Uppätna guppyyngel

#1 - 3 februari 2008 00:17
Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet!
Jag startade upp ett akvarie (110l) i julhelgen.
Skaffade guppys, 4 stycken, varav vi fick yngel redan andra dagen.
Grabben, 5 år tyckte detta var jättespännande.
Nästa par fiskar vi skaffade var 2 skalarer, efter detta införskaffade vi rödmunstetror.
I och med att vi fick yngel direkt skaffde vi även ett litet "akvarium" där vi placerade ynglen (ett sådant som flyter vid vattenytan, fäste det även med en sugpropp vid rutan). Efter ca 3 veckor började dom att växa till sig, och då hände det oförutsedda ;)...
En av skalarerna lyckades "hoppa" över i det lilla plastakvariet......
På morgonen simmade en mätt och belåten skalar omkring i det lilla akvariet och undrade hur den skulle ta sig ut.....
Det tog ett tag att förklara för grabben men han har nu accepterat läget, det kommer ju troligtvis nya yngel så småningom.

Själv tycker jag det var lite komiskt, trots ledsna miner från grabben till en början (nu är det inga problem så akvariehobbyn fortsätter nog (om inte, så åtminstånde för min skull för jag tycker detta är vrålkul, har startat igång igen efter ett par års paus!!!).

Nu till min fråga:
Är detta vanligt? behöver man någon form av lock på den lilla "burken" om man skall ha det i akvariet? Eller var detta bara otur?

Hälsingar Todde
#2 - 3 februari 2008 08:31
Det kan du nog räkna som otur.
mvh Marcus
#3 - 3 februari 2008 10:04
Jepps...snacka om otur.
Jag skulle nog valt en yngelbur av nät istället.
Och sen låta den gå upp lite ovanför vattenytan.
#4 - 3 februari 2008 10:24
hehe a en gång satte jag mina ancistrusyngel i en sån yngelkasse (dom va frisimmande) morgonen där på låg ancistrus hanen i buren. men han hade inte hoppat i för att äta dom utan att fylla sin "plikt" som far. hehe
#5 - 3 februari 2008 10:31
Jag ääälskar skalarer och skulle gärna köpa riktigt kolsvarta till mitt kar MEN de är fantastiskt duktiga på att äta yngel och därför har jag inte köpt några!!! Nu har jag köpt ett par svarta guppyhanar istället. :D Ska leta efter snygga svarta platy..

Annons