Tynar bort och dör

#1 - 3 juni 2012 13:05
För 3 månader sedan köpte jag en ny ramp till akvariet då den andra gav stötar.

I rampen sitter det, som i förra två av juwels day t5 rör.

Men direkt efter bytet så började mina växter gulna för att sedan sakta
lösas upp.

Jag göder med pmdd och easycarbo enligt anvisning.

Några tips?

Mitt förut grönskande akvarium är nu tomt och trist.
#2 - 3 juni 2012 13:20
Lägg upp bilder, då ser vi vad som händer :)
#3 - 3 juni 2012 17:53
Tyvärr dåliga bilder, men ni borde se lite iaf.

http://s30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/240%20l%20baljan%202012/
#4 - 3 juni 2012 17:59
det släpper inte in mig :P
#5 - 3 juni 2012 18:06
Nu ska den fungera i alla fall!
#6 - 3 juni 2012 18:14
Det ser väl ut som alger på växterna? Du tror inte det är så att de nya lysrören är så pass mycket fräschare att det blir för mycket ljus i akvariet? Lysrör blir ju dåliga ganska snabbt med tiden.

Färre ljustimmar?

Skjuter från höften, men det känns som den enda tänkbara skillnaden som kan ha uppstått om du bara bytte lysramp med likadana lysrör. Att ljuset blivit starkare.
#7 - 3 juni 2012 18:15
Japp, nu ser jag!

Då börjar frågorna hagla. Hur mycket vatten byter du varje vecka? Är det micro+ eller nutriSi du har? hur mycket PMDD doserar du? Hur lång belysningstid har du? Hur mycket EC häller du i? Där kan vi börja :)
#8 - 3 juni 2012 18:21
Hur mycket vatten byter du varje vecka? 30% byter jag ca.
Är det micro+ eller nutriSi du har? Det är micro+ jag har
hur mycket PMDD doserar du? 24 ml från varje flaska
Hur lång belysningstid har du? 10 timmar/dygn
Hur mycket EC häller du i? 7 ml
#9 - 3 juni 2012 18:24
Einarsson skrev:
Det ser väl ut som alger på växterna? Du tror inte det är så att de nya lysrören är så pass mycket fräschare att det blir för mycket ljus i akvariet? Lysrör blir ju dåliga ganska snabbt med tiden.

Färre ljustimmar?

Skjuter från höften, men det känns som den enda tänkbara skillnaden som kan ha uppstått om du bara bytte lysramp med likadana lysrör. Att ljuset blivit starkare.

Kanske är så, och algerna kväver mina växter? har blivit mer alger på rutorna som jag får skrapa vid varje vattenbyte. Det behövdes inte förut.
#10 - 3 juni 2012 18:30
gickan_87 skrev:
Hur mycket vatten byter du varje vecka? 30% byter jag ca.

Är det micro+ eller nutriSi du har? NutriSi

hur mycket PMDD doserar du? 24 ml från varje flaska

Hur lång belysningstid har du? 10 timmar/dygn

Hur mycket EC häller du i? 7 ml

30% är bra, du ligger inom spannet. Doseringen av PMDD ser även den korrekt ut. Här finns det en liten kluring dock. NutriSi fungerar inte så bra vid högt ph, du vill gärna ha Micro+ om du har vanligt svenskt kranvatten med ganska högt ph. EC-doseringen är rätt hög, 1 ml/50 liter gör ju att 5- ml låter trevligare. Överdosering är inte speciellt bra för allt levande i karet. Det här har jag med som Skurk nummer 1.

Lysrören tror jag inte på, det borde systemet klara av ganska bra vid det här laget. Nu vill jag veta hur ofta du gör rent filtret.
#11 - 3 juni 2012 18:42
30% är bra, du ligger inom spannet. Doseringen av PMDD ser även den korrekt ut. Här finns det en liten kluring dock. NutriSi fungerar inte så bra vid högt ph, du vill gärna ha Micro+ om du har vanligt svenskt kranvatten med ganska högt ph. EC-doseringen är rätt hög, 1 ml/50 liter gör ju att 5- ml låter trevligare. Överdosering är inte speciellt bra för allt levande i karet. Det här har jag med som Skurk nummer 1.

Lysrören tror jag inte på, det borde systemet klara av ganska bra vid det här laget. Nu vill jag veta hur ofta du gör rent filtret.

Ändrade precis innan du svarade, jag har micro+ körde på nutriSi förut men det gick inge vidare.

Filtret rengör jag var 3:e månad eller vid behov vilket har blivit lite oftare nu på slutet med alla ruttna växtdelar.
#12 - 3 juni 2012 19:24
Läste nogrannare på EC förpackningen nu och man ska ha i 5 ml per dag. Enligt de instruktioner jag fått så ska man bara ha i EC en gång i veckan när man byter vatten och tillsätter PMDD. Kan det vara ytterligare en bov?

För enligt den jag pratade med så skulle det räcka med EC som gödning men det märkte jag ganska snart att det var en skröna.
#13 - 3 juni 2012 19:32
gickan_87 skrev:
Läste nogrannare på EC förpackningen nu och man ska ha i 5 ml per dag. Enligt de instruktioner jag fått så ska man bara ha i EC en gång i veckan när man byter vatten och tillsätter PMDD. Kan det vara ytterligare en bov?

För enligt den jag pratade med så skulle det räcka med EC som gödning men det märkte jag ganska snart att det var en skröna.

cool, då är gödningen klar, EC skall i varje dag :) kolla över pmdd-receptet så att det stämmer. En del av växterna är ljusa vilket kan tyda på näringsbrister.

Sen tror jag faktiskt på en rengöring i ditt fall. Skrapa rutorna och skölj av växterna. Sug upp allt dött du hittar men rota INTE i botten då bakterierna är asgrymma att ha kvar. Filtret kan du också låta bli. Städa bort allt organiskt avfall helt enkelt. Efter det kan du smocka dit ett par reflektorer om du inte har det, köp fler växter och njut av hobbyn :)

Börja om helt enkelt, fast med inkörd botten och filter.
#14 - 3 juni 2012 19:39
cool, då är gödningen klar, EC skall i varje dag :) kolla över pmdd-receptet så att det stämmer. En del av växterna är ljusa vilket kan tyda på näringsbrister.

Sen tror jag faktiskt på en rengöring i ditt fall. Skrapa rutorna och skölj av växterna. Sug upp allt dött du hittar men rota INTE i botten då bakterierna är asgrymma att ha kvar. Filtret kan du också låta bli. Städa bort allt organiskt avfall helt enkelt. Efter det kan du smocka dit ett par reflektorer om du inte har det, köp fler växter och njut av hobbyn :)

Börja om helt enkelt, fast med inkörd botten och filter.

Reflektorer sitter i. Men då kör jag på det, tror du verkligen att växterna som är kvar kan återhämta sig? de är mer gröt än växter för tillfället.
#15 - 3 juni 2012 19:42
Denna bild är tagen för ca 2½ månad sedan, visst kan man ana brister på växterna redan här?

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild886.jpg
#16 - 3 juni 2012 19:53
Woah, det var stor skillnad.
#17 - 3 juni 2012 19:54
Einarsson skrev:
Woah, det var stor skillnad.

Ja, jag saknar min skog av valle:(

I samband med att bilden togs så flyttade jag ut lite inredning och satte in två reed more rötter, kan de ha något samband?
#18 - 3 juni 2012 20:00
Där är det rätt stor skillnad..

Med den bilden så måste vi nog tänka mer, ändå.

Är det BARA rampen som är bytt? Absolut inga andra ändringar? Filterskötsel, bottenstädning, gödning, ljustimmar, belastning..

När började det gå ner sig?
#19 - 4 juni 2012 20:26
Tycker ljuset ser gult ut och liknar det jag hade i ett kar jag köpte begagnat.
Där satt vanliga lysrör då han inte tyckte att det va värt att använda riktiga akvarie varianter.
Så när du bytte lysrampen så antar jag att du även bytte rören??
Vilken typ av rör använder du??
#20 - 4 juni 2012 20:42
ecco skrev:
Tycker ljuset ser gult ut och liknar det jag hade i ett kar jag köpte begagnat.

