Tystgående ytterfilter till 500L akvarium.

#1 - 21 december 2010 19:41
Tystgående ytterfilter till 500L akvarium.
Existerar ett sådant?

Tog för någon månad över föräldrarnas gamla plutt akvarium på 35L och köpte ett billigt litet filter på hornbach. Detta lilla filter visade sig vara fruktansvärt högljutt och ligger numera under en riktigt tjock filt, men ibland räcker inte ens det och jag blir för min mentala hälsas skull tvungen att stänga av det när det blir sovdags.
Denna helvetes luftpump/filter är någon sorts manick med en luftpump utanför med en luftslang som går in till modulen i akvariet. Var ju riktigt billig ioförsig.

Oavsett, till saken. Har blivit riktigt sugen på att skaffa mig ett större akvarium, runt 500L. Även detta kommer stå i sovrummet då jag har ett riktigt rymligt sådant.
Men om det är så att "ju större filter, desto mer ljud" så tror jag inte jag vill vara med längre. :(

Finns det några tysta och bra filter för en i alla fall _ganska_ överkommlig summa?

ni får gärna tipsa om nån tyst liten sak som kan ersätta den nuvarande mullerochbubbel-maskinen i 35Liters akvariet. :)
#2 - 21 december 2010 19:50
Eheims ytterfilter är tysta och kanonbra :)
Bilagor:
#3 - 21 december 2010 20:40
tetratec är dödstyst. har 1200 ex i mitt sovrumm. hör inte ett ljud. ex 2400 skulle passa till ditt kar.
Bilagor:
#4 - 21 december 2010 20:42
Nubi skrev:
Eheims ytterfilter är tysta och kanonbra :)

tillräckligt tyst för att ligga med huvudet.... säg 3meter ifrån? svårt att svara på såklart, men är det att rekommendera att ha akvarium i sovrummet överhuvudtaget?

http://www.akvarieshopen.com/eheim-2075-professionel-600-1250-lh-p-6041.html nåt sånt man skulle ha? :p
#5 - 21 december 2010 20:43
hannesc skrev:
tetratec är dödstyst. har 1200 ex i mitt sovrumm. hör inte ett ljud. ex 2400 skulle passa till ditt kar.

känns som att kanske nästan samtliga av "kvalitetsmärkena" är tysta dårå :)
#6 - 21 december 2010 20:45
Krel skrev:
tillräckligt tyst för att ligga med huvudet.... säg 3meter ifrån? svårt att svara på såklart, men är det att rekommendera att ha akvarium i sovrummet överhuvudtaget?

http://www.akvarieshopen.com/eheim-2075-professionel-600-1250-lh-p-6041.html nåt sånt man skulle ha? :p

mmmmm, nu har jag inga akvarium i sovrummet för att jag inte skulle klara av ljudet :)
Men jag har Bauta big big ytterfilter av eheims :) Den du skickade :D den har jag i v-rummet. Nöjd som faaan
#7 - 22 december 2010 15:10
jag kör med sunsun 303 och det är riktigt tyst å fint
#8 - 22 december 2010 15:25
Fråga 10 st och du får 10 olika svar;).
Jag är själv för ett visst märke, men kommer inte att nämna detta då jag är så fasligt trött på pajkastandet mellan olika filtermärken och användare.
Jag tycker du dels ska kolla beg.marknaden vad där finns, sedan kolla vad du får med för filter till karet om du köper begagnat, och ska du köpa nytt så kolla med din lokala handlare vad denne kan erbjuda. Köpa ett filter för X antal kronor som sedan krånglar via nätet skulle jag personligen inte göra.
Ska du ha ett såpass stort kar ska du inte ha innefilter, det är ett som är säkert. Det finns visserligen lösningar med pumpskallar och filtermattor som man har inne i karet, men utseende och platsmässigt ska du isf ta dig en allvarlig funderare då det heller inte är något som jag skulle valt;).
#9 - 22 december 2010 19:13
ansjo skrev:
Fråga 10 st och du får 10 olika svar;).

Jag är själv för ett visst märke, men kommer inte att nämna detta då jag är så fasligt trött på pajkastandet mellan olika filtermärken och användare.

Jag tycker du dels ska kolla beg.marknaden vad där finns, sedan kolla vad du får med för filter till karet om du köper begagnat, och ska du köpa nytt så kolla med din lokala handlare vad denne kan erbjuda. Köpa ett filter för X antal kronor som sedan krånglar via nätet skulle jag personligen inte göra.

