Uppdrag granskning om apatiska flyktingbarnen

#1 - 19 september 2006 19:11
Av någon anledning kom den här skandalen inte fram innan valet.
Varför kan man konspiratoriskt undra. :confused:
Egentligen bör man se reportaget i sin helhet men här en länk om det i alla fall:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232
Jag är mycket förvånad över att så få individer har varit så pådrivande i den här lögnaktiga kampanjen från migrationsverkets sida. Men en dem var tydligen champagnechefen själv. Och vilka källor regeringens utredare använde sej av - bland andra en "fd" sverigedemokrat.

Missa inte någon av repriserna.
#2 - 19 september 2006 19:27
Jag har sett hela reportaget.
Det är sant att liknande fall är kända utomlands, men, som de utländska experter som Uppdrag Granskning intervjuar faktiskt säger, inte på långa vägar i den omfattning vi sett i Sverige.
#3 - 19 september 2006 19:36
Jag har följt artiklarna om de apatiska barnen i läkartidningen bland annat.
Inte på långa vägar finns den utdragna asylprocessen någonstans heller.
Jag och andra befarar att vi här ser orsak och verkan.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 september 2006 19:48
Den som vill ha mer information om de apatiska barnens situation kan kolla på denna sida http://www.rosengrenska.org/ där man även kan stödja den humanitära sjukvård som ges ideellt till detta vårt samhälles mest utsatta personer.

Programmet visade för övrigt med all önskvärd tydlighet att de apatiska barnen definitivt inte är någon bluff inte en fruktansvärt reell verklighet. varför de är apatisk vet vi dock inte svaret även om man kan anta att det är orsaken är en kombination av de fruktansvärda upplevelser dessa barn varit med om i sina hemländer samt hur de sedan hanteras av de svenska myndigheterna
#5 - 19 september 2006 19:50
Azur skrev:
Det är sant att liknande fall är kända utomlands, men, som de utländska experter som Uppdrag Granskning intervjuar faktiskt säger, inte på långa vägar i den omfattning vi sett i Sverige.

erikthur skrev:
Inte på långa vägar finns den utdragna asylprocessen någonstans heller.

Inte på långa vägar finns den mängd mottagna invandrare per capita på andra håll i europa heller....

Visst hänger det ihop.
För många invandrare=utdragen asylprocess=apatiska barn+en massa andra problem (som de heller inte har på andra håll i europa). Se exempelvis BBC´s dokumentär om Rosengård (aldrig visad i Sverige av förklarliga skäl).

Så på grund av ett ovanligt ohumant experiment våra politiker genomförde i Sverige på 1990-talet får oskyldiga barn lida idag. Skamligt!
#6 - 19 september 2006 19:50
Jag känner inte till fakta tillräckligt väl för att säga om det är bluff eller sanning, men att asylärendenas handläggningstid är åt helvete för lång skriver jag definitivt under på.

EDIT: Faktiskt har jag alltid undrat hur det kommer sig att de blir så grymt utdragna. Det förefaller obegripligt för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 september 2006 20:41
Inte på långa vägar finns den mängd mottagna invandrare per capita på andra håll i europa heller....

Visst hänger det ihop.

För många invandrare=utdragen asylprocess=apatiska barn+en massa andra problem (som de heller inte har på andra håll i europa). Se exempelvis BBC´s dokumentär om Rosengård (aldrig visad i Sverige av förklarliga skäl).

Så på grund av ett ovanligt ohumant experiment våra politiker genomförde i Sverige på 1990-talet får oskyldiga barn lida idag. Skamligt!

Grundsorsaken till de apatiska barnen idag (de har även funnits tidigare även i Sverige och det var t.ex. inte helt ovanligt på 50-talet hos barn som togs ifrån sina föräldrar) är ju ändå de traumatiska upplevelser de har i "bagaget" när de kommer hit - det kan vara att de själva våldtagits eller sett på när deras syskon eller mor har våldtagist, deras föräldrar, syskon eller kompisar kan ha mördats etc.
Med adekvat medicinsk hjälp när de kommer hit så finns det dock förutsättningar att dessa "skador" skall läkas med tiden - istället så misstros de av myndigheterna och hotas med att skickas tillbaka till "brottslingarna" därhemma.
Så grundorsaken till problemen är det våld de utsatts för i hemlandet - sedan blir den inhumana svenska flyktingmottagningen droppen som får det hela att rinna över.

Annons