undringar om vita prick..

#1 - 11 oktober 2007 14:39
jag har guppys, platys, mollys, kuhlis och malar. upptäckte att en fisk dött igår morses och när jag kikade närmare visade det sig att mina platys hade vita prick sjukan. även en del av guppysarna. och jag tror att två guppysar har fått fenröta.. har köpt medicin mot vita prick o började medicinera igår kväll men vad gör man åt fenröta? kan det räcka med att tillsätta salt har jag hört?! men vad händer då med kuhlisarna o malarna om man häller i mer salt? och om jag hunnit börja medicinera mot pricksjukan i tid, kommer de flesta klara sig då? eller hur pass dödligt är det? vore tacksam för svar. har aldrig haft sjuka fiskar innan så jag vet inte riktigt ngt om nåt känns det som. tacksam för svar!!
#2 - 11 oktober 2007 15:25
Först får jag hälsa dig välkommen hit och gratulerar till ditt första inlägg:)!

Har du börjat medicinera i tid så kommer de flesta fiskarna att klara sig, men eftersom en redan har dött så är det inte i tid;). Bota vita pricken först och ta tag i fenrötan, om det nu är det, sedan.
Det är enklast att bota en sak i taget och oftast brukar vp inte ta mer än någon vecka att bli av med.
#3 - 12 oktober 2007 17:29
tackar tackar:)

jag vet ju som sagt inte mkt om sjukdomar, honan som låg död hade inga prickar så jag trodde att hon kanske hunnit få och dom hade försvunnit innan jag hann se, för när jag tog upp henne hade hon inget konstigt på sig alls. jag kan tänka mig att hon faktiskt dött av ålder.. hade jobbat hela helgen o haft väldigt dålig uppsikt på mina små raringar så jag hoppas verkligen att det precis hade brutit ut när jag fick se det. nu har inga fler dött och det är bara 3 små prickar kvar på ena platyn. men nu funderar jag på fenrötan, ingen verkar ha drabbats mer och dom som redan hade har inte blivit värre. kan det redan ha gått tillbaka av sig självt? eller av saltet kanske? vad tror man att det beror på då att dom får sjukdomar? vad kan jag ha gjort fel? så jag inte gör om det. dom har aldrig varit sjuka innan..
tacksam för hjälpen!!
#4 - 12 oktober 2007 21:43
Vita prick kommer ofta med nya fiskar som man köper från affären eller från någon annan, och vill man undvika att smitta ner sina fiskar är ett karantänskar en bra idé.
Var fenröta kommer från vet jag inte, men många fiskar får sjukdomar av dålig vattenkvalité. Gör delvattenbyte var vecka, 10-20% om du inte redan gör detta.
Att dina Guppy drabbats av fenröta, om det nu är det, brukar ha ett ganska snabbt förlopp och har du inte märkt någon försämring den närmsta tiden är nog faran över. De kan få fransiga fenor av andra orsaker med så håll koll och hoppas på det bästa!
#5 - 16 oktober 2007 17:44
man ska väl inte ropa hej ännu men jag tror att faran är över. alla verkar må riktigt bra.det var nog ingen fenröta för ingen mer visar tecken på det och de andras stjärtar verkar ha läkt ihop. men i fortsättningen blir det tester, mer uppsikt över dom, vattenbyten och ett karantäns kar.. tack för din hjälp!!
#6 - 16 oktober 2007 17:57
Alltid kul att kunna hjälpa någon;)!

Annons