Kensa:
Om du inte vore så lat hade du tittat i början av tråden:D. Slutet är mest jag och Mathias som vecklar in oss i diverse teorier.
Akvariet det började med såg ut så här:
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild886.jpg
sedan blev det så här efter 2 månader:
http://s30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/240%20l%20baljan%202012/
Jag säger EC förgiftning. Men tydligen använde TS detta redan innan och den enda stora förändringen var byte av ramp.
Jag har aldrig sett att ramp eller rörbyte kan ha så förödande effekt om inte akvariet stått helt mörkt under 2 månader.
Däremot har jag sätt EC eller Excel meldowns liknande bilderna.
Vad tror du?
nu läst igenom tråden, och jag kanske i ett svagt morfinpåverkat ögonblick (har lunginflammation
och tuggar några intressanta tabletter) kan man se en viss koppling till EC'n.
Om jag nu fattade saken rätt så drattade TS ner 7ml / vecka av den soppan.
Dvs vid ett tillfälle på en vecka så doserades en dryg normal dagsdos.
Och det verkade fungera ihop med PMDD'n tills rören byttes.
Vad kan då ha hänt ?
mmmmm....
Kan,,,,det vara som så att med nya rör så fick blommorna lite tuppjuck och fick för sig att
nu j-r skall det växas.
Om då doseringen på EC är galen från början, dvs gör vare sig till eller ifrån, dvs det förbrukas
i praktiken inget, och blommorna går på sparlåga med tanke på ljuset, och helt plötsligt så
är det mycket bättre förutsättningar när ljuset ramlar in,,,,,kan det då bli som så att de faktiskt
tar upp den minimala EC'n som finns, och försöker förbruka den + PMDD'n...men så tar bränslet slut
i ena ändan dvs EC'n, men den finns kvar i andra ändan, dvs PMDD'n, och då blir det helt plötsligt
obalans i växandet, vilket resulterar i att skiten kortsluter sig själv......?
Om så är fallet, så väck med EC'n under ett tag, dratta ner PMDD enligt anvisning, låt ljuset vara
tänt under bara 8-9 timmar, låt blommorna saaaakta ta sig lite under några veckor.
När de ser lite roligare ut, så introducera EC sakta, dvs typ kvarts dos per dag första veckan,
sedan öka varje vecka tills full dos är uppkommen, och då sakta börja trycka upp ljuset till
normala 10-12 timmar.....
.