Jag brukar köra med hinkmetoden själv. Vilken hink som helst, och så ner med en knapp fjärdedel grus och så spola med duschslangen samt röra runt i gruset. Häll av skitigt vatten med jämna mellanrum. Visst, det kan ta ett tag men jag har inte hittat några genvägar. Metoden är dock lite lurig med finare sand, den kan virvla upp och "rinna över" kanten på hinken ut i avloppet.
Ha ner gruset rakt i badkaret funkar säkert det med, men det torde kunna bli rätt fina repor i badkaret efter det. Inget jag vill prova i nyrenoverat badrum - då gäller inte min garanti för det omemaljerade badkaret. :)
Har även provat att ta en stor hink, fylla med rätt mycket grus och så på med vatten. Sen flyttar man gruset över till en tom hink medelst en sil, och ser till att skaka ut skiten i ursprungshinken.
Vill man inte trixa med sådant här så borde man nog kunna konstruera en automatisk sandtvättare a la fluidized sand-filter, modell större. I med grus, kör igång och gör något annat. Byt bara gruset senare.
Om det handlar om grus som varit i ett kar och det ska startas om, så rekommenderar jag däremot skarpt att inte tvätta en del av gruset och lägga det allra längst ner. Karet kommer då igång betydligt fortare.
Mvh
/Patrik