Tycker alla flickor om rosa?

#1 - 21 januari 2008 10:46
Radikala feminister ogillar att man skaffar rosa kläder och annat till flickor och blå dito till pojkar.De tycker också att man inte enbart skall köpa mjuka,gulliga leksaker till flickor utan att man även skall ge hårda,mekaniska saker som annars brukar kallas "pojkleksaker".Här har man i alla fall lyckats till hälften: http://www.riflegear.com/blogimages/ShootingKitty1.jpg
(Hela webbsidan: http://blog.riflegear.com/archive/2007/12/26/hello-kitty-ar-15---evil-black-rifle-meets-cute-and.aspx )
Är vi tillbaka till den gamla frågan:"arv eller miljö"?
<<<(^:>*
#2 - 21 januari 2008 10:47
Åh, min son hade blivit i extas om han fått se den där!! :D
#3 - 21 januari 2008 11:01
Jag är inte radikal men jag tycker inte heller man ska könmärka barn utan tycker att de kan ha vilka färger som helst utifrån sin och föräldrarnas smak.

För min del är rosa och turkost två färger som inte finns i min garderob och som vi heller aldrig kommer köpa kläder i till våra barn förrän de är stora nog att önska det själva.
#4 - 21 januari 2008 11:36
Grönt och blått har alltid varit mina favoritfärger - hatade mina dockor, älskade mina mjukisdjur :D

Jag hade både kill - och tjejkompisar när jag var liten.
Jag tyckte om att leka med mina killkompisars leksaker, för sådana fick inte jag ha (förutom playmobil)
Skillnaden på hur tjejer och killar leker är stor (min erfarenhet) mer våld och förstörelse hos killarna - lungt och fint hos tjejerna.
Detta är min erfarenhet :)

En sak stör jag mig på när det gäller leksaker till barn - i vissa av "killeksakerna" så krävs det viss tankeversamhet, man ska sätta ihop diverse saker och bygga osv... Det finns inte sånt på "tjejavdelningen"
#5 - 21 januari 2008 11:40
Min erfarenhet är att vildheten har med personligheten att göra, jag var vild och min man var lugn :)

Jämför tex tjej- och killego för några år sen. Tjejlegot var nästan helt ihopbyggt medan killlegot hade småbitar...
#6 - 21 januari 2008 11:42
För ett par hundra år sedan var rosa en manlig färg.

Ingen som har forskat i klädedräkters historia har ännu kommit på varför det svängde till att bli en "flickfärg" Där ser man.......
#7 - 21 januari 2008 11:55
_Lena_ skrev:
Min erfarenhet är att vildheten har med personligheten

Det tror jag är en väldigt viktig iakttagelse, och en som ofta missas - dels har man könsrolls-schabloner (pojkar bråkar och gillar blått & flickor är snälla och gillar rosa) dels har man de omvända men lika schabloniga fördomarna från feminist-håll (det finns inga skillnader mellan pojkar och flickor men pojkar tar plats och flickor är självutplånande).

Grejen är att det är just schabloner, grova generaliseringar som kanske har nån form av statistiskt stöd, men inte stämmer på individnivå.
#8 - 21 januari 2008 20:02
evus skrev:
För ett par hundra år sedan var rosa en manlig färg.

Ingen som har forskat i klädedräkters historia har ännu kommit på varför det svängde till att bli en "flickfärg" Där ser man.......

Fast förr fanns å andra sidan inte rosa som egen färg utan allt var rött (som namn altså). Rött och blått var coola färger för både flickor och pojkar.
#9 - 21 januari 2008 20:12
Mina tapeter på rumet är råsa, men om min bror inte valt blåa tapeter på sitt rum hade ja gjort de ^^
#10 - 21 januari 2008 21:15
Det värsta man kan göra är att sätta folk i fack, vare sig det beror på kön, ålder, ras, eller nå´t annat. Det handlar om förlegade gamla könsroller, som t.ex media underblåser, vilket nog gör att de, som inte känner sig hemma i de könsrollerna som de har tillskrivits, inte mår särskilt bra. Jag avskyr när man säger att du ska gilla det och vara så´n för att du är kille/tjej. Min favoritfärg varierar beroende på vad det är för sak, men grönt skulle jag nog beskriva som min favoritfärg, naturens färg. Att ge pojkar blått, och flickor rosa är att pracka på dem färgsmak, och könsroller. Låt dem välja själva. Visst kan man ge dem blått och rosa, de är ju färger som alla andra, men det ska ju inte göras på grund av vilket kön de har. Jag hade både leksaksbilar och en massa gosedjur, ett av djuren jag minns bäst var en liten rosa katt som kunde suga på tummen :) Som en monchichi ungefär. Precis som andra djurungar så leker ju människobarn för att lära sig inför vuxenlivet, och i dagens samhälle, där båda föräldrarna förväntas ta samma ansvar för barnen, men även ta hand om mer tekniska saker, så är det ju rätt viktigt att båda pojkar och flickor leker med dockor, såväl som tekniska leksaker.

När jag var liten umgicks jag mycket med tjejer, men i skolan blev jag mer blyg inför det motsatta könet, mycket beroende på sviktande självförtroende.

Och om man ska gå efter alla generaliseringar och fack som könen placeras i, så är jag tjej, men det var jag inte senast jag kollade :p Som person är jag lugn av mig, föredrar lugn och ro, framför stoj och stök, men det beror ju lite på situationen också.

