Typ av plast i linjal? (Och flyttberättelse)

#1 - 24 augusti 2008 19:13
Igår flyttade vi upp en del grejor från Växjö till Solna, totalt tog resan 7,5 timmar, sen tog det ytterligare 2 timmar tills jag kunde packa upp fiskarna. Jag hade inte haft syrgas och alla mådde bra ändå. Gjorde iordning akvariet i dåligt ljus klockan ett på natten och koppade bara in fiskarna under kort tid, men det gick bra. Detta beror nog på att Solnas vatten är så mycket bättre än Växjös. :) Hade såklart filterdelarna skvalpandes i en hink med akvarievatten på resan.

När jag flyttade till Solna med lite andra grejor för ett halvår sedan växte skäggtömmarna på mina pansarmalar ut på två veckor, trots att jag haft samma sand i Växjö.

Då vi bara ska bo i den här lilla lägenheten en kort tid kan vi inte ha två akvarier som förut, så jag har inrett akvariet så att en tredjedel är gjort för pansarmalarna....

Som skiljevägg mellan de olika typerna av sand har jag lagt en linjal. Frågan är nu bara om linjalen innehåller någon sorts farlig plast? Vad tror ni? Skulle ni ha chansat?

Linjalen är så perfekt nu. Akvariet är ingen skönhet men det fyller en funktion! Mina pansarmalar (3 cm) måste ha många gömställen för MONSTRET (Ancistrus på 12 cm). :)

Allting är nyplanterat igår, men växterna är gamla alltså.
#2 - 24 augusti 2008 19:15
toccata skrev:
Igår flyttade vi upp en del grejor från Växjö till Solna, totalt tog resan 7,5 timmar, sen tog det ytterligare 2 timmar tills jag kunde packa upp fiskarna. Jag hade inte haft syrgas och alla mådde bra ändå. Gjorde iordning akvariet i dåligt ljus klockan ett på natten och koppade bara in fiskarna under kort tid, men det gick bra. Detta beror nog på att Solnas vatten är så mycket bättre än Växjös. :)

När jag flyttade till Solna med lite andra grejor för ett halvår sedan växte skäggtömmarna på mina pansarmalar ut på två veckor, trots att jag haft samma sand i Växjö.

Då vi bara ska bo i den här lilla lägenheten en kort tid kan vi inte ha två akvarier som förut, så jag har inrett akvariet så att en tredjedel är gjort för pansarmalarna....

Som skiljevägg mellan de olika typerna av sand har jag lagt en linjal. Frågan är nu bara om linjalen innehåller någon sorts farlig plast? Vad tror ni? Skulle ni ha chansat?

Den är så perfekt nu. Akvariet är ingen skönhet men det fyller en funktion! Mina pansarmalar (3 cm) måste ha många gömställen för MONSTRET (Ancistrus på 12 cm). :)

fint inrett akvarie..! vad har du för "klängväxt?" eller den som är längst till vänster som ligger på ytan :)
#3 - 24 augusti 2008 20:05
Tack för din kommentar! Det kommer se finare ut om några veckor när växterna rotat sig, nu är de bara nerstuckna. Men sanden är ju begagnad, bara avsköljd lite slarvigt.

Jag har mest stuckit ner Anubias överallt och gjort gömställen åt malarna. (Rot, grotta, lertunnel, lergrotta). Jag göder växterna med PMDD (näring man blandar själv) 20 ml varje vecka. Kan nog ta mer egentligen, nu när jag har mer växter igen. Men jag har för lite ljus till mina växter. Egentligen trivs bara anubias med ett 18w-lysrör.

Det är en Hydrocotyle leucocephala (Vattenspikblad)
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45

På bilden har jag kilat fast den i termometern för annars flyter den bara runt med den starka vattenströmmen. Jag väntar på att bladen ska vända sig mot ljuset, då ligger den finare på ytan :) Vid varje blad finns små rötter som hänger ner i vattnet. Den är bra på att ta upp näring, men man får vara försiktig så den inte skuggar andra växter för mycket.
#4 - 24 augusti 2008 20:44
toccata skrev:
Tack för din kommentar! Det kommer se finare ut om några veckor när växterna rotat sig, nu är de bara nerstuckna. Men sanden är ju begagnad, bara avsköljd lite slarvigt.