Där satt vanliga lysrör då han inte tyckte att det va värt att använda riktiga akvarie varianter.

Så när du bytte lysrampen så antar jag att du även bytte rören??

Vilken typ av rör använder du??

Finner du någon ledtråd i det första inlägget? ;)
#21 - 5 juni 2012 18:58
Började du med EC i krokarna när allt började dö?
När jag började med EC så tynade alla mina Vallisar bort på några dagar. Ställde då frågan på "Akvarister" och det visade sig att det var flera som upplevt samma sak. Har inga vetenskapliga belägg för att detta skulle ha samband men det är iaf en reflektion......:)
Jag slutade med EC direkt och en månad senare så var de lika kraftiga och skottade lika mkt som tidigare.
Mathias,vet att du har grym koll på växter,vad tror du?
Christer5
#22 - 5 juni 2012 19:08
Jag använder EC och mina Vallisar växer väldigt bra och sätter massor med nya skott.
#23 - 5 juni 2012 19:15
Började du med EC i krokarna när allt började dö?

När jag började med EC så tynade alla mina Vallisar bort på några dagar. Ställde då frågan på "Akvarister" och det visade sig att det var flera som upplevt samma sak. Har inga vetenskapliga belägg för att detta skulle ha samband men det är iaf en reflektion......:)

Jag slutade med EC direkt och en månad senare så var de lika kraftiga och skottade lika mkt som tidigare.

Mathias,vet att du har grym koll på växter,vad tror du?

Jag tror att EC'n gör så att vallisarnas krav på näring ökar. De behöver helt enkelt mer då förutsättningarna blir bättre. Det är väl den teorin jag har, mina vallisar växer oavsett.

EC är ju en kolgödning, det behövs mer än det. Vallisen växer fort och suger då upp all näring så att det blir tomt. Låter rörigt men det är logiskt :)
Christer5
#24 - 5 juni 2012 19:21
Mathias ett väldigt intressant svar, tycker du att man skall öka dosen PMDD när man använder EC ?
#25 - 5 juni 2012 19:24
Haha,letade efter "Gilla" knappen på båda era inlägg där. Facebook-skadad....:/
Jo,Christer,när jag ställde frågan när mina dog var det en del som även svarade att "mina växer bra trots (tack vare) EC".
Och jag tycker att det låter logiskt Mathias,det du skriver. Jag ville inte öka min PMDD-dos för att få parametrarna rätt så det fick vara.:)
#26 - 5 juni 2012 19:27
Christer5 skrev:
Mathias ett väldigt intressant svar, tycker du att man skall öka dosen PMDD när man använder EC ?

Det beror på växtmängd och åtgången på näring. Det får man mäta, eller så får man titta efter näringsbrister. Jag mäter järn och nitrat :)

Växer det bra och mängden snabbväxande är stor så går det åt bra med näring.
Christer5
#27 - 5 juni 2012 19:41
Jag har mycket av Limnophila Heterophylla som är frodig men växer långsamt.

Topparna är gröna men stänglarna som helhet är lite åt det bruna hållet men dom är i fin kondition.

Kanske är det näringsbrist ?
#28 - 9 juni 2012 18:21
Där är det rätt stor skillnad..

Med den bilden så måste vi nog tänka mer, ändå.

Är det BARA rampen som är bytt? Absolut inga andra ändringar? Filterskötsel, bottenstädning, gödning, ljustimmar, belastning..

När började det gå ner sig?

Nej, inga förändringar vad jag kan minnas.

Var inte hemma heller på 3 veckor före innan jag köpte ny ramp, då byttes inget vatten heller. Om det kan vara det?
#29 - 9 juni 2012 19:26
Har smugit in här och tittat I bland för att se vad som händer.
Jag är ganska övertygad att EC är boven och orsaken till problemet. Varför inte testa utan den soppan?
Jag vet inte om dina Vallisar kommer tillbaks men sluta med EC dra ned PMDD till normaldos om du nu göder mer än det. Gör sedan rejäla vattenbyten och se vad som händer. Börjar det ta sig får du öka dosen PMDD och sedan ha lite koll på eventuell kolbrist. Just Vallisar kan ta till sig kol från karbonater och lite sånt borde du ha i kranvattnet. Om ditt KH är riktigt lågt kan du ”göda” Vallisarna med lite bikarbonat men var lite försiktig då pH också kommer att gå upp och gör det bara vid ett rejält vattenbyte..
#30 - 9 juni 2012 20:32
bossep skrev:
Har smugit in här och tittat I bland för att se vad som händer.

Jag är ganska övertygad att EC är boven och orsaken till problemet. Varför inte testa utan den soppan?

Jag vet inte om dina Vallisar kommer tillbaks men sluta med EC dra ned PMDD till normaldos om du nu göder mer än det. Gör sedan rejäla vattenbyten och se vad som händer. Börjar det ta sig får du öka dosen PMDD och sedan ha lite koll på eventuell kolbrist. Just Vallisar kan ta till sig kol från karbonater och lite sånt borde du ha i kranvattnet. Om ditt KH är riktigt lågt kan du ”göda” Vallisarna med lite bikarbonat men var lite försiktig då pH också kommer att gå upp och gör det bara vid ett rejält vattenbyte..

Om du kollar på mängden ec som har körts i karet så är det 7 ml/vecka, det "normala borde vara ca 35 ml/vecka. Den lilla mängden kan inte vara boven, om inte den felaktiga doseringsmetoden sänker plantorna. Jag märker inte av några problem alls, jag har ju två olika sorter Vallis i mina kar. Det är svårt att se hur samma växt kan ha helt olika beteenden under samma gödningsregim. Lysrören ter sig även de vara identiska med de jag har här, vilket gör hela grejen än mer märklig.

Jag gillar INTE när det fungerar här men brister där när förutsättningarna ter sig identiska. Det blir mer självklara saker som får granskas, tänker jag. Kranvatten--> vattenbyten, substrat, belysningstid, belastning, städning eller akvariets fysiska placering..

Jag förstår det faktiskt inte, jag kan inte tänka ut det här heller. Easycarbo fungerar bra, vilket jag bevisar hela tiden. Jag gillar det egentligen inte men det är ett bra alternativ i nuläget. Vad kan gå fel liksom?

Min fråga är alltså, varför fungerar det här men inte där?
#31 - 9 juni 2012 21:36
Om du kollar på mängden ec som har körts i karet så är det 7 ml/vecka, det "normala borde vara ca 35 ml/vecka. Den lilla mängden kan inte vara boven, om inte den felaktiga doseringsmetoden sänker plantorna. Jag märker inte av några problem alls, jag har ju två olika sorter Vallis i mina kar. Det är svårt att se hur samma växt kan ha helt olika beteenden under samma gödningsregim. Lysrören ter sig även de vara identiska med de jag har här, vilket gör hela grejen än mer märklig.

Jag gillar INTE när det fungerar här men brister där när förutsättningarna ter sig identiska. Det blir mer självklara saker som får granskas, tänker jag. Kranvatten--> vattenbyten, substrat, belysningstid, belastning, städning eller akvariets fysiska placering..

Jag förstår det faktiskt inte, jag kan inte tänka ut det här heller. Easycarbo fungerar bra, vilket jag bevisar hela tiden. Jag gillar det egentligen inte men det är ett bra alternativ i nuläget. Vad kan gå fel liksom?

Min fråga är alltså, varför fungerar det här men inte där?

Vad jag sätt hos andra exempelvis min dotters akvarium så kollapsade Vallisnerian märkvärdigt snabbt med EC. Den såg ankommen ut redan efter 2 -3 normaldoser.