Det många feminister försöker göra, att smutskasta alla killar, och få dem att framstå som onda monster, och försöka få det att verka som att alla tjejer är oskyldiga änglar som aldrig gör nå´t dumt (och gör de nå´t dumt går det alltid att skylla på killar), kommer definitivt inte att leda till jämställdhet.

Om jag minns rätt, så var det var det nå´n tjej som skrev nå´t i tidningen för ett antal år se´n, om att på 2000-talet kan tjejer fortfarande bete sig som om de inte vet var deras armar och ben tar vägen, det vill säga att de verkar inte kunna se följderna av sitt handlande, och blir de konfronterade så beter de sig som offer, och skyller på killar. Tror det var det som var poängen med det hon skrev. Vilket ju i så fall inte heller befrämjar jämställdheten. I tidningarna ser man ju då och då artiklar om tjejer som har begått brott, och enligt artikeln beter sig som killar. Alltså, kille = brottsling, och tjej = lättlett offer som inte har nå´n egen vilja. Båda könen drabbas ju faktiskt av sexism, och blir matade med stereotyper av hur man ska vara som kille/tjej.

Vi måste mötas på halva vägen. Vi är alla individer, som formas av vår uppväxt och omgivning, precis som andra djur. Vi är i första hand människor, i andra hand män och kvinnor, vare sig män eller kvinnor skulle vara nå´t utan de andra.
#11 - 22 januari 2008 11:43
Jag har sån himla tur att jag är uppvuxen med en hemma-pappa. Min pappa var hemma på dagarna med mig och min syster från det att jag var ett år, och jag tror att det har gjort mig lite annorlunda. Jag är född 1970, och det var väldigt ovanligt på den tiden att pappor var hemma med sina barn.

Så jag har fått göra alla kill-saker och blivit uppmuntrad att göra dem också (roligare för pappa kan jag tänka mig). Märklins tågbana har jag kvar. Jag har också gjort tjej-sakerna och lekt med dockor precis som alla andra. Vad det gäller kläder tog jag på mig det som var rent, det spelade mindre roll vad det var för färg. Mina favoritfärger som liten var dock rött och blått. ;)

När jag jämför mig med andra tjejer märker jag att jag har ett bättre självförtroende, är självsäkrare, tas på större allvar och har närmare till ilska än vad dom har. Jag är aggressivare i min framtoning (även om jag inte är aggressiv i temperamentet) och har blivit tillfrågad om fler chefsjobb än dom. Jag är mer teknikintresserad än väninnor i min egen ålder och kan mer om datorer och applikationer än vad dom kan. Jag är stöddigare och har hamnat i fler bråk än andra tjejer. Jag har också busat runt och gjort saker som tjejer normalt sett inte gör. Det finns många saker med andra ord som jag tycker mig se skiljer.

Det betyder inte att jag inte är "tjejig" vad det gäller vissa saker (om det nu finns något typiskt kvinnligt). Jag lipar t.ex. floder till alla Disney-filmer och har närmare till känslor än vad jag borde ha (har också fått höra "det där var väl inget, du är ju en stor flicka, det var ju inget att gråta för" etc). Och jag tror inte att min man skulle beskriva mig som manhaftig direkt.

Min slutsats av det här, är att det i stort sett handlar om uppfostran. Man kan göra sina barn en tjänst eller en otjänst beroende på vad man ger dem i bagaget. Tjejer kan fostras till att ta för sig mer och våga ta plats. Killar kan göras mjukare och mer känslosamma. Mycket kan man påverka och om vi ska kunna bli jämlika i framtiden, måste alla föräldrar tänka till lite. Jämlika betyder däremot inte att vi har samma förutsättningar. Det finns saker som fysiskt skiljer män och kvinnor åt och det bör vi ta till vara på och acceptera.
#12 - 22 januari 2008 12:28
Vad häftigt ämne =)
Jag hade aldrig pappa i min uppväxt .. fick också välja vad jag fick leka med ...
under alla år var det olika saker från nalle , dockor, trädgård, verktygslåda , mikroskop djur, mini kök osv ...

idag blev jag :

en tokig trevlig dominat person med blommiga verktyg =)

gillar att skapa och renovera .

med mina blommiga verktyg =)
#13 - 22 januari 2008 12:29
glömde nog säga att jag älskar hello kitty =)
och har rosa med "diamanter " biljard kö

ofta händer också att jag frågar i spelets gång vilke kula var min halva eller hela :D
#14 - 22 januari 2008 13:35
_Lena_ skrev:

För min del är rosa och turkost två färger som inte finns i min garderob och som vi heller aldrig kommer köpa kläder i till våra barn förrän de är stora nog att önska det själva.

Jag kommer heller aldrig att ha babyrosa eller turkost på mig. Jag kommer aldrig att köpa turkost till min 3-åriga son, han har ett par turkosa strumpor som pappa har köpt och jag gillar dem inte. Däremot älskar min son rosa!! Han ska dessutom vara mamma i lekarna vilket min sambo tycker är lite smått oroande.. :D :D

rödtoppen skrev:
Grönt och blått har alltid varit mina favoritfärger - hatade mina dockor, älskade mina mjukisdjur :D

Jag hade både kill - och tjejkompisar när jag var liten.

Jag tyckte om att leka med mina killkompisars leksaker, för sådana fick inte jag ha (förutom playmobil)

Skillnaden på hur tjejer och killar leker är stor (min erfarenhet) mer våld och förstörelse hos killarna - lungt och fint hos tjejerna.