Ska du ha ett såpass stort kar ska du inte ha innefilter, det är ett som är säkert. Det finns visserligen lösningar med pumpskallar och filtermattor som man har inne i karet, men utseende och platsmässigt ska du isf ta dig en allvarlig funderare då det heller inte är något som jag skulle valt;).

Jo Tack jag märker det :p
Jo begagnat får jag titta upp, känns svårt för en amatör att köpa begagnat bara, vad ska man titta efter?
Att det var ett ytterfilter jag skulle ha hade jag däremot nästan räknat ut :d
#10 - 1 januari 2011 21:58
Yterfilter? kan någon hjälpa mig, har funderet på att köpa ett som komplement till mitt bottenfilter. Jag har ett 250 l akvarium som har varit igång ett år.
Jag suger slam efter var 6. vecka men det finns rikligt med slam ändå. I akvarieaffären tyckte de att det enbart fanns behov af dette bottenfilter, varje gång jag flytter på sten eller växter kommer det enormt med slam i vattnet. Hur fungerer ett yterfilter, finns det flera varianter? Jag har ett liten Fluval filter bervid bottenfilteret som jag tömmer varje vecka i samband med vatenbyte. Det er ett filter som jag har från tidigare men det räcker inte. Kan någon hjälpa mig?
#11 - 1 januari 2011 22:12
Jag kör med bottenfilter i ett flertal kar, och de funkar jättebra om man sköter dem på rätt sätt. Skaffar du ett ytterfilter upptill, så kommer du att märka stor skillnad, men du får ändå suga en del från botten vid vattenbytena.
Kolla vad din affär har för märke på ytterfilter, det bör pumpa runt 800-1000 liter/timma. Det finns ett flertal varianter, men de funkar i princip på samma sätt med lite extra finesser på en del sorter:).
#12 - 1 januari 2011 22:32
Tack Anders, alltid snabba svar, så i princip suga slammet ved vattenbytet varje vecka?
#13 - 1 januari 2011 22:36
Det beror lite på fisklast osv, men tar du lite lätt vid vattenbytena (om du gör dem var vecka) så blir det inte så mycket på en gång. Se även till att luckra upp i gruset lite då och då så det inte blir som en tjock kaka, till det brukar jag använda en avklippt PET-flaska i vattenbytesslangen:).
#14 - 1 januari 2011 22:41
Ja, det gör jag också, men jag har många växter trods att jag kaster ofta, det är något svårt att komma till. Men som jag förstår dig är det bara att suga ofta
#15 - 1 januari 2011 22:46
Vad mener du med att sköta bottenfilter på rätt sätt Anders?
#16 - 1 januari 2011 22:56
Eftersom man suger ner all skit i sanden om man bara har bottenfilter så finns det en viss risk att det blir helt tätt. Så att luckra upp gruset mellanåt är inte fel och gärna ge det en körare vid vattenbytena. Malaysiska sandsnäckor är inte fel heller, då de gräver i gruset.
En del varnar för områden i gruset som dör vid för mycket mulm(skit), och då finns risken att det bildas svavelväte som kan vara farligt för invånarna i karet. Håller man en koll på flödet från pumpskallen samt suger gruset lite då och då så är faran inte speciellt stor:).
Det är även ganska viktigt att man har rätt grusstorlek, inte under 2 mm, och även att man har ett ganska ordentligt lager med grus ovanpå bottenfiltret, runt 5-6 cm minst.

Nu har vi kommit en bit från ämnet med ytterfilter, sorry för OT...
#17 - 1 januari 2011 23:08
Jag tycker att svaren hör ihop, kanske att ytterfilter inte behövs om jag suger ofta, men som jag förstår dig rätt kan det ändå vara en fördel att skaffa ett snarast. Mitt grus äk ok enligt som du skrivar.
/ Elisabeth
#18 - 1 januari 2011 23:13
Jepp, en av de bästa lösningarna jag haft var bottenfilter ihop med ett ganska rejält ytterfilter. Visst fick jag suga gruset då med, men satikens vilket klart vatten det var i det karet:D!
#19 - 1 januari 2011 23:20
Kanon Anders, nu fick jag alla de svar jag behöver, Gott Nyttår och man tacker
/Elisabeth
#20 - 1 januari 2011 23:31
Gott:)! Detsamma, gott nytt akvarieår!

Annons