Uppgradering av nuvarande Räkvas

#1 - 31 oktober 2008 15:22
Tänkte starta en liten tråd där jag kommer att behöva lite råd och tips till min nya Räkvas.Har för närvarande en redan men jag har gått och stört mig att den kunde gått varit lite större,och så hände det en större inköptes.

Så jag behöver lite råd vad jag ska köra med på botten??kör med för närvarande med fin ljus sand och det har funkat fint.

Vilken filteranordning kan funka på en så stor vas??den är ändå 65cm hög så ett bottenfilter hade jag helst sluppit,när den väl ska rengöras så blir det nog en syn för gudarna:DKör för närvarande med ett http://www.pwss.se/image.php?productid=4067 och det har funkat fint till den gamla vasen,men den nya är lite större så tips hade varit fint:)Eller så kanske det funkar ändå med det jag har om man sätter skumpatronen på botten och tar loss vinklen på utblåset så blir det rörelse på ytan:confused:

Sen lite tips på Växter??hade varit fint:)och lite tips på ljus till det hela??

Här kommer lite bilder vad jag hade tänkt mig räkor är dem som går där för närvarande och det är CR-Körsbärsräkor-Amano m.m
#2 - 1 november 2008 17:45
Jaha då var det klart,kommer alltid lite ändringar eftersom men helheten är jag riktigt nöjd med kunde dock varit lite längre Växter men dem växer väl med tiden;)får jag hoppas.
Ljuset fixade jag med en Spott i taket vet inte riktigt om det funkar med tanke på växterna men det är väl bara se hur det går.

Botten på vasen blev underst Sjösand som jag plockade i närheten överst på det en svart sten blev riktigt bra om jag får säga det själv.

Filter nja det blev mitt gammla det får duga tror det funkar rätt så bra ändå plus det blir rörelse till räkorna det är det är huvudsaken;)

Det var ett rent [:(!][:(!][:(!] att få upp räkorna i den gamla vasen men jag fick upp dem flesta,där blev kvar ett antal räkor som jag inte orkade få upp så dem får gå kvar i den gamla vasen,så vips nu har man två vaser med räkor i:D:DLite bilder på det hela:)
#3 - 1 november 2008 17:50
Jag Glömde säga......Tanken som slog mig när det var klart varför satt jag inte in en slimline i bakgrunden,hade varit hur fräckt som helst plus efter som det är cirkelformat så hade det blivet ett perfekt Filter med riktigt mycket filtermassa i bakgrunden men det går alltid att vara efterklok:p:p
PS..är det nån som kan räkna ut Litervolymen på vasen den är 65cm Hög och 35 cm i diameter skulle varit roligt att veta:)
#4 - 1 november 2008 17:59
Förläng röret på det befintliga filtret upp till den nya vattennivån, kanske behöver du en ny luftpump för att kuna trycka ner luften då motståndet ökat, men det märker du.

det kommer bli mer "drag" i det befintliga filtret oxå.., testa att bara köra i vatten innan....
#5 - 1 november 2008 18:24
Förläng röret på det befintliga filtret upp till den nya vattennivån, kanske behöver du en ny luftpump för att kuna trycka ner luften då motståndet ökat, men det märker du.