Detta är min erfarenhet :)

En sak stör jag mig på när det gäller leksaker till barn - i vissa av "killeksakerna" så krävs det viss tankeversamhet, man ska sätta ihop diverse saker och bygga osv... Det finns inte sånt på "tjejavdelningen"

Jag håller med dig, min uppväxt o åsikter liknar din/dina :) och det är skit med leksakerna... [:(!]

_Lena_ skrev:

Jämför tex tjej- och killego för några år sen. Tjejlegot var nästan helt ihopbyggt medan killlegot hade småbitar...

Skit, verkligen!!! [:(!]

Men absolut att vi generellt är olika.. [COLOR=Black]Att inte bejaka våra feminina och maskulina egenskaper är det [COLOR=Red]största förtrycket idag,[/COLOR][/COLOR]tycker jag. Könen ska vara jämlika och olika, i symbios.. Varje individ ska dessutom bejaka sina feminina och maskulina sidor, tycker jag.. [:-174]

Om jag skulle vilja ha ett vapen så var "rosa kitty" ballt iaf, om det nu inte sprutar rosor istället för kulor förstås... ;) Fast det vore också bättre än kulor [:o] :D
#15 - 22 januari 2008 14:40
Jag såg en artikel om barnuppfostran för ett antal år se´n, där de jämförde hur mamma ofta beter sig om sonen respektive dottern kommer och gråter. Om sonen kommer, så får han höra "men inte ska stora starka karlen gråta" och om dottern kommer blir det "stackars liten, ska mamma blåsa" :rolleyes: Inte konstigt då att de männen när de blir vuxna håller inne med sina känslor, och förmodligen mår dåligt, för de vill kunna visa känslor, men de har ju fått lära sig att de som män inte ska göra det, så deras undermedvetna sätter stopp. Och deras systrar vill kunna vara lite tuffare, för det är naturligt, men mammas kommentarer har grävt ner det, så det sitter långt inne. Behandlas pojkar och flickor lika, så blir de nog också mer lika, och jämlika, när de växer upp. Inget barn, vare sig pojkar eller flickor, vill nog höra "men inte ska stora starka bla bla och så vidare" när de kommer och söker tröst, eftersom de inte är stora och starka, men man ska nog heller inte dalta överdrivet med dem, utan en medelväg är nog bäst.

En del säger ju "ja men min son vill ha leksaksbilar och leksaksvapen utan att jag har köpt så´nt". Tja, förmodligen för att barn ju inte tar intryck bara av föräldrar, utan även av TV-reklam, och vad deras kompisar leker med. Det räcker nog med att en förälder har köpt en viss leksak till sin son, så vill resten i kompisgänget också leka med så´nt. Och barn är nog inte dumma, de ser nog rätt snart i leksaksaffärerna vilka leksaker som är riktade till just dem, genom bilder på förpackningarna, och så vidare. När såg man senast en bild på en pojke på en dockförpackning, eller en bild på en flicka som leker med rymdlego på en så´n förpackning, eller i reklam?

Och jag älskar Disney :D
#16 - 22 januari 2008 17:12
Det här har vi diskuterat förrut Micke.. men det är kul.. ;)

Jag försöker att uppmuntra min 3-åriga sons feminina sidor eftersom jag inte upplever att han har så många och så starka som mina döttrar givetvis. Jag upplever det feminina som lugnare och tryggare medan det maskulina är mer explosivt och sedan mer otryggt. Jag upplever min son som generellt otryggare än vad mina döttrar har varit, de var liksom självgående enheter av sig själva, den här känslan är jättesvår att förklara. Jag har vänninor som beskriver samma sak som har barn av båda könen.
Det feminina är känslomässigt starkare medan det maskulina är fysiskt starkare och mer drivkraftigt.
Detta stämmer även med att män ofta flyttar till kvinnor och mormor till barnen får större tillgång till barnbarn eftersom modern är bunden till mormor. En karl bor där hans kvinna bor medan en kvinna vill ha sin släkt och sina vänner. [:-174]

Nu pratar jag jättegenerellt och är lite ute på djupt vatten eftersom det är en obekräftad känsla mestadels. [:o] (Men jag är som en fisk i vattnet så det är ingen fara :D)
Hur upplever ni? Kan det ligga något i det?
Man måste ju tänka generellt om man pratar om något sådant. Jag upplever inte feminint som mindre kaxigt, nästan tvärtom, vi kan bjäbba för mycket. Kvinnors åsikter respekteras mindre och det har skapat att kvinnor inte pratar målinriktat, ur skägget, i klartext utan mer hysteriskt och kringgående. Kvinnor måste ta sig själva på allvar i debatter före omgivningen gör det. Jag menar alltså inte att maskulint är dominant utan att könen är/bör vara dominanta på sitt sätt och att det sedan finns individuella avikelser och olikheter.
#17 - 22 januari 2008 17:24
Tja, jag kan ju bara tala för mig själv, och jag är lugn, och blyg och osäker i många situationer, vilket kanske resulterar i att jag överkompenserar för det i de situationer där jag känner mig mer hemma. Och jag trivs inte långt bort från familj och vänner.

