Tystare pump än Eheim compact?

#1 - 29 februari 2012 18:53
Till mitt 240 liters har jag en filterhörna med filtermaterial och en Eheim compact 1000 som cirkulationspump. Trodde det var av den tystlåtnare sorten, men tycker den låter alldeles för mycket! Har akvariet vid fotändan av min säng så hade varit trevligt med lite lugn när man ska sova.

Idag testade jag att placera pumpen på alla sätt och vis, givetvis med filtermatta under och på sidorna för att dämpa vibrationer. Testade den även "lös" i akvariet, men den låter lika mycket oavsett hur jag gör!

Har tidigare haft köpta innerfilter och kan inte minnas att de lät speciellt mycket, det jag har nu till mitt 60l kar låter inte alls.

Tips på någon pump som är mer tystlåten än den jag har?
Kan powerhead vara bra?

Eller låter alla cirkulationspumpar mycket och borde jag därmed byta till ett annat filtreringsalternativ?
#2 - 29 februari 2012 19:17
min Eheim compact låter absolut inget! kan inte ens höra om det är på eller ej.
du kanske har smuts i impellerhuset (?). där impellern sitter kanske det finns smutsavlagringar som rasslar mot impellern?
#3 - 29 februari 2012 19:28
LS10 skrev:
Till mitt 240 liters har jag en filterhörna med filtermaterial och en Eheim compact 1000 som cirkulationspump. Trodde det var av den tystlåtnare sorten, men tycker den låter alldeles för mycket! Har akvariet vid fotändan av min säng så hade varit trevligt med lite lugn när man ska sova.

Idag testade jag att placera pumpen på alla sätt och vis, givetvis med filtermatta under och på sidorna för att dämpa vibrationer. Testade den även "lös" i akvariet, men den låter lika mycket oavsett hur jag gör!

Har tidigare haft köpta innerfilter och kan inte minnas att de lät speciellt mycket, det jag har nu till mitt 60l kar låter inte alls.

Tips på någon pump som är mer tystlåten än den jag har?

Kan powerhead vara bra?

Eller låter alla cirkulationspumpar mycket och borde jag därmed byta till ett annat filtreringsalternativ?
Jag har också en compact och de låter förjäkligt tycker jag, deras minsta compact 300 är dock tyst! Prova den här den är väldigt tyst http://www.pwss.se/product.php?productid=14461&cat=296&page=1
#4 - 29 februari 2012 20:54
freddi36 skrev:
min Eheim compact låter absolut inget! kan inte ens höra om det är på eller ej.

du kanske har smuts i impellerhuset (?). där impellern sitter kanske det finns smutsavlagringar som rasslar mot impellern?

Pumpen är helt ny, den och akvariet har bara varit igång i tre veckor och den har låtit likadant hela tiden. Så såvida ngt inte är trasigt inuti (men den fungerar som den ska) så är det nog pumpmodellen som låter så mycket.

Har du compact 1000?
#5 - 29 februari 2012 21:00
åheim skrev:
Jag har också en compact och de låter förjäkligt tycker jag, deras minsta compact 300 är dock tyst! Prova den här den är väldigt tyst http://www.pwss.se/product.php?productid=14461&cat=296&page=1

Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag som är känslig. :)
Tack för länken, ska absolut fundera på att investera i en sådan. Men hur sätter man den i akvariet? Ser ju inte ut att kunna placeras på botten som eheimpumpen.
#6 - 29 februari 2012 21:01
LS10 skrev:
Pumpen är helt ny, den och akvariet har bara varit igång i tre veckor och den har låtit likadant hela tiden. Så såvida ngt inte är trasigt inuti (men den fungerar som den ska) så är det nog pumpmodellen som låter så mycket.

Har du compact 1000?
Nej 600 och 300. 600.an låter som ett as så jag kan tänka mig hur 1000 låter;)
#7 - 1 mars 2012 09:42
Min Eheim Compact 3000+ låter inte mycket alls. Den pumpar runt 2800l/h.
#8 - 2 mars 2012 00:00
Verkar som det är ganska många olika erfarenheter när det gäller pumpar, iallafall vad jag har läst i andra trådar.

Nu har jag iaf beställt pumpen från länken ovan, så hoppas jag att jag får lite lugn och ro här hemma. :)
#9 - 2 mars 2012 05:57
Jag har en Compact 1000 och en 2000.

