Ungefär allt är fel!

#1 - 21 maj 2006 10:51
Halloj!

Har haft mitt akvarium igång i kanske ett halvår nu och jag måste säga att det går inge vidare. Har haft mycket fiskar och många har dött, det är ganska mycket alger och bottnen är extremt smutsig. Försöker när jag gör delvattenbyten att ta med smuts från botten men det slutar oftast i att det är mer smuts i akvarievattnet än i hinken.

Alla växterna jag har dör. Göder inget dock så där finns troligen orsaken till det i alla fall. Men vad ska man göda med, fattar verkligen inte det där? Belysningen kanske också är för svag men det var inget problem enligt djuraffären här. Men växterna tappar bladen nerifrån, vilket verkar vara ljusrelaterat?

Borde nog köpa in lite tester för olika saker, nitrit och sånt. Börjar kännas jobbigt när det inte går nå bra.

Byter ca 20% av vattnet varannan vecka, för lite?

Hjälp!
#2 - 21 maj 2006 10:57
ja 20% varannan vecka är för lite om du har lite växter, som dessutom inte växer o mår bra! TMG finns i din zooaffär och är bra gödning för alla växter. det låter som ditt filter inte klarar av den biologiska reningen, kanske pga för lite filtermassa?
#3 - 21 maj 2006 11:01
Ja, det kan hända. Vet inte riktigt "hur" stort filtret är men det skulle vara passande till mitt 375-liters när jag köpte det. Är ett innerfilter ska väl sägas. Hur gör man då då? Skaffa ett ytterfilter verkar väldigt krångligt, hm. Men får skaffa lite TMG och prova...få se om det händer något.
#4 - 21 maj 2006 11:04
Reflektorer till lysrören är också en väldigt bra investering, är inte särskilt dyrt heller. En annan bra gödning är pmdd (www.pmdd.se)
Skaffa många snabbväxande växter typ vallisniera,vattenpest mm. Javaormbunkar är också en bra växt som är ganska tålig och inte behöver så mycket ljus. Jag skulle nog iaf byta 20 % varje vecka om jag var du .
#5 - 21 maj 2006 11:06
Relfektorer, hur fungerar dessa? PMDD har jag läst lite om...men verkar väldigt mycket att byta 50% vatten varje vecka?

Problemet är att jag redan provat vattenpest och till och med misslyckats med denna, haha. Jag vet inte vad jag göra fel, måste vara nå väldigt grovt i alla fall.

Ni vet inte om man kanske också skulle börja med någon form av bakteriekultur vid delvattenbytena?

Ska börja göra delvattenbyten oftare nu då, och hoppas det blir bättre. Tack!
#6 - 21 maj 2006 11:15
Reflektorerna "trycker " ner ljuset i akvariumet istället för att lysa "överallt". Jag kör med PMDD och jag byter bara 20 % vatten varje söndag. Alla växter behöver näring, till och med vattenpest.
Om du har haft igång karet i ett halvår så borde det finnas en ganska så bra bakterieflora i ditt filter,så jag tror inte du behöver tillsätta någon bakterieflora.
#7 - 21 maj 2006 11:17
Okej, ja, jag får prova på lite av de här sakerna då och se om något hjälper. Största felet kanske är för få delvattenbyten ändå?
#8 - 21 maj 2006 11:59
Vattenpest

Om du har prøvd og misslykkes med vattenpest, er ikke det nødvendigvis et tegn på at du aldri vil få til plantene. Det er flere (om du leser diverse tråder her på forumet) som ikke klarer av vattenpest, selv om de får vanskligere planter til å vokse, i tillegg til at de bruker diverse typer gjødsel.
Så om du misslykkes med vattenpest, så ikke mist motet helt, men prøv med andre vekster istedet.
Lykke til! Håper det ordner seg oppi tanken din! :)
#9 - 21 maj 2006 13:09
[quote=blopp]Ja, det kan hända. Vet inte riktigt "hur" stort filtret är men det skulle vara passande till mitt 375-liters när jag köpte det. Är ett innerfilter ska väl sägas. Hur gör man då då? Skaffa ett ytterfilter verkar väldigt krångligt, hm. Men får skaffa lite TMG och prova...få se om det händer något.[/quote]

Ytterfilter är inte krångligt överhuvudtaget, så om du har råd med ett skulle jag rekommendera dig till att köpa ytterfilter. :)

Vet du vad ditt innerfilter heter?
#10 - 21 maj 2006 13:54
Tack desiredillusion, nu känner man sig lite mindre misslyckad i alla fall, hehe.