Jag tror tyvärr att det är kristna (i ickekristna länder är det andra religioner)värderingar som fortfarande genomsyrar samhället, sätter folk i fack, sätter käppar i hjulet för jämställdheten, och talar om för män och kvinnor hur de ska och inte ska vara, och vad vi får och inte får göra som män och kvinnor. Vill vi uppnå ett jämställt samhälle, där både män och kvinnor ses först och främst som människor, och som kön först i andra hand, så får vi nog fokusera mer på varandras likheter, än olikheterna.
#18 - 22 januari 2008 18:02
Och jag tror att det är sådant som får oss att vara ojämlika, att vi kämpar för att vara lika för att vara jämlika. Det ena behöver inte ta ut det andra. Man kan vara olik men ändå jämlik. [:-174]

Alla är ju individer men jag tror att en singelkille är mycket mer vilsen t ex än en singeltjej.. Singeltjejer kan rent av blomstra eftersom de bryr sig om sig själva i första hand då och hon är jordad i sig själv medan han saknar förankring.. Lr nått sånt [:o] En känsla bara..

Indianerna säger det så bra.
Fader sol och moder jord..
Ungefär så, det går inte att säga vilken som är starkast. Måste någon vara starkast? De behövs båda två på sitt sätt för att det ska fungera.
Min karl är en positiv drivkraft på ett annat sätt än jag, jag är mer passiv när jag deppar, han blir mer aktiv när han deppar... alltså springer från problemet :D

Till vårt sätt kompletterar vi varandra.
Återigen så pratar jag generellt.. Individuella olikheter finns ju alltid och jag tror att vi hela tiden kämpar för att hålla vågskålen i balans i ett förhållande.
T ex om vi träffar någon som är oansvarlig så tvingas vi att vara ansvarsfulla för 2 stycken och den andra kan vara dubbelt så lekfull och busig. För att förändra sin partner så tror jag att man måste förändra sig själv, som Dr Phil säger.
Detta kan även gälla syskon och kompisar. Min ena dotter är jätteslarvig så min andra blev jätteordentlig, ända tills nummer 1 flyttade till pappa, då började nummer 2 att slarva..
#19 - 22 januari 2008 18:19
Tja, det där sista säger ju i alla fall emot en gammal myt, att tjejer är mer ordentliga och hellre städar än killar. Det där är nog högst individuellt, liksom det mesta annat.

Jag är bl.a allergisk mot t.ex skåpsluckor, lådor, toadörrar, och toaringar/lock som står öppna.
#20 - 22 januari 2008 18:32
Micke_A skrev:
Tja, det där sista säger ju i alla fall emot en gammal myt, att tjejer är mer ordentliga och hellre städar än killar. Det där är nog högst individuellt, liksom det mesta annat.

Jag tror det är så men bara för att de är uppfostrade till att gilla att städa och ha ordning omkring sig.

Här hemma är jag slarvern men så har aldrig uppfostran hjälpt på mig...
#21 - 22 januari 2008 18:35
_Lena_ skrev:
Här hemma är jag slarvern men så har aldrig uppfostran hjälpt på mig...

;)

Och se´n är det nog ofta så att barn inte gör som föräldrarna säger, utan som föräldrarna gör.
#22 - 22 januari 2008 18:38
Micke_A skrev:

Jag är bl.a allergisk mot t.ex skåpsluckor, lådor, toadörrar, och toaringar/lock som står öppna.

Men där pratar vi om småflickor som inte hade fått sina könshormoner ännu. Med östrogen tror jag att ordning och reda, rent och fräsch följer med som en förberedelse inför bebisar.
Medan killarna ska ut och jaga och pysslar om tekniken när testosteronet slår till. Det där med "grottmänniskan" i oss har jag sagt förrut.. Jag tror att han lever i oss, Özin, eller vad hette han?! ;)

Nej, men individuella olikheter hade vi pratat om. Jag tycker att det är löjligt med snack om att en riktig karl inte kan visa ömhet, bry sig om att ha fint hemma, vara kärleksfull osv. Det visar bara hur osäker han är. Fisa, lukta illa, inte bry sig om hur han ser ut, sjuka skämt och vara allmänt otrevlig... Äckligt, inte manligt eller kvinnligt... Det har vi också pratat om förrut.
Det visar bara på hur obalanserat feminint och maskulint är i vårt samhälle.. Hur osäkra och oharmoniska folk är.. :) Ha ha.. nu lät jag nästan religiös.. :D
#23 - 22 januari 2008 18:44
Ja, där ser man ju exempel på sexism mot män, att vara bråkig, fisa, och vara allmänt burdus anses som manligt, trots att kvinnor mycket väl kan bete sig likadant, men de har fått höra att fina flickor fiser inte. Men fina pojkar gör det då eller? :rolleyes:

Jag tror att både killar och tjejer kan bete sig lite hur som helst, fisa, rapa, svära, och så vidare, inför sina samkönade kompisar, medan de är mer noga hur de beter sig inför det motsatta könet, det vill säga en potentiell partner.
#24 - 22 januari 2008 18:52
Jag snackade med en byggarbetare som beklagade sig att det var olidligt att jobba på ett bygge om det inte fanns någon tjej där.

"Det räcker med att det kommer 1 tjej så skärper de till sig men annars fiser de och rapar vid matbordet. Det enda de snackar om år ut och år in är hur många brudar de satt på i helgen, hur mycket de söp och vad de spelade på. Det är så j**la intelligensbefriat och äckligt, karlar är svin när det inte finns tjejer i närheten"...

Ha ha.. Jag stod bara och skrattade.. Det var absolut inget fel på den killens manlighet, han var inte gamma heller, ca 25-30... :D :D :D
#25 - 22 januari 2008 19:14
Micke_A skrev:
;)

Och se´n är det nog ofta så att barn inte gör som föräldrarna säger, utan som föräldrarna gör.

