typiskt gåva nya fiskar. pricksjukan på köpet

#1 - 3 april 2010 21:00
Jaha ingen karaktär dom såg så friska ut.. 1 -2 veckor senare prickjukan på alla kardinal tetror tendens på molly, 1st gravid guppy tendens..
kokat ur inredningen ska köpa medecin när jag får pension.. tur att jag dumpat ett gäng i 210liters karet

dumpat alla kardinal tetror iaf, dom var mer vita än blå röda så dom hade aldrig klarat sig till den 16 iaf
#2 - 3 april 2010 21:12
något jag aldrig sett är att det var ifusioner eller vad det heter av små prickar massvis vid ytan som flöt nu ligger karet i af till 50% med vatten kanske försvinner dom ett litet tag.. någon som sett detta tidigare
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 april 2010 21:16
phreak skrev:
Jaha ingen karaktär dom såg så friska ut.. 1 -2 veckor senare prickjukan på alla kardinal tetror tendens på molly, 1st gravid guppy tendens..

kokat ur inredningen ska köpa medecin när jag får pension.. tur att jag dumpat ett gäng i 210liters karet

dumpat alla kardinal tetror iaf, dom var mer vita än blå röda så dom hade aldrig klarat sig till den 16 iaf

Var fiskarna smittade när du köpte dom så hade det tagit betydligt kortare tid än 1-2 veckor innan det bröt ut.
#4 - 3 april 2010 22:22
det som är det konstiga.. dom såg hemskt friska ut. hade lite problem för en månad sen med fiskar som dog.. men det var säkert för dom bytt miljö.. innan dess har jag inte haft nya fiskar på ungefär ett år. endast sett en kardinal tetra med vit vid munnen men eftersom det inte smittat på över ett år kan det ju inte vara orsaken.

tittade på bilder såg ganska precis som pricksjukan.. men något mera prickar överallt nästan så hela fisken var vit till "stora delar". gör vatten byte 25% veckan gjort det senaste 2månaderna. om det inte är pricksjukan vad kan det vara.. har som sagt aldrig varit med om likande men

EDIT
black molly som jag märkt e mycket känsliga för pricksjukan och inte en prick på dom..
för sent ta bild har kaserat fiskarna. om jag får samma symtom ska jag ta ett par bilder
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 april 2010 10:15
phreak skrev:
det som är det konstiga.. dom såg hemskt friska ut. hade lite problem för en månad sen med fiskar som dog.. men det var säkert för dom bytt miljö.. innan dess har jag inte haft nya fiskar på ungefär ett år. endast sett en kardinal tetra med vit vid munnen men eftersom det inte smittat på över ett år kan det ju inte vara orsaken.

Jodå dina fiskar kan ha blivit resistenta mot sjukan mot sjukan och bär på smittan men blir inte själva sjuka. Nykomlingar som inte är resistenta och också är stressade (en flytt med transport är alltid stressande) smittas då och blir sjuka
#6 - 4 april 2010 10:25
aha tack så mycket kan det hända att nyfödda yngel blir resistenda? inte sett tendens på dom och det gäller både platy och guppy som är över en månad gammla som varit iexakt samma kar.

trodde inte det var pricksjukan såg mera ut som en skada och inte alls som pricksjukan. men då har jag lärt mig något nytt och bockar och lyfter hatten
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 4 april 2010 10:36
phreak skrev:
trodde inte det var pricksjukan såg mera ut som en skada och inte alls som pricksjukan. men då har jag lärt mig något nytt och bockar och lyfter hatten

Jag har inte sett fiskarna så jag vet inte om det är den sjukdomen - det var ju du som skrev det i rubriken
#8 - 4 april 2010 13:05
nej förstår det, men lärde mig att pricksjugan kan vissa fiskar vara helt toleranta trots dom bär på denna en celliga parasit. var mest det jag tackade för.. och speciellt att du svarade alls... pga din tidbrist
#9 - 7 april 2010 18:17
försöker höja temperaturen ifrån 26 till närmare 28grader.. så ska inte lika många parasit ägg kläckas lika fort. så jag hinner köpa medecin kanske åker in till stan idag om jag har tid
#10 - 9 april 2010 10:25
Du speedar ju upp förloppet om du höjer tempen.
Det är därför man ofta ska ha högre temp vid behandlingar, så hela livscykeln tar ca 5 dagar.
Läs denna länk, mycket bra! http://www.akvariefisk.com/sot/vitaprick.php
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 april 2010 10:52
phreak skrev:
försöker höja temperaturen ifrån 26 till närmare 28grader.. så ska inte lika många parasit ägg kläckas lika fort. så jag hinner köpa medecin kanske åker in till stan idag om jag har tid

Du skrev det först inlägget den 3/4 och detta den 7/4 - vita pricksjukan sprider sig snabbt så efter 4 dagar från de första symptomen kommer alla fiskar att ha den sjukdomen så det lär inte vara denna sjuka.
Sedan som mollsan skriver så gör en temperaturhöjning att förloppet går ännu snabbare.

Får man vita pricksjukan så måste man direkt (inom 1 dygn) medicinera
#12 - 9 april 2010 13:23
jag har rensat ut dom fiskarna som visat tecken på dom som var sjuka... kaserat kanske 15fiskar..
tömde akvariumet till 50% förra veckan 25%igår kokade alla rötter och stora stenar..
resten av fiskarna mår toppen.. så ska väl dumpa massa yngel i större karet. börjar bli trångt
#13 - 9 april 2010 13:26
Vita prick medusin bör man alltid ha hemma... utifall att!
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 9 april 2010 14:43
phreak skrev:
jag har rensat ut dom fiskarna som visat tecken på dom som var sjuka... kaserat kanske 15fiskar..

tömde akvariumet till 50% förra veckan 25%igår kokade alla rötter och stora stenar..

resten av fiskarna mår toppen.. så ska väl dumpa massa yngel i större karet. börjar bli trångt

Då har du som sagt inte haft vita pricksjukan - det smittar snabbt alla (utom kanske några enstaka resistenta fiskar).
Vita prickmedicin skall man därför alltid ha hemma som Lilla Damen skriver,
#15 - 9 april 2010 17:15
jepp har haft det men försvunnit i flytten.. vad det än var så är det borta nu.. men ska införskaffa mig lite medecin iaf
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 april 2010 17:40
phreak skrev:
jepp har haft det men försvunnit i flytten.. vad det än var så är det borta nu.. men ska införskaffa mig lite medecin iaf

Om det gått till som du har skrivit här så har du inte haft vita pricksjukan i akvariet

Annons