Jag har mest stuckit ner Anubias överallt och gjort gömställen åt malarna. (Rot, grotta, lertunnel, lergrotta). Jag göder växterna med PMDD (näring man blandar själv) 20 ml varje vecka. Kan nog ta mer egentligen, nu när jag har mer växter igen. Men jag har för lite ljus till mina växter. Egentligen trivs bara anubias med ett 18w-lysrör.

Det är en Hydrocotyle leucocephala (Vattenspikblad)

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45

På bilden har jag kilat fast den i termometern för annars flyter den bara runt med den starka vattenströmmen. Jag väntar på att bladen ska vända sig mot ljuset, då ligger den finare på ytan :) Vid varje blad finns små rötter som hänger ner i vattnet. Den är bra på att ta upp näring, men man får vara försiktig så den inte skuggar andra växter för mycket.

va så lite så! Gillade den växten skarpt.
Det gödningsmedlet, var kan man få tag i det? Och bör alla använda det?
ska shoppa lite imorn så kanske ska införskaffa mig nått :)
#5 - 24 augusti 2008 23:12
Om jag vore du skulle jag plocka upp linjalen. För att den kan inne hålla flammskyddsmedel och en massa konstiga mjukgöraremedel , för att inte plasten skall bli spröd och torr med tiden. Gå till en glasmästare och be att han skära till en glas bit i storleken av linjalen med rundad kant på den sidan som skall var uppåt, det brukar inte vara så dyrt.
#6 - 24 augusti 2008 23:13
PS.
Snyggt kar
#7 - 25 augusti 2008 06:14
Sök på PMDD i sökfunktionen i forumet så hittar du allt om det.

Man beställer tre pulver på nätet, som man sedan blandar i 33cl-plastflaskor.
Ett pulver i varje flaska, blandat med vatten.

Sen doserar man 10 ml per 100 liter, en gång i veckan, samtidigt som man gör ett 30%-50% vattenbyte. Men ofta får man ta mer än 10 ml om man har mycket växter.

PMDD beställer du här, där du också kan läsa mer:
http://www.haack.se/pmdd/

Det är det där "portions PMDD nutri-si" som jag beställer, då får man färdiga påsar att blanda i tre flaskor.

Lycka till!

Och ja, jag tar ut linjalen, känner också mer och mer att jag inte vågar ha den kvar. Sanden får väl blandas litegrann helt enkelt. Lätt att skölja ur senare.
#8 - 25 augusti 2008 06:48
toccata skrev:
Sök på PMDD i sökfunktionen i forumet så hittar du allt om det.

Man beställer tre pulver på nätet, som man sedan blandar i 33cl-plastflaskor.

Ett pulver i varje flaska, blandat med vatten.

Sen doserar man 10 ml per 100 liter, en gång i veckan, samtidigt som man gör ett 30%-50% vattenbyte. Men ofta får man ta mer än 10 ml om man har mycket växter.

PMDD beställer du här, där du också kan läsa mer:

http://www.haack.se/pmdd/

Det är det där "portions PMDD nutri-si" som jag beställer, då får man färdiga påsar att blanda i tre flaskor.

Lycka till!

Och ja, jag tar ut linjalen, känner också mer och mer att jag inte vågar ha den kvar. Sanden får väl blandas litegrann helt enkelt. Lätt att skölja ur senare.

ett litet tips på att dela av karet med olika sand som funkade för mig.

jag tog skiffer, en massa smådelar och ställde på höjden efter varandra från baksidan fram till framrutan, storleken var så såpass att de gick kanske 2-3 cm över sanden, över denna "mur" ställde jag lite större stenar och rötter. Funkade alldeles utmärkt, blandningen mellan sandsorterna blev minimal.....så länge muren var kvar iaf....
#9 - 25 augusti 2008 08:33
Tack för tipset, har läst det där om skiffer tidigare. Så gör jag gärna i ett större kar i framtiden. Vi har tänkt att ha pansarmalar (många) och ancistrusen kvar, i framtiden, men har haft problem med att han är så aggressiv. Men skapar man hans favoritgrottor där det INTE är finkornig sand så tenderar han att hålla sig där :P

Hehe, nu tog jag bort linjalen utan att ställa dit något mer. Vi ska som sagt inte bo här så länge (2-4 månader) och det gör inget om det blir lite fult, eller om det blandas litegrann. Jag ska dock inte rumstera om bland växterna ytterligare så det ligger nog kvar ganska bra.