Min mor var nitisk hemmafru och min far slarvig snickare...
Jag vet hur man gör det mesta i hemmet men det betyder inte att jag gör det... ;)

Visst får man mer östrogen när man blir gravid? Isåfall måste jag säga att min slutsats är att man blir slarvigare av mer östrogen :)
#26 - 22 januari 2008 19:28
_Lena_ skrev:
Min mor var nitisk hemmafru och min far slarvig snickare...

Jag vet hur man gör det mesta i hemmet men det betyder inte att jag gör det... ;)

Visst får man mer östrogen när man blir gravid? Isåfall måste jag säga att min slutsats är att man blir slarvigare av mer östrogen :)

Hehe, ja, inte vet jag, är inte gravid, även om man kan tro det :p Men det kanske kan stämma.
#27 - 22 januari 2008 19:31
Tror inte att det hela enbart har att göra med att könsrollsmärka ungarna... det handlar också om att barn i rosa kläder blir behandlade på annat sätt än barn i blå kläder. Folk antar att den lilla varelsen i rosa kläder är en tjej, då kommer daltandet fram och det är gullegull och pluttinutt, nej nej, gå inte för långt bort!

Men har den lilla varelsen på sig blå kläder så antar man genast att det är en pojke, då blir det inget daltande, förutom möjligtvis lite bebisspråk, man hejar på beteendet, stöttar och tycker jo men visst, klättra upp för den 20 meter höga klätterställningen och stå och balansera längst upp på 1 ben!
#28 - 22 januari 2008 19:41
Ja, det är som jag sa förut, de behandlas olika, pojkar som gråter får ofta ingen uppmuntran, medan tjejer som gör det får det.
#29 - 22 januari 2008 20:36
Det är ju rent vetenskapligt bevisat att vi faktiskt beteer oss olika mot barn av olika kön. Vi är så störda av den "religiösa könsindelningen".

En skola satte upp en kamera, de var helt övertygade om att de behandlade barnen lika men blev chockade när de upptäckte hur orättvisa de var emot killarna. En flicka satte de sig ner och pratade med medan killarna bara skickades ut på gården att leka.
När pojkarna sedan uppmuntrades till samtal av fröken så var de mycket tillmötesgående och ville också gärna "stå fröken nära"..
Stackars småkillar!!!
:(
#30 - 22 januari 2008 20:55
Det är också "bevisat" på samma sätt (lärarna blev filmade) att killar får snacka 3/4 av tiden (svara på frågor, bidra till lektionen osv) medans tjejerna från 1/4.

Stackars småtjejer!!! :(

( ;) )
#31 - 22 januari 2008 21:36
Ja, som sagt, både killar och tjejer råkar ut för sexism, särbehandling, och blir matade med stereotyper, inte bara tjejer, som en del tycks anse. Vi blir allihop förtryckta av religion.

När talibanerna tappade makten, om jag minns rätt, så slängde kvinnorna av sig burkorna, och började klä sig i kjolar, men även männen blev befriade, och kunde äntligen raka bort sina stora skägg, som förmodligen var obekväma i värmen. Så både männen och kvinnorna förtrycktes av religionen.

Att män ibland har svårare för känslor än kvinnor, beror nog på att de, som skrevs ovan, ofta inte får samma schans att vara nära, och prata med de vuxna, förmodligen för att de inte anses behöva det, och då blir de som de blir.
#32 - 22 januari 2008 21:44
och för att bryta eran diskussion om sexism etc så måste jag få säga att det där var de grymmaste vapnet jag sätt xD, hade jag (tjej) gjort lumpen så skulle jag velat haft ett sådant :D
#33 - 22 januari 2008 21:57
Hur som helst, ömsesidig respekt och förståelse är vad vi alla behöver, inga religiösa idéer om hur vi måste vara och bete oss, inga mulliga machomän som kallar kvinnor för lilla gumman, inga radikala feminister (som är lika sexistiska som männen de hatar) som utmålar män som onda monster och sig själva som oskyldiga offer (vill man se sig själv som ett viljelöst offer så blir man ju också behandlad som ett, det vill säga inte särskilt jämlikt).

Kramar till alla som vill ha ;)
#34 - 22 januari 2008 22:27
Annaica skrev:
Det är också "bevisat" på samma sätt (lärarna blev filmade) att killar får snacka 3/4 av tiden (svara på frågor, bidra till lektionen osv) medans tjejerna från 1/4.

Stackars småtjejer!!! :(

( ;) )

Jo, men det är ju bara den sidan det pratas om hela tiden. Att flickor inte får visa sig duktiga och tas på allvar i disskusioner. Men att killar alltid måste tävla, visa sig duktiga och inte får ha djupare disskusioner tas aldrig upp nästan.

Micke_A skrev:
Hur som helst, ömsesidig respekt och förståelse är vad vi alla behöver, inga religiösa idéer om hur vi måste vara och bete oss, inga mulliga machomän som kallar kvinnor för lilla gumman, inga radikala feminister (som är lika sexistiska som männen de hatar) som utmålar män som onda monster och sig själva som oskyldiga offer (vill man se sig själv som ett viljelöst offer så blir man ju också behandlad som ett, det vill säga inte särskilt jämlikt).