Varför det händer vet jag faktiskt inte. Att det funkar hos dig är ju bevisat utom allt tvivel, vi får helt enkelt spåna vidare runt detta.
Det kan mycket väl ha med exempelvis vattenkvaliten att göra. Substratet ser ju lite märkligt ut osv. Men jag tror OBS tror att just EC kan reagera med något annat eller något i den stilen. Kan det exempelvis vara så att om Vallisnerian har varit svältfödd på annat kol så suger den i sig EC mycket snabbt och koncentrationerna passerar gränsen för skadligt? I ditt akvarium startade du ju med ganska få plantor och de fick sedan föröka sig. I mitt fall och som det ser ut Trådskaparens så var det ett stort bestånd som helt plötsligt fick sig en hutt soppa. Kör du något akvarium med bara Kilvatten, utan vare sig EC eller PMDD?

Vad jag förstår tycks detta fenomen hända slumpmässigt, vilket det naturligtvis inte är. Men det tycks som doseringen inte spelar så stor roll utan det är någon annan eller andra faktorer som spelar in.

Så som med mycket annat så kliar jag mig i skallen över detta! Det vore faktiskt kul om man kunde förklara detta!
#32 - 9 juni 2012 21:39
gickan_87 skrev:
Nej, inga förändringar vad jag kan minnas.

Var inte hemma heller på 3 veckor före innan jag köpte ny ramp, då byttes inget vatten heller. Om det kan vara det?

Lite frågor.
Kan du skriva ihop en tidslinje? När du började med EC, PMDD, rampbyte, vattenbyten osv?
Har du möjlighet att mäta vattnet? pH, KH etc.
#33 - 9 juni 2012 21:57
bossep skrev:
Kan det exempelvis vara så att om Vallisnerian har varit svältfödd på annat kol så suger den i sig EC mycket snabbt och koncentrationerna passerar gränsen för skadligt? I ditt akvarium startade du ju med ganska få plantor och de fick sedan föröka sig. I mitt fall och som det ser ut Trådskaparens så var det ett stort bestånd som helt plötsligt fick sig en hutt soppa. Kör du något akvarium med bara Kilvatten, utan vare sig EC eller PMDD?

Ja, jag tror att vi kan fundera över speciellt en sak här. Det var ju en jäkla massa vallis i den här burken, gissa om de rensar ur allt i näringsväg, de växer ju overkligt fort.

Om du då häller i ett medel som hoppar över något/några steg i fotosyntesen och kliver rakt in så borde det ju kunna bli en chock för växtligheten, eller? De lär ha sugit i sig preparatet omgående, för att sedan få en paus i en vecka. Då är frågan, hur skadligt är då detta?

Jag kör på lite vallis i tangaburken, utan PMDD men där växer inget annat än hår-alger. De växer bra också de asen (slarvar jag med vattenbyten så dör algerna ut) Vilket tyder på att det är för lite godsaker för växterna i vattnet, även för alger efter 2 veckor.
#34 - 9 juni 2012 22:11
Ja, jag tror att vi kan fundera över speciellt en sak här. Det var ju en jäkla massa vallis i den här burken, gissa om de rensar ur allt i näringsväg, de växer ju overkligt fort.

Om du då häller i ett medel som hoppar över något/några steg i fotosyntesen och kliver rakt in så borde det ju kunna bli en chock för växtligheten, eller? De lär ha sugit i sig preparatet omgående, för att sedan få en paus i en vecka. Då är frågan, hur skadligt är då detta?

Jag kör på lite vallis i tangaburken, utan PMDD men där växer inget annat än hår-alger. De växer bra också de asen (slarvar jag med vattenbyten så dör algerna ut) Vilket tyder på att det är för lite godsaker för växterna i vattnet, även för alger efter 2 veckor.

Ja vi tänker lika där. Att algerna försvinner och Vallisen växer beror nog på att de senare knaprar karbonater vilket inte algerna klarar. Kolla KH så tror jag du ser det.
#35 - 9 juni 2012 22:49
Satt och surfade runt på diverse siter och hittade det här på kanske den bästa enligt mitt tycke.
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/general-aquarium-plants-discussions/68552-melting-vallisneria.html
Titta på inlägg #3 det ligger helt i linje med vad jag tänker och tror.

Peter Haack säljer DH booster vilket är Magnesiumsulfat (MgSO4) och Kalciumklorid (CaCl2).
Jag misstänker starkt att detta kan inverka. Det borde förklara det tillsynes slumpmässiga resultaten.

Skulle någon av er som har problem med detta kunna testa?
#36 - 10 juni 2012 00:08
Googlar man lite så dyker det faktiskt upp mycket tankar om Easycarbo--kh--gh...

Jag ska sätta mig in i det här mer när klockan inte är över två på natten, det var jäkligt spännande! Det finns många konstiga sidor på myntet :)

www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CHgQFjAB&url=http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=4583&ei=sOLTT9mFBoml4gSxhaGpAw&usg=AFQjCNFxOjqDaA
#37 - 10 juni 2012 11:47
Ursäka att jag hoppar in i tråden, men jag funderar ibland om Easycarbo sänkte mina växter. Jag tog och bytte ganska mycket vatten i mitt akvarie ca 70% la en filt över i ett par dagar. Tog det försiktigt med Easycarbo och nu har jag börjat dosera en liten dos av easycarbo och nu börjar jag se ett litet ljus i tunneln :)

Vad säger Bosse och Mathias?
#38 - 10 juni 2012 13:28
Jag kan bidra med lite erfarenheter, dock inga insikter... Jag har tidigare kört med EC och Profito utan större problem. Fick sen cyano i två av karen och slutade med både EC och Profito och började köra PMDD i alla mina tre kar. Jag har använt PMDD tidigare och fick då problem med just Vallisneria (använde inte EC då).
Nu växer Vallisneria så det knakar i ett av karen, smälter bort i ett annat och i det tredje har jag ingen aning om vad som pågår, cyanon vill inte ge sig där.

Hälsningar
Jennifer
#39 - 10 juni 2012 14:32
jenmad skrev:
Jag kan bidra med lite erfarenheter, dock inga insikter... Jag har tidigare kört med EC och Profito utan större problem. Fick sen cyano i två av karen och slutade med både EC och Profito och började köra PMDD i alla mina tre kar. Jag har använt PMDD tidigare och fick då problem med just Vallisneria (använde inte EC då).

Nu växer Vallisneria så det knakar i ett av karen, smälter bort i ett annat och i det tredje har jag ingen aning om vad som pågår, cyanon vill inte ge sig där.

Hälsningar

Jennifer

Profito är väl en järngödning...

Växterna behöver lite mer än enbart Järn. Nitrat och fosfater är ju med i PMDD. Cyanon kommer för att du byter massa vatten -->"Nollade" näringsnivåer + svajigt Ammoniumvärde på grund av matningen. När du häller i PMDD så minskar du spelrummet för cyanon, vilket kan göra att den går tillbaka. Alternativen är mekanisk rengöring, GT eller total mörkläggning.

PMDD har inte varit problemet för dina vallisar, det är jag helt övertygad om. Det är något annat som spelar in.
#40 - 10 juni 2012 14:55
Profito är väl en järngödning...

Växterna behöver lite mer än enbart Järn. Nitrat och fosfater är ju med i PMDD. Cyanon kommer för att du byter massa vatten -->"Nollade" näringsnivåer + svajigt Ammoniumvärde på grund av matningen. När du häller i PMDD så minskar du spelrummet för cyanon, vilket kan göra att den går tillbaka. Alternativen är mekanisk rengöring, GT eller total mörkläggning.

PMDD har inte varit problemet för dina vallisar, det är jag helt övertygad om. Det är något annat som spelar in.

Enligt förpackningen är Profito "Näringsämne extra komplett", det är inte bara järn. Kanske Easy Life Ferro du tänker på?

Ja, att det inte är bara PMDDn som spökar förstår jag nu eftersom de växer i ett kar men inte i ett annat. Tidigare hade jag bara ett kar, körde med PMDD, vallisen tynade bort, slutade med PMDD, vallisen tog sig, började med PMDD, vallisen dog - då kände jag mig rätt övertygad. Men nu vet jag inte...

