Två lysrör som jag inte vet något om

#1 - 8 februari 2013 12:43
Hej,

Håller på att sätta igång mitt 540 malawi kar igen.
Har kört ljusarmaturerna som växtbelysning ett tag, och köpt lysrör därefter.
Nu vill jag inte ha några växter, utan att rören plockar fram färgerna på fiskarna istället.

Jag har kommit fram till att Philps Aquarelle och Sulvana Gro-lux fungerar bra (???). Har sammanlagt 3 sådana (behöver 4 36w rör)

Sedan hittade jag två stycken osram rör
Osram L 36W/21 samt Osram L36W/25
Båda är väldigt vita i sitt färgspektrum.
Är detta rör för att främja tillväxt för det gröna, eller kan de fungera bra i ett malawi kar?

Mvh

Stefan
#2 - 11 februari 2013 10:33
jag skulle inte köra på grolux till malawi. alledes för rött ljus. inte snyggt alls.

kör på power-glo. eller aqua-star.
#3 - 12 februari 2013 09:04
Hej igen,

Är inte sulvana gro-lux ett växt-rör. Trodde det var vitt ljust från dessa.
Men kan man säga att det är en regel vad det gäller malawi, att ha så vitt ljus som möjligt? Isf ska jag prova att stoppa i de vitaste rören jag har, de jag hade för att driva upp växter (använder ramperna på våren för frö-uppdrivning).

Mvh

Stefan
#4 - 12 februari 2013 09:31
ne vitt ljus är inte toppen för växter. de gillar med åt det rödare spectrat.
det är snyggare med lite blåare spectra till malawi. (kallvitt) tar fram färgerna på ett helt annat sätt.
#5 - 12 februari 2013 14:39
Ok! Jag har så mycket lysrör liggandes efter många år i hobbyn. Men har helt glömt vilka som har vilka färger. Får ta och uppdatera mig.

Mvh

Stefan
#6 - 12 februari 2013 14:44
bara googla på dom. då finns det ofta ett spectra med i infon :)
#7 - 12 februari 2013 14:45
här är en sida där du kan se hur det ser ut i karet med olika rör

http://saurama.aqua-web.org/
#8 - 12 februari 2013 14:46
Sv: Två lysrör som jag inte vet något om

Grolux är ju extremt röda i tonen så har man röda fiskar är det ett bra val. Många med röda malawi kör med just det röret.
#10 - 12 februari 2013 15:16

När det gäller frågan om att lysa så köper jag Grolux, i övrigt tycker jag att det är på tok för dåligt om man ser till övriga rör på marknaden. Stoppar man in en femma vill man ju gärna ha tillbaka en femma (eller mer) men jag har helt tappat tron på det röret.

Aquastar är ett bättre rör som ligger nära Aquarelle estetiskt. Det är ett bra rör som växter uppskattar samtidig som fiskens färger kommer fram. Jag kör detta rör ihop med PoweGlo i mitt hightech idag :)
#11 - 12 februari 2013 18:01
Sv: Två lysrör som jag inte vet något om

Grolux nämns i en akvariebok jag har hemma som är skriven 1961, upplagan från 1971, så de rören har varit med ett tag...
De lyser svagt och rött så i sig är de inga höjdare men som komplement för att få varmt och rött inslag kan de ha en plats.
#12 - 12 februari 2013 19:10
Jag kommer satsa på röda (knallröda helst) ciklider tillsammans med blå. Så det låter inte så dumt att prova med grolux rören då. De kan ju lyfta fram de röda lite ytterliggare. Jag provar ett tag.
#13 - 13 februari 2013 08:38
ne det kommer inte lyfta fram det röda alls tror jag. fiskarna kommer försvinna. ett blåare ljus kommer ta fram det röda mycket mer.
#14 - 13 februari 2013 10:41

hannesc skrev:
ne det kommer inte lyfta fram det röda alls tror jag. fiskarna kommer försvinna. ett blåare ljus kommer ta fram det röda mycket mer.

Har läst på andra forum bl.a. Ciklder.se att dessa är bra för just röda Malawi. Så jag provar det ett tag. Dyrt att köpa nya rör.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#15 - 13 februari 2013 10:50
Fanns en akvariehandlare här i Skåne som var känd för att visa upp sina fina rödzebror under ett Grolux
#16 - 13 februari 2013 10:51
a jag har haft rödzebror under grolux med. ser ju för jävligt ut.
#17 - 13 februari 2013 10:56

Firefish eller Röd Rubiner med vit inredning och röda rör, det lär vara mumma..
#18 - 13 februari 2013 13:20

Verkar som att folk är oense. Jag provar och återkommer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Annons