två-punkts mal?

#1 - 18 mars 2003 15:49
Hej! Undrar om någon har haft en fisk som heter två-punkts mal? (finns i artbeskrivningen) Har letat i många affärer, men ingen verkar veta någonting om den..gärna tips på var man kan hitta den i malmö/lund regionen!!
#2 - 18 mars 2003 16:07
Hej

Det är en Mystus va? Jag köpte den under namnet påfågelsmal, men har även sett den kallas tvåpunktsmal på nätet. Är den lilaaktig, med en fläck på sidan, med en blågrön ring runt, och fläck på stjärtfensroten? I så fall har jag nog haft den. Jag hade fyra, två honor och två hanar. Honorna var tjockare, och hanarna hade ett spetsigt organ framför analfenan. De var fredliga, hade dem ihop med påfågelciklider, eldbukar och multispinosa. De blir ca 12 cm.

Nu har jag en annan mystus, som kallas asian upside down catfish. Den är svart, och simmar upp och ner hela tiden.

MVH Micke
#3 - 18 mars 2003 16:15
Mystus micracanthus heter den, men den verkar likna den du beskrev! Den andra mystus har jag heller aldrig sett..var fick du tag på dessa?? Inte för att jag kan åka till göteborg men...hittade även lite info på nätet; den vill ha pH 4-5.5 enligt en sida (svartvatten)?? Hur var ditt vatten? Står även att odling endast skett genom hormoninjektion?? Vet du mer? Tack för svaret!
#4 - 18 mars 2003 17:08
Hej

Ja, micracanthus var det jag hade. Jag hade nog rätt surt vatten, eftersom jag hade två stora rötter i akvariet. Hade även svart sand då, så det var rätt mörkt i akvariet, vilket förde fram deras färger rätt bra. De är anpassningsbara till skilda vattenförhållanden och temperaturer.

De jag har nu köpte jag på femmans zoo i varuhuset femman i göteborg. De hade fått dem och synodontis eupterus när de beställde vanliga vändmalar, och jag har tre av varje. Men jag fick leta ett tag innan jag kom på vilka arter det var, för först trodde jag att mystusen var en synodontis, och eupterusen har ett helt annat mönster som liten än som vuxen. Micracanthusenn köpte jag på tropisk akvariefiskimport (eller nå´t så´nt) vid Kaggeleds torg i Göteborg. Men det var ett tag se´n.

MVH Micke

Annons