Två mattips för den modige akvaristen

#1 - 26 januari 2007 19:52
Ett av tipsen har väl åtmistone varit uppe förr.
Båda matförslagen kommer från fiskeaffären.
Metmask - 50 st medium för cirka 40 kr, mask kan klippas till lagom små bitar till mellanstora fiskar om så behövs, inbegriper många killis t ex.
Maggots - 250 styck för 25 kr. Med tiden och beroroende på temperaturen omvandlas dessa till spyflugor. Rena delikatessen för fisk som kan svälja dem. De flesta killis är dock för små men inte alla ciklider kan tänka. Och bara 10 öre styck. Undvik kanske de färgranna maggotsen...
Några erfarenheter?
Ssk vad gäller det senaste förslaget?
#2 - 26 januari 2007 19:58
erikthur skrev:
Ett av tipsen har väl åtmistone varit uppe förr.

Båda matförslagen kommer från fiskeaffären.

Metmask - 50 st medium för cirka 40 kr, mask kan klippas till lagom små bitar till mellanstora fiskar om så behövs, inbegriper många killis t ex.

Maggots - 250 styck för 25 kr. Med tiden och beroroende på temperaturen omvandlas dessa till spyflugor. Rena delikatessen för fisk som kan svälja dem. De flesta killis är dock för små men inte alla ciklider kan tänka. Och bara 10 öre styck. Undvik kanske de färgranna maggotsen...

Några erfarenheter?

Ssk vad gäller det senaste förslaget?

Har inte testat med mask men läst en hel del om det på ett annat forum. Vissa fiskar älskar mask andra inte. Dock så skall man låta masken gå på lite blött tidningspapper över natten innan man matar med den för att den skall skita ut all jord.

Maggot har jag testat och scalarerna som jag hade då ville inte äta det först. Tog dock och skärde maggoten i mindre bitar och då så slängde dom sig över dom och det var mycket populärt:)
#3 - 26 januari 2007 20:26
Glenn skrev:
Har inte testat med mask men läst en hel del om det på ett annat forum. Vissa fiskar älskar mask andra inte. Dock så skall man låta masken gå på lite blött tidningspapper över natten innan man matar med den för att den skall skita ut all jord.

Maggot har jag testat och scalarerna som jag hade då ville inte äta det först. Tog dock och skärde maggoten i mindre bitar och då så slängde dom sig över dom och det var mycket populärt:)

Metmasken funkar på direkten i små bitar - kört det i över ett år nu...
Maggots försökte mina stora killis ta men lyckades inte.
Tänkte inte på saxen då. [:o]
Kom på det här med att låta maggots utvecklas när jag glömde burken i för varm temp...
#4 - 26 januari 2007 20:35
erikthur skrev:

Kom på det här med att låta maggots utvecklas när jag glömde burken i för varm temp...

Flugor i hela huset sen då om du öppnade maggotsburken?
Bilagor:
#5 - 26 januari 2007 20:40
Öppnade burken utomhus som tur vad...
Vad jag såg då påminde mest om scener från Michael Jacksons video "Thriller"...
#6 - 26 januari 2007 20:53
Asg[:-92]
#7 - 26 januari 2007 21:21
matade mina fyrögon med både maggots och metmask... men maggotsen var roligare att kläcka i glassburk och sen kyla lite för att få slöa feta flugor som inte flög... kul när fyrögonen hoppade efter dem...
#8 - 26 januari 2007 22:07
Jag ger mina Axolotls metmask. Läbbigt i början men nu helt okey. Men att hacka masken i bitar där går gränsen för mig.Min son som matar för det mesta skakar burken med maskar så de kommer fram. Jag öppnar efter denna behandling av maskburk. Jag fick mask på handen, jag lovar burken flög över halva toaletten(öppnade den över vasken i toan) Fick plocka mask med pincett som var rejält utspridda urk
#9 - 26 januari 2007 22:25
miluhe skrev:
Jag ger mina Axolotls metmask. Läbbigt i början men nu helt okey. Men att hacka masken i bitar där går gränsen för mig.Min son som matar för det mesta skakar burken med maskar så de kommer fram. Jag öppnar efter denna behandling av maskburk. Jag fick mask på handen, jag lovar burken flög över halva toaletten(öppnade den över vasken i toan) Fick plocka mask med pincett som var rejält utspridda urk