det kommer bli mer "drag" i det befintliga filtret oxå.., testa att bara köra i vatten innan....
Vet inte om det räcker det går att förlänga det en bit men inte ändå upp jag ska testa tack annars:)
#6 - 1 november 2008 18:25
62,5 liter fick jag det till, men låter inte det väldigt mycket? Stämmer verkligen de måtten som du skrev?
#7 - 1 november 2008 18:27
ansjo skrev:
62,5 liter fick jag det till, men låter inte det väldigt mycket? Stämmer verkligen de måtten som du skrev?
Ja det är en väldigt stor vas:D
#8 - 1 november 2008 18:27
Nästan lika stor som en Skånsk ölsejdel:D?
#9 - 1 november 2008 18:47
ansjo skrev:
Nästan lika stor som en Skånsk ölsejdel:D?
Nu fattade jag inte alls Anders vad du skrev:D:D:D:D!!!!
#10 - 1 november 2008 18:54
Eftersom växter och jag är ingen höjdare så undrar jag om jag ska köpa nåt att göda dem med,som då inte är farligt mot räkorna.
#11 - 1 november 2008 18:56
På bilden ser det inte ut som om diametern kan vara 35 cm när man jämför med höjden. Var det omkretsen som var 35 cm? För då är diametern 11 cm och volymen 6.3 lit... fortfarande hyfsad sejdelstorlek ;)
#12 - 1 november 2008 19:03
Enligt min Fruga så är det dessa måtten det stod på lappen sa hon,att det ska vara så svårt men jag får väl gå ut till verkstaden för att hämta tumstocken då!!!
#13 - 1 november 2008 19:11
Förlåt..Förlåt den är 27cm i diameter enligt min tumstock och 65cm är höjden så den var rätt i alla fall.Så vad är Volymen nu då?
#14 - 1 november 2008 19:41
Isåfall är volymen 37 lit. (höjden *3.14*diam*diam/4) Alla mått i dm ger volymen i lit. Dvs 6.5*3.14*2.7*2.7/4=37

Men jag tycker fortfarande att den ser mindre ut :D Nåja, det stämmer nog!
#15 - 1 november 2008 19:47
Snyggt cocktailglas,kul med lite udda burkar :D
#16 - 1 november 2008 19:52
Snyggt cocktailglas,kul med lite udda burkar :D
Tack:)
#17 - 1 november 2008 19:55
Olivin skrev:
Isåfall är volymen 37 lit. (höjden *3.14*diam*diam/4) Alla mått i dm ger volymen i lit. Dvs 6.5*3.14*2.7*2.7/4=37

Men jag tycker fortfarande att den ser mindre ut :D Nåja, det stämmer nog!
Upp till bevis då:D
#18 - 1 november 2008 20:01
Ok ok då stämmer det... :p
#19 - 1 november 2008 20:06
Ingen med lite tips hur jag ska göda så att växterna trivs?
#20 - 1 november 2008 20:12
Ha! Det skulle vara en syn för gudarna att ha öl i en sån vas. ;)
#21 - 1 november 2008 20:20
JojjeN skrev:
Ha! Det skulle vara en syn för gudarna att ha öl i en sån vas. ;)
Dem hade knappt kunnat se den innan den var slut:D
#22 - 1 november 2008 22:36
Ingen med lite tips hur jag ska göda så att växterna trivs?

Har du lite belysning och enklare växter så behöver du inte göda med något annat än vad växter och räkor lämnar efter sig.
Jag göder ingenting i något av mina räkkar, men har heller inga växter som kräver en massa ljus.
#23 - 1 november 2008 23:10
Dem hade knappt kunnat se den innan den var slut:D

Så det är du som är ölhävarn' ;)

Ser förövrigt mycket bra ut!
#24 - 2 november 2008 00:46
Lagom stort snapsglas ;)

Ser bra ut, men visst hade du en baktanke.
"Nu har man två vaser med räkor" ;) Visst är det kul med fler.

Om du dyker in någon gång igen så ska du få lite högväxande/snabbväxande av mig.
Ansar på rätt bra i mitt mollyhotell.

Växtgödning kör jag EC och AN aquaplant och 24h nånting (för lat för att kolla efter)
Fungerar fint. Tyvärr har jag helstopp med tillväxt bland mina räkor, misstänker starkt mina snigelätandesniglar (härligt ord).
#25 - 2 november 2008 06:31
ansjo skrev:
Har du lite belysning och enklare växter så behöver du inte göda med något annat än vad växter och räkor lämnar efter sig.

Jag göder ingenting i något av mina räkkar, men har heller inga växter som kräver en massa ljus.
Jag får testa ett taga och se:)
#26 - 2 november 2008 06:32
Tenkare skrev:
Lagom stort snapsglas ;)

Ser bra ut, men visst hade du en baktanke.

