"uppblåst" kamphane

#1 - 6 juli 2009 08:31
Jag har en kampfisk (hane) som blivit extremt svullen över magen/buken, ser precis ut som han svalt en basketboll, har har problem att äta pga det och apatisk.
De andra fiskarna har inte något liknande.

Någon som vet vad det är och om de går att göra något åt det?
vill inte att han ska lida
#2 - 6 juli 2009 10:57
Bukvattensot?
Kan du ta en bild och länka hit?
#3 - 6 juli 2009 11:10
här är en bild jag tog förnån minut sen

http://lavali.blogg.se/images/2009/untitled-3_44686593.jpg

han har blivit större sen igår redan
#4 - 6 juli 2009 11:14
Den såg inte så rolig ut, men bukvattensot är jag tveksam till.
Kanske förstoppning eller något annat skit med magen och jag är tveksam till att den kommer att klara det:(.
Kan den simma riktigt eller flyter den upp mot ytan hela tiden?
#5 - 6 juli 2009 11:36
Han simmar och äter som vanligt, flämtar inget heller. Han ser nästan "genomskinlig" ut, man ser ådror rakt igenom.

Var rädd för de, att domen inte var så bra.
Aldrig vart maken till bra bobyggare och "pappa" men allt vill väll inte alltid som man själv vill =(
#6 - 15 juli 2009 16:10
jag tror det är förstoppning, min kampis hane märkte jag blev sådan när han käkade fryst artemia han blev åsså uppsvälld som en ballong av det,när jag sedan inte gav honom artemia så blev buken som vanlig...så vad e det för mat din får?
#7 - 16 juli 2009 12:35
ja det är artemia han får tror jag, röd frysta saker.
Han dog dock i förrgår men man vill ju inte att de händer igen såklart.
Han vart rejält uppblåst i slutet och de började komma ut nått från honom, antar att de sprack fram.
#8 - 19 juli 2009 09:19
stackaren, men som sagt jag ger mina kampisar max 2 ggr artemia, dom äter vanligt flingfoder resten av dgrna
#9 - 23 juli 2009 10:50
Tackar för all hjälp :)
Nästa gång blir de mer flingfoder
#10 - 23 juli 2011 20:09
Tusen tack för bilden, min Berras (kampfiskhane) mage är vit, inte gul. Då ÄR det nog förstoppning

Då vet jag vad jag skall göra
#11 - 23 juli 2011 21:35
Det där handlar med stor sannolikhet om inre infektion med varfylld buk som resultat! (Liknande tråden ovanför) Förstoppning tror jag inte en sekund på och tror att det typ aldrig drabbar fiskar, drabbar bara inaktiva människor med dålig kosthållning;)!
#12 - 24 juli 2011 08:57
Svara mig: Vad jag SKALL göra åt det då
#13 - 24 juli 2011 17:26
Min kampfiskhane har oxå fått som en "upplblåst" mage och själva magen har liksom blivit vitare/ljusare. Kan det vara bukvattensot? Eller är det kanske förstoppning? Vad ska jag göra isånnafall? Är det smittsamnt? Kan guppies få det? För min guppyhona är plötsligt jättetjock och hon födde i fredags (tror jag, hittade ett yngel) och hon kan ju inte föda igen... elr? HJÄLP!?!?!
#14 - 24 juli 2011 17:49
Iqaluk skrev:
Svara mig: Vad jag SKALL göra åt det då
Avliva den! När de handlar om småfisk tar jag den i håven och dänger den i badkaret (hårt), den dör utan lidande!
#15 - 24 juli 2011 18:08
Jag kan ju inte bara avliva honom, han måste få en chans. En kampfisk har stort värde nog för mig. Ni inser kanske inte värdet av liv som jag gör.
#16 - 24 juli 2011 18:17
http://www.kampfisk.net/

T
ryck på sjukdomar och läs
#17 - 26 juli 2011 07:32
åheim skrev:
Det där handlar med stor sannolikhet om inre infektion med varfylld buk som resultat! (Liknande tråden ovanför) Förstoppning tror jag inte en sekund på och tror att det typ aldrig drabbar fiskar, drabbar bara inaktiva människor med dålig kosthållning;)!

Var inte så spydig, lille vän. Du kan också drabbas av panik en dag. Skall jag lyssna på dina råd igen får dem vara vettiga, inte kränkande
#18 - 26 juli 2011 07:44
Varför är du så elak?? OM det är bukvattensot den har, och det gått så långt att den svullnat upp, så har du tyvärr inget annat val än att avliva den. Kan låta grymt, men om man ska kunna ha djur måste man kunna ta svåra beslut ibland också. Att låta en sjuk fisk leva och lida är ju i det närmaste djurplågeri.
#19 - 26 juli 2011 08:04
Men det ÄR inte bukvattensot. Jag har hela veckan på mig nu att se.

