tvåvånings akvarium ????

#1 - 6 augusti 2012 22:27
idag finns ju led-lampor Har en fundering, har precis kommit hem från puben så detta kan vara skitdumt.......

Vad skulle hända om man gör andra våning, typ 5 eller mer cm mindre än orginalakvariet på halva djupet,

idag finns ju led-lampor som är dränkbara, skulle det vara möjligt eller finnas nån nytta av att bygga i två plan ????

hugg gärna ner min ide..... eller visa bilder om dem har gjorts innan .........
#2 - 7 augusti 2012 06:39
förstår inte helt.

tänker du följande (från botten räknat då):

sand
blommor
vatten
tak / ny botten
sand
blommor
vatten

om så är fallet

ett par frågor

1) hur skall du mata nedervåningen ?

2) hur skall du komma åt att rengöra nedervåningen ?

.
#3 - 7 augusti 2012 09:52
Det låter som en utmärkt pub-idé! Låt den gärna stanna där....
#4 - 7 augusti 2012 10:02
låter lite som min kräftskiveidé.

pelar kar som skulle varit 30x30x160.......dvs 160 högt...

klockan 02,45 var det en bra idé.....

.
#5 - 7 augusti 2012 11:26
Rubberman skrev:
idag finns ju led-lampor Har en fundering, har precis kommit hem från puben så detta kan vara skitdumt.......

Vad skulle hända om man gör andra våning, typ 5 eller mer cm mindre än orginalakvariet på halva djupet,

idag finns ju led-lampor som är dränkbara, skulle det vara möjligt eller finnas nån nytta av att bygga i två plan ????

hugg gärna ner min ide..... eller visa bilder om dem har gjorts innan .........

Det du kan göra är att du gör en avsats av frigolit som du sätter fast i bakgrunden. Avsatsen kan ju sedan sticka ut halva eller 2/3 av akvariets djup. Dock är det ju oftast ljuskygga firrar som gillar grottor och då kanske LED-belysningen sabbar vitsen med en avsats/utskutande del.
#6 - 7 augusti 2012 11:31
Lizardking skrev:
Det du kan göra är att du gör en avsats av frigolit som du sätter fast i bakgrunden. Avsatsen kan ju sedan sticka ut halva eller 2/3 av akvariets djup. Dock är det ju oftast ljuskygga firrar som gillar grottor och då kanske LED-belysningen sabbar vitsen med en avsats/utskutande del.

då är det inte en våning.

då är det bara en störra grotta / avsats......

.
#7 - 7 augusti 2012 11:33
Tvåvånings är ju lite åt standardhållet inom saltvatten men då handlar det om ett undre kar som all teknik bor i. För att få till det där så använder man en pump som kör upp vattnet från det undre till det övre karet kombinerat med diverse lösningar som gör att vattnet rinner över från det övre till det undre. Det gäller att tänka och göra rätt, annars kan det t ex vid strömavbrott bli rent elände.

Naturligtvis skulle man kunna göra så med två inredda kar också men jag vet inte om man vinner så mycket med det. Det skulle ju också gå att ha ett litet kar inne i ett stort men jag tror det mest kommer att se konstigt ut. Så mest tror jag det där får anses vara ungefär som de flesta lysande pubideer, de kraschar redan på startbanan och lyfter aldrig.
#8 - 7 augusti 2012 12:26
Kensa skrev:

1) hur skall du mata nedervåningen ?

2) hur skall du komma åt att rengöra nedervåningen ?

Finns det inte helgjutna "biosfärer" som fungerar som slutna ekosystem? Nedervåningen kanske är tänkt att fungera som en sådan? ;)

Olle
#9 - 7 augusti 2012 13:02
Kensa skrev:
låter lite som min kräftskiveidé.

pelar kar som skulle varit 30x30x160.......dvs 160 högt...

klockan 02,45 var det en bra idé.....

.

tycker att det fortfarande är en bra ide. fast kanske 50*50*160
#10 - 7 augusti 2012 13:05
hannesc skrev:
tycker att det fortfarande är en bra ide. fast kanske 50*50*160

jo, med 50x50x160 hade man kunnat skicka ner frugan och rensa på
botten ibland......

men du vet....jag är en bredaxlad man som på senare år har kommit på
att det där med midja är klart överskattat......

.
#11 - 7 augusti 2012 21:41
Kensa skrev:
jo, med 50x50x160 hade man kunnat skicka ner frugan och rensa på

botten ibland......

men du vet....jag är en bredaxlad man som på senare år har kommit på

att det där med midja är klart överskattat......

.

Ja jag förutsätter breddning på dig kensa.

Två val då asså. Antingen rensa med pinne... Eller skicka ner fru kensa.

Alternativt ett barn kanske? Deras små fingrar är nog bättre på att rengöra vid trånga utrymmen
#12 - 7 augusti 2012 22:34
Olle A skrev:
Finns det inte helgjutna "biosfärer" som fungerar som slutna ekosystem? Nedervåningen kanske är tänkt att fungera som en sådan? ;)

Olle

Det är inte det lättaste att få balans i en sån biosfär så att den verkligen fungerar.

Annons