Mitt problem är nu bara att ancistrusen bara ligger i en grotta och fläktar med fenorna... Jag hoppas VERKLIGEN att han klarade flytten bra. Jag koppade in honom längre tid än de andra, men ändå ganska kort tid (01:30 på natten). Tetrorna som också kom från Växjö är piggare än de var där och ser ut att må jättebra pga vattenbytet till Stockholms vatten.

Egentligen var det bara ancistrusen vi brydde oss om nu i flytten, då tetrorna är gamla och halvtrötta. Så det vore tråkigt om han mådde dåligt nu... :( Men han kanske bara anpassar sig ett tag? Fast varför skulle han då fläkta så mycket med fenorna?

Kan en ancistrushane bli skendräktig eller dvs, tro att han ska vakta ägg?
#10 - 25 augusti 2008 10:58
Vad var det för fel på mitt tips om glasskivan??? *snift*
Tyckte själv det var en bra ide....
Guest
#11 - 25 augusti 2008 12:00
Nja inte skendräktig, men jag tror att han blev utsatt för lite lektriggning.
Det han gör nu är att locka till sig en hona.
#12 - 25 augusti 2008 14:16
Förlåt, glömde svara på glasskivan-tipset :) Jag är för lat för att skaffa mig en liten glasremsa, faktiskt. Men jag ska snart till glasmästaren och fixa täckglas, då kanske jag kan be om en liten remsa också, som de kan fila av åt mig så den får lena hörn :)

Jag menade ju inte skendräktig, det blir ju mest honor, hehe. Menade motsvarigheten hos hanar :)

Jag har alltså ingen hona till ancistrusen, men du menar att han kan få sånt beteende ändå alltså. Ja det kan nog stämma, även pansarmalarna fick lekbeteende i det nya vattnet, och de brukar få det när jag byter vatten också. :)

Låt oss hoppas på det, vi är rädda om vår Ansgar. Hans taggar på nosen har precis blivit 5-6 millimeter långa och börjar dela på sig som små Y:n. :)
Guest
#13 - 25 augusti 2008 14:28
toccata skrev:
Jag har alltså ingen hona till ancistrusen, men du menar att han kan få sånt beteende ändå alltså. Ja det kan nog stämma, även pansarmalarna fick lekbeteende i det nya vattnet, och de brukar få det när jag byter vatten också. :)

Låt oss hoppas på det, vi är rädda om vår Ansgar. Hans taggar på nosen har precis blivit 5-6 millimeter långa och börjar dela på sig som små Y:n. :)

Hoppas med att jag har rätt. :)
För mår de dåligt så brukar de ligga stilla.
Denna effekt som du fått med ditt nya "kalasvatten" har jag med fått uppleva då jag övertog fiskar som gick i dåligt vatten.

Att din ancistrus som är lite större skulle ta skada av ett bättre vatten (även om det blev ett stort ombyte) har jag mycket svårt att tro.
De är extremt tåliga i den storleken. Men jag håller tummarna för dig! :)
#14 - 26 augusti 2008 16:41
Han brukar ju vara ute och äta när det är mörkt i akvariet men nu är han mest i samma grotta hela tiden. Men EN gång såg jag honom i en annan ände av akvariet, så han har varit ute.. Då såg han inte blek ut eller något sånt. Han har heller inte "fällt ut" gälarna, sådär som de kan. Han fläktar bara med fenorna...

Ja låt oss hoppas att han är okej. Jag är lite orolig för nitrit. Sanden är begagnad och svagt avsköljd, filtret låg och skvalpade i en hink i 10 timmar cirka, var tvungen att skölja av den värsta geggan.. Tycker det borde finnas nog med bakterier, men 5 pansarmalar och 2 kuhli tillkom ju.

Jag tillsatte lite nyttobakterier idag för säkerhets skull, vet inte om jag borde ha gjort det... Tycker fiskarna är slöare än första dagen, men det kanske är för att deras beteende av att komma i nytt vatten har avstannat.

Annons