Tvätta rent nytt grus

#1 - 8 september 2012 20:57
Hej, jag har köpt mitt första akvarium och börjat tvätta rent det nya gruset. Läste nån stans att man skulle röra om i en hink och byta vatten tills att det blev klart. Är det verkligen så? Jag har nog bytt vatten 7-8 ggr och det blir hela tiden grumligt (ljusvitt), så fort man rör om.

/Thomas
#2 - 8 september 2012 20:59
Jag kör med ett durkslag över en hink, i med en liter i taget, duscha med kallt vatten, skaka durkslaget, går skitfort ca 15 sekunder per omgång.
Hinken under tar emot bös och finsand så det inte åker i avloppet och ställer till
#3 - 8 september 2012 22:26
Vad har du för grus/sand?

Jag köpte sandlådesand på cheapy. Det gick i princip inte att få rent. Jag sköljde och sköljde. Höll nog på en timme med en hink. Sen har jag fått i det i akvariet var vattnet i princip lika grumligt efter ett dygn.

Kastade ut den sanden och köpte blästersand på jula istället. Behövdes typ 1-2 sköljningar och grumlade knappt alls.

Som dag och natt mellan de två sorterna dvs.
#4 - 8 september 2012 22:41
Jag kör nästan uteslutande med ganska fin sand och jag stoppar ner en slang i botten på hinken och spolar en liten stund tills vattnet är helt klart, väldigt lite jobb och karet blir inte alls grumligt!
#5 - 8 september 2012 23:23
Tricket är (för mig i alla fall ;)) att ta lite sand i taget, kanske en halvliter-liter Max och skölja ur, då går det fort. Tog halva hinken första gången tog en evighet att få rent det....
Spolar vatten i och rörde runt med handen nere i det bara och lät vattnet rinna ur på kanten tills det var "klart" vatten. Sen hälla ur och börja om :)
#6 - 9 september 2012 13:24
Nasso skrev:
Vad har du för grus/sand?

Jag köpte sandlådesand på cheapy. Det gick i princip inte att få rent. Jag sköljde och sköljde. Höll nog på en timme med en hink. Sen har jag fått i det i akvariet var vattnet i princip lika grumligt efter ett dygn.

Kastade ut den sanden och köpte blästersand på jula istället. Behövdes typ 1-2 sköljningar och grumlade knappt alls.

Som dag och natt mellan de två sorterna dvs.

Det är inte sand, det är Akvariegrus ifrån IMAZO.

Råkade av en slump just hitta en som vill sälja en säck. (Kanske finns en orsak) :)

http://www.sundsvalltorget.se/annons/96734/akvariegrus_saljes
#7 - 9 september 2012 14:18
Jag använder nästan enbart engelsk sjösten, då funkar durkslagsmetoden utmärkt.
Men Elhmor använde ju samma trick, nämligen att ta lite i taget.

Annons