@ lasse
"Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt"
"Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt och så fort som fisk sätts in så uppstår problemet eftersom karet INTE är inkört, vad än din biolog/kemist säger."
svar: Skall genast ändra det sista, inser nu att jag sade emot mig sj lite, och här var det inte biolog/kemistens fel utan mitt eget.
1.Du tillför närsalter i karet genom matning
2. Fiskar osv äter närsalterna och bajsar ut det i form av ammoniak/ ammoniumjoner
3. Ammoniumjonerna/Ammoniaken omvandlas till nitrit av bakterier med hjälp av syre
Om fiskarna inte skiter så blir det ju ingen ammoniak/ammonium = inga bakterier
Ammoniumet kommer inte ut i vattnet i första hand via kiss och bajs vad gäller fisk. Normalt är kvävefördelningen mellan kiss och bajs ca 85 % från urin till ca 15 % från avföringen hos landlevande djur. Fisk skulle ha ungefär detsamma om de inte hade varit utrustade med ammoniumutsöndrande körtlar (eg jonpumpar) i gälarna som nästan omedelbart när matsmältningen börjar startar med att släppa ut ammonium i vattnet. Hos fisk är alltså kväveutsöndringen nästan omedelbart och därför är det ingen fördröjning som det hade varit om kvävet kommit ut som urea. Då hade man först behövt vänta på bakterier skulle bryta ner Urean till ammonium innan man kunnat mäta fritt ammonium i vattnet. Sötvattensfisk kissar ordentligt men dricker inte medans saltvattensfisk dricker men kissar i stort sett inte alls men den fysiologiska processen för ammoniumutsöndring är likadan hos alla fiskar (det finns säkert undantag som jag inte känner till men den generella bilden är sådan)
@ Beleg
Nä du är inte ensam om denna tanke - googla lite på denitrifikation så skall du se. Problemet är att det är svårstyrt och det behövs en tillsats av organiskt kol (alkohol, socker eller liknande) och när nitratet tar slut så börjar bakterierna producera svavelväte istället. Vattenbyte är säkrare och billigare i sötvatten. I saltvatten finns en hel del olika tekniker för denitrifikation i praktiskt bruk - svavelkulefilter, denitrifikationsfilter med organiskt kol, DSB (Deep Sand Bed) osv.
MVH Lasse