Uppätna guppyyngel!

#1 - 10 mars 2006 10:11
Hej
Lade i min gravida guppyhona i en sådan flytrande födokammare och nu precis när jag vaknade var hon smal men såg inte en enda unge! jag matade henne igår också så hon borde inte vara hungrig!

Det skulle vara möjligt att ungarna smet ut genom springorna men hur gör ni?!
Har haft 2 gravida guppisar nu och inga yngel har överlevt :(
#2 - 10 mars 2006 12:43
Det spelar ingen roll om honan fått mat, de är ALLTID hungriga och chansen är stor att hon har ätit upp alla yngel själv... När jag haft mina guppy-honor i yngelkasse så har jag försökt passa på när de föder för att kunna släppa ut dem när jag "fått ihop" några yngel, annars äter de som sagt upp dem igen..![:o]
#3 - 10 mars 2006 18:34
I födselkassen skulle du kunna lägga växter så att ynglen kan gömma sej i något även om dom hamnar hos honan.
#4 - 10 mars 2006 20:45
[quote=DannyO]Hej
Lade i min gravida guppyhona i en sådan flytrande födokammare och nu precis när jag vaknade var hon smal men såg inte en enda unge! jag matade henne igår också så hon borde inte vara hungrig!

Det skulle vara möjligt att ungarna smet ut genom springorna men hur gör ni?!
Har haft 2 gravida guppisar nu och inga yngel har överlevt :([/quote]
har du provat i ett bb där yngelena kan simma ner utan att mamman kan ta dem? jag gjorde det med black mollt honan och hon fick 8 st och alla lever förutom en som dog i dag..det va jätt bra ..
#5 - 11 mars 2006 00:48
[quote=Jossefine]har du provat i ett bb där yngelena kan simma ner utan att mamman kan ta dem? jag gjorde det med black mollt honan och hon fick 8 st och alla lever förutom en som dog i dag..det va jätt bra ..[/quote]

Fast förr eller senare brukar ynglen simma upp för att ta luft och då blir de lättillgängligt mellanmål, så man måste ändå hålla koll! :p
#6 - 11 mars 2006 15:01
[quote=Nitra98]Fast förr eller senare brukar ynglen simma upp för att ta luft och då blir de lättillgängligt mellanmål, så man måste ändå hålla koll! :p[/quote]

Detta skulle många säga inte stämmer. "Fiskar andas inte luft!?" Men när dom föds så gör dom faktiskt det. Dom måste upp och fylla simblåsan med luft för att senare i livet kunna "sväva" i vattnet.
#7 - 11 mars 2006 18:21
Jo jag har en sådan födokammare med en avskild del där yngelna kan simma ner. jag hade lagt lite grus i bottnen på denna för att de kanske ville dra sig till grusen :S jag hade 3 stora flytväxter och en finbladig växt i så skydd var där. Men jag börjar tro att de kanske smt ut på sidorna då dessa springor är ganska stora :)

Ganska kul för att nu är guppy hannarna på henne igen så jag tror hon är gravid igen :) Så hur ska jag göra denna gång för att lyckas bättre? Första gången jag hade en gravid så lät jag henne föda i akvariet och fann då ett yngel men det blev uppätet av en gurami.
#8 - 11 mars 2006 18:24
Även om ynglen har haft skydd så kan mamman ha ätit upp dem för jag kan lova att dom inte kommer ut på sidorna. Iaf om du har en sån jag har. Och det låter som att du har det.
#9 - 14 mars 2006 12:39
Har låtit mina honor föda i akvariet och förut tog jag upp och la över de som jag hittade i ett separat litet plastakvarium. för att växa på sig innan de åkte tillbaka. Det kunde bli allt från 2-6 som jag hittade, men det räcker för med tiden blir de ganska många. Numera låter jag ynglena gå kvar i det stora akvariet och det är alltid några som klarar sig. Se bara till att du har ordentligt med växter som är tätvuxet och gärna flytväxter, då många yngel vill hålla sig vid ytan.
Jag vet att vissa honor föder massvis med små yngel upp till 100 eller mer och andra kanske bara kläcker två st. Mina honor verkar få bara några yngel åt gången. Skulle tro att om det kommer väldigt många så är dom inte så stora och därmed blir de lättare mat åt alla andra fiskar i akvariet, även mamman.[:-59]
#10 - 14 mars 2006 19:25
[quote=Nitra98]Fast förr eller senare brukar ynglen simma upp för att ta luft och då blir de lättillgängligt mellanmål, så man måste ändå hålla koll! :p[/quote]
ja men om man tar ut honan när hon fått ungarna, så de får vara där själva klarar de sig, så gjorde jag..
#11 - 14 mars 2006 19:33
Jo, det är väl ungefär det jag redan skrivit i ett tidigare inlägg....

[quote=Nitra98]Det spelar ingen roll om honan fått mat, de är ALLTID hungriga och chansen är stor att hon har ätit upp alla yngel själv... När jag haft mina guppy-honor i yngelkasse så har jag försökt passa på när de föder för att kunna släppa ut dem när jag "fått ihop" några yngel, annars äter de som sagt upp dem igen..![:o][/quote]

Annons