Tystaste pumpen??

#1 - 23 augusti 2004 20:28
Har köpt ett nytt Juwel Rio 180 L. Är inte nöjd med ljudnivån på pumpen.
Undrar vilken pump som är absolut tystast?
Eheim verkar vara de bästa?! finns det ännu bättre grejer o få tag i?
samt e innerfilter el ytterfilter bäst i ljudnivå?

#2 - 23 augusti 2004 20:31
Eheim är väldigt tysta. Det som _kan_ hända efter ett tag är att impellern börjar leva om lite. Då kan man antingen limma den mot axeln eller köpa en ny.
#3 - 23 augusti 2004 20:41
Den pumpen som sitter i ditt akvarium (om det är en Juvel) borde vara väldigt tyst. Har du kollat att det inte är luft i eller att rotorn är skadad?
#4 - 23 augusti 2004 20:52
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="blue"></font id="blue">
Har en Eheim 2217 som e typ 5-6 år gammal men som går tystare än en japansk klocka =) rena drömmen.
Köp en sån så slipper du noise.

#5 - 23 augusti 2004 21:06
pumparna som kan sitta i juwel 180 ska vara knäpptysta... har två själv, dom är det iaf
#6 - 23 augusti 2004 21:07
Akvariumet är helt nytt. Rotorn är inge fel på. Kolla hela pumpen nyss. Jag har läst lite på detta forum o folk har prb med dessa. Att den ger ifrån sig vibrationer genom att den ligger emot på fel ställe m.m.
Skräp säger jag. Dålig konstruktion.

Dessa duger väl: Eheim 2048 eller en Eheim 2252?
#7 - 23 augusti 2004 21:16
2048 blir nog perfekt till ditt kar. Jag har beställt en 1262, ska bli spännande att testa.
#8 - 23 augusti 2004 21:17
Ursprungligen skickat av Snowball

Har köpt ett nytt Juwel Rio 180 L. Är inte nöjd med ljudnivån på pumpen.

Undrar vilken pump som är absolut tystast?

Eheim verkar vara de bästa?! finns det ännu bättre grejer o få tag i?

samt e innerfilter el ytterfilter bäst i ljudnivå?

Har exakt samma akvarie och tyckte med att pumpen lät mycket, det är vibrationer i den som förstärks när man sätter den i pumphuset så det brummar. För så länge man har den fritt i akvariet så är den tyst. Var nere med den till den lokala akvarieaffären och dom tyckte oxå att det var mer vibrationer än normalt. Så jag bytte pumpen ifrån där jag köpte den men den nya var exakt likadan. Sorgliga är att jag köpte akvariet i göteborg och jag bor i växjö så det är inte så lätt att byta.

Vet inte vad jag ska hitta på för att få den tyst, funderade ett tag på att kränga på en trädgårdsslang på pumpen som sen limmas fast i pumphuset så pumpen ligger fritt i huset. Men lär väl aldrig få tummen ur..
#9 - 23 augusti 2004 21:21
När man ändå är inne på ämnet. Hur får man bort pumphuset enklast? Det sitter ju fast med silikon, borde bli knepigt att få bort eller?
#10 - 23 augusti 2004 21:31
Jo. Knepigt att en sån stor tillverkare kan ignorera ljudnivån på sina grejer. Ska maila eller ringa till dem angående det där. Ganska självklart att de blir ljud när stänger in en motor på det sättet. Om dem hade gjort pumpen helt o hållet så att den sitter fast i pumphuset så hade de minskat något på vibrationer o ljud. Var orolig över detta när jag köpte akvariumet men jag tänkte att de borde väl vara kvalite på pumpen också men men. Jag måste nu ta bort pumphuset på nåt sätt. Samt om det går o köpa fästen till värmaren. Annars måste ja köpa ny sån också. Själva akvariumet är jag mycket nöjd med annars.
#11 - 23 augusti 2004 21:32
Och jag har oxå funderat på att köra ett filter till för jag tycker det är lite klent vattenflöde nu. Men tänker isf köra med ett ytterfilter typ 2213 och sen sätta juvel filtret på timer så den slår av på natten. Så att båda går på dagarna och bara eheim på natten så får fiskarna lite mindre strömt när dom vilar. Ev köpa ett fetare ytterfilter och slänga det andra, tar ju rätt stor plats faktiskt. Ett 2217 tex.

