Uppdaterat från zebran som vill vara pappegoj

#1 - 23 november 2007 15:48
Tyckte att det var värt att uppdatera hur han ser ut nu eftersom det hänt otrligt mycket på 1 vecka bara, jag tycker fortfarande att det är väldigt mysko att han verkar "förvandlas" till en pappegoj ciklid ,trots att han är en zebra ciklid.

Första bilden är tagen för 1 vecka sen

[ATTACH]8954[/ATTACH]

och så här ser han ut nu, 1 vecka senare:

[ATTACH]8955[/ATTACH]
#2 - 30 november 2007 16:33
ser ju inte ut som en precis :-D
#3 - 30 november 2007 18:14
Jag tror fortfarande att det är en randig papegojciklid (barred midas, randig labiatus), som håller på att färga om :) Vissa Amphilophus citrinellum/labiatus som är randiga som små, gör tydligen det ibland. De ränder som syns på bilden ser mer ut midas/labiatusränder än zebraränder tycker jag. Helt omöjligt att det är zebraciklid inblandat är det ju inte, de korsar sig med lite vad som helst tydligen. Men färgbytet och formen tyder på att det inte är nå´n "ren" zebra, även om den papegojmutationen säkert förekommer bland fler arter, jag har, om jag inte minns fel, bland annat sett små zebror, och en påfågelsciklid med papegojformen.

Den har väl inte ändrat form?
#4 - 1 december 2007 17:38
Jo , det är just de den har gjort .. ändrat form ... totalt ändrat form .. mun fenor kropp .. sättet som pappegojen simmar

(tror fortfarande inte med dig om att det är en pappegoj .. i fiskaffären var han en xebra och även hosm in kompis där han stod förut .. men här så blev han så ..)
#5 - 1 december 2007 18:05
Jag håller med micke - det ser ut som en randig papegoja. Eventuellt kan det förstås vara en hybrid mellan (hybriden) papegoja och zebra - men ränderna ser inte ut som på en zebra alls.
Den där missbildningen är medfödd, och han har haft det hela livet, fast det syns förstås inte lika tydligt på ungfiskar. Men den där fisken har aldrig varit en normal zebra.
#6 - 3 december 2007 16:11
Hmmm...jag har frågat runt lite bland akvarister i östergötland och de är överens att det troligen är en rejäl korsning.
cintrinellum, labiatus, papegoj och zebra.
Troligtvis väldigt långt tillbax eftersom det börjat framträda nu som först.
Utseende mässigt på minner en yng papegoja om en zebra tills den färgar ut och ändrar form.
Eftersom fisken inte hade den markanta pannan för typ en månad sen så är det nog en rejäl korsning som jag var inne själv på.
#7 - 5 december 2007 20:50
Så Fiskförsäljaren kan ha tagit helt fel eller ?... Dem borde väl ändå inte köpa in zebra ciklider som är korsade? Eller att det nu är en randig Pappegoj.

Hur som helst så är det här väldigt skumt och jag står fast i att det absolut inte kan vara en randig pappegoj, troligen så kan de väl va en rejäl korsningen men en liten del tror fortfarande att han började tro att han var en pappegoj eftersom pappegojen var dem enda som ville umgås med honom, eftersom dem andra större hanarna är mycket större och dominanta. Det är väldigt konstigt att det kommer nu isåfall han är ändå väldigt gammal , som jag har hört så är han troligen 5 år...
#8 - 5 december 2007 21:08
Att den mest umgås med papegojorna, beror nog på att den har mer gemensamt med dem än med zebrorna. Förmodligen syntes inte papegojdragen så bra innan. Zebraciklider ändrar inte form helt plötsligt, och de ändrar inte färg heller :) Däremot kan de korsa sig med olika arter. Papegojor, som inte är en naturlig art, med onormal kroppsform, kan variera en del i utseende, vissa ser närmast normala ut, så vissa individer kan säkert utveckla mer utstuderade papegojdrag ju äldre de blir. På bilden ser den inte ut vara vuxen.
#9 - 5 december 2007 21:13
För att ni ska få se så visar jag två bilder på hans två brorsor. Alla tre köptes samtidigt av kompisen som hade dem förut , han köpte dem egentligen som mat till större malar, men dem överlevde...