Opus: Ja, det är ju en fråga om pengar också. Jag har inte råd med något ytterfilter just nu. Men låter ju bra att det inte är så krångligt som man trott i alla fall. Jag tror det är ett Fluval 4 Plus som jag har. Läste lite på nätet nu och det står att det är för akvarium upp till 215 liter, inte så bra?
#11 - 21 maj 2006 14:16
[quote=blopp]Jag tror det är ett Fluval 4 Plus som jag har. Läste lite på nätet nu och det står att det är för akvarium upp till 215 liter, inte så bra?[/quote]

Jag misstänker isåfall att filtret är boven i dramat. Du skulle ju kunna köpa ett Fluval 4+ till, kostar runt 300 - 400:- skulle jag tro, men jag skulle rekommendera dig att skaffa ett ytterfilter.
#12 - 21 maj 2006 14:32
Hur fungerar då ett ytterfilter egentligen? Vore intressant att veta. Vad vore skillnaden mot att köpa ännu ett innerfilter, lättare att hantera när det ska rengöras?

Mm...får kanske börja spara ihop lite pengar eller vänta ett tag tills man får lön från sommarjobb.
#13 - 21 maj 2006 16:02
Det skiljer flera liter filtermatrial mellan inner- och ytterfilter.
Det finns en liten men dock eftermarknad på begangnade filter. Fick tag på ett Eheim 2217 inkl. dubbelkranar för bara några få hundringar
#14 - 21 maj 2006 16:12
[quote=blopp]Hur fungerar då ett ytterfilter egentligen? Vore intressant att veta. Vad vore skillnaden mot att köpa ännu ett innerfilter, lättare att hantera när det ska rengöras?

Mm...får kanske börja spara ihop lite pengar eller vänta ett tag tills man får lön från sommarjobb.[/quote]nej detta kan du skaffa imorgon! kör båda samtidigt... sen rengör du en åt gången för att bibehålla bakteriefloran;)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_33_249&products_id=173&osCsid=c67ad500f37c844cb751716bdbf61473
#15 - 21 maj 2006 16:36
Mm...får ta och skaffa ett till innerfilter så länge då. Men då kommer ju kanske en fråga till, räcker det om man rengör dessa när man märker att flödet minskar eller bör man göra rent oftare?
#16 - 21 maj 2006 16:36
[quote=blopp]Hur fungerar då ett ytterfilter egentligen? Vore intressant att veta. Vad vore skillnaden mot att köpa ännu ett innerfilter, lättare att hantera när det ska rengöras?

Mm...får kanske börja spara ihop lite pengar eller vänta ett tag tills man får lön från sommarjobb.[/quote]

Ett insug och en slang för vatten ur akvariet och in till filtret, sen går det en slang ut från filtret som för vattnet tillbaka till akvariet. På den här sidan kan du se hur det ser ut inne ett ytterfilter. Filtret på bilden är ett Rena filter som jag har men prinsipen är den samma för alla ytterfilter. http://www.futurepets.com/Filstar_Canister_Filters.htm
#17 - 21 maj 2006 17:49
Tetratec har bra ytterfilter till ett bra pris.

Kolla in hos Akvarielagunen
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3534

1200:an borde vara lagom till ditt kar.
#19 - 21 maj 2006 19:06
Det verkar vara en lite djungel det där å...hehe. Men men, får se och försöka spara ihop och skaffa ett ytterfilter. Nån får komma hem och hjälpa mig installera det? Haha.
#20 - 21 maj 2006 19:31
[quote=blopp]Det verkar vara en lite djungel det där å...hehe. Men men, får se och försöka spara ihop och skaffa ett ytterfilter. Nån får komma hem och hjälpa mig installera det? Haha.[/quote]

Just det, det är bara 35 mil till Avesta :p

Annons