Tänkte bara slänga in en tanke till...
#12 - 23 augusti 2004 21:36
Tystaste pumpen (ytterfilter)...Eheim!
#13 - 23 augusti 2004 21:40

Samt om det går o köpa fästen till värmaren. Annars måste ja köpa ny sån också. Själva akvariumet är jag mycket nöjd med annars.

hehe lyckades bränna min efter bara nån dag. Skulle byta vatten men glömde att dra ut sladden till värmaren. Efter typ 10 min så kände jag att det luktade brännt nånstans, såg då ett vitt rök moln komma ur pumphuset. Det blev en inbuktning på pumphuset och värmaren vågade jag aldrig använda igen. Men har aldrig behövt köpa en ny för jag tycker det funkar bättre utan.

Ja det är klockrent annars. Ska bara byta lysrören oxå sen är jag helt nöjd.
#14 - 23 augusti 2004 21:41
Tja min Fluval 303 hörs inte heller faktiskt.
Men jag kan ju med Eheim säga att min 1018 tutat och gått i långt över 30 år och den hörs fortfarande inte. Så Eheim får min röst - även om det verkar som om en del av de nyare high-tech modellerna kan krångla lite. Men de klassiskt konstruerade är nog oslagbara både i kvalitet och ljudnivå.
#15 - 23 augusti 2004 21:44
Så ytterfilter Ehiem är tystare än innerfilter Ehiem?
Jo de kan man ju göra. köra Ehiem på natten o båda på dagen. Smart ide!=). Då blir de rejäl cirkulation i karet.
Hehe. De ska ja tänka mig för.=) Inte så skönt me några hundra volt i sig.
#16 - 23 augusti 2004 21:54

Jo de kan man ju göra. köra Ehiem på natten o båda på dagen. Smart ide!=). Då blir de rejäl cirkulation i karet.

En nackdel med det kan ju vara om man har småfiskar eller kuhliiålar eller dyl som känner att det är en bra ide att simma in i pumpen när den är avstängd och vila. Kan ju bli lite hårdhänt väckning för dom isf. =)

Fast man kan väl sätta ett nät eller nått över utblåset.
#17 - 23 augusti 2004 22:09
Hehe=)
Hmmm de va inte så bra. Har massa tetror. Fast dem borde inte gå in där. Kan bli en jobbig morgon för nån tetra i värsta fall.
Fundera på om det kan bildas nå otrevliga bakterier när pumpen står stilla på natten men det borde väl inte vara nån fara när man har den andra pumpen som jobbar. ;)
Nja man kanske ska slita bort hela skiten ändå. Tar kanske upp lite väl mycke plats i akvariumet också.
#18 - 23 augusti 2004 22:25

Hehe=)

Hmmm de va inte så bra. Har massa tetror. Fast dem borde inte gå in där. Kan bli en jobbig morgon för nån tetra i värsta fall.

Fundera på om det kan bildas nå otrevliga bakterier när pumpen står stilla på natten men det borde väl inte vara nån fara när man har den andra pumpen som jobbar. ;)

Nja man kanske ska slita bort hela skiten ändå. Tar kanske upp lite väl mycke plats i akvariumet också.

Jo det tar som sagt plats, men o andra sidan är det ett bra filter för utom pumpen då kanske. Är ju en rejäl filterkammare o kombinerar man det med ett ytterfilter så lär man ju inte behöva rengöra det så ofta.

Tror inte att det bildas bakterier när det är stilla. Vet att jag hört nån som stängde av filtret helt på natten utan att köra med nått annat. Funkade det me tydligen.

Men om du tar bort det ändå så hade jag satsat på ett rejält ytterfilter så du slipper filtret i akvariet helt o hållet.
#19 - 24 augusti 2004 10:05
Ursprungligen skickat av Tricella

Tystaste pumpen (ytterfilter)...Eheim!

Knappast något som man kan ta för givet..
Min 2213 är definitivt inte tyst. Då har jag gjort allt som tipsats om här på forumet..

Men visst, man KAN säga att Mercedes e bäst, fast vissa av dom välter! =)
#20 - 24 augusti 2004 10:15
Själv åker jag Audi, om man skall spinna vidare på Torstenssons inlägg.