Har testat att inte byta vatten alls, byta lite vatten och byta 30% i veckan med samma (dvs inget) resultat. Men det är ett 36 liters kar där det bara går två dvärgkulfiskar och ett okänt antal malayser så det är nog inte så lätt att få till balansen. Matar endast med lite frysfoder som de äter upp direkt.

Hälsningar
Jennifer
#41 - 10 juni 2012 15:04
jenmad skrev:
Enligt förpackningen är Profito "Näringsämne extra komplett", det är inte bara järn. Kanske Easy Life Ferro du tänker på?

Ja, att det inte är bara PMDDn som spökar förstår jag nu eftersom de växer i ett kar men inte i ett annat. Tidigare hade jag bara ett kar, körde med PMDD, vallisen tynade bort, slutade med PMDD, vallisen tog sig, började med PMDD, vallisen dog - då kände jag mig rätt övertygad. Men nu vet jag inte...

Har testat att inte byta vatten alls, byta lite vatten och byta 30% i veckan med samma (dvs inget) resultat. Men det är ett 36 liters kar där det bara går två dvärgkulfiskar och ett okänt antal malayser så det är nog inte så lätt att få till balansen. Matar endast med lite frysfoder som de äter upp direkt.

Hälsningar

Jennifer

Jag tog inte med alla spårämnen för jag ville inte göra det rörigt. Internet är lurigt. Den motsvarar egentligen enbart micro+ förmodligen.

Inga Nitrater eller Fosfater, det har du ju dock naturligtvis i PMDD. Förut har växterna behövt ammonium-nitrit-nitrat från matningen, sen tog du bort allt vid vattenbytet och systemet blev mer utsatt och cyanon sade TACK!

Med PMDD blir det inte så lågt, om du doserar rätt och då blir det allt svårare för cyanon att trivas :)
#42 - 10 juni 2012 15:19
Eluke skrev:
Ursäka att jag hoppar in i tråden, men jag funderar ibland om Easycarbo sänkte mina växter. Jag tog och bytte ganska mycket vatten i mitt akvarie ca 70% la en filt över i ett par dagar. Tog det försiktigt med Easycarbo och nu har jag börjat dosera en liten dos av easycarbo och nu börjar jag se ett litet ljus i tunneln [:)]

Varför la du en filt över? För att slippa se eländet eller?
Jag tror det bara är vissa rena undervattensväxter typ vallisneria, hornsärv och troligtvis cabomba, etc. som sänks av EC eller andra flytande kol tillsatser. Exempelvis svärdsplantor och cryptos som kan växa emersed tycks inte lida av samma problem.
Detta med stort vattenbyte och att det efteråt fungerar med EC tyder på att det här med mineraler kan spela in. Samma sak som med Matias stora och regelbundna vattenbyten.
Det vore riktigt intressant att få höra exempelvis defacs erfarenhet av detta. Jag tror han kör eller har kört med DH booster.
jenmad skrev:

Erfarenheter kan vara nog så viktiga som insikter.
Har du några bilder på de 3 karen?
Så du tror att just PMDD kan ha inverkan på det hela? Eller att PMDD tillsammans med något annat kan spela in?

Jag tror att en del sådana här problem kan bero på att man helt plötsligt tillför något som det varit brist på och att växterna sätter fart så det knakar och då blir det brist på något annat. Följden kan då bli att allt kolapsar. Man kan nog också tänka sig att det kan gå tokigt om man göder en massa och inte byter vatten då vissa ämnen kan byggas upp till skadliga nivåer. Jag tror Tom Barr har testat detta ganska mycket.
#43 - 10 juni 2012 18:11
Varför la du en filt över? För att slippa se eländet eller?
Nästan så var det :D nä men cyano började titta in i akvariet, främst i framkanten. Så jag tänkte att jag tar kål på det medans jag har det i liten skala. Så nu har det varit lugnt i ett par veckor iallafall. Dock så är jag lite fundersam till dom här stora vattenbytena på 50% om man kanske skulle försöka byta mindre vatten. Men den frågan lämnar jag åt mer erfarna akvarister ;)
#44 - 10 juni 2012 18:21
bossep skrev:
Har du några bilder på de 3 karen?

Så du tror att just PMDD kan ha inverkan på det hela? Eller att PMDD tillsammans med något annat kan spela in?

Jag tror att en del sådana här problem kan bero på att man helt plötsligt tillför något som det varit brist på och att växterna sätter fart så det knakar och då blir det brist på något annat. Följden kan då bli att allt kolapsar. Man kan nog också tänka sig att det kan gå tokigt om man göder en massa och inte byter vatten då vissa ämnen kan byggas upp till skadliga nivåer. Jag tror Tom Barr har testat detta ganska mycket.

Du har ju sett karen ;) Ingen större skillnad sen dess faktiskt. Bortsett från att alla trådalger är borta och nästan all cyano i stora karet, bara lite kvar bland flytväxterna.
Om man nu helt bortser från minsta karet med cyano så är skillnaden mellan karen främst att den där vallisen funkar med PMDD har mycket bättre belysning, möjligen är även fisklasten något större (svårt att uppskatta med platy-yngel). Vattenbyten, matning etc är lika. Det är därför jag är lite förbryllad, vallisen är ju inte så ljuskrävande (har jag för mig?) så det borde inte betyda så mycket.

Hälsningar
Jennifer
Christer5
#45 - 10 juni 2012 19:21
Är det någon skillnad på Easy Carbo och Happy Carbo mer än att det två olika fabrikat.

Hos mig växer just Vallis mycker mer än dom andra växterna.
#46 - 10 juni 2012 20:48
jenmad skrev:
Du har ju sett karen ;) Ingen större skillnad sen dess faktiskt. Bortsett från att alla trådalger är borta och nästan all cyano i stora karet, bara lite kvar bland flytväxterna.

Om man nu helt bortser från minsta karet med cyano så är skillnaden mellan karen främst att den där vallisen funkar med PMDD har mycket bättre belysning, möjligen är även fisklasten något större (svårt att uppskatta med platy-yngel). Vattenbyten, matning etc är lika. Det är därför jag är lite förbryllad, vallisen är ju inte så ljuskrävande (har jag för mig?) så det borde inte betyda så mycket.

Hälsningar

Jennifer

som den gode defdac säger man skall se ljus som gödning. Det är samma med växter de kan klara sig under inte alltför optimala förhållanden men det kanske inte är vad man vill! Det hela är en fråga om balans mellan ljus, Kol, närsalter, spårämnen. Tar man bort det ena eller minskar det så går det ofta åt pipan. Speciellt om man kör nära gränserna som vi ofta gör, både uppåt och nedåt. Så har du mindre ljus skall du nog köra mindre näring. Resultatet blir då ofta fina växter men mindre tillväxt.
Har du cyano bland flytväxterna? Det finns en typ av cyano som tycks leva i symbios med exempelvis musselblommor. Jag vet inte vilken funktion de har men det tycks som om blommorna växer bättre tillsammans med cyanon. Du ser cyanon i mitten av blomman om det är det du har.
#47 - 10 juni 2012 20:54
Eluke skrev:
Nästan så var det :D nä men cyano började titta in i akvariet, främst i framkanten. Så jag tänkte att jag tar kål på det medans jag har det i liten skala. Så nu har det varit lugnt i ett par veckor iallafall. Dock så är jag lite fundersam till dom här stora vattenbytena på 50% om man kanske skulle försöka byta mindre vatten. Men den frågan lämnar jag åt mer erfarna akvarister ;)
Min åsikt om botning av cyano borde vara allom bekant. Det går inte att bota bara minska mängden om man nu inte bombar dom med kemikalier (oftast hjälper inte det utan det kommer tillbaks med dubbel kraft om man inte fixar till orsaken först). Att ta bort ljus genom mörkläggning skadar oftast växterna mer än algerna speciellt om växterna blivit lite svaga. Båda behöver ljus för att ta till sig näring men algerna reagerar mycket fortare.
#48 - 11 juni 2012 17:34
bossep skrev:
som den gode defdac säger man skall se ljus som gödning. Det är samma med växter de kan klara sig under inte alltför optimala förhållanden men det kanske inte är vad man vill! Det hela är en fråga om balans mellan ljus, Kol, närsalter, spårämnen. Tar man bort det ena eller minskar det så går det ofta åt pipan. Speciellt om man kör nära gränserna som vi ofta gör, både uppåt och nedåt. Så har du mindre ljus skall du nog köra mindre näring. Resultatet blir då ofta fina växter men mindre tillväxt.

