Aha! Okej. Då förstår jag att du är sugen på att göra som du beskrev. Men tror du inte det skulle gå utan att limma? Jag personligen tog en trådgalje och stack den igenom min största rot så jag kunde hänga upp den i hörnet - så att det såg ut som ett stort träd växte ner med sin rot i akvariet. Roten råkade även vara avsågad helt plant så att effekten blev den du vill uppnå, dvs som om roten kom igenom glaset.
Vill du absolut ha en rot utstickande från mitten av den bakre rutan kanske du kan fuska genom att lägga roten på en stor sten eller bygga upp bottensubstratet, eller på annat sätt rigga upp det så att limmning undviks.
Amano är väldigt noga med att dölja alla former av artificiella linjer som bildas mellan glas/substrat, glas/sten, glas/rot, substrat/rot, substrat/sten osv med växter. Du skulle få en extremt uppenbar linje där roten ligger dikt an mot rutan.
Den enda artificiella linjen Amano bibehåller är substratlinjen man alltid ser mot framrutan och denna håller han, enligt utsagor, fetichistisk rak. Han har t om skapat ett verktyg enbart för ändamålet att hålla denna linje rak.