Mitt JBL ytterfilter är helt tyst utom när det samlas falsk gas från min mäsk som sugs in i filtret. Då rapar det till i pumpen, sedan kommer det ut ett gäng bubblor ur utblåset. Därefter är det tyst igen.
#21 - 24 augusti 2004 11:13
Jag har också upplevt problem med ljudnivån på pumpen i mitt juwelakvarium. Men hur man upplever ljudnivån är ju ganska individuellt :-). Första problemet vara att "locket" till filtret låg och skallrade så det tog jag bort. Men jag tycker fortfarande det låter för mycket. Jag har nu plockat ut filtret. Med ett lätt ryck så lossnade silikonet. Man kan även använda en lång mattkniv för att skära lös filtret. Jag kommer att köra ett Eheim 2224 som ytterfilter istället, de tycker jag är tysta.
#22 - 24 augusti 2004 15:28
Efter att ha provat en del olika märken så kan jag utan tvekan säga att Eheim hittills producerar de bästa ytterfiltren. Att din 2213 inte går som den skall kan ju bero på en massa olika faktorer. Min 2213 är väldigt tyst...inte ett ljud skulle jag vilja påstå.

Så...tyvärr...Torsten. Jag är övertygad och jag säger Eheim utan att tveka.
#23 - 24 augusti 2004 22:02

Dessa duger väl: Eheim 2048 eller en Eheim 2252?

2252 låter betydligt mer än 2048. Båda tillhör Eheims bullrigaste pumpar, trots det skulle 2048 gå bra att sova brevid, 2252 skulle jag inte vilja ha brevid sängen. Eheim Aquaball är mycket tystare (men klenare).

Mitt 2213 är också lite skramligt, ytterkåpan vibrerar lite. Det skulle fungera bra att sätta en skruvtving om det. Men alla mina Eheim är trots det tystare än alla andra filter jag provat.
#24 - 25 augusti 2004 08:39
Så aquaball är den tystaste?
Om jag köper en Eheim 2212 aquball dvs den största så får jag väl då den tystaste samt att kraften borde räcka till?
#25 - 25 augusti 2004 09:02
Egentligen är det otroligt märkligt att ingen tagit tag i det här med att mäta ljudnivåerna på filter, eftersom det är ett av de hetaste ämnen att diskutera på alla forum.

SARF borde sätta upp regler för hur man sätter upp en ljudmätutrusning och sedan får folk skänka sina oanvända filter till SARF som sakta men säkert kan bygga upp en lång lista på dB-tal för olika filter. Gärna fler av samma.

Sedan är det slut på skitsnacket.

Dessutom skulle de personer hjälpas som faktiskt har stora problem med ett filkonstruerat filter som dom tycker låter onaturligt mycket.

Jag skulle gärna skänka min Fluval 404:a till ett sådant ändamål för jag hatar det mer än någon annan pryl jag skaffat till mitt akvarium, enbart pga ljudnivån.
#26 - 25 augusti 2004 09:28
SARF borde sätta upp regler för hur man sätter upp en ljudmätutrusning och sedan får folk skänka sina oanvända filter till SARF som sakta men säkert kan bygga upp en lång lista på dB-tal för olika filter. Gärna fler av samma.

Just det defdac, har du några Oanvända filter som du vill skänka till sådanna tester? [;)] Själv föredrtar jag att använda dom själv. Fast och andra sidan blir det ju absolut tyst om man inte har något filter.

Angående ursprungsfrågan så är tunze pumpar mycket tysta. Vill du ha en absolut tyst pump skall du titta på deltac, kostar skjortan, men du hör inte ett dugg om du så lägger örat kloss mot pumpen.
MVH
Magnus
#27 - 25 augusti 2004 09:30
En utmärkt idé.
Jag skulle också skänka Juwel filtret till det ändamålet. Helt kasst pga ljudnivån.

#28 - 25 augusti 2004 09:43
Fast problemet är väl att olika pumpar av samma märke kan låta helt olika. Har själv ett Juwelakvarium, men den pumpen är 100% knäpptyst och har så varit i flera år (och fungerar helt perfekt). Sedan har jag fyra olika fluvalpumpar i andra akvarier, där två är helt tysta, medan två skramlar något fruktansvärt.

