Underlag under sanden

#1 - 22 december 2009 23:15
Funderar på en del grävande fiskar., typ röd juvel. Jag har dock ingen frigolit eller dyligt under sanden. Borde jag ta ur all sand och lägga ned liggunderlag eller frigolit för att vara säker på att inte ngn sten undermineras av grävandet och stöter till botten?
Hur gör ni andra? Har alla ngt underlag under gruset/sanden?
#2 - 22 december 2009 23:32
Jag skulle lägga något under gruset/sanden, ifall de skulle underminera någon sten. Jag kör själv med liggunderlag det känns lite tryggare tycker jag. Men det funkar säkert lika bra med frigolit.:)
#3 - 23 december 2009 00:35
Ja ett bra förarbete lönar sig alltid. Jag använder frigolit i ett av mina kar, det är bra eftersom det är ganska tjockt och mkt lätt att skära till så att bitarna passar, men liggunderlag funkar oxå bra, är väl en smakfråga vilket man föredrar antar jag. Detta viste du nog ifs redan men problemet är eg. inte att stenarna stöter mot bottenglaset (om det inte är tunga stenar med vassa kanter), utan att det kan bli så när fiskarna gräver att de gräver bort typ all sand vid/under en sten och då ligger stenens hela vikt och vilar på några enstaka sandkorn. Det behöver inte vara en särskilt tung sten för att glaset då skall spricka (blir ett högt tryck på just den lilla punkten (de få sandkornen som stenens vikt vilar på).
#4 - 24 december 2009 09:42
Jo, jag hade frigolit under en del av akvariet där det låg stenar o.dyl men det slog mig att om fiskarna skulle flytta sand vid slutet av plattan skulle frigolitens lyftkraft kunna kasta in stenar i sidorutan...
Hmmm.
Jag får fundera.
Tack för svaren.
#5 - 26 december 2009 00:26
Jo, jag hade frigolit under en del av akvariet där det låg stenar o.dyl men det slog mig att om fiskarna skulle flytta sand vid slutet av plattan skulle frigolitens lyftkraft kunna kasta in stenar i sidorutan...

Hmmm.

Jag får fundera.

Tack för svaren.

Jag tror inte du behöver oroa dig för det, flytkraften i en stor frigolitskiva är förvisso rätt bra men jag har alldrig hört att nått sånt skulle ha hänt nån gång. Men som sagt det viktiga är inte om man använder liggunderlag eller frigolit (även om liggunderlag ofta är tunnare), det viktiga är att man har nått underst i akvariet om man har mkt tyngre stenar.
Inga probs.
#6 - 27 december 2009 16:44
Jag har limmat fast min frigolit med silikon så att den inte ska flyta upp.

Annons