Två filter i karet

#1 - 20 november 2012 10:55
Hej!

Har ett 180l kar med ett eheim biopower 200. Köpte det då jag hört att det ska vara bra, men jag tycker inte riktigt att det räcker till. Byter runt 30% vatten en gång i veckan och har då i easy carbo och växtnäring och dom sista dagarna innan bytet, tycker jag det är ganska skitigt vatten i karet. Som om filtret inte räcker till riktigt!?

Så jag tog och köpte ett beg. aquael unifilter 1000 uv, som borde anlända om nån dag. Tänkte prova att köra båda samtidigt. Vet att det kommer inte kommer se snyggt ut med två innerfilter i karet, men tar det före sämre filtrering. Hjälper uv-belysningen mot alger? Ska den vara på bara dagtid eller?

Innevånare i karet är nu 2 mosaikguramis, 12 kilfläcksrasbora, 1 kampfisk, 4 octocinlus, 2 kuhliålar och 6 platys. Tänkte köpa två guramis till senare och kanske skaffa fler algätare...

En bild på karet:
#2 - 20 november 2012 11:29
Pierre67 skrev:
Hej!

Har ett 180l kar med ett eheim biopower 200. Köpte det då jag hört att det ska vara bra, men jag tycker inte riktigt att det räcker till. Byter runt 30% vatten en gång i veckan och har då i easy carbo och växtnäring och dom sista dagarna innan bytet, tycker jag det är ganska skitigt vatten i karet. Som om filtret inte räcker till riktigt!?

Så jag tog och köpte ett beg. aquael unifilter 1000 uv, som borde anlända om nån dag. Tänkte prova att köra båda samtidigt. Vet att det kommer inte kommer se snyggt ut med två innerfilter i karet, men tar det före sämre filtrering. Hjälper uv-belysningen mot alger? Ska den vara på bara dagtid eller?

Innevånare i karet är nu 2 mosaikguramis, 12 kilfläcksrasbora, 1 kampfisk, 4 octocinlus, 2 kuhliålar och 6 platys. Tänkte köpa två guramis till senare och kanske skaffa fler algätare...

3 noteringar.

1)
Växtnäring skall i samtidigt som vattenbyten. Dvs det skall ner minuterna EFTER du har bytt, inte dagarna innan.....

2)
EC skall pytsas i VARJE dag, 1ml / 100 liter vatten med normal mängd blommor.

3) Jag skulle bli förvånad om UV fungerar vettigt i ett begagnat filter.
Det hjälper mot alger som svävar i vattnet, men inte på alger som sitter på rutor/sten/rötter/blommor.

.
#3 - 20 november 2012 11:40
Tack för svar!

Kanske skrev lite otydligt, men jag har i växtnäring precis efter jag bytt vatten och har då i EC. Ska dock börja ha EC varje dag! Ang. uv, så struntar jag väl i att ens använda det då...
#4 - 20 november 2012 11:48
nu tittat på bilden.

ett par tips i all välmening.

1)
Flytta den lite större roten lite till vänster så att den döljer mer av pumpen.

2)
Flytta doppisen till att sitta bakeom den stora roten den oxå.

Med dessa två enkla saker, så slipper man se (störas) så mycket av tekniken i karet.

Om du har tillgång till svart sopsäck modell större, sådana man använder i en trädgård, så sno åt dig en sådan, klipp ner den så att den är lika stpr som karet. tejpa sedan fast den på baksidan av karet. Du anar inte hur mycket hela karet lyfter med en sådan enkel sak.

.
#5 - 20 november 2012 11:50
vidare. vallisar brukar göra sig bättre om dom står i grupper.

kanske man kan tänka sig att plantera ihop de du har i två täta grupper.

gärna en av grupperna ståendes kanske 15 cm från pumpen i utblåsets riktning.
då kommer du att få snygga blommor som vajjar i "blåsten".

.
#6 - 20 november 2012 11:51
sist.

om du skall ersätta dagens pump, så låt dom gå samtidigt i karet under 6-8 veckor.

alternativt ympa nya filtret med gojs från den gamla.

