Udda akvarie

#1 - 21 oktober 2004 17:06
Hej tänkte bygga ett akvarie som har måtten H100XB72XD18...

Något jag ska tänka på? ska ha pyttesmå fiskar i bara. vilka fiskar rekomenderas? och själva akvariet är det möjligt? tjocklek på glas osv osv... det får kosta vad det vill bara det blir snyggt och att fiskarna trivs.
#2 - 21 oktober 2004 17:10
Glömde säga att det är i centimeter...
#3 - 21 oktober 2004 18:37
Du måste ha rejält tjockt glas med en höjd på 100cm jag skulle rekommendera att du inte gör det högre än 70cm (då bör du ha ca 12mm glas http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=674) då det annars hamnar utanför normala glastjocklekar. Du kommer även ha svårt att få ett bra ljus som tränger ner hela vägen ner på botten...
Du måste tänka på att du har fiskar som gillar att vara på alla nivåer i akvariet så du inte har fiskar som bara går på botten...
Det kommer även vara mycket svårt att inreda detta akvarium så det blir snyggt ... speciellt om du gör det 1 meter djupt då kommer du behöva göra akrobatiska övningar för att nå ner till botten och snygga till saker där för att inte tala om att lägga silikon :) ... om du nu är smal nog att ta dig ner i ett 18cm kar...
Jag önskar dig dock lycka till och jag skulle nog rekommendera att du läser på en hel del innan du ger dig på ett projekt som detta då det är större tryck ju högre karet blir.. lycka till och håll oss uppdaterade =)
#4 - 21 oktober 2004 19:04
tror jag håller mig till 70 cm :D men tack för tipsen :D mycket trevliga tips... ska på sätt och vis bygga in det i ett valv bredvid vår bar vi ska bygga... tänkte sätta ramar i skarvarna me. hjälper de till med hållbarheten? fiskrna var bra att veta. tänke även ta bubblor som åker uppåt.
#5 - 21 oktober 2004 19:05
Har byggt ett kar med måtten 50*50*20 (har det på väggen) fick alla delarna utskurna (heter det så) hos glasmästare. glaset är 6mm, för detta tog han 600:- och då fick jag även en tub silicon

mer än 70 djupt skulle jag nog inte bygga, mitt lilla 50cm kar var ett helskota att komma åt o få snyggt

Lycka till med byget

"försöker man inte så lyckas man inte"
#6 - 21 oktober 2004 19:10
jag ska lägga upp bilder efter hand... men blir nog inte förrens efter julen... ska renovera lite först ;) har ni någon bra affär över nätet så man kan räkna på material som typ pumpar o dyl... gör inget med 70 cm ovanför det kan jag ha pumpar och belysning.men 12mm om det blir 70 cm alltså? djupet på akvariet stör inte småfiskarna då?
#7 - 21 oktober 2004 20:20
Jag vet inte hur det ser ut riktigt runtom där du tänkte ha den men om du kan ha ett ytterfilter är ju alltid det snyggare än att ha ett filter i karet ...
Sen vad gäller belysning så är det mycket beroende på vad du tänker ha / inte ha i växtväg ... om du inte ska ha växter kan det nog räcka med 2x15W lysrör... problemet är att om du vill ha mer ljus behöver du mer plats eller pengar :) (om du vill ha något i klart överkant: du kan ju alltid ha HQI lampa på 150W men då går armaturen på runt 3000kr detta kommer kanske se mycket i överkant med ljus oxå... och du måste ha mycket växter och en perfekt gödning annars är det alginvation på gång... ) Om du ska ha växter och hittar något runt 60W tror jag det kommer att bli lagom :)

kolla runt lite på www.pwss.nu tex dom har ganska trevliga priser... någon glasmästare får du leta efter själv i ditt närområde titta i gula sidorna :)
#8 - 22 oktober 2004 19:52
glasmästaren blir inga problem.... vad menas med ett ytterfilter? ett som ha en separat behållare typ som i utomhusdammar? isf går det lätt att ordna... tar det mycket plats förresten?

vad är där för bra med den lampan? och är inte växter ett måste om fiskarna ska trivas?
#9 - 22 oktober 2004 20:01
hur funkar det med luftpump? ska man ha syresten till det? och vad gör den? tillsätter syre eller?
#10 - 22 oktober 2004 20:53
Byggde precis ett H90xB100xD70 akvarium. Har fyllt kanske 80cm upp, första akvariet jag byggt och det verkar inte vara nån fara. 15mm glas dock som jag faktiskt tog från gamla väggakvarium, typ H100xB(30 till 100)xD10. Alla dessa var gjorda i 15mm. Har fler sådana akvarium i GBG om du är intresserad.

--kristoffer
#11 - 22 oktober 2004 22:38
Ett innerfilter är ett filter man har innuti akvariet det har en filtermatta där det bildas goda bakterier som omvandlar det giftiga NO2(nitrit) till NO3(nitrat) som växter kan ta upp(dessutom rätt ofarligt) den har oxå en viss typ av mekanisk filtrering(tar bort större partiklar och annat snyligt skräp)...
exempel på innerfilter
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=588
Dessa sänker man ner i akvariumet så att utblåset ligger vid ytan och pumpar runt vattnet och sätter fart på ytan så att det sker ett utbyte och på så sätt så syresätter man vattnet...

