Uaru tillsammans med Diskus?

#1 - 2 januari 2002 11:10
Hej!

Jag har bläddrat runt lite i olika böcker för att hitta lämpligt sällskap till Discus. Jag ska ha dem i ett 720 liters akvarium tillsammans med lite malar och tetror. Men jag skulle också vilja ha någon annan ciklid som sällskap, och de som finns att välja på verkar bara vara: Fjärilsciklid, Apistogrammor och eventuellt Scalarer. Dessa fiskar känns lite "vanliga" så därför så slog det mej att man kanske kan ha Diskus tillsammans med Uaru, eller Kilfläckscikliden som den också kallas (Uaru amphiacanthoides). Är detta möjligt i ett tillräckligt stort akvarium? Jag har läst i ganska många böcker men inte fått svar på min fråga. Det enda jag har fått reda på är att Uaru(Kilfläckscikliden) och Diskusen lever "tillsammans" i naturen, så därför tycker jag att det borde funka. Någon som kan ge mej klarhet i denna fråga?

Mvh
Marcus

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 januari 2002 11:40
Hej igen Marcus, trevligt att du är så frågvis.
Jag antar att du redan läst informationen om Diskus (Fiskgrupper - Ciklider, Sydamerika, Diskus) och om Uaru (Fiskgrupper - Ciklider, Sydamerika, Övriga - Grupp 2) där det står lite om lämpligt sällskap för de bägge arterna.
Där nämns dock inte den kombination som du undrar över, kanske pga att det inte är en så där jättebra kombination. Främst pga triangelciklidernas glupskhet vilket gör att diskusarna inte kommer till sin rätt.
Om du vill ha växter i akvariet är ju inte heller Uaru så lämpliga eftersom de gärna glufsar i sig dessa.
Du efterlyser fiskar som inte är så "vanliga" att hålla ihop med diskus. Varför inte satsa på någon lite ovanligare Apistogramma.
Nåväl själv har jag aldrig försökt testa kombinationen Uaru och Diskus, pga ovanstående. Någon har kanske efarenhet av detta, skriv då gärna ihop ett inlägg om detta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Fohrman

Annons