Om det nu är som ni säger att de utveklas först när dem blir äldre, hur kan de då komma sig att dem två andra inte har "förvandlats" som han.?

[ATTACH]9151[/ATTACH]

[ATTACH]9152[/ATTACH]
( fick ingen bättre bild )

[ATTACH]9153[/ATTACH]
#10 - 5 december 2007 21:50
Så de är kullsyskon? Jag skulle faktiskt vilja påstå att de där två inte heller är zebror, ser mer ut som små citrinellum, eller en korsning, i alla fall den översta.
#11 - 6 december 2007 17:18
Jepps den översta är garanterat inte en zebra...kolla den pann knölen...påminner om mina cintrinellum eller flowerhorn.
Den andra ser ju klart konstig ut och har ju ränder som en zebra men har inte alls den kroppsbyggnaden.
Verkar faktiskt som att alla tre är rena rama gatukorsningarna.
Cintrinellum, labiatus, flowerhorn, zebra, hantelciklid.
#12 - 6 december 2007 19:12
Vuxna zebrahanar kan också få en antydan till puckel, men nå´t säger mig ändå att det inte är zebror, i alla fall inte renrasiga. Papegojor är i grunden förmodligen Amphilophus citrinellum/labiatus (Midas/Red Devil), och jag har sett små "papegojor" som har sett mer normala ut bredvid sina mer missbildade syskon. Eftersom både citrinellum och labiatus finns i randiga former (som ibland ändrar färg till röd/orange, om jag fattat rätt), så gäller nog det samma för de missbildade papegojvarianterna.
#13 - 7 december 2007 06:29
Mmmm.
Men att en vuxen zebra hane får en pann puckel som är så kraftigt markerande som första är nog att ta i.
Tycker den har liknande pann puckel som flower horn.
Men om man kolla noga så verkar alla fiskar ha anlag av papegoj i sig eller labiatus.
bild två så ser man ju en viss lutning vid nacken som är en antydan till papegoj.
Verkar som att de har Labiatus läppar också:D

Hur stora är de uppskattningsvis????
#14 - 7 december 2007 12:39
de visste jag inte att dem kanske kunde vara korsade, men knöl på pannan får väl zebror när dem blir äldre ? den första hanen på bilden kanske inte ser ut som en typisk zebra men den andra där ser ut som en typisk zebra .. bilden blev bara inte bra bara. Det kan ju vara så att dem är korsade , förra ägaren var kanske inte så noga med att dem var renrasiga eftersom att dem ändå skulle bli mat till hans malar. men jag tror inte att korsningen isåfall kan ha något med att den enda brorsan blivit orange och ändrat kroppsform.

Dem två andra hanarna är ca: 15 cm stora. Den annorlunda hannen är däremot mycket mindre, eftersom som jag tror och av mina erfarentheter så växer inte endel fiskar för att den inte vill vara nåt hot mot dem andra zebrorna , för att dem redan kanske nervärderat honom som lägst i rang när dem var små.därför trodde jag att han började bli brun först för att han försökte smälta in i bagrunden och rötterna. Men sen blev han mer och mer orange sen han börjat umgås med pappegojen.
#15 - 7 december 2007 12:45
Han med den stora knölen är störst av dem alla och mest dominantas .. han kör med alla och hade nästan ihäl den andra hannen när jag precis fått dem och dem fick ligga i ett litet akvarium tills de stora avkriumet var klart, trodde verkligen att han skulle dö av alla skador under natten.. men han klarade sig :D
Så nu ser han fortfaradna lite risig ut i fenorna och det är ju synd för han var väldigt fin men de börjar växa tilbaks.

