Två eller tre rör?

#1 - 1 mars 2009 21:22
Tänkte höra med er som kan det här med ljus :) Jag har bytt ut min kvicksilverlampa 80w mot 2st T5 39w

Innan körde jag kvicksilvern och ett T8 30w aquarelle rör. nu när jag slängde in T5:orna behöll jag aqurellet oxå. Det belv rejält mycket ljusare :D så nu till min fråga: Ska jag använda alla 3 rören eller bara köra T5orna? Kommer algerna att explodera med så starkt ljus?

Akvariumet är på 220liter och jag kör inte med co2
1st T5 powerglo 39w
1st T5 lifeglo 39w
1st T8 aquarelle 30w

Tacksam för förslag :)
#2 - 1 mars 2009 22:11
Ser ganska lagom ut för ett växtakvarium med extra koltillsättning (EasyCarbo eller CO2) och PMDD.

Algerna kommer förmodligen reagera snabbast på det extra ljuset, men det beror på hur mycket växter du har i dagsläget.
#3 - 2 mars 2009 00:28
defdac skrev:
Ser ganska lagom ut för ett växtakvarium med extra koltillsättning (EasyCarbo eller CO2) och PMDD.

Algerna kommer förmodligen reagera snabbast på det extra ljuset, men det beror på hur mycket växter du har i dagsläget.

Okej, men blir det för bra som det är utan koltillsättning? har planer på co2 men får vänta ett tag till pga ekonomin [:(!] ska jag släcka ett rör så länge? jag tillsätter easylife profito varje vecka, har slutat med ec för jag glömde vissa dagar, märkte dock ingen skillnad på tillväxten men det kan ju bero på det dåliga ljuset jag hade innan...
#4 - 2 mars 2009 01:08
Vill du spara pengar, samt göra växterna en tjänst så skaffa PMDD. Det är inte svårare än profito och innehåller mer av vad växterna behöver.
#5 - 2 mars 2009 01:26
Johanski skrev:
Vill du spara pengar, samt göra växterna en tjänst så skaffa PMDD. Det är inte svårare än profito och innehåller mer av vad växterna behöver.

När flaskan är slut kör jag PMDD istället ;)
#6 - 2 mars 2009 07:26
bong skrev:
Okej, men blir det för bra som det är utan koltillsättning?

Det beror på hur mycket växter du har i dagsläget.
#7 - 2 mars 2009 17:05
Har inga goda erfarenheter av mycket ljus om man inte kan tillföra CO2. Har man skapligt med växter kan man dessutom få ett rejält högt pH i akvariet fram på kvällen. Och algerna verkar klara dessa förhålanden bättre. Så mitt tips är att anpassa ljuset till vad du kan tillföra i fråga om CO2 och annan växtnäring. Vet dock inte om Easy Carbo kan ersätta CO2 i viss mån. Men risken blir kanske ändå att pH når toppnivåer.
#8 - 2 mars 2009 18:25
defdac skrev:
Det beror på hur mycket växter du har i dagsläget.

Det är fullsatt :d
#9 - 2 mars 2009 18:27
Sleaper skrev:
Har inga goda erfarenheter av mycket ljus om man inte kan tillföra CO2. Har man skapligt med växter kan man dessutom få ett rejält högt pH i akvariet fram på kvällen. Och algerna verkar klara dessa förhålanden bättre. Så mitt tips är att anpassa ljuset till vad du kan tillföra i fråga om CO2 och annan växtnäring. Vet dock inte om Easy Carbo kan ersätta CO2 i viss mån. Men risken blir kanske ändå att pH når toppnivåer.

Ajdå, då släcker jag ett rör för ph:t ligger på 7,5 och vägrar gå under det så någon höjning vill jag inte ha :(
#10 - 2 mars 2009 18:40
PH-höjning av mycket ljus. Nu hänger jag inte med?
Bilagor:
#11 - 2 mars 2009 18:41
Biogenavkalkning som är fenomenet Sleaper nämner är jag ganska säker på att du inte har tillräckligt med ljus till. Om du har fullpackat med växter kommer dom ge ännu lägre ljusmängd vilket ytterligare minskar risken för biogen avkalkning som kräver mycket ljus och ganska speciella förutsättningar..
#12 - 2 mars 2009 19:26
defdac skrev:
Biogenavkalkning som är fenomenet Sleaper nämner är jag ganska säker på att du inte har tillräckligt med ljus till. Om du har fullpackat med växter kommer dom ge ännu lägre ljusmängd vilket ytterligare minskar risken för biogen avkalkning som kräver mycket ljus och ganska speciella förutsättningar..