Du har ju inte ens sett fisken
#20 - 26 juli 2011 08:11
Miliimli skrev:
Varför är du så elak?? OM det är bukvattensot den har, och det gått så långt att den svullnat upp, så har du tyvärr inget annat val än att avliva den. Kan låta grymt, men om man ska kunna ha djur måste man kunna ta svåra beslut ibland också. Att låta en sjuk fisk leva och lida är ju i det närmaste djurplågeri.

Det är OCKSÅ grymt att skjuta först och fråga sen. Symptomen stämmer inte alls in på den sjukdomen - svullen mage är steg fyra och han har inte ens dem andra tre stegen ännu.

Vilket kasst forum det här är - kan inte lägga upp bilder för att visa, kan inte se alla fiskarter, nej, och dessutom bli förolämpad. Är inte det grymt då?
#21 - 26 juli 2011 08:22
Vill du visa bilder kan du ju lägga upp den någon annanstans på nätet och sedan länka hit. Det här är ett bra forum, men de flesta gillar inte att få så näsvisa svar som du gett tillbaka. Ta på dig en mer trevlig och ödmjuk ton så kanske någon vill hjälpa dig mer också.
#22 - 26 juli 2011 08:35
Någon hjälp har jag inte fått hur mycket jag än bett om det, tyvärr.

Jag har haft panik hela veckan för hur det skall gå.
Jag menar, kampfisken är bland mina bästa vänner och att kräva att man avlivar honom utan att ha sett honom är konstigt.
Jag har sagt det några gånger:

Bukvattensot-symtomen går till såhär:

[LIST=1]
[*]Fisken slutar äta. Det är vanligt att den tar in maten i munnen, men sedan spottar ut den igen.
[*]Den drabbade fisken verkar ”hosta”.
[*]Fiskens avföring blir mycket tunn; nästan som sytråd.
[*]Fisken svullnar upp. Om du obducerar en sådan fisk kan du se hur hela tarmsystemet förvandlats till en varig smet.
[/LIST]Min fisk mår såhär:

1. Min kära fisk äter för glada livet
2. Han har inte bajsat på ett tag - inte vad jag vet
3. Han är svullen om magen
4. Han är trött, men som piggast på morgonen och bättre sedan han kom i eget akvarium

Kallar du det bukvattensot?

Att dessutom förolämpa folk är inte så värst smart och jag är inte att leka med skall jag säga er. Det är inte någon! Jag kan blossa upp oavsett storleken på förolämpning.

Källa: http://www.akvariefisk.com/sot/bukvattensot.php
#23 - 26 juli 2011 14:06
kasst forum ? det kanske beror på hur man uppför sig läste dina trådar o hade inte hjälpt dig med sådana svar o kasst forum e det inte har fått jättemycket hjälp här o blir du gold member så får du tillgång till hela forumet så tänk på hur du skriver nästa gång så kan jag lova dig att alla som kan svara o hjälper din mvh fredrik
#24 - 26 juli 2011 14:34
Det är ännu mer kasst att behöva betala för information

- för mig i alla fall, jag har inget jobb

Men förstår du dig på det jag skriver om?
Kan du kanske förstå att man blir arg, ledsen och frustrerad när ingen förstår vare sig hur man känner det eller vad man pratar om?
#25 - 26 juli 2011 15:20
inget e gratis här i världen dom tar nog betalt för dom lägger ner en massa tid o jobb på detta o det e ju inga stora summor för det du får igengälld utan dom hade inte detta forum funnits ska själv betala nu idagarna :) tyvär kan jag mycket lite om det problem du har men ge det lite tid o va lite vänligare så tror jag säkert där e någon som kan hjälpa dig o en bild hjälper säkert till en del mvh fredrik
#26 - 26 juli 2011 15:24
Iqaluk skrev:
Det är OCKSÅ grymt att skjuta först och fråga sen. Symptomen stämmer inte alls in på den sjukdomen - svullen mage är steg fyra och han har inte ens dem andra tre stegen ännu.

Vilket kasst forum det här är - kan inte lägga upp bilder för att visa, kan inte se alla fiskarter, nej, och dessutom bli förolämpad. Är inte det grymt då?

Håller med. Lägg till min msn så kan vi snacka mer där? skicka ett mejl ^^

Ni vet ju inte om han haft de andra stadierna! Det är bara Iqaluk som vet det!
#27 - 26 juli 2011 16:32
Billigt för en, dyrt för en annan.

Om Berra lever till imorgon eller torsdag så skall jag höra med någon som vet vad han pratar om.
Det han inte vet om firrar är inte värt att veta.

