Underlägg ramakvarium!?

#1 - 3 september 2011 21:19
Jag skall precis börja bygga mig ett malawi-kar. Det är ett ramakvarium på 310L.

Jag ser ibland folk som lägger cellplast under hela baljan, bör man göra det? En del säger att det enbart skall stå på ramen, andra säger att man skall ha cellplast under. Vore sjysst att reda ut detta innan jag fyller upp. Stenen som skall ligga i väger ju en del...

Jag byggde mig en egen bänk av leca och en spånskiva/köksskiva från ikea, ingen lätt sak utan skivan vägde 25 kg. perfekta mått till och med.

Jag är tacksam för alla svar, ramakvarier är inte vanligt hos oss, vi har allt annat i helglas..
#2 - 3 september 2011 22:13
Du kommer nog inte få något enhetligt svar. (Vilket du redan skrivit :) ) Men som du säger så vilar det normala ram akvariet på sin ställning. Nu har du byggt din egen bänk så den kommer agera ungefärligen likadant som den normala ställningen (Dvs trycket går ut på sidorna och sidorna trycker ner på din möbel). Normalt sett är ju folk oroliga över att Helglas akvarier drabbas av sprickor pga ojämnheter i botten på t.ex möbeln de står på, orsaken till cellplast/liggunderlag/frigolit under akvariet. Så jag skulle säga, skippa cellplast etc under ditt ram akvarium. Om du vill underlätta för något så skulle jag eventuellt råda dig att placera cellplasten inuti akvariet under gruset. Mitt ram akvarium står utan någon cellplast på en liknande möbel som du har gjort och den har inte imploderat.

Om du vill ha ett uttryckligt korrekt svar för just ditt akvarium skulle jag råda dig att ringa tillverkaren av akvariet och fråga vad de rekommenderar.
#3 - 4 september 2011 12:42
Jag ringde precis återförsäljaren. Eftersom jag byggt min bänk själv på det sättet jag valt så rekomenderade han mig att sätta frigolit under baljan. Skivan jag har hemma är ca 2,5 cm tjock, vilket det var han rekomenderade. Skivan är 5 cm för kort så jag får skarva den i ena änden men det lär ju inte spela någon större roll.

Så skrik om ni tycker att jag gör fel, jag tror ändå på lösningen då ramen lär tryckas ner lite i frigoliten, vilket lär stödja botten något. + att det skall vara lika tjock frigolit i baljan. Ska ju ha Malawi och de vill ju ha rätt möe sten i karet...
#4 - 4 september 2011 12:48
Om karet står på ramen, utan kontakt med glaset, och du vet att bänken är helt plan/jämn, så behövs ingen frigolit, frigoliten kan spricka eller skäras sönder under ramen. Om du däremot lägger en en bit frigolit under glaset och inte under ramen, så går det bra det med.
#5 - 4 september 2011 12:57
Det blir för många bud här ;)

Så frigolit hela vägen ut från kanterna skall undvikas det med?

Jag tänkte köra frigolit över hela bänkskivan men då lodar jag in det och skiter i vilket ;)

Laddar upp en bild så att ni får se :)
#6 - 4 september 2011 16:15
Det skadar ALDRIG att ha lite frigolit under karet. Kör du med det. Även i karet är det att föredra att ha en 1cm cellplastskiva(frigolit) då malavi grtäver och det finns riska att stenar rasar ner och sabbar glaset.
#7 - 6 september 2011 20:47
Kör friggo under. Finns ingen skiva som är bred nog så jag köper två och skär en bit av den ena så hela karet får avlastning.

Byggde en bänk av leca och bänkskiva men kom på att detta sällan blir helt rakt, reglar in blocken och kör lite mellanlägg så att jag får det helt tight.

Vi vill inte ha aluramen då vi har en liten tjej som gillar att klättra här hemma. Den upplevs som lite vinglig.

Annons