Själv tycker jag dock att tillverkarna borde anstränga sig mer för att ta reda på vad eventuella ljud beror på, så att de kunde förbättra pumparna. Ibland kanske det finns enkla åtgärder som skulle ta bort ljuden, men som vi vanliga akvarieägare inte känner till. Man kan ju tycka att de skulle vilja ha fler nöjda kunder...
#29 - 25 augusti 2004 09:44

Just det defdac, har du några Oanvända filter som du vill skänka till sådanna tester? [;)] Själv föredrtar jag att använda dom själv. Fast och andra sidan blir det ju absolut tyst om man inte har något filter.

Ja jag själv har det, och jag tror det finns många rika knösar därute som sätter prestige i att ha den tystaste pumpen och dessutom kunna bevisa det och skrika ut det över hela världen.

Angående ursprungsfrågan så är tunze pumpar mycket tysta. Vill du ha en absolut tyst pump skall du titta på deltac, kostar skjortan, men du hör inte ett dugg om du så lägger örat kloss mot pumpen.

Det tror jag inte på. Bevisa det! ;) *obs skämt med glimten i ögat osv osv osv*

(Jag vet att alla säger att Tunze gör dom tystaste pumparna, men jag vill få siffror på det. Är Tunze 1 dB tystare än Eheim väljer jag naturligtvis det billigare Eheim, eftersom mitt öra ändå inte kan urskilja skillader på 1 dB.)
#30 - 25 augusti 2004 09:46

Fast problemet är väl att olika pumpar av samma märke kan låta helt olika.

Ja och det är därför jag skrev att det helst ska jämföras flera av samma sort från olika källor.

Sedan har jag fyra olika fluvalpumpar i andra akvarier, där två är helt tysta, medan två skramlar något fruktansvärt.

Jamen det är ju ditt eget fel om du inte gör något åt det isåfall. Och det är det jag menar med ett jämförande test: Skulle du bara haft ett enda skramlande Juwel vore det mycket värt för dig att veta om det gick att få helt tyst, eller hur?
#31 - 25 augusti 2004 10:00
Vem skulle vilja skänka ett oanvänt filter? Eller ett som är tyst och går bra? Isf lär dom ju bara få in filter som låter onormalt mycket dvs till större delen dåliga ex. Ett sånt test är ju inte så stor mening med, ifs kan man se hur illa det kan låta om man har otur..

För jag skulle inte vilja påstå att juvel gör skit filter, är övertygad om att det är 10ggr fler som är helt nöjda med sina filter. Det är ju trots allt bara dom som har problem som man läser om.
#32 - 25 augusti 2004 10:03
Jamen det är ju ditt eget fel om du inte gör något åt det isåfall.

Alltså, jag uttryckte mig litet klumpigt... jag använder inte de högljudda pumparna, så de är egentligen inte ett problem för mig. Vad jag ville säga var att bara för att jag har fått två skrammelpumpar betyder inte det att jag tycker att alla Fluvalpumpar är dåliga eller att alla låter likadant.

Mina dåliga pumpar följde med i akvariepaket jag köpte, och jag var ändå beredd på att byta ut dem (för klena), så det spelade inte så stor roll rent ekonomiskt. Och Fluval är ju rätt billiga. Men man blir ju rätt sur om en pump man lagt mycket pengar på låter så mycket att den inte går att använda. Dessutom tycker jag att försäljare/tillverkare ibland verkar ta litet för lätt på den här frågan, eftersom den som redan påpekats i den här diskussionen är ett stort problem för många. Ofta tycker jag lösningen verkar vara att man ska köpa en ny pump (helst dyrare), men så ska det ju inte behöva vara. En sak man har köpt ska ju fungera på ett sådant sätt att man blir nöjd med den!
#33 - 25 augusti 2004 10:05

Vem skulle vilja skänka ett oanvänt filter? Eller ett som är tyst och går bra?

Jag är övertygad om att det skulle gå att fixa på det ena eller andra sättet. Hur tror du tidningar gör när dom fliker ut ett antal filter-tester per år? Dom har kanske budget att köpa in dom iofs, men det finns det säkert trick att kringå.