2000 är väldigt tyst, men 1000 är en katastrof. Verkar som att just 1000-pumpen fått en kass design.

Jag har iofs min 2000 upphängd i skumgummi, medan 1000 sitter med sugkoppar.
#10 - 2 mars 2012 11:47
Jag har en Compact 1000 och en 2000.

2000 är väldigt tyst, men 1000 är en katastrof. Verkar som att just 1000-pumpen fått en kass design.

Jag har iofs min 2000 upphängd i skumgummi, medan 1000 sitter med sugkoppar.

Ah, intressant, att det kan skilja så mycket mellan olika storlekar på samma modell! Jag har min liggande på botten med filtermatta runt om men det hjälper inte ett dugg. Provade dessutom atrt hålla den i handen i akvariet men tyckte det lät en massa då med.
#11 - 7 mars 2012 11:54
jag har en Aquarium systems 3000 och har även testat Eheim Compact+ 2000, men jag tycker båda låter som cementblandare
båda hänger löst i slangen och ligger mot en tjock bit blå filtermatta.

någon som testat
Sicce Syncra eller 1.5 & 2.0
Tunze 1073.050 eller 1073.020

jag är ute efter en tyst pump, 1500 - 2000 l/h (gärna men inte måste ställbar)
jag har kört ytterfilter men jag vill slippa slangar utanför akvariet.
jag kör en BTN Amazonas och hela baksidan är ett filter

rekommendationer på en annan pump
#12 - 7 mars 2012 12:20
Aquaels cirk.pumpar är ljudlösa.
#13 - 7 mars 2012 14:21
Sicce Syncra och Tunze silent är samma pump, sicce är tillverkaren...

Båda är bra och tysta pumpar, tunze´s stryrbara(specialvarianten) skall vara något tystare då det inte är en 50hz pump.
Vad jag läst så skall det minska resonansbrummet man kan få från en pump.
Där har jag dock ingen personlig erfarenhet...

//NiXoN
#14 - 7 mars 2012 15:36
NiXoN skrev:

Båda är bra och tysta pumpar, tunze´s stryrbara(specialvarianten) skall vara något tystare då det inte är en 50hz pump.

//NiXoN

tack för info
du verkar vara lite insatt/kunnig på detta
vadhar du för pump/ om du nu har en tyst sådan
/ LinusK
#15 - 7 mars 2012 17:38
Jag har några olika kan man säga...

Men dom som motsvarar lite den funktionen du är efter så kan jag dra kort om.
Aquabee2000/1, pålitlig men kan få ett litet brummande ljud om den belastas/stryps(skall bytas mot en sicce).
Oceanrunner 3500, låter en hel del inget som jag vill ha i drift normalt.

Den tystaste pumpen jag har överlag är en Deltec 4040, jag får lägga örat emot för att höra om den går(eller kolla på flödet).

//NiXoN
#16 - 8 mars 2012 00:04
NiXoN skrev:

//NiXoN
Är sicce tillverkare av tunze silence... Jag trodde sicce kom strax efter med sin kopia av silence och döpte den syncra silent! Jag har sicce syncra silent 0.5 och visst den känns driftsäker men den är absolut inte tystgående, som namnet vill påvisa men de större modellerna kanske har en annan impeller/axel lösning? 0.5.an har den vanliga stålaxeln med gummilager i var ände.
#17 - 8 mars 2012 05:46
Undrar om du inte fått ett taskigt ex, det händer nämligen oavsett märke.

Dom recensioner jag hittat har varit rätt positiva vare sig sicce eller tunze, och den pumpn jag "lyssnat på" gick inte o höra...
Men visst det kan vara skillnader efter storlek beroende på hur dom byggt pumphusen och hur mycket flöde dom velat få ur pumpen.
Min Oceanrunner är extremt skränig trots att dom andra jag sett varit något tystare, inget som är sönder eller direkt synligt fel.

Vad jag vet så finns det dock riktigt få tillverkare av pumpar, normen är att en tillverkare tar fram en modell dom vill ha och beställer den från samma fabrik som konkurrenterna. Eller så köper dom in sig på en modell som finns, det finns ju många pumpar som är lika varandra och det handlar inte om att X kopierat Y utan natt båda köpt sin pump från Z.

//NiXoN
#18 - 8 mars 2012 10:50
NiXoN skrev:
Undrar om du inte fått ett taskigt ex, det händer nämligen oavsett märke.