Egentligen ville jag inte ah zebrorna för att dem bildar ett så stor revir och låter ingen annan fisk komma i närheten men men , resten av familjen ville att dem skulle vara kvar och dem är ändå rätt så gamla .. hur gammal blir en zebra ciklid ungefär?
#16 - 7 december 2007 14:03
Intressant tråd detta!:)

Här är en länk till en rätt fin bild på en Zebrakille med puckel;

http://tropicalresources.net/phpBB2/fish_profiles_nigrofaciatus.php
#17 - 7 december 2007 14:19
MaxB skrev:
Intressant tråd detta!:)

Här är en länk till en rätt fin bild på en Zebrakille med puckel;

http://tropicalresources.net/phpBB2/fish_profiles_nigrofaciatus.php

Exakt så där som den bilden ser en av hanarna ut, skulle nästan kunna tro att det var han.
#18 - 7 december 2007 14:51
Jag är ingen expert på något vis, men huvudformerna och framför allt munnarna, speciellt underläpparna ger iallafall mig indikationer på att det finns spår av inkorsning - när man kikar på dina bilder. Bilden på killen med puckel skulle väl kunna vara en extremt "pucklad" z-hane men underläppen har den där v-formen som får mig att tänka på "papegoj"-ciklider.
Som sagt, jag är ingen expert och skall inte lägga mig i diskussionen hädanefter - men, har du någon form av historia på dina fiskar - "stamtavla", eller hur man nu utrycker det?
#19 - 7 december 2007 14:58
MaxB skrev:
Jag är ingen expert på något vis, men huvudformerna och framför allt munnarna, speciellt underläpparna ger iallafall mig indikationer på att det finns spår av inkorsning - när man kikar på dina bilder. Bilden på killen med puckel skulle väl kunna vara en extremt "pucklad" z-hane men underläppen har den där v-formen som får mig att tänka på "papegoj"-ciklider.

Som sagt, jag är ingen expert och skall inte lägga mig i diskussionen hädanefter - men, har du någon form av historia på dina fiskar - "stamtavla", eller hur man nu utrycker det?

Nja stamtavla har jag defentivt inte på dem .. min kompis som hade dem förut skulle nämligen ha dem som mat till sina malar, men dem klara sig som jag skrev längre upp .. så jag tror inte han bryde sig om de då....

Jag har försökt att kontaka förra ägaren och kolla om han vet nånting...
#20 - 7 december 2007 15:04
Hmmm...snacka om väl matad firre du har Joubert.
Jag tro att det handlar om en gatukorsning eftersom anlag finns av zebra men läppar och i viss mån fenorna på minner om cintrinellum och labiatus.
#21 - 7 december 2007 15:04
Lite uppdatering igen .. bilden togs idag och det var 2 veckor sen jag tog den senaste. Ja , han fortsätter och bli orangare för varje veca som går

[ATTACH]9168[/ATTACH]
#22 - 7 december 2007 15:06
Joubert skrev:
Nja stamtavla har jag defentivt inte på dem .. min kompis som hade dem förut skulle nämligen ha dem som mat till sina malar, men dem klara sig som jag skrev längre upp .. så jag tror inte han bryde sig om de då....

Jag har försökt att kontaka förra ägaren och kolla om han vet nånting...

OK!:)
Det skulle vara intressant om du fick lite info om dom!
Jag har själv haft en hel del Zebra- och Elfenbenciklid men liksom aldrig sett just den här utdragna huvudformen även om en del individer kan vara lite "lågpannade" och ha en mer spolformad kropp och huvud.
Det är framförallt munnarna som ser lite "ozebriga" ut!
#23 - 7 december 2007 15:08
Lite uppdatering igen då, den togs idag.det är nu 2 veckor sen jag tog den seanste bilden... Och han fortsätter och bli orangare för varje vecka....