Biogenavkalkning är ju extremfallet och då krävs förmodligen växter som vallesneria eller liknande i viss mängd för att drabbas av detta. Jag har själv ingen erfarenhet av något sådant. Jag har däremot upplevt att pH-värdet kan stiga ganska rejält som jag nämnde tidigare. I dom fallen har det alltså fungerat bättre för mig att minska belysningen något för att balansera eventuell CO2 brist.
#13 - 3 mars 2009 18:03
defdac skrev:

Anledningen till mitt höga ph är att jag gjort en egen bakgrund av murbruk som jag inte lackade för jag tänkte att den skulle gå att laka ur men den släpper fortfarande kalk [:(!] Hade jag inte haft rötter i så hade jag haft ett ph på 8,5. Det ställer inte till det pga bakgrunden nu då?
#14 - 3 mars 2009 19:44
Det är inte så bra med ett varierande KH, eller egentligen är det inte bra med varierande förhållanden överlag. Framförallt behöver du en mikrogödning med riktigt bra kelat och jag vet inte riktigt vad Profito består av. Är nya skott ljusa/vita?
#15 - 4 mars 2009 04:51
defdac skrev:
Det är inte så bra med ett varierande KH, eller egentligen är det inte bra med varierande förhållanden överlag. Framförallt behöver du en mikrogödning med riktigt bra kelat och jag vet inte riktigt vad Profito består av. Är nya skott ljusa/vita?

Värderna ligger konstant på ph 7,5 och kh 6. Profiro ska innehålla allt utom nitrat och fosfat har jag för mig. Det ska vara anubias nya blad som är ljusa i början, på de andra är det gröna fina skott :)
#16 - 4 mars 2009 05:05
Jag antar att du inte buffrar med bikarbonat..

bong skrev:
Anledningen till mitt höga ph är att jag gjort en egen bakgrund av murbruk som jag inte lackade för jag tänkte att den skulle gå att laka ur men den släpper fortfarande kalk [:(!]
Den kommer att släppa kalcium under din livstid så länge den befinner sig i akvariet, kompenserar du med rötter? 2 fel gör inte ett rätt! :d
#17 - 4 mars 2009 06:50

Profiro ska innehålla allt utom nitrat och fosfat har jag för mig

Det är inte så bra att den är nitrat/fosfatfri, men det är även viktigt för dig med högt KH/pH att kelateringen av de ämnen som Profiro innehåller är bra. EDTA/DTPA funkar sämre vid högre pH t ex.
#18 - 4 mars 2009 17:33
Gaffel skrev:
Den kommer att släppa kalcium under din livstid så länge den befinner sig i akvariet, kompenserar du med rötter? 2 fel gör inte ett rätt! :d

Nej jag kompenserar inte, det blev ju så eftersom rötter måste finnas :d och jag vet att det aldrig kommer att sluta släppa [:-5] fast då har jag ju en anledning att göra en ny när jag tröttnat på skiten ;)
#19 - 4 mars 2009 17:37
defdac skrev:
Det är inte så bra att den är nitrat/fosfatfri, men det är även viktigt för dig med högt KH/pH att kelateringen av de ämnen som Profiro innehåller är bra. EDTA/DTPA funkar sämre vid högre pH t ex.

Det står inget om någon kelatering på flaska :( men antar att det är skit då, PMDD nästa :)
#20 - 4 mars 2009 19:25
Välj Mikro+ istället för NutriSi som mikrodel i PMDD:n..
#21 - 5 mars 2009 05:01
defdac skrev:
Välj Mikro+ istället för NutriSi som mikrodel i PMDD:n..

Tack för hjälpen :)

Annons