tysta Fluval 4+ innerfilter

#1 - 9 oktober 2009 08:43
Har en Fluval 4 plus som vibrerar o brummar.....Hur ska jag bära mig åt? mitt akvarie har en kant där glaset ligger på o det gör att jag inte kan sätta fast den i kanten, tänkte mig typ sätta fast den på en bräda. men vad har ni för tips?hur/vart ska jag sätta fast den?.
Dom där sugpropparna som följde med va ju värdelösa.
Och hur borde den placeras bäst? med utblås under, mellan eller över vattenytan?
#2 - 9 oktober 2009 08:49
läste nyss en liknande tråd där nån sa att dom brukade stänga av innerfiltret nattetid men då fick jag en ide då jag har en fluval 1 plus som är betydligt tystare än fluval 4 så om jag då kör 1:an på natten o sen byter över till 4:an på morgonen? fast hellst skulle jag vilka slippa fippla

har även funderat över att möjligen kunna reglera varvet på impellern så man skulle kunna köra med öppet spjäll o få mindre vibrationer, tänkte typ dimmer eller liknande men finner ingen som går under 10 w och jag är inte så kunnig på elektronik iaf inte 230v :p så nån som har nåt förslag? elektriker möjligen hehe
#3 - 9 oktober 2009 08:52
Du bör inte stänga av något filter på natten, risken finns att det blir riktig cirkus när du drar igång det igen på morgonen;)...
Har du nya sugkoppar så är det nog hanteringsfel då det funkar bra i vanliga fall, är sugkopparna dåliga/hårda finns det nya att beställa och kostar inte så många kronor:).
#4 - 9 oktober 2009 08:54
Seriöst ?
Du ska inte stänga av filtret på natten.
Om du har vibrationer från det så är det fel på pumpen eller fel monterad.

Har ett flertal av dessa i mina olika akvarier här hemma och det är inte ett uns av vibrering från nån av dom.
Köpta nya allesammans vid olika tidpunkter.

Det är ju en hållare som man sätter på insidan i akvariet med 3 sugproppar som sen filtret hänger i.
Det kan inte komma vibrationer av det väl ?
Iofs så kanske det är en ännu äldre modell med hållare som går som en bygel man hänger över kanten men dom är så gamla så det kanske är dags att pensionera och köpa nya modellen ;)
#5 - 10 oktober 2009 09:57
Jag köpte förra veckan ett Fluval 4+ och det får akvariet att vibrera så att ibland börjar lysrörsarmaturerna att ligga och vibrera mot de lösa glasbitarna ovanpå så att det blir ett väldigt ljud.

Utöver det så låter det en hel del från själva pumphuvudet. Men det gör mig inte så mycket, har försökt med att stänga av och sätta på den igen som någon rekommenderade. Men den låter lika mycket i alla fall :P
#6 - 10 oktober 2009 12:13
förstår ditt problem men läste om en snubbe här på forumet som hade tagit en brädbit o sen slagit i 2 spik som han sen satte ett gummiband över för att fixera filtret men vet inte vart jag fann den tråden dessvärre :s

och ni som har andra innerfilter och är nöjda med dess fästen kan ju berätta vilket filter o vad för slags fäste det finns,
#7 - 12 oktober 2009 22:00
Låter konstigt, har 3 stycken av dessa och jag kan inte höra dom ens om jag anstränger mig. Ta isär pumpen och kolla igenom den, nåt måste vara fel.
#8 - 13 oktober 2009 09:37
jag börjar tro att det är inpellern som gör ett brumljud så ska göra som du säger men hur vet jag att allt är ok? nåt speciellt jag sk titta efter? har aldrig haft isär ett innerfilter förut
#9 - 13 oktober 2009 14:54
Det har kanske kommit in lite luft, det kan låta en hel del ?!
#10 - 13 oktober 2009 15:01
Skadad impeller troligtvis.
Ett Fluval 4+ är "ljudlöst" när det fungerar som det ska.
#11 - 13 oktober 2009 15:07
ja i 200L karet kör jag en fluval 4+ och den e så tyst så jag måste kolla på cirkulationen för att se om den är igång :D

Annons