Har du cyano bland flytväxterna? Det finns en typ av cyano som tycks leva i symbios med exempelvis musselblommor. Jag vet inte vilken funktion de har men det tycks som om blommorna växer bättre tillsammans med cyanon. Du ser cyanon i mitten av blomman om det är det du har.

Suck. Det har jag aldrig tänkt på! För mig har normaldosen PMDD varit minimumdos - har man mycket ljus och CO2 så ger man mer, men jag har faktiskt inte tänkt tanken att ge mindre - men det låter ju som Lösningen med stort L! Ska börja testa så får jag se om några veckor...
Cyanon sitter i rötterna på salvinia natans, de bildar äckliga mattor tillsammans. Men det är rätt lättrensat... och stör inte så mycket, bortsett från lukten då.

Hälsningar
Jennifer
#49 - 11 juni 2012 19:16
jenmad skrev:
Suck. Det har jag aldrig tänkt på! För mig har normaldosen PMDD varit minimumdos - har man mycket ljus och CO2 så ger man mer, men jag har faktiskt inte tänkt tanken att ge mindre - men det låter ju som Lösningen med stort L! Ska börja testa så får jag se om några veckor...

Cyanon sitter i rötterna på salvinia natans, de bildar äckliga mattor tillsammans. Men det är rätt lättrensat... och stör inte så mycket, bortsett från lukten då.

Hälsningar

Jennifer

Det här med EI och PMDD är finurligt uträknat. Om du stoppar i standard dos i ett akvarium utan plantor och byter vatten enligt EI blir det alldrig för mycket gödning. Jag tror defac har publicerat detta här på forumet någon stans. Så normaldos var vecka efter vattenbytet borde fungera även med lågt ljus och växter som tål det.
#50 - 11 juni 2012 19:30
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

Du kan ju testa att plocka upp lite av salvinan och låte den simma i lite klorbad ett tag. Sedan tar du bort all salvina ur akvariet och stoppar i den badade. Men var lite försiktig då kloret kan ta kål på salvinan. Så se till att hålla den i karäntän ett tag efter behandling. Det lönar sig inte att göra detta om inte cyanon är på tillbakagång i övrigt.
#51 - 12 juni 2012 18:22
bossep skrev:
Du kan ju testa att plocka upp lite av salvinan och låte den simma i lite klorbad ett tag. Sedan tar du bort all salvina ur akvariet och stoppar i den badade. Men var lite försiktig då kloret kan ta kål på salvinan. Så se till att hålla den i karäntän ett tag efter behandling. Det lönar sig inte att göra detta om inte cyanon är på tillbakagång i övrigt.

Hm, definiera "ett tag" - en timme? En vecka? Och "klorbad"? Klorin? Hur utspätt? Fast jag vet inte om den är på tillbakagång, tycker nog att den varit rätt "consistent" de senaste månaderna. Men jag ska hålla koll på detta och testa längre fram.
Fast egentligen vill jag nog rätta till obalansen som orsakat detta.
Och svärdplantorna har inte vuxit ett dugg sen jag började med PMDD. De var större tidigare innan en ambitiös panaque bruno satte tänderna (eller vad de nu har för förstörelsevapen) i dem, men det kanske blir bättre när jag minska PMDD-dosen det också!

Hälsningar
Jennifer
#52 - 12 juni 2012 18:36
jenmad skrev:
Hm, definiera "ett tag" - en timme? En vecka? Och "klorbad"? Klorin? Hur utspätt? Fast jag vet inte om den är på tillbakagång, tycker nog att den varit rätt "consistent" de senaste månaderna. Men jag ska hålla koll på detta och testa längre fram.

Och svärdplantorna har inte vuxit ett dugg sen jag började med PMDD. De var större tidigare innan en ambitiös panaque bruno satte tänderna (eller vad de nu har för förstörelsevapen) i dem, men det kanske blir bättre när jag minska PMDD-dosen det också!

Hälsningar

Jennifer

19 delar vatten, en del klorin.
#53 - 12 juni 2012 18:38
Varför minska näringsdosen? Missar jag något?
#54 - 12 juni 2012 18:39
Varför minska näringsdosen? Missar jag något?

Ja.
#55 - 12 juni 2012 18:47
jenmad skrev:
Ja.

Ah, ni mäter ljusmängd kontra gödning.

OM man vid starkt ljus måste dosera mer så borde det då doseras mindre vid svagare belysning = logiskt. Fast då stuper hela idén med EI, som jag kör på konsekvent i alla akvarier oavsett ljus och får det att funka.

SEN är en standarddos PMDD ganska klen redan från början, annars skulle jag inte behöva hälla i mer hela tiden.

Minska gödningen och byt lika mycket vatten, då får du gifta dig med cyanon, inte lär den dra i alla fall ;)
#56 - 12 juni 2012 18:51
Tja, låt mig säga så att jag försöker hitta ett sätt att få min vallisar att överleva i alla mina kar. Starkt ljus och hög dos PMDD funkar bra. Dåligt ljus och normaldos PMDD funkar inte. Så nu tänker jag testa dåligt ljus och mindre PMDD. Det gäller alltså 84W på 250 liter kontra 96W på 100 liter, dvs en rejäl skillnad.

Hälsningar
Jennifer
#57 - 12 juni 2012 19:11
jenmad skrev:
Tja, låt mig säga så att jag försöker hitta ett sätt att få min vallisar att överleva i alla mina kar. Starkt ljus och hög dos PMDD funkar bra. Dåligt ljus och normaldos PMDD funkar inte. Så nu tänker jag testa dåligt ljus och mindre PMDD. Det gäller alltså 84W på 250 liter kontra 96W på 100 liter, dvs en rejäl skillnad.

Hälsningar

Jennifer

OK. Prova! :)

I mitt 310 har jag förhållanden som är mångt sämre än dina, funkar ändå med fulldoser. Vi pratade om det innan, det är märkligt att det kan vara så olika. Lysrör lär väl även det spela in, är det 84 nya w, 84 w från biltema eller otroligt föråldrade 84w...

Bara två små () Det skiljer 24w mot mitt Juwel, märkligt om skillnaden blir så astronomisk...

Min kub är på 250 liter, 60 hög, 2*18 w och vallisen sprider sig ändå och växer ett par cm per vecka. Den kan man fundera över! 36w/250 liter.
#58 - 12 juni 2012 19:18
Lysrören är hyfsat nya - tror jag. Jag fick med dem när jag köpte rampen (felköp för övrigt men sånt händer). Bytte för några månader sen.
Allt växer bra, cryptos, javaormbunke, ludwigia, limnophilia, salvinia natans inkl. cyano - men vallisen tynar bort.
Har du nån annan tanke om vad som kan vara orsaken vill jag gärna läsa den, för det enda jag har kommit på, mha Bosse förstås, är "för mycket PMDD".
Från "PMDD dödar mina vallisar" till "för mycket PMDD dödar mina vallisar" är redan det ett ganska stort steg för mig!

Hälsningar
Jennifer
#59 - 12 juni 2012 19:28
Jag vill också veta det, det gör jag dock inte. Det lämnar jag till Bosse.