Dom recensioner jag hittat har varit rätt positiva vare sig sicce eller tunze, och den pumpn jag "lyssnat på" gick inte o höra...

Men visst det kan vara skillnader efter storlek beroende på hur dom byggt pumphusen och hur mycket flöde dom velat få ur pumpen.

Min Oceanrunner är extremt skränig trots att dom andra jag sett varit något tystare, inget som är sönder eller direkt synligt fel.

Vad jag vet så finns det dock riktigt få tillverkare av pumpar, normen är att en tillverkare tar fram en modell dom vill ha och beställer den från samma fabrik som konkurrenterna. Eller så köper dom in sig på en modell som finns, det finns ju många pumpar som är lika varandra och det handlar inte om att X kopierat Y utan natt båda köpt sin pump från Z.

//NiXoN

ja jag undrar vad det kan vara som är ett dåligt exemplar, har svårt att tro att lindningen i mitorrummet är så pass skev att den ger detta brumm och oväsen

" target="_blank">

problemet med att filma med iphone är att mycket av oväsendet försvinner, man hör det utanför vardagsrummet med dörren stängd.

jag tror det blir en sice 1.5 alt 2.0 (tystare är viktigast för mig idag då jag är rasande på PWSS som inte svarar på mina mail längre efter att impellern blev "utbytt"

det kan bli en Aquael 2000 också, efterssom jag har en slang på ca 20cm till en slangadapter som är kopplad på 2 adaptrar för att bli ansluten till 32mm utblås för att slippa jet utblås för discusarna

/ LinusK
#19 - 12 mars 2012 10:08
ja jag undrar vad det kan vara som är ett dåligt exemplar, har svårt att tro att lindningen i mitorrummet är så pass skev att den ger detta brumm och oväsen

" target="_blank">

problemet med att filma med iphone är att mycket av oväsendet försvinner, man hör det utanför vardagsrummet med dörren stängd.

jag tror det blir en sice 1.5 alt 2.0 (tystare är viktigast för mig idag då jag är rasande på PWSS som inte svarar på mina mail längre efter att impellern blev "utbytt"

det kan bli en Aquael 2000 också, efterssom jag har en slang på ca 20cm till en slangadapter som är kopplad på 2 adaptrar för att bli ansluten till 32mm utblås för att slippa jet utblås för discusarna

/ LinusK

nytt klipp som skickades till PWSS och jag fick svar:
"Jag håller med om att ljudet ät störande. Jag har
vidarbefodrat videon till vår leverantör"

" target="_blank">
#20 - 12 mars 2012 10:37
Kanske en dum fråga men man måste ju fråga:p har du kollat så de 2 lager som håller den fixerade axeln sitter där, låter nämligen precis så där om pumpen om man glömt sätta dit dem. Jag har en AS 1200 och den har ett tillfredställande ljud.
#21 - 12 mars 2012 18:46
åheim skrev:
Kanske en dum fråga men man måste ju fråga:p har du kollat så de 2 lager som håller den fixerade axeln sitter där, låter nämligen precis så där om pumpen om man glömt sätta dit dem. Jag har en AS 1200 och den har ett tillfredställande ljud.

den testades direkt från, fabrik, isärskruvad och kollad, testad, skickad till pwss som bytt inpeller, testad direkt närjag fick tillbaka den samt testade när jag testat skruva isär den, kollat alla packningar samt sett till att inga luftbubblor satt sig för att jävlas...

min blupower 1200 är dödstyst den går inte att höra, ska man lyssna så hör man bara lysrören

/ LinusK
#22 - 12 mars 2012 19:57
den testades direkt från, fabrik, isärskruvad och kollad, testad, skickad till pwss som bytt inpeller, testad direkt närjag fick tillbaka den samt testade när jag testat skruva isär den, kollat alla packningar samt sett till att inga luftbubblor satt sig för att jävlas...

min blupower 1200 är dödstyst den går inte att höra, ska man lyssna så hör man bara lysrören

/ LinusK
Prata med pwss så ska du nog få byta den mot en till blupower istället;)
#23 - 13 mars 2012 07:50
åheim skrev:
Prata med pwss så ska du nog få byta den mot en till blupower istället;)

jag har en dialog med dem... deras dist / Aquarium systems måste kolla på den... måste vänta 2-3 veckor
/ LinusK
#24 - 13 mars 2012 18:25
Här kommer ett tips hur man kan få Compact 1000 att gå tystare:

1. Lossa kåpan
2. Lyft övre plastlagret som sitter på axelns topp. Den har 2 yttre gummitätningar
3. Försänk övre lagret i locket så att det bottnar.
4. Återmontera

Sådärja, allt löst skrammel som lät innan är borta. Sen att pumpen inte är tyst för det är en annan femma. Man skulle säkert kunna fetta axeln litet med litet silikonfett för att få ned oljudet ytterligare.
#25 - 13 mars 2012 18:28
Måste bara berätta att jag idag monterat en Sicce Synchro 1.5 pump i mitt kar och är sjukt nöjd. Den tystaste circpump jag har använt. Sätter jag örat mot glasrutan så hör jag vattenporlet ifrån min co2 reaktor mer än vad jag hör brummandet från pumpen, verkligen imponerande.

Kan rekommenderas!

Nu skall jag bara få utbytt min satans Juwelpump mot en ny Eccoflow också sen skall jag förmodligen bli nöjd!
#26 - 13 mars 2012 19:27
dreas skrev:
Måste bara berätta att jag idag monterat en Sicce Synchro 1.5 pump i mitt kar och är sjukt nöjd. Den tystaste circpump jag har använt. Sätter jag örat mot glasrutan så hör jag vattenporlet ifrån min co2 reaktor mer än vad jag hör brummandet från pumpen, verkligen imponerande.

Kan rekommenderas!

Nu skall jag bara få utbytt min satans Juwelpump mot en ny Eccoflow också sen skall jag förmodligen bli nöjd!
En liten fråga. Har 1.5,an keramiska lager och keramisk fixerad impeller? jag har nämligen 0.5,an och den har vanlig stålaxel och vanlig impeller och jag är inte så nöjd med ljudnivån!
#27 - 13 mars 2012 19:56
Nope, om jag kommer ihåg det rätt så vad det en metallisk färgad axel och en helt vanlig axel.
#28 - 13 mars 2012 21:09
dreas skrev:
Nope, om jag kommer ihåg det rätt så vad det en metallisk färgad axel och en helt vanlig axel.
Här är ett klipp på 2.0 och den är helkeramisk...
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#29 - 13 mars 2012 22:36
Jag fick min Aquael 1000 igår (Pwss är inte precis snabba med sina leveranser) och den låter betydligt mindre än Eheim compact.
Inte helt 100% tyst men nära på, jag är nöjd iaf och nu slipper jag sova med täcket över öronen.. :D
#30 - 14 mars 2012 07:29
LS10 skrev:
Jag fick min Aquael 1000 igår (Pwss är inte precis snabba med sina leveranser) och den låter betydligt mindre än Eheim compact.

Inte helt 100% tyst men nära på, jag är nöjd iaf och nu slipper jag sova med täcket över öronen.. :D

Instämmer i att Aquel pumpar är tysta.

Dock inte i att pwss är långsamma, de har ju outstanding service. Jag får alltid svar direkt och fick senast leveransbesked på en lördag. Sen att man som kund måste få tummen ur och betala in i förskott kanske inte pwss kan styra över? ;)
#31 - 14 mars 2012 11:48
dreas skrev:

Kan rekommenderas!

jag har sagt att det blir en aquael circulator 1500 eller 2000 istället...

dreas skrev:

Kan rekommenderas!

hmm... kan bli en sådan också men jag vill nu bara att min auarium systems byts ut... HELT värdelös!
#32 - 13 januari 2013 01:33
Instämmer i att Aquel pumpar är tysta.

Dock inte i att pwss är långsamma, de har ju outstanding service. Jag får alltid svar direkt och fick senast leveransbesked på en lördag. Sen att man som kund måste få tummen ur och betala in i förskott kanske inte pwss kan styra över? ;)
Om han nu fick vänta jättelänge innan han fick grejerna så är väl det inte outstanding service eller...? Jag har själv riktigt stor erfarenhet av dem och dem är väldigt ojämna tycker jag, ibland får man grejerna snabbt men ibland efter 3-4v. För några år sen gick det aldrig att få tag på dem i stort sett, varken mail eller telefon men på den biten har de verkligen förbättrat sig. Få tummen ur och betala i förskott gör jag aldrig, tar alltid faktura. Ett problem är att de inte uppger på hemsidan om en produkt är slut. De är alltid tillmötesgående och generösa och löser alltid eventuella problem så därför fortsätter jag handla av dem;)

Annons