Två scalar par, funkar det?

#1 - 12 maj 2007 20:12
Hoppas man får låna tråden för en annan fråga om scalarer ;)
Vi har ett akvarium som är 8 kantigt och är på 170 - 180 liter. Det är 55 - 60cm brett och 70cm högt. Vi har idag en liten ancistrus mal, rosentetror, 4 tomas ciklider och en kräfta samt 2 super fina fullvuxna (4år gamla) scalarer som är ett par och har lekt.

Nu till frågan.
Jag har nu en bekant som måste göra sig av med sitt scalar par, de är oxå fullvuxna och ett par som lekt några gånger. Jag skulle gärna vilja tahand om dem från honom. frågan är om man nu kan ha två par som redan är par och har lekt eller om de kommer slås så de inte trivs? Scalar är väll en gruppfisk vad jag förstått?

Jag vet att scalarer ibland kan vara agressiva och att man brukar köpa en 5-6 stycken som sedan slår ut varandra och bildar ett par elelr två. Men det borde fungera bättre om de redan är två olika äldre par som respektive har lekt med varandra och inte behöver bråka för att bilda par. Dock vill de ju ha revir på något sätt.

Jag har pratat med olika som borde veta vad de pratar om (akvarielagret, akvarie leasing och andra) jag har dock fått lite olika svar, några säger att de förmodligen fungerar bra och att akvariet är nog stort då det är så högt och scalarer gillar det mer än botten yta. Andra säger att ett 55*70cm (170L) akvarie är för litet, ytterligare andra menar att det är nog stort, men säger att de kommer slåss om revir osv. eller att det är 50/50 att det funkar....jag är nu lite confused:confused:

Någon med lite erfarenhet av detta som kan tycka och tänka lite så jag får lite hjälp på vägen? vill ju gärna kunna ta dem av honom och ge dem ett nytt hem.

Tacksam för svar så snart som möjligt om någon har lite erfarenhet
#2 - 13 maj 2007 04:17
Du har fått svar på frågan i den andra tråden;)..

Annons