Två insug ett utblås!

#1 - 27 januari 2010 20:21
Hej! sätter upp ett akvarium och har två pumpar (Ytterfilter) a 500 liter i timmen, vill endast ha ett utblås då jag tycker det blir förmycket synlig teknik i karet!
Insugen döljs i en filterhörna.
Alltså, kommer att ha två insug till vardera pump men vill koppla ihop trycksidan i ett utblås (Eheim installationsset 2).
Går detta???
// Johan
#2 - 27 januari 2010 21:19
Det ska nog gå bra men det bromsar nog flödet litegrann... kan du inte dölja utblåsen också i filterhörnan?
#3 - 29 januari 2010 11:23
Tack, Det är väl bara att pröva då!
En annan sak jag undrar är om man kan montera strilrör på höjden, alltså röret är monterat precis som insugsröret!
Detta bör väll gå bra???
// Johan
#4 - 30 juli 2011 11:06
Sålänge det är 2 identiska pumpar och slanglängder osv är identiska borde det gå.
Jag hade nog försökt leta efter ett t-kors och köra med envägsventiler så den ena pumpen inte trycker ner vatten i den andra om nåt uppstår.
Har samma problem själv fast jag har en Eheim wet/dry (intervall pump) och en vanlig extern pump. men mina utblås syns dock inte.
#5 - 30 juli 2011 12:00
för att du inte ska få vatten att gå in i den andra pumpen måste utblåset vara större diameter än ingångarna i korsningen vattnet kommer alltid ta lättaste vägen ut.

så du ska ha en Y koppling som ser ut typ såhär
http://www.langfardseglarbutiken.se/shop/18675/art75/h4070/8084070-origpic-f69453.jpg

där den större är utblåset
#6 - 1 augusti 2011 02:05
Tror nog att han redan byggt allt.
Över ett år sedan tråden skapades.

Zombie tråd

Annons