"Nu har man två vaser med räkor" ;) Visst är det kul med fler.

Om du dyker in någon gång igen så ska du få lite högväxande/snabbväxande av mig.

Ansar på rätt bra i mitt mollyhotell.

Växtgödning kör jag EC och AN aquaplant och 24h nånting (för lat för att kolla efter)

Fungerar fint. Tyvärr har jag helstopp med tillväxt bland mina räkor, misstänker starkt mina snigelätandesniglar (härligt ord).
Alla växter jag fick sist av dig sist växer som bara den här hemma:)
#27 - 2 november 2008 10:43
Lagom storlek på vasen Stene! :)
#28 - 2 november 2008 13:39
NIC skrev:
Lagom storlek på vasen Stene! :)
Ja du känner mig Nic, ska det göras så ska det göras redigt:D:D:Dmen hur jag ska komma ner på botten om nåt behöver fixas det vet jag inte:p
#29 - 2 november 2008 13:40
Ja du känner mig Nic, ska det göras så ska det göras redigt:D:D:Dmen hur jag ska komma ner på botten om nåt behöver fixas det vet jag inte:p

Håll Anton upp och ner i foten så kanske det går.. :D:D:p
#30 - 2 november 2008 13:41
Är det nån som har förslag på lampa till spotten som gynnar växterna?
#31 - 2 november 2008 13:42
NIC skrev:
Håll Anton upp och ner i foten så kanske det går.. :D:D:p
Ja det kan funka får väl ta och testa[;)]
#32 - 2 november 2008 14:18
Försök hitta någon som ger 6400K, Jag har lågenergiare som jag hittade på tradera till mitt nano. Nu måste jag leta i lampaffärer. Vet att det kommit någon mindre belysning till saltvatten, kommer inte ihåg specifikationerna på dom. Ska försöka hitta länk på dom.
#33 - 2 november 2008 14:19

Är det planteringstankar så finns det långa redskap.
#34 - 2 november 2008 14:21
http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=126

Jag vet inte riktigt hur den är, fiske och fiskar i malmö har sådana över ett saltvattensakvarie, tycker personligen inte dom räcker till saltvatten men till sötvatten kan det ju fungera.
#35 - 2 november 2008 14:30
Tenkare skrev:
Försök hitta någon som ger 6400K, Jag har lågenergiare som jag hittade på tradera till mitt nano. Nu måste jag leta i lampaffärer. Vet att det kommit någon mindre belysning till saltvatten, kommer inte ihåg specifikationerna på dom. Ska försöka hitta länk på dom.
Jag ska besöka Elkedjan i morgon och höra med dem om dem har en som ger 6400K vilket Sken ifrån lampan ska det vara?och den som helst ska ge 6400K är den en lågenergiare?
#36 - 2 november 2008 14:31
Tenkare skrev:
Är det planteringstankar så finns det långa redskap.
Ja jag har sett sådana det blir väl att inhandla en sån:)
#37 - 2 november 2008 15:21
Jag ska besöka Elkedjan i morgon och höra med dem om dem har en som ger 6400K vilket Sken ifrån lampan ska det vara?och den som helst ska ge 6400K är den en lågenergiare?

Min är en lågenergilampa, ingen spot alltså.
Kommer du ihåg skenet i mitt nano? Ger ett ganska vitt sken. sätt reflektor på lampan också så når ljuset längre ner.

6400 verkar vara optimalt i nanot och i mitt guppyhotell. Som snart ska göras om till snäckletarhotell. :)
#38 - 2 november 2008 15:24
Tenkare skrev:
Min är en lågenergilampa, ingen spot alltså.

Kommer du ihåg skenet i mitt nano? Ger ett ganska vitt sken. sätt reflektor på lampan också så når ljuset längre ner.