.
#7 - 20 november 2012 13:32
Tack för tips! Alltid bra med feedback, man kan lätt bli fast i sina egna idéer...

Ang. roten, så är den lite jobbig att få nära nått hörn, kanske lite för stor för karet egentligen!? Doppisen satte jag på andra sidan, för jag läste (har jag för mig?) nånstans att den inte ska sitta på samma sida som filtret. Men det vore fint att slippa se filter och doppis!

Växterna satte jag som jag gjorde för att det inte ska se så himla tomt ut i mitten på karet, men tror nu att du har helt rätt om detta. Får fixa detta senare. Tänkte inte ersätta ena filtret med det andra, utan tänkte köra båda för att få mer/bättre filtrering. Nu kanske vissa säger skaffa ytterfilter, men blev skraj för dom, sen mitt började läcka.

Ang. filtren, vad är bäst? Att ha båda bredvid varann eller ett vid varje kortsida? Borde ju bli bättre cirkulation med ett på varje sida tycker man!?
#8 - 20 november 2012 13:40
Pierre67 skrev:
Ang. filtren, vad är bäst? Att ha båda bredvid varann eller ett vid varje kortsida? Borde ju bli bättre cirkulation med ett på varje sida tycker man!?

har man båda på samma ställe så blir det ett fett blås på andra hållet.

har man dom på motsatt sida, så tar de ut varandra, blir lugnt i karet, men ändå
dubbel cirkulation.

skulle i ditt fall med dina firrar satt dom på var sida.

men jag undrar varför du egentligen behöver två.

ditt original borde klara av karet med dess belastning utan att behöva rengöras mer
än vart 3/4.e månad.

kloggar det igen fortare, så är det nått annat som är galet.

kanske övermatning som gör att det är för mycket skit i karet.......

.
#9 - 20 november 2012 15:25
Eheim biopower har en dålig konstruktion tycker jag! Den tar in allt vatten genom behållaren längst ner och filterpatronen i den är väldigt liten och ganska finporig och filtret tappar oehört snabbt sitt flöde och måste rengöras väldigt frekvent om det ska fungera. jag har filtret själv men tröttnade snart på det taffliga flödet och sen länge ligger det i garderoben! Aguael unifilter 1000 har däremot ett bra flöde och klarar långa perioder utan rengöring pga att den suger in vatten genom 2 oberoende filterpatroner och 1000 modellen har också en extra behållare med biomakaroner och vill man ha riktigt klart vatten så kan man lägga en grov matta ppi 10 i behållaren istället. Den pumpen klarar ensamt av ditt kar om du inte har allt för mycket fisk.
#10 - 20 november 2012 15:34
Biofiltret har tre behållare, två med några små kulor och det nedersta med nån skummatta. Den nedersta måste jag krama ur varje vecka (gör det i hinken med vattnet jag tömmer). Vattnet i hinken blir väldigt, väldigt skitigt. En gång hoppa jag över urkramningen och då höll filtret på att sluta funka. Kan vara jag som övermatar, men matar bara en gång om dan och det är en nypa, som fiskarna äter upp fort.

Anledningen till två filter är att jag läst här bl.a. att innerfilter har så dåligt med filtermatrial (plus att jag tycker mitt filter inte riktigt räcker till). Med två filter borde det väl bli bättre, eller? Jag har ju inte jättemycket fisk nu, men planerar stoppa i lite till...

Åheim: Exakt som du säger, så har mitt filter dåligt flöde och måste rengöras ofta. Kanske bara ska köra på Unifiltret då? Känns som det har mer/bättre filtermatrial också. Jag har en bit blå matta, ska den vara istället för makaronerna menar du? Men då har jag väl ingen biologisk rening? Enda mer fisk jag planerat att införskaffa är två mosaikgurami till och antingen fler octoclinclus eller fler rasbora. Klarar ett filter det tror du?
#11 - 20 november 2012 17:02
Pierre67 skrev:

Åheim: Exakt som du säger, så har mitt filter dåligt flöde och måste rengöras ofta. Kanske bara ska köra på Unifiltret då? Känns som det har mer/bättre filtermatrial också. Jag har en bit blå matta, ska den vara istället för makaronerna menar du? Men då har jag väl ingen biologisk rening? Enda mer fisk jag planerat att införskaffa är två mosaikgurami till och antingen fler octoclinclus eller fler rasbora. Klarar ett filter det tror du?
Ja det tror jag aquael 1000 klarar av. Unifilter 1000 har ungeför samma mängd filtermaterial men har ett mycket bättre flöde vilket gör att den klarar av mer fiskbelastning men framförallt så klarar den av att cirkulera större akvarium. Den grövre filtermattan är ett utmärkt biologiskt filtermedia så den gör nog mer nytta än makaronerna. Jag tycker av erfarenhet att man som ett extra plus får väldigt klart vatten, kör jag med makaronerna så upplever jag att det flyger runt små partiklar. Om du väljer matta så se till att skära ut en bit som täcker hela behållaren typ 6x6x8cm (minns inte exakt). När du packar upp pumpen så sitter det en platta på pumphuvudet med två hål där man sätter filterpatronerna OM du inte använder den extra behållaren med biomedia. Jag antar att du vill använda den och isåfall tar du bort plattan under pumphuvudet, annars få du inte den extra behållaren på plats riktigt, pga att filtermaterialet tar emot. Det finns tyvärr ingen intruktion om detta från aquael och det är dåligt men jag klurade ut det ganska snart ändå:) Det är ett tyst och väldigt bra filter. Den har länge gått i ett 120L med 70 neontetror och en skäggmunsmal som är 9 år.

Just ja kom på att jag ska avråda från att använda munstycket som följer med (om man vill ha luftbubblor). Det bromsar flödet väldigt mycket och prestandan på filtret minskar drastiskt.;)
#12 - 23 november 2012 14:17
Fick mitt unifilter idag och har stoppat i en blå filtermatta istället för makaronerna. Jag lyckades inte klura ut hur jag tog bort plattan du nämnde åheim, utan fick göra hål i mattan för "plupparna". UV-ljuset verkar inte fungera..såg iallafall inte att dioderna lös, när jag släckte akvariet.

Bra flöde i pumpen och den är tyst, men undre behållaren har lite svårt att hålla sig på plats och går inte att rikta flödet uppåt (mot ytan). Fick inte med det där munstycket! Får ändå en liten krusning på ytan och det ska väl räcka!? Vad är den lilla pluppen på uv-ljuskåpan? Är det för luftslang/bubblor?
#13 - 23 november 2012 17:53
Pierre67 skrev:
Fick mitt unifilter idag och har stoppat i en blå filtermatta istället för makaronerna. Jag lyckades inte klura ut hur jag tog bort plattan du nämnde åheim, utan fick göra hål i mattan för "plupparna". UV-ljuset verkar inte fungera..såg iallafall inte att dioderna lös, när jag släckte akvariet.

Bra flöde i pumpen och den är tyst, men undre behållaren har lite svårt att hålla sig på plats och går inte att rikta flödet uppåt (mot ytan). Fick inte med det där munstycket! Får ändå en liten krusning på ytan och det ska väl räcka!? Vad är den lilla pluppen på uv-ljuskåpan? Är det för luftslang/bubblor?
Den lilla gummipluppen på uv-kåpan tar man bort om man vill sätta en luftslang som du trodde, men det blir ett himla oväsen från pumpen då! För att enkelt ta bort plattan under pumpen så sätter du in ett lillfinger i ett av hålen och bara drar ut den:)
#14 - 24 november 2012 17:12
åheim skrev:
Den lilla gummipluppen på uv-kåpan tar man bort om man vill sätta en luftslang som du trodde, men det blir ett himla oväsen från pumpen då! För att enkelt ta bort plattan under pumpen så sätter du in ett lillfinger i ett av hålen och bara drar ut den:)

Nej, nått luftbubbel vill jag inte ha. Blir som du säger ett jäkla oväsen och efter vad jag läst i detta forum, så tillför det inget heller. Hehe...var visst för lätt att ta bort den där plattan, jag leta skruvar och snäppfästen...

