Uppdelning av ett akvarie i två

#1 - 7 december 2005 12:38
Hej
Jag har planer på att dela upp mitt 112 liters akvarie i två delar. Tänkte dela upp det för att odla vanliga ancistrus på ena halvan och guldancistrus på andra halvan. Men vad är bästa sättet att dela det på?
#2 - 7 december 2005 13:08
När jag delade mitt 90 l akvarium så använde jag mig av blått filtermatrial som dom skar till i akvarieaffären. Den lät jag gå ner till botten under sanden. Beställde några cm breddare för att den skulle sitta bra. Då den är ganska tjock så stal den dock mycket yta, men akvariet är lätt att återställa igen.

Annars så kan man ju köpa en plexiglasskiva som du silikonerar fast i akvariet som delare. Det blir då lite jobbigare den dag du ska använda akvariet i sin helhet.

Jag använde mitt kar då jag hade kampisar som jag skulle försöka odla så jag lätt skulle kunna flytta honorna. Kanske att ditt akvarium, delat på 2, blir lite för litet för att odla ancistrus, men man kan väl alltid försöka.
#3 - 7 december 2005 13:11
annars kan man bygga en ram och fästa myggnät eller annat tunt tyg så slipper man ha flera olika pumpar med mera...
#4 - 7 december 2005 13:48
Att det skulle fungera att odla dem i det betvivlar jag inte då jag känner folk som drivit fram ancistrus i mycket mindre kar än vad det då blir, ca 20 liters kar.

Annons