Undvika cyano?

#1 - 29 januari 2005 19:24
Har sett lite bilder på akvarium som varit "typiska" cyanoanfallsoffer..
(Det är väl cyano som gör vattnet grönt?)
Vad ska man göra för att undvika detta och vad är anledningen till dess uppkomst?
#2 - 29 januari 2005 19:38
Cyano är egentligen en bakterie, det ser ut som grönt snor som lägger sig över framförallt bottnen

Jag tror du menar grönvatten / svävalger.

Cyano har med fosfat / nitrat förhållandet att göra och grönvatten triggas av ammoniumspikar.
#3 - 29 januari 2005 19:47
Får du svävalger så köp ett uvc-filter så är dom borta på 24 timmar ! Eländigt/dyrt men enkelt att lösa !!!
#4 - 30 januari 2005 15:18
Förebygger grönvatten gör man med feta biologiska filter och goda syrenivåer dygnet runt. Grönvatten är oftast bara problem i dåligt filtrerade nybörjarkar och i feta växtkar.
MVH
Magnus
#5 - 30 januari 2005 17:04
Är det cyano som jag har? Jag har lagt upp en bild överst på min blogg. Det är ingen bra bildkvalite, men det var den bösta bild som gick att ta... Mycket tacksam för svar eftersom jag (om det är cyano) ska behandla karet med Tetras General Tonic och Tetra Fungistop.

Min Blogg: http://kamphona.blogspot.com/

/Tack
#6 - 30 januari 2005 17:28
[QUOTE=Kamphona]Är det cyano som jag har? Jag har lagt upp en bild överst på min blogg. Det är ingen bra bildkvalite, men det var den bösta bild som gick att ta... Mycket tacksam för svar eftersom jag (om det är cyano) ska behandla karet med Tetras General Tonic och Tetra Fungistop.

Min Blogg: http://kamphona.blogspot.com/

/Tack[/QUOTE]
Mycket fin bild på just cyano.

/Niklas
#7 - 30 januari 2005 17:46
Annars kan du bota Cyanoalger med att göda med KNO3 (och TMG samt KH2PO4).
Man kan även vända ned algerna/bakterierna under gruset. När de bryts ned i gruset, så löses kväve (N) upp i akvariet. Men det tar lång tid. Bättre att göra en lösning enligt Defdac och hälla lagom mycket direkt på dem.

KNO3: 7 tsk i 0,5 liter vatten. Göd med 10ml/100l akvariumvatten.
KH2PO4: 4 krm i 0,5 l vatten. Göd som ovan.
TMG: Färdigblandat i praktisk flaska. Göd som ovan.

Cyanoalger blir slemiga och brukar vara lätta att ta bort. Bildar sjok som lossnar om man drar fingrarna över det. Kallas även blågröna alger av någon anledning ;)
#8 - 30 januari 2005 18:29
Visst är det blågröna alger (numera kallade cyano).
Lätta att få och svåra att ta bort - åtminstone fullständigt.
Under 2004 var det någon som visade att black molly älskade att frossa just cyanos.
Kanske ett alternativ-
#9 - 30 januari 2005 21:36
Jag har Saffransmollysar, vilket ju är en färgvariant av Black mollysar, och dom vill inte röra algerna, men dom kanske får lite för mycket mat för att orka bry sig om några slemmiga alger på botten! =) Det kanske skulle funka om jag svalt dom ett tag, men det orkar jag inte... =P

Tack för svaren om kemin, men eftersom jag inte vet riktigt hur detta kar funkar än (fick det i julklapp) och inte vill mixtra så mycket med kemin(kanske kommer igång senare, vem vet?) så kommer jag nog i första hand testa de medel jag nämde.
Har inga testmanicker än så jag vet inte alls hur det står till med ph, nitrit m.m.

Jag har läst igenom många trådar här på zoopet och funnit det som det enklaste alternativet =)

Eftersom jag inte var riktigt säker på om det var cyano tänkte jag att det var bäst att lägga upp en bild och tack vare er så är jag nu säker, tack!

Jag kommer även dokumentera utvecklingen med medlen på min blogg, om ni är intresserade!

Tack för snabba och bra svar!

/Linnea
#10 - 30 januari 2005 22:14
Menar du att General tonic och fungistop skulle vara mindre kemikalier än kno3? Det sistnämnda tar tag i orsaken medan general tonic bara tar tag i symptomen. Båda inehåller kemikalier. En av dom fördärvar det för växterna för lång tid framöver och är väldigt dyr. Den andra ger glada växter och är väldigt billig. Gissa vilken.
MVH
Magnus
#11 - 31 januari 2005 15:04
ok...

ska i alla fall testa med de medlen.. om jag får tag i dom vill säga! om inte dom funkar så testar jag nog det andra..

tack för svaren i alla fall!=)

/Linnea
#12 - 1 februari 2005 09:02
Jag körde med general tonic när jag fick cyano besvär. det funkade super bra. och nu efter 2 månader så har jag inte sett nån tendens till att det är på väg tillbaks.

nu kör jag också efter inrådan av defdac kno3 tillsatts och TMG. Snacka om att det har blivit fint i karet nu =) =) =)
#13 - 13 februari 2005 00:17
Det hade nog gått lika bra att göda med TMG, KNO3 och KH2PO4 direkt.
Läste någon som hälde blandningen direkt på dem, och de skulle enligt källan skrumpna ihop ganska omgående. Dessutom växte växterna bättre. De gör de inte med General Tonic och Fungistop (som dessutom dödar de nyttiga bakterierna, inte bara de blågröna).

Kamphona: Angående krångligt med kemikalier. Antag att de bra är namn på något, som General Tonic. Defdac döpte dem till Kalle och Pelle eller något (någon annan kanske kommer ihåg vad). Du behöver inte veta mer än att de är bra för växterna när du tillsätter det i akvariumet efter vattenbyten. Sedan kan du senare börja sätta dig in i vad det är (om du vill) när du ser att det fungerar. ;)
#14 - 13 februari 2005 09:00
ja, jag läste det om nisse pelle och mirriam, ska köpa det, för det verkar ju bara vara fördelar med det?

ni har fått mig att ändra uppfattning om *kemin* i akvariet, och det tackar jag för! jag har TMG, och ska köpa de andra snarast.

jag vill verkligen tacka för alla hjälp man får här!

Annons