Underlägg - Aquapad, liggunderlag, frigolit..

#1 - 6 maj 2007 12:38
Ja, nu är akvariumet på plats.. tomt :)

Men jag har läst att det ska vara typ ett underlägg under akvariet, typ frigolit eller Aquapad..

Aquapaden tycker jag var som ett vanligt liggunderlag när jag tittade på det..

Vad har ni andra, vad tycker ni?

Dels skulle man ha under akvariet, alltså mellan det och bänken det står på, sen ett underlägg i botten för att inte ha grus och stenar m.m direkt på glasbotten.. ifall nån fisk "grävde" och "underminerar" så nån stor sten rasar ner på glasbotten och spräcker den osv..

Samma där, vad har ni, vad funkar?
#2 - 6 maj 2007 13:38
Under mitt första akvarium (63l) så hade jag en vikt handduk, akvariet stod då på en byrå. Nu så har jag ett 222l som står på en alu. benställning och jag har ingenting mellan, akvariet har ju så klart en alu. ram som stödjer mot ställningen.¨

Det där med sanden kan jag inte svara på, men jag har aldrig haft något. Testa att ha grov sand (tillräckligt grov så att fiskarna inte kan gräva i den) under den fina.

Lycka till!!!
Mathias
#3 - 6 maj 2007 13:43
Jo, vårt Aquaelakvarium har ju också en ram så själva bottenskivan är ju faktiskt i luften.. kan man säga.. det står på en byrå..

Men ja, jag har läst överallt att typ frigolit eller aquapaden skulle man ha.. så vi funderade på om liggunderlag funkade lika bra, typ samma material..

Men ja, jag vet inte riktigt, därför jag frågar..

Men tack för svaren :)
#4 - 6 maj 2007 15:36
Har liggunderlag av billigaste sort både under och i akvariet som underlägg. Funkar hur bra som helst. :)
#5 - 6 maj 2007 15:51
Jens A. skrev:
Har liggunderlag av billigaste sort både under och i akvariet som underlägg. Funkar hur bra som helst. :)

Ja, det var väl det vi trodde.. :) Tack så hemskt mycket!

Annons