6400 verkar vara optimalt i nanot och i mitt guppyhotell. Som snart ska göras om till snäckletarhotell. :)
Detta är noterat på papper från och med...nu:p
Du har snart hotell till alla där hemma:D:Dman kan nästan tro att du är lite små kär i Paris Hilton:D
#39 - 2 november 2008 15:30
Tja, hon är lite i tunnaste laget för mig. Men visst om man får hennes imperium på köpet så kan man ju börja disskutera ;)

Tja jag har 2 kotell och man kan väl kalla mitt saltvatten för en sorts hotell det med. Så 3 st iaf. Vill ha ett guppy till bredvid det andra iofs. Tror det var Kjell som hade 3 hotell i bredd och det såg fint ut.
#40 - 4 november 2008 15:50
En liten rolig sak såg jag igår, mina CR-Räkor har aldrig lyckas ynglat av sig innan i den förra vasen,men till min förvåning så var det fullt av pyttesmå räk yngel av CR dem hade till och med samma teckning fast dem var så små.

Det roliga med vasen är att räkorna blir mycket större det är som ett stort förstoringsglas på nära avstånd,det blir väl nån slags förvrängning av det hela skulle jag tro på grund av formen.
#41 - 4 november 2008 19:34
En liten rolig sak såg jag igår, mina CR-Räkor har aldrig lyckas ynglat av sig innan i den förra vasen,men till min förvåning så var det fullt av pyttesmå räk yngel av CR dem hade till och med samma teckning fast dem var så små.

Det roliga med vasen är att räkorna blir mycket större det är som ett stort förstoringsglas på nära avstånd,det blir väl nån slags förvrängning av det hela skulle jag tro på grund av formen.

Grattis till utökningen kompis! :D
#42 - 5 november 2008 17:26
Lite bilder på några Räkor och nån liten CR-Räka som jag lyckades foto:)
#43 - 6 november 2008 17:53
Snygg räkvas och riktigt fina bilder med. Det får bli träff hos dig med tunna och hela "köret", för att kolla närmare på de små krakarna.
#44 - 6 november 2008 19:25
Snygg räkvas och riktigt fina bilder med. Det får bli träff hos dig med tunna och hela "köret", för att kolla närmare på de små krakarna.
Tackar Tackar Daniel:)det är nästan väder snart också att bada ute;):p
#45 - 6 november 2008 19:41
Du har lyckats bra med vasen och bilderna,keep up the good work...
#46 - 6 november 2008 19:45
Du har lyckats bra med vasen och bilderna,keep up the good work...
Jag tackar:)
Guest
#47 - 6 november 2008 20:39
Tackar Tackar Daniel:)det är nästan väder snart också att bada ute;):p