När man köpt ett filter låter man SARF ljudtesta det och man får tillbaks det när testet är klart. Då kan man dessutom veta om man har gjort ett bra köp eller man bör lämna tillbaks filtret om det lät mycket mer än dom andra av samma sort.
#34 - 25 augusti 2004 10:05
(Jag vet att alla säger att Tunze gör dom tystaste pumparna, men jag vill få siffror på det. Är Tunze 1 dB tystare än Eheim väljer jag naturligtvis det billigare Eheim, eftersom mitt öra ändå inte kan urskilja skillader på 1 dB.)

Nu är jag ute lite på hal is, men när jag var på ett studiebesök på konsumentverket för jättelängesedan diskuterades ljudnivån i bland annat leksaker. Då förklarade han som jobbade med att mäta upp det att decibelskalan inte är linjär. Han sade om jag inte minns fel att varje decibelökning med 1 inebär dubbel ljudnivå. Om jag minns rätt och om han hade rätt så inebär det att du föredrar en eheim även om den låter dubbelt så mycket.

Kanske har jag missat något, men då kan väl någon som har koll på decibel förklara hur skalan ser ut?

Angående mitt förra inlägg så trodde jag verkligen att du hade skrivit fel i alla hast, ditt fluvalfilter trodde jag hade varit med länge så att det var använda filter du syftade på.
MVH
Magnus
#35 - 25 augusti 2004 10:07

Han sade om jag inte minns fel att varje decibelökning med 1 inebär dubbel ljudnivå. Om jag minns rätt och om han hade rätt så inebär det att du föredrar en eheim även om den låter dubbelt så mycket.

Stämmer [:I] Jag hade fel.

Tur att du inte missförstod vad jag menade: Är skillnaden ohörbar mellan Tunze och Eheim väljer jag ju billigare Eheim.
#36 - 25 augusti 2004 10:08
Skulle du bara haft ett enda skramlande Juwel vore det mycket värt för dig att veta om det gick att få helt tyst, eller hur?

Jamen det var ju det jag menade, det finns säkert något sätt att få tyst på juwelpumparna. Men då måste ju folk få veta var felet ligger, och det kanske man inte kan komma på själv. Tillverkare/försäljare borde se det som sitt ansvar att kunna förmedla den informationen om de får missnöjda kunder.
#37 - 25 augusti 2004 10:10
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Citatet kommer från defdac som var så vänlig att ändra hela sitt inlägg så att mitt verkar totalt nonsens.

Va? Jag har inte ändrat något annat än tog bort en onödig kommentar om en klocka.
#38 - 25 augusti 2004 10:14
Angående mitt förra inlägg så trodde jag verkligen att du hade skrivit fel i alla hast, ditt fluvalfilter trodde jag hade varit med länge så att det var använda filter du syftade på.

Det är lugnt... Men min sambo som är av den lättväckta sorten skulle inte stå ut en natt med högljudda filter, så det är inte en chans att de skulle få stå och skramla hemma hos mig... och det har gjort att jag verkligen är insatt i den här frågan. De filter jag använder just nu är helt ok, men jag är alltid på jakt efter ännu tystare pumpar... så jag följer diskussioner som den här mycket noga!
#39 - 25 augusti 2004 10:16
Dubblerad = 3 decibel
10 decibel = 10-faldig ökning
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html
#40 - 25 augusti 2004 10:31
Ett annat sätt som inte involverar en massa logisitik vore att köra upp exakta riktlinjer för hur en enkel mätning skulle kunna gå till hemma med hjälp av sin dator.

Man bestämmer sig för en billig skitmikrofon utan kompressor som alla har råd med och avståendet och riktningen man bör sätta denna. Sedan rattar man in samplingsnivån så att ljudet av en tändande tändsticka av typen "Solstickan" inte klipper. Sedan samplar man filtret och sedan normaliserar man samplingen så att solsticke-tändningen blir maxnivå.