Märkte dock att det blev lite för kraftigt flås i pumpen. Fiskar som kom framför utblåset for iväg till andra sidan med en ordentlig fart och märkte att guramisarna inte ville simma omkring, som dom gjort förut. Så jag tog strilröret från ytterfiltret och satte dit. Blev kanonbra!
#15 - 24 november 2012 20:43
Pierre67 skrev:
Nej, nått luftbubbel vill jag inte ha. Blir som du säger ett jäkla oväsen och efter vad jag läst i detta forum, så tillför det inget heller. Hehe...var visst för lätt att ta bort den där plattan, jag leta skruvar och snäppfästen...

Märkte dock att det blev lite för kraftigt flås i pumpen. Fiskar som kom framför utblåset for iväg till andra sidan med en ordentlig fart och märkte att guramisarna inte ville simma omkring, som dom gjort förut. Så jag tog strilröret från ytterfiltret och satte dit. Blev kanonbra!
Kanoners, det finns alltid lösningar som funkar! (8
#16 - 29 november 2012 12:03
Nu har jag fått infusiorer tror jag? Gjorde ett vattenbyte efter en vecka och hade i Nitrivec. Då blir ju vattnet mjölkigt, men det försvann inte nu, utan är fortfarande lite mjölkigt. Kan man få bort detta på nått annat sätt än mörkläggning? Tror inte mina växter klarar en mörkläggning en vecka (dom är inte i bästa skick nu, då jag inte använt växtnäring, sen jag starta upp karet igen)!?

Har tagit bort Biopower filtret nu och det är bra tryck i Unifiltret. Vet inte om jag ska fortsätta med vattenbyten varje vecka (och i med mer Nitrivec)? Vissa säger att man ska byta och andra säger inte...vad är bäst? Jag räknar karet som nystartat nu, då jag bytte bottenmatrialet.

Det gröna på rötterna, som jag skrev om i en annan tråd (Hjälp, min rötter möglar), har försvunnit och mina rötter är nu bruna igen. Det försvann av sig själv! Dock har det kommit lite gröna prickar på rutorna...
#17 - 10 december 2012 12:37
Ville bara berätta att jag är mer än nöjd med mitt aquael unifilter 1000 uv. Vattnet har aldrig varit så klart (även om det inte är kristallklart) och det har inte behövts rengöras sen jag satte i det och det är fortfarande bra flås i det.

Lite lustigt att man köper ett eheim filter (som räknas som ett bra märke) och blir missnöjd. Sen byter man ut det till ett aquael (sämre jämfört med eheim) och blir tvärnöjd!

Har satt ihop rötterna nu (blev liksom två fokus förut). Satte även ihop vallisarna i en grupp i högra hörnet och svärdsplantorna i mitten längst bak. Nu skulle jag bara haft nått att dölja pumpen med!? Kanske hornsäv eller vattenpest? Finns nått annat som täcker bra och inte kräver mycket ljus?

Tyvärr inga bilder, då jag fortfarande inte har nån bra kamera...
#18 - 10 december 2012 15:05
Pierre67 skrev:
Ville bara berätta att jag är mer än nöjd med mitt aquael unifilter 1000 uv. Vattnet har aldrig varit så klart (även om det inte är kristallklart) och det har inte behövts rengöras sen jag satte i det och det är fortfarande bra flås i det.

Lite lustigt att man köper ett eheim filter (som räknas som ett bra märke) och blir missnöjd. Sen byter man ut det till ett aquael (sämre jämfört med eheim) och blir tvärnöjd!

Har satt ihop rötterna nu (blev liksom två fokus förut). Satte även ihop vallisarna i en grupp i högra hörnet och svärdsplantorna i mitten längst bak. Nu skulle jag bara haft nått att dölja pumpen med!? Kanske hornsäv eller vattenpest? Finns nått annat som täcker bra och inte kräver mycket ljus?

Tyvärr inga bilder, då jag fortfarande inte har nån bra kamera...
Kanon att det funkar bra! Jag tycker eheim lever mest på gamla meriter och det finns grejer som funkar mycket bättre i dagsläget;) Om du vill dölja ditt unifilter så kan du ställa en rot framför eller fuska med lite "snygga" plastväxter om ljuset är dåligt! :)

Annons