Ha ha ha, vad hjälper det? Han badar ju inte ändå! :D
(Sorry NNN)
#48 - 9 november 2008 16:30
Hehe.. Morsan undra vad jag gjorde när jag smög ner och börja kolla på hennes vas.. Hon har en likadan, Man borde kanske beslagta den? :D
#49 - 9 november 2008 16:34
sting skrev:
Hehe.. Morsan undra vad jag gjorde när jag smög ner och börja kolla på hennes vas.. Hon har en likadan, Man borde kanske beslagta den? :D
Bara att ta den:Dnu är jag ute efter en ännu större men dem växer inte på träd precis;)
#50 - 9 november 2008 16:38
En ny invånare har flyttat in en Äppelsnigel har ingen erfarenhet av denna Snigel eftersom dem jag har köpt har varit döda efter nåt dygn eller dem har varit döda när jag har köpt dem..Men denna LEVER så det är bra ingen som kan berätta nåt om dem bara den inte äter mina växter så får den gärna vara där för den är rätt så fin ändå..=)
#51 - 9 november 2008 16:38
Mhm.. Har körsbär i syrrans kar med;) Fast det är bara 1 hona där som jag gillar (stor och röd) Enda problemet är belysningen.. och vill jag verkligen ha fler små akvarier?:confused: hehe klart jag vill :D Men får se, får la fixa vallisneria karet först..[:o]
#52 - 9 november 2008 16:43
sting skrev:
Mhm.. Har körsbär i syrrans kar med;) Fast det är bara 1 hona där som jag gillar (stor och röd) Enda problemet är belysningen.. och vill jag verkligen ha fler små akvarier?:confused: hehe klart jag vill :D Men får se, får la fixa vallisneria karet först..[:o]
Jag var hos Nå NIRVANA NU igår och fick lite Vallisneria som åkte ner i Räkvasen får se om det klarar sig sänkte även Spotten till vasen så växterna tar upp det bättre:)
#53 - 9 november 2008 18:45
En liten bild på Snäckan,som sagt kan nån berätta lite om den??
#54 - 9 november 2008 18:57
VÄLDIGT snygga vaser!!!
#55 - 9 november 2008 18:59
Tamarind skrev:
VÄLDIGT snygga vaser!!!
Jag tackar:):)roligt att höra!!
#56 - 9 november 2008 20:04
Det kan vara så att din äppelsnäcka kryper ur vasen.
#57 - 10 november 2008 04:56
sting skrev:
Det kan vara så att din äppelsnäcka kryper ur vasen.
Det är Lock till vasen som jag har gjort på grund av andra rymlingar också;)
#58 - 10 november 2008 20:15
Lite nytt !!!!!!!!!Äpplet som jag kallar han eller hon för har nu för tiden fått kompisar,och vad dem gör eller ser ut som det får ni själva lista ut jag har barn här hemma så jag pratar tyst om det:D:D
#59 - 10 november 2008 20:31
En liten bild på Snäckan,som sagt kan nån berätta lite om den??

Det ser ut som att du har en ivoryfärgad äppelsnäcka. Här kan du läsa mer om dem: http://applesnail.net/ Om du har några specifika frågor så säg till, jag har en flock sånadär. :)

Snygg räk-vas förresten!
#60 - 10 november 2008 20:31
Vad har du i kameraväg för att ta foto på något sådant smått?
#61 - 11 november 2008 04:42
flygrc skrev:
Vad har du i kameraväg för att ta foto på något sådant smått?
NikonD60 och på denna bilden Nikkor18-55mm objektiv
#62 - 11 november 2008 05:35
Härliga bilder, gillar verkligen din räkvas. Visst är det jättekul att fota med din nya kamera?
#63 - 11 november 2008 10:37
miluhe skrev:
Härliga bilder, gillar verkligen din räkvas. Visst är det jättekul att fota med din nya kamera?
Tack:)det är härligt att foto med den nya kameran men jag skulle vilja ha ett Objektiv för lite bättre närbilder nån förslag?
#64 - 11 november 2008 19:03
Nu igen är Äpplet på Tapeten:Dfick sådana närbilder som jag vill dela med mig:)
#65 - 12 november 2008 16:48
Mona skrev:
Det ser ut som att du har en ivoryfärgad äppelsnäcka. Här kan du läsa mer om dem: http://applesnail.net/ Om du har några specifika frågor så säg till, jag har en flock sånadär. :)

Snygg räk-vas förresten!
Hur fortplantar dem sig är det ovan yta på glaset?
#66 - 12 november 2008 16:59
Tack:)det är härligt att foto med den nya kameran men jag skulle vilja ha ett Objektiv för lite bättre närbilder nån förslag?

Jag har ett Tamron 90/2,8 macro som jag är jättenöjd med.

Mina sniglar lägger ägg i ljusrampen ovanför vattnet, har en massa miniäpplen nu:D
#67 - 12 november 2008 17:19
miluhe skrev:
Jag har ett Tamron 90/2,8 macro som jag är jättenöjd med.

Mina sniglar lägger ägg i ljusrampen ovanför vattnet, har en massa miniäpplen nu:D
Men det räcker väl att det är en snigel i eller är jag ute och cyklar eller krävs det två kön??jag har sett nåtTamron 300 Objektiv med macro kan det vara nåt eller det är inte för riktigt nära närbilder?
#68 - 12 november 2008 17:24
Men det räcker väl att det är en snigel i eller är jag ute och cyklar eller krävs det två kön??jag har sett nåtTamron 300 Objektiv med macro kan det vara nåt eller det är inte för riktigt nära närbilder?