Brummet som kommer efter solstickan borde då gå att jämföras mellan olika tillverkare.
#41 - 25 augusti 2004 10:40
Säger bara en grej.
Dags o sätta ut decibel nivå på alla filter så slipper man köpa fel grejer beroende på vad man har för behov. Jag e inte nöjd me att behöva köpa nytt igen efter jag nyss köpt ett nytt akvarium med filter o allt.
#42 - 25 augusti 2004 10:41
När man ändå är inne på ljudnivåer tänkte jag ställa en fråga till.
Jag provade igår att sätta en luftslang från pumpen så den suger luft samtidigt. Men det dånar nått fruktansvärt då, finns det nån lösning så man kan ha det utan att det låter mer?
#43 - 25 augusti 2004 10:48
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Vem skulle vilja skänka ett oanvänt filter? Eller ett som är tyst och går bra?

Jag är övertygad om att det skulle gå att fixa på det ena eller andra sättet. Hur tror du tidningar gör när dom fliker ut ett antal filter-tester per år? Dom har kanske budget att köpa in dom iofs, men det finns det säkert trick att kringå.

[/quote]

Skulle tippa på att tillverkarna skickar gratis filter till dom isf iaf om tidningen är stor och seriös med många läsare. Bra reklam speciellt om man får bra betyg. Dom skickar kanske tillbaka sakerna sen när det är klart.

Men jag håller med dig, vore skitbra att ha nått att jämnföra med. Lite svårt att jämnföra här på zoopet, vad jag tycker är hög ljudnivå är ju ett brummande på natten när det är helt tyst. Men jag har det i jämte sängen oxå. Nån annan som har akvariet källaren istället kanske skulle tycka att det var helt tyst.

#44 - 25 augusti 2004 10:51

Säger bara en grej.

Dags o sätta ut decibel nivå på alla filter så slipper man köpa fel grejer beroende på vad man har för behov. Jag e inte nöjd me att behöva köpa nytt igen efter jag nyss köpt ett nytt akvarium med filter o allt.

Precis, men du kan ju prova att byta pump ifs du kanske får en helt tyst. Är ju inte så kul att köpa ett filter för 1000:- när man kunde lagt dom pengarna på akvariet och fått ett nästan dubbelt så stort istället.
#45 - 25 augusti 2004 20:42

Så aquaball är den tystaste?

Av de 13 Eheimpumpar jag hittills haft är 4 av 5 aquaballar tysta, en tickar svagt.
Om jag köper en Eheim 2212 aquball dvs den största så får jag väl då den tystaste samt att kraften borde räcka till?

Trots att volymmärkningen är ungefär lika på 2212 och 2048 är 2212 svagare. Max 200L akvarium till en 2212 tycker jag.
#46 - 26 augusti 2004 07:32
Stänga av pumpen på natten? går det....
#47 - 26 augusti 2004 08:27
Snow: Nej det gör det inte! Stänger du av den i mer än 1-2 timmar är det risk att du förgiftar dina fiskar när du väl drar igång det igen.
#48 - 26 augusti 2004 08:33
Ursprungligen skickat av roccster

Snow: Nej det gör det inte! Stänger du av den i mer än 1-2 timmar är det risk att du förgiftar dina fiskar när du väl drar igång det igen.

konstigt jag har hört om folk som stänger av sina pumpar på natten utan problem.
#49 - 26 augusti 2004 08:51
Hur är det då egentligen?
Skulle va bra om många svara på denna fråga. Kanske får göra ett nytt ämne om det om inga andra svarar.
#50 - 26 augusti 2004 09:31
Jag har kört utan pump i 3 dagar men det var i början så filtret hade itne riktigt gått in sig. Men det gick fint och jag fick tips ifrån nån här på zoopet om att det skulle gå bra.
#51 - 26 augusti 2004 11:30

Stänga av pumpen på natten? går det....

Om du tror att det blir bra så gör ett försök själv. Låt t.ex. först akvariet och filtret bli väl inkört en månad, stäng sedan filtret över natten. Lukta på vattnet och titta på fiskarna kvällen efter och jag lovar dig att du aldrig vill göra om experimentet.

Om du däremot varje natt har filtret avstängt blir inte resultatet lika katastrofalt, men det blir är ändå betydligt sämre än om du inte har något filter alls.

