liknande det du skrev, därav att man "tjänar" på ett större. Men ska absolut lyssna på dom, och så ska jag kolla upp hur gamla dom är också.

ABSOLUT-71 skrev:
Två pumpar är bra, för lägger en av så får du inte syrebrist i akvariet.

Har själv fått syrebrist i ett av mina så två malar dog.

Och det bara för att inloppet till pumpen blev igensatt av skräp.

Det är sant, det är ju en fördel att ha den säkerheten :) Har ett filter just nu som jag egentligen inte vill göra mig av med, för den är totalt knäpptyst. Men ett akvarie utan filter är inte så eftertraktat :p
#17 - 31 mars 2012 23:34
Det beror helt på priset, jag köper hellre ett akvarium utan filter billigare än ett dyrt med ett filter jag kanske inte vill ha. Du kan i te sätta
2217 i det karet som ska säljas då?
#18 - 1 april 2012 06:36
Jag kör ett 2217 i ett 720:i fullt med rovfiskar utan problem, så kör på du ;) Men som sagt provlyssna först :p
#19 - 1 april 2012 17:40
Jag fick ett ärligt svar av försäljaren att dom kommer låta för mycket om jag vill ha ett tyst ytterfilter. Däremot hade hon någon Aqua Nova som pumpade 1500l/h som visst skulle vara väldigt tyst. Men har inte läst på något om den än
#20 - 1 april 2012 18:22
Gott med ärliga säljare:)!
Den andra pumpen har jag personligen inte en aning om...

Annons