Kramar till alla som vill ha ;)

Jag håller verkligen med!!!! Kram tillbaka givetvis.. [:-174]
#35 - 22 januari 2008 22:43
En sak jag stör mig på i t.ex filmer, är när nå´n ska introduceras för en annan, i en hög position, eller ett yrke som är mansdominerat, och personen ifråga visar sig vara en kvinna, och mannen i fråga utbrister "men du är ju en kvinna!" Och man framför TV:n himlar med ögonen, och tänker "nej, du ser väl att det är en marsian?". Det är mycket möjligt att de gör så i filmerna för att påvisa problematiken, men jag tycker bara det blir fånigt och krystat. Men förmodligen så hajar nog även många kvinnor till när de introduceras för nå´n, som de inte förväntar sig på den positionen, eller i det yrket.
#36 - 23 januari 2008 07:50
En sak som alltid har stört mig i filmerna är tjejoffren. De går ner i skumma garage med mördaren efter sig och på 10 cm klackar som ekar i garaget, mördaren vet precis var hon är. Hon känner något på sig och börjar springa, men klackarna sitter kvar på så det blir ju bara i trekvartsfart och fortfarande alltifrån tyst.
Sen när mördaren anfaller så skriker hon och nästan faller i hans armar, helt kraftlös...
F*n, jag skulle ha kört en sådan där 10 cm klack i ögat på honom, för dojorna hade jag haft i handen... :D :D
#37 - 23 januari 2008 11:30
:p
#38 - 23 januari 2008 12:37
Jahapp! En sak vet iallafall jag... det är att när jag varit på dass så doftar det blommor! Å kommer nån snuskig karl och säger nåt annat så blir jag förbannad!
#39 - 23 januari 2008 12:46
Förresten så är det oerhört jobbigt när man ska köpa nåt klädesplagg åt nån yttepytteliten bekanting. För nån gång har det hänt att man knappt har hittat något åt en liten tjej som är annan färg än rosa! Visst, jag är inte emot rosa, gillar det själv, men lite mer färgvariation kan man ju tycka att det ska vara. Plus att jag antagligen skulle bli kräkfärdig om jag hade en dotter och hon alltid var tvungen att ha rosa för att det inte fanns något annat. Tröttna kan man ju, eller hur?
#40 - 23 januari 2008 12:57
Katharina skrev:
En sak som alltid har stört mig i filmerna är tjejoffren. De går ner i skumma garage med mördaren efter sig och på 10 cm klackar som ekar i garaget, mördaren vet precis var hon är. Hon känner något på sig och börjar springa, men klackarna sitter kvar på så det blir ju bara i trekvartsfart och fortfarande alltifrån tyst.

Sen när mördaren anfaller så skriker hon och nästan faller i hans armar, helt kraftlös...

Men hallå! Vad okvinnlig du är! Jag hade ju gjort precis som i filmerna!
Alltså allvarligt... det värsta är väl att det finns dom som tar sånt nästan på allvar. Själv kan jag ju sitta och titta och skratta åt att det är så ironiskt med dom där schablonbilderna av manligt och kvinnligt... men särskilt när jag var yngre märkte jag att killarna i den åldern (högstadiet, ungefär) trodde att det var så det skulle vara.
Själv var jag aldrig poppis i skolan, killarna vågade väl inte annat än kolla på tjejerna som sminkade sig och lät "amen guuud ba". Jisses... Tur att man numera är "vuxen" och inser att livet är lite annorlunda än vad man föreställde sig då.
Halleluja! Det finns killar som gillar tjejer som inte måste vara så stereotypt tjejiga och det finns tjejer som gillar killar som inte måste vara stora och tuffa! Visste ni det?
#41 - 23 januari 2008 13:11
Inka skrev:
Förresten så är det oerhört jobbigt när man ska köpa nåt klädesplagg åt nån yttepytteliten bekanting. För nån gång har det hänt att man knappt har hittat något åt en liten tjej som är annan färg än rosa! Visst, jag är inte emot rosa, gillar det själv, men lite mer färgvariation kan man ju tycka att det ska vara. Plus att jag antagligen skulle bli kräkfärdig om jag hade en dotter och hon alltid var tvungen att ha rosa för att det inte fanns något annat. Tröttna kan man ju, eller hur?

Lika svårt som det är att hitta lite roligare tjejkläder, lika svårt är det att hitta rosa kläder till pojkar.
Min älsta son (5,5 år) verkligen gillar rosa. Men det finns alltså inte en enda rosa tröja att hitta i butikerna, utan glittriga blommor, hjärtan eller prinsessor. Sonen gillar förvisso hjärtan och blommor, men vill inte ha dom på tröjan. Och han förblir "rosa-tröj-lös".
Glädjen var STOR när vi köpte rosa strumpor dock.. :)
#42 - 23 januari 2008 16:50
Inka skrev:
Jahapp! En sak vet iallafall jag... det är att när jag varit på dass så doftar det blommor! Å kommer nån snuskig karl och säger nåt annat så blir jag förbannad!

Ha ha.. Min karl envisas med att hans fisar luktar rosor.. "Varför tror du att killar sitter så länge på dass annars"?! :D :D
Själv gillar jag mina bäst när de är doftfria.. [:o] Det går någon influensa nu som går hårt åt magen.. Det jä*ligaste är att man aldrig vet när "stinkefisen" kommer.. 9 luktfria och sen 1 som man springer av... Hela familjen lika..
guud va vi skrattar här hemma..
:D vi tjejer brukar annars inte fisa så ofta faktiskt, inte ens i hemlighet.. det är nog också testosteronet.. doftmarkeringar eller nått sånt.. :D

lili76 skrev:
Lika svårt som det är att hitta lite roligare tjejkläder, lika svårt är det att hitta rosa kläder till pojkar.

Min älsta son (5,5 år) verkligen gillar rosa. Men det finns alltså inte en enda rosa tröja att hitta i butikerna, utan glittriga blommor, hjärtan eller prinsessor. Sonen gillar förvisso hjärtan och blommor, men vill inte ha dom på tröjan. Och han förblir "rosa-tröj-lös".