Om du störs av ljudet på natten och vill ha det avstängt går det däremot att köra filtret utan filtermassa. Det blir ju ingen filtrering så du måste anpassa och minska antalet fiskar ordentligt. Rekommenderas inte för oerfarna.
#52 - 26 augusti 2004 20:16
För att röra om lite i grytan[:-58]

Jag har för närvarande två Fluval-filter (ytter) 402 & 404, som låter nada!!!
Kollade konstruktionen noga efter många (och goda rpd) av Tricella...
Dom nya modellerna har avstängningskranar som det tydligen inte fanns på de äldre modellerna. Gillar skarpt deras fackindelning som man enkelt kan byta/göra rent utan att påverka det som ligger i de abdra facken!

MEN Ehims filter ÄR enligt flertalet här kvalitativa filter som inte väsnas, så jag tror att det är en fråga om hur mycket man vill lägga, och hur stor kvalitetsskillnaden egentligen är dvs är det värt dom pengarna?!?!?
Blir filtret så mycket bättre om det står Eheim på det???

Nu har jag (mot viss inrådan) köpt ytterligare ett 404.....
Funkar det liak bra som de tidigare filtren är jag TOPPENNÖJD!!!
Bra pris oxå!!!

Deathdealer
#53 - 26 augusti 2004 22:15
Hmmm, ok, jag har ett Eheim 1018 (30+ år gammalt), ett Fluval 303, diverse innerfilter (eheim, fluval 1 osv, billiga småttingar). Och en oherrans massa gammal bröte som också pumpar och går. Och de låter inte! Nämnas bör att jag jobbar på mycket okristliga tider (04.00 -13.00) och är mycket, mycket lättstörd i sömnen.
Min tanke och fundering är att den stora "upphängningen" på vattenflöde som råder i dag i akvariekretsar påverkar pumparnas ljudnivå mer än vad själva pumpens konstruktion skulle göra på en mer rimlig flödesnivå.

Finns det egentligen någon som helst vettig anledning att pumpa runt 7,2 kubik om dygnet i ett 100L kar ???
#54 - 27 augusti 2004 09:50
Blev en Eheim 2048. Blev betydligt bättre. Inge brummande mer. Slet bort hela Juwel pumphuset. Blev betydligt bättre på alla sätt. Mer utrymme+tystare.
[:-60]
#55 - 27 augusti 2004 10:00

Blev en Eheim 2048. Blev betydligt bättre. Inge brummande mer. Slet bort hela Juwel pumphuset. Blev betydligt bättre på alla sätt. Mer utrymme+tystare.

[:-60]

nice !
finns det nått ställbart flöde på dom? Blev själv sugen men för bara 200:- får man dubbel styrka, men 1200l/h är kanske lite overkill i 180l..
#56 - 27 augusti 2004 10:30
Går inte ställa in flödet. Men det finns avstängningsspjäll till filtren så du kan reglera inflödet till dem. Följer med så kallad Diffusor så du kan få luft till utblåset.Då kan
du reglera hur mycket luft du vill ha. Provade det, funkar bra. Nu kör jag med den vanliga anslutning utan luft. Jo blir nog lite väl tryck i karet med 1200l/h. Är rejält tryck nu. [:-15]
#57 - 27 augusti 2004 11:49
hur fick du bort juvel pumpen?
blev det nått silikon kvar på rutan?
#58 - 27 augusti 2004 11:57
Det var lite klurigt o ta bort den fast ändå rätt smidigt. Jag ryckte samt tog en skruvmejsel med en trasa på o "bände". Den satt ganska rejält. Man måste också vara försiktigt som man inte skadar glaset på nåt sätt. Siliconet tog jag en "rakbladskniv" och skrapa bort med samt använde fingrarna.
[:-106] Du har ett juwel akvarium antar jag?!
Jag är mycket nöjd med karet annars. [:-96]
#59 - 27 augusti 2004 12:01
är det bättre tryck med ehiem pumpen än med juvel? mindre filtermaterial o dyl..
#60 - 27 augusti 2004 12:11
Bättre tryck med Eheim helt klart. Blir mycket smidigare o hålla rent nu också. Slippa den där stora grejen i akvariumet som samlar skit mellan pumphuset o glaset på alla sidor som inte går komma åt o göra rent. Fördelen på juwel är filtren. Men enligt mig klarar jag mig utan att behöva köpa nya filter ofta till Juwel systemet. Det översta lagret tänker jag på. Bra filtrering annars på det.
Eheim säger jag [:-162]

Annons