Jag har gjort ett inlägg hos dig, kryddan :)
#28 - 26 juli 2011 17:47
Ok kollar det nu ^^
#29 - 27 juli 2011 14:12
Kära ungdomar, eller skall jag säga snoriga ovetare?

Jag och Berra har varit på utflykt ihop, till Lomma - Zoogiganten
Jag har fått en rederlig diagnos och det löd såhär:

Det är FÖRSTOPPNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, fiskar kan få förstoppning. Men det är inget att göra något åt.

Det man kan göra, är det jag skall göra nu, prova med laxerande grejor
Jag menar, kommer han ändå att dö av det kan ju framtidens fiskars liv kanske sparas tackvare Berra

Klarar han det så klarar han det. Om inte så inte. Jag återkommer med mer information om jag lyckades
Nu kan JAG hjälpa andra som haft tjocka kampfiskar.

Tack och adjö!

Ps. Ursäkta min otrevlighet, men ni behöver förtjäna trevligheten först. Ni som inte kan sjukdomar, håll er till det som ni är bra på istället
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 27 juli 2011 14:59
Sluta upp att vara oförskämda - om ni inte klarar av att svara eller fråga i en hyfsad samtalston så har ni inte i forumet att göra.
Skärpning:mad:
#31 - 27 juli 2011 15:21
Hemskt ledsen, men det är ganska allvarliga saker det handlar om. Fisksjukdomar och känslor är inget att leka med. Vet man inte vad man skall svara och inte kan så skall man inte göra det heller. Jag blev lite arg bara.

Sjukdomen gäller trots allt min bästa vän och vad jag ville veta var vilken sorts sjukdom han har. Någon trodde sig veta att en fisk inte kan få förstoppning och det är just det de kan. Vad som försigkom i samma inlägg tog jag faktiskt illa vid mig, därför blev jag arg.

Visst kan det vara svårt, inte omöjligt, att bota förstoppning, men som sagt: Vet man inte hur, så säg inget.

Du, Kjell, kanske kan förstå att man kan bli ledsen över en fisk ibland, eller är det en bagatell som inte är värt att bry sig om?
#32 - 27 juli 2011 16:12
Klart att man kan bli upprörd, men det betyder inte att man beter sig hur som helst. Och detta är ett forum, där folk bollar idéer och tankar, inte en direktkanal till fiskgudarna....Bra att de löste sig för fisken, grattis !
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 27 juli 2011 16:36
Iqaluk skrev:
Visst kan det vara svårt, inte omöjligt, att bota förstoppning, men som sagt: Vet man inte hur, så säg inget.

Inget som skrivit i denna tråd VET något - så om det skulle vara kriteriet för att man skulle få skriva här så skulle det inte bli mycket skrivet här.
Inte ens det som är proffs på detta (t.ex. det som har doktorsgrad i fisksjukdomar och jobbar på SVA) skulle uttala sig om de inte fick lägga alla sjuka fiskar under ett mikroskop och odla på olika bakteriekulturer - ja inte ens då skulel de komma med ett tvärsäkert uttalande.

Jag har ju skrev ju de symptom för bukvattensot du anger ovan i böcker redan på 80-talet, men de symptomen är definitivt inte exakta utan en fisk kan ha bukvattensot utan att dessa kriterier uppfylls och tvärt om - dvs en fisk kan ha de symptomen utan att ha bukvattensot. Förstoppning kan också ha olika symptom.
Så allt som skrivs i detta forum är enbart spekulerande från vad man tror är rätt.

Du, Kjell, kanske kan förstå att man kan bli ledsen över en fisk ibland, eller är det en bagatell som inte är värt att bry sig om

Visst kan man det - men varken du eller någon annan har någon anledning till att vara oförskämda mot de som frågar och svarar. Utan som devion skriver - det handlar om att bolla ideer fram och tillbaka
#34 - 27 juli 2011 16:39
Har man lov att bli arg?
#35 - 27 juli 2011 17:06
Iqaluk skrev:
Har man lov att bli arg?

Självklart får man bli arg men den enda som förlorar är du. Det finns ingen här som är skyldig att svara dig, uppträder du illa svarar ingen.

Med all respekt för Zoogiganten så vet dom inte heller vad det är för fel på Berra, dom har givit dig ett svar som du helst ville höra och inget annat. Dom vet inte, och vi vet inte, vad det är för fel på fisken, det går inte att se utanpå om den bara ätit för mycket eller om det är något annat.

Många som är erfarna akvarister gör just som det råd du fick, ta bort sjuka fiskar omedelbart så minimerar man risken för att även de övriga blir sjuka. Avlivar man en nu kanske man slipper avliva 20 om en vecka är vad som är grunden till detta,även om du tycker det är grymt.

Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 27 juli 2011 17:08
Iqaluk skrev:
Har man lov att bli arg?