Ett ytterfilter har samma funktion som ett innerfilter bara att man leder ut vattnet och in vattnet till en separat behållare som innehåller pumpen och filtermatrialet...
Exempel
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=514
Här har du slangar och du sätter då utblåset vid ytan och insuget vid botten och du får ytan att röra sig och vattnet att röra sig och du slipper ha ett filter i akvariumet då det är i boxen som du har utanför... Dessa filter behöver dessutom rengöras mera sällan då dom har ett större filter och börjar med ett grövre filtermatrial och jobbar sig nedåt i grovhet... detta gör även att du slipper riskera att du har ihjäl dom nyttiga bakterier som bildas i filtret som ser till att fiskarna inte dör av nitrit förgiftning...

Ett filter är dock inget suppliment till att inte byta vatten utan det kommer du behöva göra 1 gång ca 30% av vattnet i veckan ...

En luftpump är en pump som pumpar luft sedan stoppar man ner den i akvariet och det åker upp bublor till ytan där dom skapar lite rörelse ...

En syresten är något som man stoppar vid utblåset på en luftpump för att göra luftbubblorna mindre ... Dett är dock ett mycket tafatt sätt att få någon luft i akvariet då det inte hinner ske något bra ytbyte då bubblorna är för kort tid i akvariet och man missar effekten med att ha nyttiga bakterier ... man kan dock komplitera sitt ytter/innerfilter med en syrepump och lägga en plastslang i gruset i bakkant som gör små hål i så att man får en bubbelridå effekt som ser snygg ut men egentiligen inte har någon effekt(marginellt med syresättning)...

lycka till
/Henrik

PS. läs dom artiklar som finns här på zoopet och andra personers inlägg här på forumen mycket nyttig läsning ... dessutom är det en bra ide att skaffa en akvarie bok men försök fåtag på en lite nyare bok...
#12 - 22 oktober 2004 23:11
jag är mycket intresserad av glasen! har bekanta i gbg så vi är där hyfsat ofta. hur mycket hade du tänkt dig ta för glasen?
#13 - 23 oktober 2004 01:08
(Det är inte luftpumpen som man stoppar ned i akvariumet, det är en slang från pumpen. Det är även på slangen som man fäster den sk "syrestenen". Borde kallas för "luftsten", eftersom den inte gör varken till eller från när det gäller syrehalt i vattnet)
#14 - 23 oktober 2004 07:48
nej förstod nästan att luftpumpen ska vara över ytan.... men ska man ha syrerikt vatten??? jättebra shopingssajt men står ju inte mycket info om produkterna precis...
#15 - 23 oktober 2004 09:29
Hej!

För att undvika en del missar så läs en bok. men Även det som står på zoopets första sida i spalten meny är intresant och mycket läsvärt. där står både om teknik uppstart , vatten och mycket annat som är bra att veta.

Mer jobb än man tror med akvarium, men det är jätteroligt och väldigt vackert med ett välskött kar.

Urban.
#16 - 23 oktober 2004 13:49
vet att där är jobb med ett akvarium. har velat ha ett i en evighet men det skulle vara lite unikt och vackert, det kostar ju en förmögenhet om man ska ha det så därför har man fått vänta...

tänkte låna böcker när det börjar närma sig :D
#17 - 25 oktober 2004 17:26
hur många stimfiskar rekomenderas för ett sånt här akvarie? typ neontetrors storlek... vill ha mycket fisk.
#18 - 25 oktober 2004 17:46
Hej!

Tja, det beror på många faktorer.
Men en liten fingervisning till en nybörjare brukar vara 1 liter vatten per cm sammanlagd fiskmängd.
ditt kar: 7x7x1,8dm = 88.2 liter vatten. minus grus och annan inredning så ca 80 cm fisklängd. neontetra = ca 5 cm = 16 stycken.
Annars blir det stor belastning på vattnet. Men om man har tåliga fiskar, matar lagom, har stort filter och byter vatten ofta så kan man givetvis ha fler.

Ska du ha vask med avlopp i din bar? då kan du göra så det blir väldigt enkelt att byta vatten. (bör göras varje eller varannan vecka)

Urban
#19 - 25 oktober 2004 17:52
Hej!

Som tidigare nämnts så simmar olika fiskar på olika djup.
neontetror simmar på mitten så om du skaffar pakistanbotior eller metallpansarmalar som lever på botten så stör och stressar dom inte varandra så mycket.

Som sagt. Hur mycket fisk man kan ha beror på många faktorer.
#20 - 25 oktober 2004 19:21
Egentligen skulle du skaffa ett vanligt akvarium, kanske begagnat, först så du lär dig lite hur det fungerar och om du kommer att orka hålla på med det. Det skulle ju vara lite synd om ditt specialakvarium inte ser så fint ut som du tänker dig och du tycker det blir för mycket jobb med det. Jag tror det blir lite svårskött med dom måtten även om det nog kommer att se väldigt läckert ut om det blir ballans i det.
#21 - 25 oktober 2004 20:04
jag har ju haft akvarium förut... en del år sen. var inte på samma elite nivå ;) men måste ju ha en hobby....

Nej dessvärre ingen vask i baren... skulle ju tänkt på det innan.

ska ju ha lätta fiskar såklart. och behöver inte vara överdrivet många... jag tyckte tex 16 lät bra. bara man ser dem simma ihop...

Annons