Ja, men min son hittade en rosa nallephu lackväska på H&M förra året och hans pappa började leta efter en blå och försökte plocka av honom den rosa... "Det är klart grabben ska ha en rosa väska" tyckte jag och till sin fars förtvivlan viftar sonen med den rosa lackväskan än idag... :D
#43 - 23 januari 2008 20:21
lili76 skrev:

Lurigt, här kommer några förslag

http://www.ajabajakids.com/shop.asp?mode=spec&item=2072
http://www.ajabajakids.com/shop.asp?mode=spec&item=2819
http://www.ajabajakids.com/shop.asp?mode=spec&item=2812
http://www.ajabajakids.com/shop.asp?mode=spec&item=2757
http://www.ajabajakids.com/shop.asp?mode=spec&item=2749

rosa och barnkläder på google gav förvånantsvärt vettiga träffar.
#44 - 24 januari 2008 07:35
För den som är intresserad kan jag rekomendera två böcker om feminism "under det rosa täcket" och "det kallas manshat". Den sista tar bla upp varför det anses OK för män att polera bilen tills den blänker men att de samtidigt ite förväntas klara av att torka av diskbänken... *s*

Dottern blev senast i helgen kallad "han" i en affär... jag hade ju BLÅ kläder på henne. och folk förväntar sig inte att hon skall intressera sig för traktorer som tjej medans de glatt visar alla bilar, maskiner etc för gossar i samma ålder.
#45 - 24 januari 2008 08:10
_Lena_ skrev:

Åh, tack! :)
Tröjan med stjärnan gillade jag! Får visa kläderna för sonen ikväll och se om någon av dem faller i smaken!

Har inte ens tänkt på att titta på nätet eftersom vi har ett stort köpcentrum i närheten. Får nog granska nätbutikerna! :)
#46 - 24 januari 2008 08:12
Katharina skrev:
Ja, men min son hittade en rosa nallephu lackväska på H&M förra året och hans pappa började leta efter en blå och försökte plocka av honom den rosa... "Det är klart grabben ska ha en rosa väska" tyckte jag och till sin fars förtvivlan viftar sonen med den rosa lackväskan än idag... :D

Sonens pappa har numera accepterat sonens kärlek för rosa.. :D Pappan i fråga är inte speciellt "könsinriktad", men vissa saker tog ändå lite tid att smälta.
Nu har vi ju fått en pojke av var sort. En riktig grabb och en mjukiskille. Toppen för mig, för då får jag ju en bit av varje! :D
#47 - 24 januari 2008 12:39
lili76 skrev:

Trist det... har inte testat köpa pojkkläder ännu bara. Men man hoppas ju på att få egna kids nångång och då får man väl se lite bättre hur utbudet är!
#48 - 24 januari 2008 13:07
Både jag och min man hoppas att vårt yngel inte kommer att gilla rosa för vi gillar inte rosa :)

Undrar om släkten kommer lyda om man säger till dem att man inte vill ha rosa kläder även om man får en dotter?
#49 - 24 januari 2008 13:51
_Lena_ skrev:

Undrar om släkten kommer lyda om man säger till dem att man inte vill ha rosa kläder även om man får en dotter?

troligen inte...
#50 - 24 januari 2008 15:13
Min syster ska hur som helst få barn om några månader, och jag hoppas att hon och hennes man inte trillar i de där fällorna :p Utan att barnet får välja själv, och inte prompt blir som samhället och dess könsroller tycker.
#51 - 24 januari 2008 18:12
_Lena_ skrev:
Både jag och min man hoppas att vårt yngel inte kommer att gilla rosa för vi gillar inte rosa :)

Men det är ju lika mycket att styra, tycker jag! Om meningen är att de ska få ha vad de vill så ska de ju inte heller påverkas att tycka att rosa och turkos är fult för att vi tycker det... :D

Sen vad gäller könsroller osv så ska man ju inte tvinga grabben att leka med dockor om han vill leka med skjutande robotar och tvärt om.. Jag har som sagt uppmuntrat min son att sköta om dockan osv.. Men redan när han var liten så stirrade han storögt på alla maskiner, till skillnad från sina storesystrar som glodde efter alla djur.. ;)
#52 - 24 januari 2008 18:29
_Lena_ skrev:

Jag gillar inte heller rosa men min dotter bara älskar rosa och lila. Det kvittar om jag köper något fint i en annan färg så hamnar det längs ner i byrån eller under sängen..*S*..

Det gick bra så länge hon var lite mindre och inte hade sån koll på allt, då använde hon sina bröders kläder utan problem. Nu är det lite värre med det och det ska vara prinsessigt hit och rosa dit..:p

Men efter tre söner så är hon en frisk fläkt av flickighet, HELT utan min förtjänst dock.;)

Däremot så är hon en hejare på att bygga med lego, klättra i träd och härja runt. Då är hon ingen prinsessa inte..*S*..
#53 - 24 januari 2008 18:37
Katharina skrev:
Men det är ju lika mycket att styra, tycker jag! Om meningen är att de ska få ha vad de vill så ska de ju inte heller påverkas att tycka att rosa och turkos är fult för att vi tycker det... :D

Sen vad gäller könsroller osv så ska man ju inte tvinga grabben att leka med dockor om han vill leka med skjutande robotar och tvärt om.. Jag har som sagt uppmuntrat min son att sköta om dockan osv.. Men redan när han var liten så stirrade han storögt på alla maskiner, till skillnad från sina storesystrar som glodde efter alla djur.. ;)

När barnen blir stora nog att ha egna åsikter får de såklart vara med och välja men medan de är spädbarn så känns det viktigare att vi gillar färgerna.

