två problem relaterade till vista

#1 - 2 juni 2008 15:47
Köpt en laptop med vista och fått ett par fotorelaterade problem på halsen.

Mjukvara - Photoshop elements 3.0 tycks inte gå att installera.
Blir inte klok på om det finns någon enklare photo editor från Microsoft eller ej.
Jag brukar inte göra något ssk avancerat egentligen...
Eller skall man ladda ner open source - GIMP hette det det?

Har en liten Pentax optio 330 som ju har några år på nacken vid det här laget...
Laptopen hittar inga bilder på den trots jag installerat den aktuellaste mjukvaran jag fann på nätet för den modellen. Någon som har en aning om varför?
#2 - 2 juni 2008 16:17
Hej,
Photoshop elements 3 är inte Vista-kompatiblet alls tyvärr. Den första versionen med Vista-stöd är 5.0.2.

Kameran hittar jag inga jättenya drivisar till minst sagt, men du kan ju alltid prova, det står att de ska funka till Vista: Om tillägget GS spelar någon roll i produktnamnet vet jag inte.

Pentax Optio S, Optio 33L, Optio 330GS USB Driver Windows OS driver

[FONT=Arial] Manufacturer: Pentax
Version:
Added: February 5, 2004
Updated: February 11, 2004
Filename: Pentaxopt_slg_usb.exe
Filesize: 8.70 Mb
OS: Win XP, Windows 2000, Windows 2000 SP3, Windows 2000 SP4, Windows 2000 SP2, Windows NT SP3, Windows ME, Windows Vista, Windows 95
[/FONT]

[FONT=Arial] http://www.pentaximaging.com/files/scms_docs/opt_slg_usb.exe [/FONT]
#3 - 2 juni 2008 16:43
Tyvärr fungerade inte den uppdateringen heller.
#4 - 2 juni 2008 16:53
Vista är inte datorkompatibelt tyvärr... ;)

Jag är så trött på USB-enheter som bråkar med Vista så det finns bara inte. Har du satt kameran i en hub? Testa att koppla den direkt till datorn, Vista gillar inte hubbar.
#5 - 2 juni 2008 17:31
Den är direktkopplad till datorn.
Planerar dock att använda hub eftersom datorn bara har 3 usb-portar.
Så den informationen var inte så rolig att läsa...
#6 - 2 juni 2008 19:24
Jag har aldrig haft något problem med Vista. Men om du vill ha en enkel photo editor så finns ju Photo Filtre. Dock så är det inte speciellt kraftfullt.
#7 - 2 juni 2008 20:26
Picasa är ett enkelt och bra och gratis fotoprogram för mig som amatör.
#8 - 3 juni 2008 04:34
Tack för tipset om Picasa.
Funkar den på vista?
Vista var inte listat under system requirements
#9 - 3 juni 2008 04:41
Ett hett tips är att skaffa sig en minneskortsläsare på ex scandinavianphoto.se för 129kr så slipper du kameradrivrutiner i framtiden. Det går även mycket snabbare att överföra bilderna än med kabeln du får med i paketet med kameran som är det långsammaste möjliga.
#10 - 3 juni 2008 04:55
MAdden skrev:
Jag har aldrig haft något problem med Vista. Men om du vill ha en enkel photo editor så finns ju Photo Filtre. Dock så är det inte speciellt kraftfullt.

Ok - skall testas.
#11 - 3 juni 2008 04:56
Ett hett tips är att skaffa sig en minneskortsläsare på ex scandinavianphoto.se för 129kr så slipper du kameradrivrutiner i framtiden. Det går även mycket snabbare att överföra bilderna än med kabeln du får med i paketet med kameran som är det långsammaste möjliga.

Undrar om det inte redan sitter någon form av minnekortläsaren på laptopen. Ser ut så i alla fall. Skall kolla om den går att använda istället.
#12 - 3 juni 2008 05:00
Jag hade element 3,0 innan vista. men när jag köpte ny dator med vista funkade inte den. Så jag köpte den engelska versionen av 5,0.
Överhuvudtaget många program som klyddat med vista
#13 - 3 juni 2008 08:22
Photoshop Elements 2.0 funkar på Vista - åtminstone för mig. Jag har också hittat ett gratisprogram som heter Image Analyzer. Hyfsat, men Photoshop är mer lättarbetat.

Vår dator krashade i december men hårddisken var intakt. Vi köpte nytt med Vista installerat. Jag flyttade den gamla hårddisken till den nya datorn som extra hårddisk. Jag försökte starta datorn från den gamla hårddisken (utan Vista), men efter några sekunder körde Vista över XP - eller om C: körde över F: - så nu har jag Vista - men jag skulle ALDRIG välja det frivilligt - men man vänjer sig[xx(]
#14 - 3 juni 2008 14:59
Minnekortläsaren (mmc xd står det på den) på min laptop var för liten för mitt compact flashkort men man skulle kanske pröva någon adaptor om man få den på öppet köp...

Konstigt att elements 2.0 fungerar. Men det är ju klart misslyckandet med elements 3.0 kom redan vid installeringen - den kunde inte slutföras.

GIMP då någon?
#15 - 4 juni 2008 17:13
Visst finns det adaptrar så man kan köra sitt cf kort i pc kort platsen men det är bara onödigt krångligt, en bra kortläsare är det bästa! Köp en som läser flera sorters kort så har du garderat dig inför ett ev byte av kamera och minnestyp.
#16 - 4 juni 2008 17:43
PC city ville jag skulle ta med minneskortet och laptopen för undersökning vid tillfälle. Får se om det åstadkommer något...
#17 - 4 juni 2008 17:52
Onödigt arbete!
Köp en kortläsare istället. Det blir säkert billigare också.

PC City kommer som vi säga att det enklaste är att köpa en läsare. På PC city är alla läsare överpris.. beställ från scandinavian photo eller netonnet.
#18 - 4 juni 2008 19:09
Är det någon speciell minneskortläsare som rekommenderas i så fall???
Tacksam för råd och rön...
#19 - 4 juni 2008 19:49
Whistler84 skrev:
Vista är inte datorkompatibelt tyvärr... ;)

Jag är så trött på USB-enheter som bråkar med Vista så det finns bara inte. Har du satt kameran i en hub? Testa att koppla den direkt till datorn, Vista gillar inte hubbar.

vista funkar klockrent här. har gjort sedan det kom ut :)

köp nya grejjer istället för att mixtra med gammalt skit ;)
#20 - 4 juni 2008 20:48
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1555745

Jag tycker den är hur bra som helst. Funkar klockrent.
Skulle dock velat ha den i Firewire istället men då kostar det säkert mycket mer.

Annons