Har köpt ett nytt Juwel Rio 180 L. Är inte nöjd med ljudnivån på pumpen.
Undrar vilken pump som är absolut tystast?
Eheim verkar vara de bästa?! finns det ännu bättre grejer o få tag i?
samt e innerfilter el ytterfilter bäst i ljudnivå?
Ursprungligen skickat av Snowball
Har köpt ett nytt Juwel Rio 180 L. Är inte nöjd med ljudnivån på pumpen.
Undrar vilken pump som är absolut tystast?
Eheim verkar vara de bästa?! finns det ännu bättre grejer o få tag i?
samt e innerfilter el ytterfilter bäst i ljudnivå?
Samt om det går o köpa fästen till värmaren. Annars måste ja köpa ny sån också. Själva akvariumet är jag mycket nöjd med annars.
Jo de kan man ju göra. köra Ehiem på natten o båda på dagen. Smart ide!=). Då blir de rejäl cirkulation i karet.
Hehe=)
Hmmm de va inte så bra. Har massa tetror. Fast dem borde inte gå in där. Kan bli en jobbig morgon för nån tetra i värsta fall.
Fundera på om det kan bildas nå otrevliga bakterier när pumpen står stilla på natten men det borde väl inte vara nån fara när man har den andra pumpen som jobbar. ;)
Nja man kanske ska slita bort hela skiten ändå. Tar kanske upp lite väl mycke plats i akvariumet också.
Ursprungligen skickat av Tricella
Tystaste pumpen (ytterfilter)...Eheim!
Dessa duger väl: Eheim 2048 eller en Eheim 2252?
SARF borde sätta upp regler för hur man sätter upp en ljudmätutrusning och sedan får folk skänka sina oanvända filter till SARF som sakta men säkert kan bygga upp en lång lista på dB-tal för olika filter. Gärna fler av samma.
Just det defdac, har du några Oanvända filter som du vill skänka till sådanna tester? [;)] Själv föredrtar jag att använda dom själv. Fast och andra sidan blir det ju absolut tyst om man inte har något filter.
Angående ursprungsfrågan så är tunze pumpar mycket tysta. Vill du ha en absolut tyst pump skall du titta på deltac, kostar skjortan, men du hör inte ett dugg om du så lägger örat kloss mot pumpen.
Fast problemet är väl att olika pumpar av samma märke kan låta helt olika.
Sedan har jag fyra olika fluvalpumpar i andra akvarier, där två är helt tysta, medan två skramlar något fruktansvärt.
Jamen det är ju ditt eget fel om du inte gör något åt det isåfall.
Vem skulle vilja skänka ett oanvänt filter? Eller ett som är tyst och går bra?
(Jag vet att alla säger att Tunze gör dom tystaste pumparna, men jag vill få siffror på det. Är Tunze 1 dB tystare än Eheim väljer jag naturligtvis det billigare Eheim, eftersom mitt öra ändå inte kan urskilja skillader på 1 dB.)
Han sade om jag inte minns fel att varje decibelökning med 1 inebär dubbel ljudnivå. Om jag minns rätt och om han hade rätt så inebär det att du föredrar en eheim även om den låter dubbelt så mycket.
Skulle du bara haft ett enda skramlande Juwel vore det mycket värt för dig att veta om det gick att få helt tyst, eller hur?
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Citatet kommer från defdac som var så vänlig att ändra hela sitt inlägg så att mitt verkar totalt nonsens.
Angående mitt förra inlägg så trodde jag verkligen att du hade skrivit fel i alla hast, ditt fluvalfilter trodde jag hade varit med länge så att det var använda filter du syftade på.
Ursprungligen skickat av defdac
[quote]
Vem skulle vilja skänka ett oanvänt filter? Eller ett som är tyst och går bra?
Säger bara en grej.
Dags o sätta ut decibel nivå på alla filter så slipper man köpa fel grejer beroende på vad man har för behov. Jag e inte nöjd me att behöva köpa nytt igen efter jag nyss köpt ett nytt akvarium med filter o allt.
Så aquaball är den tystaste?
Om jag köper en Eheim 2212 aquball dvs den största så får jag väl då den tystaste samt att kraften borde räcka till?
Ursprungligen skickat av roccster
Snow: Nej det gör det inte! Stänger du av den i mer än 1-2 timmar är det risk att du förgiftar dina fiskar när du väl drar igång det igen.
Stänga av pumpen på natten? går det....
Blev en Eheim 2048. Blev betydligt bättre. Inge brummande mer. Slet bort hela Juwel pumphuset. Blev betydligt bättre på alla sätt. Mer utrymme+tystare.
[:-60]