Man har lov att bli arg, förbannad, pissed of....... - men man skall avreagera sig hemma (slå huvet i väggen (sitt eget) eller nåt sånt ;)) och inte i ett publikt forum
#37 - 27 juli 2011 19:01
Tobbe R skrev:

Självklart får man bli arg men den enda som förlorar är du. Det finns ingen här som är skyldig att svara dig, uppträder du illa svarar ingen.

Med all respekt för Zoogiganten så vet dom inte heller vad det är för fel på Berra, dom har givit dig ett svar som du helst ville höra och inget annat. Dom vet inte, och vi vet inte, vad det är för fel på fisken, det går inte att se utanpå om den bara ätit för mycket eller om det är något annat.

Många som är erfarna akvarister gör just som det råd du fick, ta bort sjuka fiskar omedelbart så minimerar man risken för att även de övriga blir sjuka. Avlivar man en nu kanske man slipper avliva 20 om en vecka är vad som är grunden till detta,även om du tycker det är grymt.

Tobbe

Berra har försstoppning, det är väl inte smittsamt?

I alla fall så är mina inlägg, förutom detta, borttagna. Ni har fortfarande inte läst symtomen och inte heller sett nån bild.
Men jag tänker i vilket fall som helst ägna Berra en naturlig död, oavsett om han dör frisk eller sjuk

Sen är det väldigt lustigt:
Sedan jag var snäll och rar var det ingen som svarade - men nu när jag är förbannad har jag fått fler svar än någonsin,
(skrattar)
#38 - 27 juli 2011 19:09
Iqaluk skrev:
Sen är det väldigt lustigt:

Sedan jag var snäll och rar var det ingen som svarade - men nu när jag är förbannad har jag fått fler svar än någonsin,

(skrattar)

Tobbe R skrev:
Det finns ingen här som är skyldig att svara dig, uppträder du illa svarar ingen.
De kanske hör ihop?
#39 - 27 juli 2011 19:37
och dom flesta svaren har inte ens med sjukdomen att göra....
#40 - 27 juli 2011 20:31
Man har lov att bli arg, förbannad, pissed of....... - men man skall avreagera sig hemma (slå huvet i väggen (sitt eget) eller nåt sånt ;)) och inte i ett publikt forum

Det skriver jag under på till 100%!!!
#41 - 27 juli 2011 21:22
Nej, men det snackas mer än någonsin, jag är faktiskt imponerad. Men forumet känns alltmer meningslöst om ingen kan någonting
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 27 juli 2011 21:35
Iqaluk skrev:
Nej, men det snackas mer än någonsin, jag är faktiskt imponerad. Men forumet känns alltmer meningslöst om ingen kan någonting

Du har fel - många kan något. Men det som säger att han/hon VET - den kan inget.

Akvariefisksjukdomar kan jag rätt mycket om men jag svarar ändå nästan aldrig i denna tråd eftersom det är nästan omöjligt att ge ett bra svar. Fisksjukdomar är ett komplicerat ämne där man måste göra labbananlyser för att ge ett någorlunda säkert svar. Och har man då inte ens fått se fiskarna IRL så är det det egentligen omöjligt att svara bra - man kan visserligen gissa. Dock jag som jobbat professionellt med fisk i mer än 30 år vill inte gärna gissa - så de som gissar är ofta de som egentligen har minst erfarenhet av akvariefisksjukdomar.

Visst kan man fråga om sjukdomar i forum - men man får ta svaren det för vad det är - gissningar.
Det grundläggande är egentligen att ge fiskarna en så bra miljö så att de inte blir sjuka - gör man bara detta så slipper man 95% av alla sjukdomar.
#43 - 27 juli 2011 21:42
**Duckar under haglet** :p

Skulle man kunna föreslå att tråden låses kanske, eftersom 1) trådskaparen har fått sitt svar och verkar nöjd 2) och tråden har helt spårat ur till något som inte alls har med ämnet uppblåst kamphane utan mer handlar om huruvida nyttan med forumet och dess praktiska förutsättningar. Om ni vill fortsätta diskutera det så kanske det kan hamna under en mer korrekt topic :D
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 28 juli 2011 08:49
Merza skrev:
**Duckar under haglet** :p

Skulle man kunna föreslå att tråden låses kanske, eftersom 1) trådskaparen har fått sitt svar och verkar nöjd 2) och tråden har helt spårat ur till något som inte alls har med ämnet uppblåst kamphane utan mer handlar om huruvida nyttan med forumet och dess praktiska förutsättningar. Om ni vill fortsätta diskutera det så kanske det kan hamna under en mer korrekt topic :D

Fast det handlar ju lite om sjukdomar också

Oavsett vilket - om någon har något att säga om ämnet för tråden (kampfiskproblemet) så fråga/svara på detta - övriga frågor hänvisas till andra trådar/kategorier

Annons