Två akvarier samt transport av fiskar

#1 - 3 oktober 2009 19:49
Jag funderar på att skaffa mig en akvarium. Har haft det som liten men aldrig reflekterat över hur fiskarna skulle ha det. Det var ju bara att ge dem mat och äta upp deras mat (det var gott) och städa akvariet då och då. Men nu när jag läser all era diskussioner så förstår man att man kan få ut mer av akvariet.

Jag funderar på att skaffa mig två akvarium, en hemma och en på ön (landet), för att jag tillbringar mycket tid mellan de två ställen och funderar på att transportera fiskarna mellan dessa ställen. Skulle det vara olämpligt att transportera fiskarna i en vattenfylld vattenpåse i ca 6 timmar i bil? Jag undrar det för jag har tidigare transporterat fiskarna fast då fick de ju hemmet med sig.
#2 - 3 oktober 2009 20:19
Jag skulle [FONT=Arial Black]ABSOLUT INTE[/FONT] göra det.
#3 - 3 oktober 2009 20:21
Nej.
#4 - 3 oktober 2009 20:57
Ja, då var det inget bra :)

Tidigare har jag transporterat fiskarna (då jag bodde på internat och åkte hem på loven) långa sträckor med tåg, buss och bil men då tog jag hela akvariet.

Nu undrar jag om det skulle fungera om man tar med hela akvariet istället för att ha dem i en vattenfylld påse?
#5 - 3 oktober 2009 21:11
Vilken storlek på akvariumet?
Men jag säger fortfarande nej men nån annan här kanske har en annan åsikt!
#6 - 3 oktober 2009 21:41
Jag vet inte riktigt vilken storlek det blir för om det går bra (om nu någon tycker det) att transportera fiskarna i akvariet mellan hemmet och ön så måste jag ju tänka på att klara av att bära den med allt i :d

Då jag fick min akvarium på internatet där jag bodde, så fick jag en pytteliten guldfisk med utstående ögon (den billiga sorten sa man då :confused:) och den följde med mig ända till gymnasiet (den fick pendla mellan skolan och hemmet) och den blev 11 år, stor och helt i silver innan den lämnade vattenlivet. Jag tog det hårt eftersom den varit med mig i 11 år (ja, nästan hela min skoltid). Därefter slutade jag helt med akvarium och sådant men nu när jag kommit i kontakt med denna sajt så har nerven börjat darra..

Så jag tror att fiskarna kan transporteras utan att ta stryk men vill helst ha råd av er experter innan jag gör något helt galet :)
Bilagor:
#7 - 3 oktober 2009 21:46
Storleken som jag hade då jag bodde på internatet var ca 40 cm (längden), ca 25-30 (bredden) och ca 20-30 cm (höjd). Jag är inte säker... sitter här med en linjal och försöker minnas hur stor den var.
#8 - 3 oktober 2009 23:24
Menar du att du skulle starta akvariet på nytt varje gång då flyttar fisken?
I så fall sök på uppstart av akvarie och nitrittopp i samband med nystart.
Eller har du ett färdigt redan igångkört, inklusive alla goda bakterier, eller kanske ta med det väl ingångna filtret vid flytten.
Då borde det gå bättre.
#9 - 4 oktober 2009 10:02
det här låter som ett skämt...
för först hade du inte haft fiskar sedan du var ett litet barn och sen hade du fiskar när du gick på gymnasiet... hmmmm
#10 - 4 oktober 2009 12:03
Nej...Jag tycker inte du ska hålla på att flytta rumt/imellan akvariet...det blir bara massa stress och elände, framförallt för fiskarna:(
#11 - 4 oktober 2009 13:23
skulle ej rekomendera det när vi flytade så dog mina fiskar i bilen
#12 - 4 oktober 2009 15:44
pello skrev:
Menar du att du skulle starta akvariet på nytt varje gång då flyttar fisken?

I så fall sök på uppstart av akvarie och nitrittopp i samband med nystart.

Eller har du ett färdigt redan igångkört, inklusive alla goda bakterier, eller kanske ta med det väl ingångna filtret vid flytten.

Då borde det gå bättre.

Nej, inte starta akvariet på nytt varje gång utan har ett färdigt igångkört akvarium. Men när man läser mer om hur vattnets miljö med allt det behöver påverkar fiskarna så är det nog inget bra. Tänkte inte på nitrit för det kan ju förstöra mycket.

Tror helst jag låterbli att skaffa akvarium för man kan ju inte lämna den i ungefär 3 månader. :(

snagge: Jag var inte tydlig där men hade ett akvarium som jag flyttade på mellan hemmet och skolorna på loven och det verkar ha fungerat för en fisk blev ju 11 år. ;)

Nu när jag läser de kunskap som finns här så skäms man hur man behandlade fiskarna. Man hade Noll kunskap helt enkelt. De måste ha mått väldigt dåligt. Tur att jag hittade er (har varit härinne i några dagar) innan jag skaffade mig akvarium igen!
#13 - 6 oktober 2009 23:50
skulle ej rekomendera det när vi flytade så dog mina fiskar i bilen

Vad är det för klena fiskar?.... herregud, en biltur och de dör? :D
#14 - 7 oktober 2009 08:52
johax70 skrev:
Storleken som jag hade då jag bodde på internatet var ca 40 cm (längden), ca 25-30 (bredden) och ca 20-30 cm (höjd). Jag är inte säker... sitter här med en linjal och försöker minnas hur stor den var.
och fraktat det på buss, tåg, bil....... Med vatten och fisk i, kan inte vara möjligt!
Akvarium är nog inget för dig eftersom du bor på flera ställen!
#15 - 7 oktober 2009 09:36
problemet är nog inte transporten i sig, utan att det blir omstart av karet varje gång han kommer fram......

inte bra.....

bättre isf att flytta hela karet varje gång.

.
#16 - 7 oktober 2009 11:13
Åheim: Jo det gick faktiskt. Jag tog med hela karet och hade fiskarna i. Det fungerade men fiskarna kan inte ha mått särskilt bra har jag förstått efter att ha läst om hur en kar ska vara för att fiskarna ska må bra.

Jag bor på två ställen som tur är ;) men tillbringar mycket tid på båda ställen så jag ville kolla med detta forum om det skulle gå att göra som jag gjorde förut innan jag skaffade mig akvarium.

Och om du läst min tidigare inlägg där jag sagt att jag övergett de här planerna.
#17 - 7 oktober 2009 11:16
Kensa skrev:
problemet är nog inte transporten i sig, utan att det blir omstart av karet varje gång han kommer fram......

inte bra.....

bättre isf att flytta hela karet varje gång.

.

Ja, det är nog bättre att flytta hela karet varje gång men problemet är att man måste halvera vattenmängden så att man inte blir sjöblöt när man transporterar karet. Det kan påverka balansen och skapa en dålig miljö för fiskarna. Om man endast ska flytta karet en gång så går det nog men inte 3 gånger om året. Det blir för hemskt för fiskarna.

Annons