Övergöda vallis till döds med en normaldos PMDD känns ganska konstigt för mig i alla fall, absolut om allt annat överlever..
#60 - 12 juni 2012 19:43
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

När jag desinficerar vattenhyacinter brukar jag je dom ett bad på några minuter i ett 25 % klorin bad sedan en rejäl avsköljning. Men dessa växter är otroligt tåliga. Jag skall också testa med peroxid då jag tror det skadar växterna mindre. Cyano gillar varken eller!
Men som sagt du måste fixa obalansen först.
Min erfarenhet av vallisneria och svärdsplantor är att antingen eller fungerar. Troligtvis konkurrerar de med varandra om näring. De kommer ju också från var sin ända av vattenspektrat. Kanske någon annan har annan erfarenhet? Har du testat med lerkulor eller dyigt till svärdsplantorna? Detta har fungerat bra hos mig.
#61 - 12 juni 2012 19:50
har inte läst hela tråden så jag kanske gör bort mig nu.....

mina vallisar har aldrig fått mer än 0,2-0,3W/liter.

bottengödning i form av lerkulor, delade på dom så att en moderplanta fick en halv kula (JBL)

sedan får dom 1/4 dos PMDD i veckan.

växer bra här,,,,,,jättevallisarna får skogas bort 15-20 cm / månad, skruvarna lite mindre

har testat med full dos PMDD och det enda som hände var att skogningen ökade med 5-10 cm / månad.

.
#62 - 12 juni 2012 19:51
Som jag skrev,
bossep skrev:
Det här med EI och PMDD är finurligt uträknat. Om du stoppar i standard dos i ett akvarium utan plantor och byter vatten enligt EI blir det alldrig för mycket gödning. Jag tror defac har publicerat detta här på forumet någon stans. Så normaldos var vecka efter vattenbytet borde fungera även med lågt ljus och växter som tål det.

Det där att mäta ljus och liter borde vara förbjudet. Det är W per M2 och sedan sjunker det dramatiskt med vattendjupet. Där tappar man också färgspektrum rejält fort. Det måste helt enkelt vara något annat.
#63 - 12 juni 2012 19:52
Kensa skrev:
har inte läst hela tråden så jag kanske gör bort mig nu.....

mina vallisar har aldrig fått mer än 0,2-0,3W/liter.

bottengödning i form av lerkulor, delade på dom så att en moderplanta fick en halv kula (JBL)

sedan får dom 1/4 dos PMDD i veckan.

växer bra här,,,,,,jättevallisarna får skogas bort 15-20 cm / månad, skruvarna lite mindre

har testat med full dos PMDD och det enda som hände var att skogningen ökade med 5-10 cm / månad.

.

Mineraler i lerkulorna!
#64 - 12 juni 2012 20:01
[ATTACH=CONFIG]54026[/ATTACH]

Ursäkta partiklarna i vattnet, jag har övermatat för att testa hur det påverkar lek hos Scalarerna, utvärderar lite olika mönster vilket syns rätt tydligt.

Djupt kar, värdelöst ljus och allt växer som fan, till och med Lotusen! Det kom igång segt men nu är det fasiken som ett fyrverkeri i en fingerfärgsfabrik i burken. Göder mycket, allt funkar. Sålänge allt funkar behöver man ju inte fundera men i detta sammanhanget blir det spännande då det talas om varken eller :)
#65 - 12 juni 2012 20:41
[ATTACH=CONFIG]54026[/ATTACH]

Ursäkta partiklarna i vattnet, jag har övermatat för att testa hur det påverkar lek hos Scalarerna, utvärderar lite olika mönster vilket syns rätt tydligt.

Djupt kar, värdelöst ljus och allt växer som fan, till och med Lotusen! Det kom igång segt men nu är det fasiken som ett fyrverkeri i en fingerfärgsfabrik i burken. Göder mycket, allt funkar. Sålänge allt funkar behöver man ju inte fundera men i detta sammanhanget blir det spännande då det talas om varken eller :)

Hur mycket av bladen på svärdsplantorna är nya? Om det är blad som växt fram under vatten kullkastar det ju min teori om att Vallis och Svärdsplantor inte trivs tillsammans. Vilket vore bra.
#66 - 12 juni 2012 20:51
bossep skrev:
Hur mycket av bladen på svärdsplantorna är nya? Om det är blad som växt fram under vatten kullkastar det ju min teori om att Vallis och Svärdsplantor inte trivs tillsammans. Vilket vore bra.

Det vet jag faktiskt inte, lite nya kommer allt. Lägger in en bild från nystart 2012-03-02

[ATTACH=CONFIG]54028[/ATTACH]

Och en från 2012-03-03

[ATTACH=CONFIG]54029[/ATTACH]

Jättevallisens spridning är ju spännande att iaktta. Vilken tur att jag sparar alla bilder. Det händer en del på 3 månader :)
#67 - 12 juni 2012 21:03
Ja det är ju en rejäl skillnad!:)
Men för att återgå till massiv och relativ snabb död av Vallisneria kanske det vore dax att summera lite.
Min teori är att om det finns nog med annan kol, CO2, karbonat, etc. så klarar sig Vallisar riktigt bra även med EC och annan flytande kol i vattnet.
Men om det är rejäl kolbrist av någon anledning så börjar Vallisnerian att ta till sig det för den giftiga EC och tynar bort.
#68 - 12 juni 2012 21:21
bossep skrev:
Ja det är ju en rejäl skillnad!:)

Men för att återgå till massiv och relativ snabb död av Vallisneria kanske det vore dax att summera lite.

Min teori är att om det finns nog med annan kol, CO2, karbonat, etc. så klarar sig Vallisar riktigt bra även med EC och annan flytande kol i vattnet.

Men om det är rejäl kolbrist av någon anledning så börjar Vallisnerian att ta till sig det för den giftiga EC och tynar bort.

Kan gott stämma! :) Det är väl det bästa utgångsläget man kan ha med tanke på att det rimmar med de få fallen jag/vi kan hitta angående ämnet. Hade jag inte mossa på menyn så hade jag kört på EC under uppstartsfasen även i det nya för att göra resan så friktionsfri som möjligt.

Jag håller på att fasa ut det nu i alla fall, det blir spännande att se hur det funkar utan. Jag har ju kört på det ända sedan det massiva tofsangreppet men nu får det nog räcka :)
#69 - 12 juni 2012 22:27
Kan gott stämma! :) Det är väl det bästa utgångsläget man kan ha med tanke på att det rimmar med de få fallen jag/vi kan hitta angående ämnet. Hade jag inte mossa på menyn så hade jag kört på EC under uppstartsfasen även i det nya för att göra resan så friktionsfri som möjligt.Jag håller på att fasa ut det nu i alla fall, det blir spännande att se hur det funkar utan. Jag har ju kört på det ända sedan det massiva tofsangreppet men nu får det nog räcka :)
Som sagt var inte läst hela trådenMen tolkar senadte inlägg om trivsel mellan svärd och vallis att de inte gillar varandraSamt att vallis gillar co2 men inte ECHmmmmmVarför gick de så bra ihop här under några år med EC då? ????
#70 - 13 juni 2012 03:08
Kensa skrev:
Som sagt var inte läst hela trådenMen tolkar senadte inlägg om trivsel mellan svärd och vallis att de inte gillar varandraSamt att vallis gillar co2 men inte ECHmmmmmVarför gick de så bra ihop här under några år med EC då? ????

Teorin angående svärdsplantor och vallis omkullkastades då vi tydligt kan se att det funkar :)

Så, de kan gott fortsätta att trivas Kensa :)
#71 - 13 juni 2012 06:01
Teorin angående svärdsplantor och vallis omkullkastades då vi tydligt kan se att det funkar :)

Så, de kan gott fortsätta att trivas Kensa :)

de trivdes gott ihop.......

att svärdisarna sedan dödde på en vecka är nog mest på att tokskallen i det
detta hus introducerade 4 st [SIZE=1][COLOR=#000000][FONT=Arial] [SIZE=2]Panaqolus[/SIZE][SIZE=2] maccus[/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=2] [/SIZE]som glatt tuggade i sig allt vad
mjuka blommor heter......
#72 - 13 juni 2012 15:25
Kensa:
Om du inte vore så lat hade du tittat i början av tråden:D. Slutet är mest jag och Mathias som vecklar in oss i diverse teorier.
Akvariet det började med såg ut så här:
sedan blev det så här efter 2 månader:

Jag säger EC förgiftning. Men tydligen använde TS detta redan innan och den enda stora förändringen var byte av ramp.
Jag har aldrig sett att ramp eller rörbyte kan ha så förödande effekt om inte akvariet stått helt mörkt under 2 månader.
Däremot har jag sätt EC eller Excel meldowns liknande bilderna.