Haha asg
Typ sådär var jag idag när jag gjorde eget foder utav hjärta till mina fiskar. Höll i paketet med hjärta och även fast jag hade handskar på mig så kom en bit utav hjärtat på min arm och det vara nära att jag skickade hela paketet tvärs över hela köket:p
#10 - 26 januari 2007 23:00
Har jobbat som slaktare så jag behöver nog inte säga hur mycket äckligt jag har fått över mig.
Mask har jag provat på mina rockor i sommras. Hackar man bara ner den i små bitar så går det bra.
Maggots har jag inte ens tänkt på men kanske värt ett försök.
#11 - 26 januari 2007 23:10
usch o fy,, skulle aldrig klara att klippa i en mask.. ryser bara jag tänker på det.. klarar inte trä en mask på kroken heller.

jag är en chicken ;)
#12 - 27 januari 2007 00:14
Jag har ett förflutet inom något som kallas "modernt mete". Det betyder den sorts mete som bedrivs i övriga Europa, men inte i Norden då, då. Man fångar fisken levande, sparar den i en sump och lockar den till sig genom något som kallas mäskning. I detta mäsk är grundstommen ströbröd, till det tillsätter man doftämnen och godsaker som maggots (fluglaver), casters (fluglarvpuppor), mygglarver (röda), mask och annat. I sakens natur ligger att man inte vill mätta fisken, de ska få en munsbit och sedan ska maten vara flyktig så att de tar den stora godbiten som sitter på kroken.

Så jag erkänner, jag har styckat kilovis med mask - i en grönsakshack. Jag hatade vart ögonblick och tyckte det var skitäckligt, men vann en del tävlingar på alla Braxen som jag lockade till mig.. :)

Så om det känns svårt med sax, ..ta en grönsakshack! :D
#13 - 27 januari 2007 00:41
grönsakshacken är bra men måste diskas fort innan den man delar tidning med kommer hem! Jag lovar att man hamnar rejält på minus annars.Fick köpa en ny!:mad:

mvh erik l
#14 - 27 januari 2007 00:55
Ha, ha, .. men Erik gå och lägg dig! Den som läser din tidning tycker inte att man ska skriva på Zoopet 01:41..

Hmm, har du provat med stavmixer? Sådana fanns inte när jag sysslade med modernt mete.. :)
#15 - 27 januari 2007 00:56
Här var det tvärt om. Föräldrarna som föreslog matberedaren:D
#16 - 29 januari 2007 13:49
"Mattips för den modige akvaristen",med ris:
http://revvergoodies.blogspot.com/2007/01/babe-eats-maggots.html
<<<(^;>*
#17 - 29 januari 2007 13:57
Jag brukar mata mina Malawisar med de maggotsar som blir över efter salamandrarna fått sitt.

MUMS!!!!!!!!!!!
#18 - 3 februari 2007 10:04
Piscator skrev:
Ha, ha, .. men Erik gå och lägg dig! Den som läser din tidning tycker inte att man ska skriva på Zoopet 01:41..

Hmm, har du provat med stavmixer? Sådana fanns inte när jag sysslade med modernt mete.. :)

hm stavmixer är nog inte dumt!:) Men vid maskdelning nu så används kniv och dubbla bakplåtspapper så blir det lugnt:D.

vad folk är känsliga de skriker rätt ut när man visar lite levandefoderkulturer! Apropå mask och fel säsong men ändå. De vita maskarna som hittas i komposten är kanonbra fiskmat.Alla sådana kulturer förvaras bäst undangömt i nåt skåp el liknande risk för lite lukt och då är kulturerna i farozon för kassering ja det de inte ser mår de inte illa av ;)

kunde inte låta bli att vara lite dryg ha ha..

