Tylomelania "sulawesisk elefantsnäcka" beteénde

#1 - 28 april 2010 11:54
Hej allihopa

Tänkte höra med er som har den vackra snäckan tylomelania hur era beter sig.

Jag skaffade 4st av dom små krabaterna igår och undrar om mina har ett normalt beteénde?

Sniglarna kan vara aktiva i ca 2 timmar för att sedan dra ihop sig i 2-3 timmar, gör era också så eller är det något konstigt med mina?

Mina har kraftiga eroderingskador på skalen, har ni något tips förutom att köra uppsalavatten+lite kalk (tänkte tillsätta kalksand) för att dom inte ska förvärras. (fotnot: Uppsala har PH 7,5-8 kh 4)

Bild på en som visar eroderingskadorna:

http://img59.imageshack.us/img59/6238/img1595h.jpg
#2 - 28 april 2010 15:23
sådana elefantsnäckor har jag åxo, härliga typer, svart skal, en med gul kropp å en som är grön-ja de är både aktiva samt går i viloläge-mina har dock inga sådana skador men det är väl kalk som gäller för dom- här bilder på mina elefantsnäckor, den gula

#3 - 28 april 2010 20:27
Jag har också en gul men inte alls lika stor som din. Den jag köpte såldes som yellow dwarf. Min är kanske 2cm. Hur stor är snigeln på din bild?
#4 - 28 april 2010 20:29
den gula på bilden 5 cm å den gröna jag åxo har är 4 cm:)
#5 - 28 april 2010 20:55
har 2 st vuxna och mängder av småttingar! De är så söta. Dock är de vuxna inte allt för aktiva... till skillnad från bebisarna är på språng hela tiden ;)

Din hade då väääldigt eroderat skal!
#6 - 29 april 2010 07:58
Jo jag vet, köpte den fast den var så pass eroderad. Frågade lite vart imazo ligger(grossisten) och dom verkar ligga i skåne. Vet inte vad dom har för vattenvärden där men det är klart att någonstans påväg till sverige har den legat i vatten med PH under 7.

Skönt att höra att det verkar normalt att dom tar lite pausar ibland. En annan skulle nog också tycka det var tungt att dra omkring på det där stora skalet.

En roligare nyhet är att den har fått en snäckling under natten som kryper omkring, den har inga eroderingsskador så det verkar inte vara fel på mitt vatten iallafall.
#7 - 29 april 2010 08:03
Grottbert skrev:
Jo jag vet, köpte den fast den var så pass eroderad. Frågade lite vart imazo ligger(grossisten) och dom verkar ligga i skåne. Vet inte vad dom har för vattenvärden där men det är klart att någonstans påväg till sverige har den legat i vatten med PH under 7.

Skönt att höra att det verkar normalt att dom tar lite pausar ibland. En annan skulle nog också tycka det var tungt att dra omkring på det där stora skalet.

En roligare nyhet är att den har fått en snäckling under natten som kryper omkring, den har inga eroderingsskador så det verkar inte vara fel på mitt vatten iallafall.

Grattis till lilla snäcklingen! :) De är verkligen läckra elefantsnäckorna. Vill själv ha :) såna snäckor men inga fiskar som skulle gilla den ph värdet.
#8 - 29 april 2010 08:23
Nubi skrev:
Vill själv ha :) såna snäckor men inga fiskar som skulle gilla den ph värdet.

Mja, enligt artbeskrivningarna jag läst så funkar PH 7,5 för sulaweser(under det så får du en som ser ut som min ;) ).
Har kollat runt efter fiskar som klarar det och har hittat 3st hästnosmalar(tryngrönling). klarar Ph 6-8 så ganska tuffa fiskar. Riktigt läckra också.

Har också räkor då men det kanske inte räknas som fisk.

Tror man får köra kalk som PH höjare och inte bikarbonat om man planerar att ha fisk i akvariet, kalk löser sig inte nämnvärt efter PH 7,5. Bikarbonat som jag förstår det kan höja Ph väl över 8:a och då är det svårt att hitta fisk som klarar det.
#9 - 29 april 2010 08:33
Jag har en tryngrönling faktiskt (dock inte i samma akvvarium som sulaweserna) och han är verkligen hur tålig och rolig fisk som helst! Den fisken har varit med om mycket. Fick den gratis då jag hittade den i ett urstädat akvarium på djuraffären för två år sedan. Rekommenderas varmt! :D
#10 - 30 april 2010 12:27
Grottbert skrev:
Mja, enligt artbeskrivningarna jag läst så funkar PH 7,5 för sulaweser(under det så får du en som ser ut som min ;) ).

Har kollat runt efter fiskar som klarar det och har hittat 3st hästnosmalar(tryngrönling). klarar Ph 6-8 så ganska tuffa fiskar. Riktigt läckra också.

Har också räkor då men det kanske inte räknas som fisk.

Tror man får köra kalk som PH höjare och inte bikarbonat om man planerar att ha fisk i akvariet, kalk löser sig inte nämnvärt efter PH 7,5. Bikarbonat som jag förstår det kan höja Ph väl över 8:a och då är det svårt att hitta fisk som klarar det.

Jag har ph mellan 8-9 och alla fiskar klarar sig utmärkt, haft så ca ett år med neontetror, platys, metallpansarmalar, kuhliålar, ancistrusar samt sebrafiskar. De ynglar av sig ordentligt även metallisarna har jag yngel av i omgångar så hos mig är högt ph inga problem alls:)samt äppelsnäckor och elefantsnäckorna
#11 - 1 maj 2010 07:27
Grottbert skrev:

Har du fiskens latinska namn? :)

Har rosentetror i mitt 180l där jag tillsätter 1krm bikarbonat till 180l, vid varje vb. De mår bra av det. Borneosucker och två malar trivs som fisken i vattnet oxå ;)

OM jag skaffar sulaweser får de bo i ett mindre kar som man kan observera dem :). försvinner lätt i ett 180, 160 eller 720l ;)
#12 - 1 maj 2010 08:10
Acantopsis dialuzona, skrev det i mitt inlägg ;)
#13 - 9 oktober 2010 00:22
du har inte provat mata med kokt äggskal ? läst att de funkar med äppelsnäckor med trasiga skal, borde gå lika bra med elefanter ?

Annons