Vad tror du?
#73 - 13 juni 2012 16:27
bossep skrev:
Kensa:

Om du inte vore så lat hade du tittat i början av tråden:D. Slutet är mest jag och Mathias som vecklar in oss i diverse teorier.

Akvariet det började med såg ut så här:

sedan blev det så här efter 2 månader:

Jag säger EC förgiftning. Men tydligen använde TS detta redan innan och den enda stora förändringen var byte av ramp.

Jag har aldrig sett att ramp eller rörbyte kan ha så förödande effekt om inte akvariet stått helt mörkt under 2 månader.

Däremot har jag sätt EC eller Excel meldowns liknande bilderna.

Vad tror du?

nu läst igenom tråden, och jag kanske i ett svagt morfinpåverkat ögonblick (har lunginflammation
och tuggar några intressanta tabletter) kan man se en viss koppling till EC'n.

Om jag nu fattade saken rätt så drattade TS ner 7ml / vecka av den soppan.
Dvs vid ett tillfälle på en vecka så doserades en dryg normal dagsdos.

Och det verkade fungera ihop med PMDD'n tills rören byttes.

Vad kan då ha hänt ?

mmmmm....

Kan,,,,det vara som så att med nya rör så fick blommorna lite tuppjuck och fick för sig att
nu j-r skall det växas.

Om då doseringen på EC är galen från början, dvs gör vare sig till eller ifrån, dvs det förbrukas
i praktiken inget, och blommorna går på sparlåga med tanke på ljuset, och helt plötsligt så
är det mycket bättre förutsättningar när ljuset ramlar in,,,,,kan det då bli som så att de faktiskt
tar upp den minimala EC'n som finns, och försöker förbruka den + PMDD'n...men så tar bränslet slut
i ena ändan dvs EC'n, men den finns kvar i andra ändan, dvs PMDD'n, och då blir det helt plötsligt
obalans i växandet, vilket resulterar i att skiten kortsluter sig själv......?

Om så är fallet, så väck med EC'n under ett tag, dratta ner PMDD enligt anvisning, låt ljuset vara
tänt under bara 8-9 timmar, låt blommorna saaaakta ta sig lite under några veckor.

När de ser lite roligare ut, så introducera EC sakta, dvs typ kvarts dos per dag första veckan,
sedan öka varje vecka tills full dos är uppkommen, och då sakta börja trycka upp ljuset till
normala 10-12 timmar.....

.
#74 - 13 juni 2012 17:23
Kensa skrev:
nu läst igenom tråden, och jag kanske i ett svagt morfinpåverkat ögonblick (har lunginflammation

och tuggar några intressanta tabletter) kan man se en viss koppling till EC'n.

Om jag nu fattade saken rätt så drattade TS ner 7ml / vecka av den soppan.

Dvs vid ett tillfälle på en vecka så doserades en dryg normal dagsdos.

Och det verkade fungera ihop med PMDD'n tills rören byttes.

Vad kan då ha hänt ?

mmmmm....

Kan,,,,det vara som så att med nya rör så fick blommorna lite tuppjuck och fick för sig att

nu j-r skall det växas.

Om då doseringen på EC är galen från början, dvs gör vare sig till eller ifrån, dvs det förbrukas

i praktiken inget, och blommorna går på sparlåga med tanke på ljuset, och helt plötsligt så

är det mycket bättre förutsättningar när ljuset ramlar in,,,,,kan det då bli som så att de faktiskt

tar upp den minimala EC'n som finns, och försöker förbruka den + PMDD'n...men så tar bränslet slut

i ena ändan dvs EC'n, men den finns kvar i andra ändan, dvs PMDD'n, och då blir det helt plötsligt

obalans i växandet, vilket resulterar i att skiten kortsluter sig själv......?

Om så är fallet, så väck med EC'n under ett tag, dratta ner PMDD enligt anvisning, låt ljuset vara

tänt under bara 8-9 timmar, låt blommorna saaaakta ta sig lite under några veckor.

När de ser lite roligare ut, så introducera EC sakta, dvs typ kvarts dos per dag första veckan,

sedan öka varje vecka tills full dos är uppkommen, och då sakta börja trycka upp ljuset till

normala 10-12 timmar.....

.

Hmmm, ligger nog en hel del i ditt resonemang. Måste tänka till lite här i mina feberdimmor.
Men naturligtvis har det hela med Calvincykeln och fotosyntesen att göra därför skedde craschen vid rampbytet.

Edit: Tittar man på http://s30.photobucket.com/albums/c3...baljan%202012/ så ser det ut som kvaddad filterprocess också. Detta kan ju bero på rejäl rengöring av filtret eftersom det borde ha blivit rejält med mulm efter craschen. Men jag har en grej om det i skallen och skall bara få det därifrån till tangentbordet.
#75 - 13 juni 2012 18:53
Lite teori:
Växter förbrukar näring Kol, Kväve, Fosfor + micro N för att växa.
Genom att tillföra Energi i form av ljus kan växten omvandla CO2 (Kol fixering) till organiskt kol som i sin tur omvandlas av enzymer vilka omvandlar den näringen till kolhydrater. OBS detta är en MYCKET förenklad förklaring!

Vad som händer med EC och andra flytande kol gödningar är att man gör en bypass och hoppar över Kolfixerings steget och kanske ett par steg till. Detta är åtminstone teorin med glutaraldehyde, vilket tycks vara den aktiva ingrediensen I EC om så i en form kallad polycycloglutaracetal.

Alger Cyanobakterier och en hel del rena undervattensväxter kan också använda bikarbonat som kolkälla men då måste de omvandla detta till CO2 först. Detta medför att mer energi kommer att gå åt. Detta är en säkerhetsventil eftersom koldioxid i vatten kan bli limiterat ned till en nivå där växterna inte kan ta det till sig. Växter som växer helt eller delvis ovan vatten har inte det problemet eftersom luften alltid innehåller koldioxid, ”arial advantage”.

Vi kan då skapa en förenklad hypotes.
Alla växter gillar koldioxid och föredrar det som kolkälla.
Växter som kan ta till sig koldioxid från luften kan också använda glutaraldehyde men inte bikarbonat.
Växter som kan omvandla bikarbonat till koldioxid tål inte glutaraldehyde men försöker använda det om varken koldioxid eller bikarbonat finns i tillräcklig mängd.

Man kan då tänka sig att glutaraldehyde har samma funktion som / byter plats med bikarbonat fast för de växter som inte kan använda bikarbonat.

Då kan vi säga att i en Vallisneriaskog som TS hade fungerade det så länge det fanns CO2 och/eller bikarbonat i vattnet. Detta fanns i tillräcklig mängd i förhållande till ljuset som var limiterande.

Eftersom det fanns nog med kol i de former Vallisnerian kunde använda brydde den inte sig om glutaraldehyde vilket man då kan anta ackumulerades i vattnet. Man kan då misstänka att detta kan ha börjat fungera som desinfektionsmedel vilket är dess primära funktion och börjat döda bakterier vilka är den primära koldioxidkällan.

Det tog helt enkelt slut på användbart kol och vallisen sopade i sig giftet och begick självmord i ren desperation.
#76 - 13 juni 2012 19:09
bossep skrev:
lite teori:

Det tog helt enkelt slut på användbart kol och vallisen sopade i sig giftet och begick självmord i ren desperation.

haha :d
#77 - 13 juni 2012 19:22
haha :d

Har du en bättre förklaring?:(
skrattar
Christer5
#78 - 13 juni 2012 19:28
Ja måste säga att ni är ena riktigt goa "gubbar":)
#79 - 13 juni 2012 19:38
bossep skrev:
Har du en bättre förklaring?:(

skrattar

Nej, det har jag inte :) Förutsättningarna ser helt enkelt olika ut, vilket borde tas upp oftare. EC kan användas OM det ser ut på det här sättet....