[ATTACH]9169[/ATTACH]
#24 - 7 december 2007 15:12
Det där är en ung papegoja.
#25 - 7 december 2007 15:13
Zebra ciklid från början :p
#26 - 7 december 2007 18:21
Är de två dessutom kullsyskon till den där skumma typen som ändrar färg, så råder det nog inget tvivel om att det är korsningar, med inblandning av papegoja. Graden av papegojmissbildning kan säkerligen variera även inom en och samma kull. Och färgförändringen stämmer in på papegojans ursprung Midas/Red Devil, och formen säger papegoja. Den har aldrig varit en äkta zebra, däremot så märks förmodligen missbildningen ju mer den växer.
#27 - 7 december 2007 19:37
Jag vet att det är zebra ciklider och står starkt på de ... Ni skulle ha vart i samma sitvation för det här är verkligen skumt. Men men Zebra ciklider är inte den fisken jag vet mest om, men jag tycker att det låter väldigt konstigt när jag läser att visa tror att det är en randig pappegoj ciklid, och desutom en ung .. när han är 5 år ... Han såg precis ut som en zebra ciklid förut och tror fortfarande att han har nån korsning i bakrunden utan att han på nåt sätt trott att han var en av pappegojen och börjat "förvandlats" till en pappegoj elelr iallfall likna en pappegoj hur konstigt det än låter så tror jag de.
;)
#28 - 7 december 2007 21:16
Jag skulle hur som helst inte para nå´n av dem med en zebraciklidhona, och tvärsäkert sälja avkomman som renrasiga zebraciklider.
#29 - 7 december 2007 21:40
jag tänker inte sälja eller ta bort dem .de får ju göra som dem vill, det är ju deras hem. det är Naturens gång. De kommer kanske inte ens klara sig pga att vi har en gummi ål som gillar de som godis, så jag får nästan aldrig behålla äggen , bara munruvarna har klarat sig hitills...

PS.det är iallafall kul att se hur han ändras varje vecka.:D:D:D
#30 - 15 december 2007 19:08
Upptadering igen

Efter ännu en vecka

[ATTACH]9276[/ATTACH]
#31 - 19 december 2007 13:40
Papegoja:D
Är en ung papegoja med mera cintrinellum Barried Midas än Labiatus i.
#32 - 19 december 2007 16:00
Joubert har ju sagt hur många gånger som helst att den är 5 år.
#33 - 19 december 2007 17:30
Vilket är ganska ungt för en fisk som troligtvis kan bli 15, och kanske mer.

När randiga ungfiskar av Barred Midas/Red Devil, och då även randiga "papegojor" ändrar färg (om de gör det) varierar nog, kanske är det nå´t som triggar dem att göra det.
#34 - 19 december 2007 20:46
Det låter väl tjatigt när jag säger det här igen men han är en zebra ciklid hans "syskon" om de nu är de ser vekrligen inte ut att bli som han, pratade som sagt med förra ägaren och han säger att han helt säkert köpte dem från fiskaffären där dem sa att det var zebra ciklider. 5 år tycker inte jag låter så ungt ,de kan inte tagit 5 år för den att bli såhär. jag vet inte hur jag ska förklara och bevisa att han egentligen är en zebra ciklid... ni tycker säkert att jag är nån konstig typ som verkligen inte tror på vad ni skriver men det är lätt att tänkta som jag när man verkligen ser fisken i verkligheten och har följt den sen han var blå och simmade med dem andra zebrorna.
#35 - 19 december 2007 20:58
Vad de säger i affärer kan man tyvärr inte alltid lita på. Att det där skulle vara en renrasig zebra är tyvärr omöjligt, möjligen kan den ha zebra i sig. Mest troligt är ändå att affären inte hade en aning om vad de sålde, och sålde dem som zebror bara för att de var randiga.
#36 - 20 december 2007 13:57
hahaha bara för den är såld som zebra så är det inget som säger att den är det, den är dessutom köpt som mat till malar dvs slaskfisk.
Jag köpte en blå delfinciklid....... det är inte det och spänningen är olidlig vad han blir.
Troligen marinblå delfinciklid (svart delfinciklid heter det i danmark)
Såååååååå bara för det står på lappen att det är endlers så betyder det inte att det är endlerkorsningar=)
Innse den är bara såld som zebra men har aldrig vart å kommer aldrig bli.... april april;-)
#37 - 20 december 2007 19:46
ponnysperma

zebra ciklid zebra ciklid zebra ciklid zebra ciklid zebra ciklid så deså :D
#38 - 27 december 2007 14:19
nöppe innse du får skaffa träben och lapp för ögat det är en goja;-)
#39 - 1 februari 2009 15:36
Skulle vara kul att se hur pappegojan/zebran ser ut i dag.

Annons