Jag är förtjust i rött en färg jag aldrig hade som barn.
#54 - 24 januari 2008 19:15
_Lena_ skrev:
När barnen blir stora nog att ha egna åsikter får de såklart vara med och välja men medan de är spädbarn så känns det viktigare att vi gillar färgerna.

Jag är förtjust i rött en färg jag aldrig hade som barn.

Ja, man får passa på medan de är små... ;) Men håll med om att det kan bli antistyrning så att det blir styrning... :D
#55 - 24 januari 2008 19:19
Katharina skrev:
Ja, man får passa på medan de är små... ;) Men håll med om att det kan bli antistyrning så att det blir styrning... :D

Så länge man prioriterar något framför något annat så är det klart det blir styrning...
#56 - 25 januari 2008 12:18
harbard skrev:
Radikala feminister ogillar att man skaffar rosa kläder och annat till flickor och blå dito till pojkar.De tycker också att man inte enbart skall köpa mjuka,gulliga leksaker till flickor utan att man även skall ge hårda,mekaniska saker som annars brukar kallas "pojkleksaker".Här har man i alla fall lyckats till hälften: http://www.riflegear.com/blogimages/ShootingKitty1.jpg

(Hela webbsidan: http://blog.riflegear.com/archive/2007/12/26/hello-kitty-ar-15---evil-black-rifle-meets-cute-and.aspx )

Är vi tillbaka till den gamla frågan:"arv eller miljö"?

<<<(^:>*

:D Den var rolig! Men jag hade nog kräkts om jag fått se ngn av förbanden komma med AK5:or med Kitty på [B)]
#57 - 25 januari 2008 12:22
Min son är en typisk kille tror jag, älskar monster, pistoler, leker krigslekar osv.
Jag hoppades på att få en liten "sess" då dotra föddes, och visst har hon fått blingbling av moster, men när jag frågade vad hon ville ha i julklapp och födelsedagspresent sa hon "en stooooor traktor" :S
Hennes första stövlar likaså, hon fick välja mellan 2 par, ett par med djuprosa grundfärg och söta djur på, eller ett par svarta med traktorer på... Traktorer det blev.

Jag tycker inte man ska köpa sånt som ungarna inte vill ha. Vet man med sig att björnar är en favorit, varför då inte köpa det?
Hellre en lycklig unge än en som inte är nöjd med gåvorna.
#58 - 25 januari 2008 15:35
Nu har jag själv inte egna barn, men kan väl komma med nåt litet inlägg om min egen barndom. Är född 90 (tjej), vilket jag antar är något senare än resten i den här tråden. Jag har alltid varit en pojk-flicka, eftersom jag blivit uppfostrad till att ta för mig, att leka med lego och bilar, att ha en attityd. Under högstadiet fick jag dock en del problem med några killar i klassen, eftersom de inte tyckte om att det fanns en tjej där som hade en attityd, som sa vad hon tyckte, som talade om för killarna att de hade fel. Men synd om dem nu, de går 4-årig linje på gymnasiet, jag går (fick jag reda på idag) på Skånes bästa gymnasieskola, 10e bäst i Sverige. Vem var det som lyckades? Killarna som inte gillade tjejen med attityden, eller tjejen med attityden?

Det var väl egentligen inte det jag skulle komma till, men ändå. Räknade för ett tag ut sedan att jag under min livstid haft 4 st rosa plagg, varav alla varit ärvda från killar. Ganska duktigt av mina föräldrar tycker jag :) För att kompensera det här har jag dock köpt en rosa dator, men det är mest för att ingen förväntar sig det av mig, eftersom jag är konstant svartklädd.

När jag väl får ungar kommer jag väl klä dem i funktionabla kläder som man kan vara ute och leka i, inga prinsessklänningar här inte. Visst, förr eller senare börjar de på dagis och då är det klart att de kommer se vad de andra barnen har på sig, och påverkas av det, men ja, jag lär alltid ha vissa principer om vilka kläder som är lämpliga och inte.

Eh, blev eventuellt något rörigt, men förhoppningsvis gick budskapet fram :)
#59 - 25 januari 2008 16:12
Jag var också pojkflicka när jag växte upp... sen när jag var fjortis så var jag störst, bäst och vackrast. Jag bevärdigade inte omgivningen med en blick ens. Verkligen skitball. Jag umgicks med andra kaxiga fjortisar i Stockholm och la inte ner speciellt mycket tid på skolan, däremot hade jag de hippaste kläderna och bling bling. Mycket killkompisar som öppnade dörrarna och tände ciggen.

Jag tror att både din beskrivning av din uppväxt 0422 och min beskrivning av min är precis lika styrda som att stoppa tjejer i snälla, tysta fack. Jag tror att du och jag var precis lika hämmade i våra "fack".

Den ultimata fria tjejen är ovanlig, tycker jag. Den som bara är och tar för sig utan hämningar, attityd, prestige eller antiprestige osv.
Framför allt är den unga tjejen som verkligen har roligt ovanliga, som bara har kul utan att bry sig vilka andra som är i närheten eller hur hon ser ut när andra ser på. Som klär sig som hon tycker är fint eller skönt just den dagen, utan att bry sig om ifall det är hippt eller har någon viss färg.

Det är nog detsamma för killar men på andra sätt..[:-174]

Annons