Men inte om....

Det är direkt skit om....

Jag börjar tro att jag är akvaristernas svar på Alexander Lukas i Kalle Anka, det liksom bara funkar :P
#80 - 13 juni 2012 20:39
Nej, det har jag inte :) Förutsättningarna ser helt enkelt olika ut, vilket borde tas upp oftare. EC kan användas OM det ser ut på det här sättet....

Men inte om....

Det är direkt skit om....

Det är därför det är så bra med bilder!Om man sedan kunde ta, lukta och kanske smaka på vattnet vore det bättre!

Jag börjar tro att jag är akvaristernas svar på Alexander Lukas i Kalle Anka, det liksom bara funkar :P

Nej då du är bara lite vetgirig och hällsosamt kaxig! Sedan kanske du har en smula sunt förnuft. Men du har ju gått på några nitar och kommer nog att springa in i en vägg i framtiden, var så säker!;)
#81 - 13 juni 2012 20:49
bossep skrev:
Det är därför det är så bra med bilder!Om man sedan kunde ta, lukta och kanske smaka på vattnet vore det bättre!

Nej då du är bara lite vetgirig och hällsosamt kaxig! Sedan kanske du har en smula sunt förnuft. Men du har ju gått på några nitar och kommer nog att springa in i en vägg i framtiden, var så säker!;)

Väggen kommer så fort det nya kommer igång, det vet jag :) Men det tar vi då.

[ATTACH=CONFIG]54036[/ATTACH]

Vallisarna i Kil trivs hos Malawiciklider också. Solen är hård mot karet men växer, det gör det :) Skulle så gärna vilja rensa gruskanten men plantorna sitter så fint, de vandrar så roligt.
#82 - 13 juni 2012 20:57
njau....

håller inte med på att EC'n skulle ha byggts upp i karet.

det fanns väl andra blommor som skulle tagit hand om den..........

att vallisen kanske inte gjorde det är en sak, den kanske gav fan i den när det
inte fanns tillräckligt med ljus för att "få igång elden", men när lampan tändes
så sprang den igång och helt enkelt fick hjärtattack.

tänk på att rätt många vallisar tycker att livet är mer än OK vid låga ljusmängder.

.
#83 - 13 juni 2012 21:24
Kensa skrev:
njau....

håller inte med på att EC'n skulle ha byggts upp i karet.

det fanns väl andra blommor som skulle tagit hand om den..........

Vet du om EC liksom förbrukas/bryts ned? Om man tittar på bilden efter härdsmältan ser det ut som annan växtlighet riktigt tryckts tillbaks. Troligtvis brist på annat exempelvis PMDD som Vallisarna sopat i sig.

att vallisen kanske inte gjorde det är en sak, den kanske gav fan i den när det

inte fanns tillräckligt med ljus för att "få igång elden", men när lampan tändes

så sprang den igång och helt enkelt fick hjärtattack.

Jo det var ungefär så jag tänkte men "vanlig" näringsbrist brukar aldrig ha så våldsamt förlopp.
Det brukar bli oj, vad kul med lite ljus! Men sen blir det inte mer. Något annat sätter stopp.
tänk på att rätt många vallisar tycker att livet är mer än OK vid låga ljusmängder.

Några av de fina burkar jag haft har haft rejält sunkig belysning och gott om Vallisar. Der har också
ofta varit eftersatta och ofta överbefolkade. Lite av akvariets flitiga lisa. Jag har också flyttat dem från mycket varierande miljöer och
dom brukar bara liksom stanna upp en dag eller två och är sedan igång och växer. Men jag har aldrig försökt göda med desinfektionsmedel.
#84 - 13 juni 2012 21:46
det är kanske inte jämförbart, men ibland när jag har flyttat på jättevallisar så går det åt h-e.

normalt så planterar jag som sagt var vallisarnas moderplanta över en liten lerkula,
sedan skickar blomman ut löpare hit och dit, och ju längre ifrån moderplantan de kommer
desto "jobbigare" har dom det.

ibland får man ju för sig att skoga lite, tar en av de som är på ytterkanten, petar ner på
ny plats med fin ny lerkula under rötterna.

skulle tippa att 25% får en hjärtattack och dör mer eller mindre på en vecka av alla de som
omplanteras.

kanske är det den direkta gödningsboosten som slår slint och dödar dom....ibland iaf...??

fasen människor som har svultit länge kan faktsikt dö om de äter för mycket direkt efter svälten....

varför inte samma på blommor ??
#85 - 13 juni 2012 22:03
Kensa skrev:
det är kanske inte jämförbart, men ibland när jag har flyttat på jättevallisar så går det åt h-e.

normalt så planterar jag som sagt var vallisarnas moderplanta över en liten lerkula,

sedan skickar blomman ut löpare hit och dit, och ju längre ifrån moderplantan de kommer

desto "jobbigare" har dom det.

ibland får man ju för sig att skoga lite, tar en av de som är på ytterkanten, petar ner på

ny plats med fin ny lerkula under rötterna.

skulle tippa att 25% får en hjärtattack och dör mer eller mindre på en vecka av alla de som

omplanteras.

kanske är det den direkta gödningsboosten som slår slint och dödar dom....ibland iaf...??

fasen människor som har svultit länge kan faktsikt dö om de äter för mycket direkt efter svälten....

varför inte samma på blommor ??

Jo där har du rätt! Det brukar mer eller mindre gå åt pipan med alla växter som skickar utlöpare om man knipsar av dem för tidigt. Det är ofta sista skottet som stryker med. Det är ju lite svårt att bara ta de kraftigare så lite svinn blir det oftast.
Christer5
#86 - 8 augusti 2012 13:23
Öppnar tråden !

Jag har samma problem med att det inte växer längre på samma sätt som tidigare.

Vallisarna dog ut dom som växte som ogräs blev bruna och dog ut.

Har ersatt flera växter med nya men som inte tar sig,det är lätta växter som normalt växer bra.

Det som är ändrat är att jag har andmat som jag skaffade för att motverka alger.

Kan vara så att det är andmaten som tar en stor del av näringen kanske.

Rensar bort andmat varje vecka för att det inte skall vara så mycket.

Funderar på att slopa EC för att se vad som händer.

Göder med PMDD normaldos samt EC varje dag enligt dosering.
#87 - 8 augusti 2012 15:06
beror på hur mycket andmat som ligger på ytan, en hel del växter kräver ganska mycket ljus, kan de vara det kanske ljus brist?
Christer5
#88 - 8 augusti 2012 15:43
Tror inte det är ljusbrist för jag har sett till att det inte är för mycket andmat men tror att jag skall ta bort andmaten helt.
#89 - 8 augusti 2012 16:15
Christer5 skrev:
Öppnar tråden !

Jag har samma problem med att det inte växer längre på samma sätt som tidigare.

Vallisarna dog ut dom som växte som ogräs blev bruna och dog ut.

Har ersatt flera växter med nya men som inte tar sig,det är lätta växter som normalt växer bra.

Det som är ändrat är att jag har andmat som jag skaffade för att motverka alger.

Kan vara så att det är andmaten som tar en stor del av näringen kanske.

Rensar bort andmat varje vecka för att det inte skall vara så mycket.

Funderar på att slopa EC för att se vad som händer.

Göder med PMDD normaldos samt EC varje dag enligt dosering.

Skippa EC! Om växtmängden har gått ned mycket så minska också PMDD om du inte bara kör standard dos.
Christer5
#90 - 8 augusti 2012 17:32
Hur är det ni som kan,påverkas gödning av hårt eller mjukt vatten ?
#91 - 8 augusti 2012 17:46
Ja, någon sida bak i tråden behandlas allt detta.

Annons