mvh erik l
#19 - 3 februari 2007 11:03
Har läst alla inlägg här...

erik l skrev:
hm stavmixer är nog inte dumt!:) Men vid maskdelning nu så används kniv och dubbla bakplåtspapper så blir det lugnt:D.

vad folk är känsliga de skriker rätt ut när man visar lite levandefoderkulturer! Apropå mask och fel säsong men ändå. De vita maskarna som hittas i komposten är kanonbra fiskmat.Alla sådana kulturer förvaras bäst undangömt i nåt skåp el liknande risk för lite lukt och då är kulturerna i farozon för kassering ja det de inte ser mår de inte illa av ;)

kunde inte låta bli att vara lite dryg ha ha..

mvh erik l

:( :( :( och måste medge att det känns konstigt i magtrakten, ulrp:( :( :(
#20 - 3 februari 2007 12:20
Malinitzi skrev:
:( :( :( och måste medge att det känns konstigt i magtrakten, ulrp:( :( :(

Kanhända men väldigt naturligt:p och klart lektriggande :D dessutom ekonomiskt det gör inte det heller sämre:D

mvh erik l

ja förutom när man lär köpa nya maskiner[B)] ......
#21 - 3 februari 2007 12:56
Min sambo var inte helt imponerad när jag släpade hem enkyträer...(Små vita maskar, för den som undrar...) Men nu har han vant sig och säger inget om det! (Japp, här är det karln i huset som är kräsmagad och kvinnan, dvs jag, som är den mer "brutala"! :D )
#22 - 3 februari 2007 13:20
Nitra98 skrev:
Min sambo var inte helt imponerad när jag släpade hem enkyträer...(Små vita maskar, för den som undrar...) Men nu har han vant sig och säger inget om det! (Japp, här är det karln i huset som är kräsmagad och kvinnan, dvs jag, som är den mer "brutala"! :D )

Ja så kan det vara tror inte att" brutalitet" eller "dålig mage" är könsbundet!!:p
det kan ju vara intresse som lindrar det hela. Men jag tror att ni kvinnor i det fallet tål lite mer än oss. Ja menar varför är det nästan bara kvinnor som jobbar i äldrevården har nog inte bara med lön att göra.[B)]

mvh erik l
#23 - 6 februari 2007 10:19
Man skall tydligen vara försiktig med att mata med för mycket maggots eftersom det är väldigt fett, det kan leda till leverskador på fiskarna, dessutom ger för mycket fett samma symptom som hos människor, nämligen onaturlig kroppsform och försämrad kondition. Se det som lite lördagsgodis för fiskarna i så fall.
#24 - 16 mars 2007 21:50
Glenn skrev:

Dom hade ännu inte mask i Huskvarna-affären så jag köpte maggots istället och kan numera intyga att halva maggots gladeligen äts av t ex Fundulopanchax nigerianus på cirka 4 cm TL...
:D
#25 - 16 mars 2007 22:22
Släpp ut dem i bilen så ska du få se på något kul! Under mitt mörka tävlingsfiske-förflutna kom en hel liter maggot på rymmen i kompisens Opel kombi, ..fniss! :D
#26 - 19 mars 2007 12:01
Hahaha, en liter maggot låter som mycket jobb att rensa ... Fick han mycket flugor i bilen sen när det vart lite varmare? :P
#27 - 19 mars 2007 12:41
Han dammsög för att få tag i så många maggots som möjligt och sågspånet de låg i. Men åtskilliga timmar hade gått mellan att de åt sig ur påsen och dammsugningen. Efter ett par veckor kunde man höra surret på håll när han öppnade sin bildörr och ett stim läckert blå spyflugor slank ut..
#28 - 19 mars 2007 16:43
Nån som testat mata akvariefisk med såna där puppliknande larver man kan hitta i utekomposter?
#29 - 19 mars 2007 18:37
Mina Jack Dempsey älskade maskar som jag hade i mitt land och även mina blåciklider:-) Men nu har jag bara guppys och de kan nog inte äta det:-D
#30 - 19 mars 2007 19:21
Jag fångade såna där insekter som klipper ytan på stilla vatten som bäckar, kallar dom skräddare här i min trakt. Har ni testat såna då?
#31 - 19 mars 2007 19:53
Ingen som fångat äkta naturfoder? Kan man slakta trollsländor å mata akvariefisk med? Måste provocera :p
#32 - 19 mars 2007 21:07
Visst man fångar svarta o vita mygglarver, cyklops, dafnier och klipper till en och annan husfluga. På östkusten fångar dom mysis på höstarna. osv osv
Läs på bara i fodersektionen! Det finns en sökfunktion. ;)
#33 - 21 mars 2007 09:07
VARNING!!!!! Om man kör mixern på för hög effekt/fart kan man få masksoppa som fiskarna ignorerar (läste detta i en bok...)....bättre att klippa/skära masken i småbitar för hand...lite övning ger garanterat färdighet...
#34 - 21 mars 2007 09:27
Jag testade att ge mina oscars metmask, i kombination med hikari cichlid gold pellets, de tyckte om det men efter bara ett par dagar började de tappa fjäll (wth?), gick tillbaka till enbart pellets och det slutade direkt
#35 - 3 maj 2007 14:31
Av nån konstig anledning så har jag fått väldigt jätte många flugor i min lya. Köpte mig en fjärilshov och började fånga...slängde ner till fiskarna när dom va lite halvdöda/ihjälslagna och ej flygfärdiga. Märkte dock att ingen ville ha den där flugan som låg o sprattlade...tills en botia fick syn på den. Har gett dom sniglar och mygglarver men husflugor va nog ändå favoriten.

Tänkte gå ner till ån och hämta lite skräddare....kanske kan vara poppis?

Däremot tänkte jag slänga ner en källarspindel i karet men kom på att dom stora sakerna kan nog vara farliga för fisken.

Har ett extra akvarium även med sniglar endast för att ge till botia fiskarna...vet nån hur man får mer sniglar? Har försökt övergöda det karet men det blir bara ett fåtal...
#36 - 3 maj 2007 14:44
De vanliga sprialvridna sniglarna verkar gömma sig i gruset under dagarna, kan vara värt att gräva lite om du inte redan visste det.

För ett tag sedan höll mina chokladciklider ständigt på att hoppa upp i täckglaset, jag kunde inte riktigt förstå varför föränn jag hittade en död fluga ovanpå täckgalset under lysrampen
De flugor jag fångar hamnar i akvariumet där deras överlevnad knappt går att mäta i sekunder
#37 - 3 maj 2007 14:47
Har varit sportfiskare i hela livet, men jag har aldrig sett en fisk ta en skräddare - tror inte att de äter sådana..
#38 - 22 maj 2007 14:48
Vi har sniglar (snäckor) i trädgården som man kan krossa i morteln. Särskilt botiorna älskar denna mat. Vill man ha mindre bitar kan man mosa snigeln med en gaffel när skalet är borta. OBS diska morteln efteråt.
#39 - 22 maj 2007 16:58
Äta myror?

Finns det inga fiskar som gillar myror?

Antagligen inte, eftersom jag aldrig hört talas om det.
Har fem stora myrstackar kring tomten, och så mycket skogsmyror att jag snart måste börja utrota dem.
#40 - 22 maj 2007 17:58
Fiskar älskar myror, i alla fall Regnbåge, öring mfl
Jag tycks minnas att jag läst i nån fisketidning att det är myrsyran som gör den så smaskig, men om akvariefiskar gillar dom kan jag inte utala mig om.
#41 - 22 maj 2007 18:26
Förr i tiden bjöd man ofta fisken på "myrägg" iaf.
Det gillade mina Golden Wonders för ett par år sedan.
Många killis lär leva fr a på myror o liknande i det vilda.
:)
#42 - 24 maj 2007 06:27
vi har pyttesmå myror i våran lägenhet ca 4-5 mm stora bara och jag provade sätta i en sån i akvariet och min kampfisk slukade den direkt sen verkade han leta efter fler :)
Bilagor:

Annons