Äppelsniglar är jag nästan säker på att det behövs två stycken. Objektivet du undrar om vet jag inte vad det är för något.
#69 - 12 november 2008 17:27
miluhe skrev:
Äppelsniglar är jag nästan säker på att det behövs två stycken. Objektivet du undrar om vet jag inte vad det är för något.
Det var nåt jag såg på El-Giganten under 2000kr lappen
#70 - 12 november 2008 17:28
antar att det inte är ett riktigt macro utan bara ett med macrofuntion.
Inte riktigt samma som ett macro men nära. om jag fattat det rätt.
Har ett canon 60 macro som jag är hyffsat nöjd med, men det blir nog ett 100 också inom snar framtid. (julklapp till mig själv :) )

Gillade den vänstra bilden skarpt. Synd att du inte fick fokus på den vänstra tentaklen, men det stör inte mycket. Snyggt.
#71 - 12 november 2008 17:38
Om du kan så skaffa ett riktigt bra macro. Det blir roligare att fota. Det jag har går på runt 3500 vad jag minns. Det är riktigt skarpt för det priset.
#72 - 12 november 2008 18:13
Hur fortplantar dem sig är det ovan yta på glaset?

Ja, de lägger ägg ovanför vattenytan-

Det behövs två och av olika kön.
#73 - 12 november 2008 18:32
Mona skrev:

Då får det bli att jag skaffar mig nåt till då;)men dem skadar väl inga växter på nåt vis??
#74 - 13 november 2008 19:03
miluhe skrev:
Om du kan så skaffa ett riktigt bra macro. Det blir roligare att fota. Det jag har går på runt 3500 vad jag minns. Det är riktigt skarpt för det priset.
Knappt man vågar nämna priset högt;)får se om jag hittar nåt på blocket till bra pris,det du har är det med aut..Zoom?eller måste man ratta in själv på min Kamera är det ingen aut i så fall måste det sitta på Objektivet:)
#75 - 13 november 2008 19:04
Mona skrev:

Kan man se skillnander på könen?:)
#76 - 13 november 2008 19:10
Kan man se skillnander på könen?:)

Det sägs så, men jag har inte lyckats.
http://applesnail.net/content/anatomy/reproduction.php
#77 - 13 november 2008 19:14
Mona skrev:
Det sägs så, men jag har inte lyckats.

http://applesnail.net/content/anatomy/reproduction.php
Det förstår jag att du inte har lyckas med det var rätt så likt;)det blir väl av att man köper nån till eller kör med den jag har:)
#78 - 13 november 2008 19:25
Knappt man vågar nämna priset högt;)får se om jag hittar nåt på blocket till bra pris,det du har är det med aut..Zoom?eller måste man ratta in själv på min Kamera är det ingen aut i så fall måste det sitta på Objektivet:)

fotosidan.se gå in på fliken produkter sen annonsmarknad.
Begagnat fungerar lika bra som nytt. Robin här på forumet övertygade mig om begagnat.
#79 - 14 november 2008 04:45
Tenkare skrev:
fotosidan.se gå in på fliken produkter sen annonsmarknad.

Begagnat fungerar lika bra som nytt. Robin här på forumet övertygade mig om begagnat.
Jättebra tack för länken:)där ska jag gå in och titta senare i dag och kanske hitta nåt fynd.
#80 - 14 november 2008 08:33
Jag ser att du verkligen fått kläm på din kamera! Snygga bilder på den fina vasen! Jag blir lite sugen på att fixa till min räkvas som är helt igenalgad för tillfället...
#81 - 14 november 2008 08:40
jag tycker mig se att vasen kommer från ett möbelföretag som har platta paket.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80068010

vad jag inte helt begriper är tjockleken på glaset.

vad jag har sett på just den vasen (jo, jag stod och funderade i affären på ett inköp till räkorna) så är tjockleken på glaset kanske 3-4 mm.

Det är ju klart mycket mindre än det som rekomenderas för "vanliga" kar med 65cm höjd.

Är det som så att risken är extremt hög att den spricker med tid ?

Eller är det som så att den runda former ställer normala rekomendationer på huvvet ?

.
#82 - 14 november 2008 09:11
I det här fallet inverkar nog både den lilla volymen samt det faktum att vasen är rund och är tänkt att användas som just vas och inte akvarium..;)
#83 - 14 november 2008 12:00
Kensa skrev:

vad jag har sett på just den vasen (jo, jag stod och funderade i affären på ett inköp till räkorna) så är tjockleken på glaset kanske 3-4 mm.

Det är ju klart mycket mindre än det som rekomenderas för "vanliga" kar med 65cm höjd.

Eller är det som så att den runda former ställer normala rekomendationer på huvvet ?

.

Precis, den runda formen gör den stora skillnaden, titta på en läskburk i tunn aluplåt och gissa hur bra en lika tunn men plan plåt skulle klarat av att hålla emot motsvarande tryck.
I en plan yta blir det både tryck och dragspänningar men i den runda formen blir det bara dragkrafter, dessutom jämt fördelat.
#84 - 14 november 2008 12:06
där ser man, man kanske skulle ta en fysikkurs en dag.....

.
#85 - 14 november 2008 17:28
Jag ser att du verkligen fått kläm på din kamera! Snygga bilder på den fina vasen! Jag blir lite sugen på att fixa till min räkvas som är helt igenalgad för tillfället...
Tack Daniel för dem vänliga orden:)och Kläm på Kameran vill jag ha osakt:Dmen det går framåt:p
#86 - 14 november 2008 17:30
Kensa skrev:

.
Tycker det är väldigt tjockt glas för att vara en vas:p:Dmot vad man har sett andra med vatten i.
#87 - 14 november 2008 18:21
Har hört på olika håll nu att Äppelsniglar äter upp växter stämmer det???,för nån annan mat än det lär dem inte få för alger lär det inte dyka upp och att dem då går på växter men detta måste jag få bekräftat innan han får Öla sig upp ur mitt Ölaglas då finns det andra Kar till Äpplet..
#88 - 14 november 2008 18:43
Jag blir lite sugen på att fixa till min räkvas som är helt igenalgad för tillfället...
Nu slog det mig kan det vara så att jag har sett denna vas på Botaniskan i Lund på nån Utställning,det var så jag fick denna iden:)
#89 - 14 november 2008 21:02
Kan du inte mata den då? Min åt aldrig på växterna, Men vet folk som inte hade en växt sen efter att de skaffat äpplen :)
Bilagor:
#90 - 14 november 2008 21:36
sting skrev:
Kan du inte mata den då? Min åt aldrig på växterna, Men vet folk som inte hade en växt sen efter att de skaffat äpplen :)
Man kan alltid mata allt men om man skaffar djur eller sniglar:D som fixar det själva så vill man slippa det helst;)
#91 - 14 november 2008 21:41
Sniglar is the shit som min dotter säger...posta mer bilder Patrik...
#92 - 17 november 2008 07:23
försökte hitta någon uppgift i tråden på vilken belysning du har i vasen.....

vad har du för lampa ??

.
#93 - 17 november 2008 10:39
Kensa skrev:
försökte hitta någon uppgift i tråden på vilken belysning du har i vasen.....

vad har du för lampa ??

.
Jag fick ett tips av Tenkare på att använda en Lågena...lampa på 6500K som är mer dagsljus än dem vanliga lamporna på kanske 2700K.Men dem är inte så lätta att få tag i men i förra veckan så hittade dem slutligen på El-Kedjan en grossist som hade en lampa som var på 6500K med bred fattnining som gick att beställa,och den finns tillgänlig för mig nu att hämta den i affären och då ska växterna trivas ännu bättre är det väl tänkt eftersom den ändå är 65cm hög så krävs det nog nåt som klarar det.

Vad jag har för lampa för tillfälligt är en vanlig spotlight ifrån Ikea som hänger ovanför,och det funkar säkert bra det också men det skadar aldrig att testa nåt nytt tycker jag,men den nya lampan var direkt inte gratis 160 kr för en lampa tycker jag persolingen är inte billigt.
#94 - 17 november 2008 10:41
Nu har Äpplet ett nytt hem i ett annat kar,jag märkte att han satt och åt på växterna så han fick röra på sig till ett växtfritt kar här hemma som Grolle Mal härskar över..=)
#95 - 17 november 2008 11:01
Jag fick ett tips av Tenkare på att använda en Lågena...lampa på 6500K som är mer dagsljus än dem vanliga lamporna på kanske 2700K.Men dem är inte så lätta att få tag i men i förra veckan så hittade dem slutligen på El-Kedjan en grossist som hade en lampa som var på 6500K med bred fattnining som gick att beställa,och den finns tillgänlig för mig nu att hämta den i affären och då ska växterna trivas ännu bättre är det väl tänkt eftersom den ändå är 65cm hög så krävs det nog nåt som klarar det.

Vad jag har för lampa för tillfälligt är en vanlig spotlight ifrån Ikea som hänger ovanför,och det funkar säkert bra det också men det skadar aldrig att testa nåt nytt tycker jag,men den nya lampan var direkt inte gratis 160 kr för en lampa tycker jag persolingen är inte billigt.

typ dom här med andra ord......

http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=343

hur tycker du att ljuset ser ut ?

mycket gult / grönt / rött / blått ??

.
#96 - 17 november 2008 11:09
Kensa skrev:
typ dom här med andra ord......

http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=343

mycket gult / grönt / rött / blått ??

.
Jag har inte hämtat den än så jag vet inte;)den länken skulle Affären sett det var ett sådant klydd att hitta en lampa som gav ifrån sig 6500K, och med en E14 fattning fanns inte alls att få sade dem till mig:confused::Dmärkligt:p
#97 - 18 november 2008 18:29
Nu har det inhandlats en ny lampa som har kommit på tal ett par gånger och en ny lampskärm till denna,så spotten åkte ner till vas NR:2:p
och jag säger bara vilket ljus det går inte att se i den precis får se nu om det funkar till växterna men det borde den göra,men vilket pris 190Kr och det vägrade jag betala på grund av att jag tog upp vad den skulle kosta på Nätet,så jag fick den för 151Kr dyrt det också men ändå:D
tog ett par bilder man behöver inte blixt precis det är ljust ändå:pbedöm själva:)
#98 - 18 november 2008 18:30
Kensa skrev:

.
Det är mer ett vitt sken tycker jag:)
#99 - 18 november 2008 18:53
Nu har det inhandlats en ny lampa som har kommit på tal ett par gånger och en ny lampskärm till denna,så spotten åkte ner till vas NR:2:p

och jag säger bara vilket ljus det går inte att se i den precis får se nu om det funkar till växterna men det borde den göra,men vilket pris 190Kr och det vägrade jag betala på grund av att jag tog upp vad den skulle kosta på Nätet,så jag fick den för 151Kr dyrt det också men ändå:D

tog ett par bilder man behöver inte blixt precis det är ljust ändå:pbedöm själva:)

Super snyggt Patrik. :)
#100 - 18 november 2008 18:54
Ser ut att kräma på bra.
Länken kensa lade upp har ju 6500K E14 :) Då blir det till att beställa.
#101 - 18 november 2008 18:54
jarecki68 skrev:
Super snyggt Patrik. :)
Jag tackar:):)
#102 - 18 november 2008 19:03
Tenkare skrev:
Ser ut att kräma på bra.

Länken kensa lade upp har ju 6500K E14 :) Då blir det till att beställa.
Jag lovar det tog jag
upp med dem att dem hade minsann E14 på nätet,det var därför jag var så jäkla sur för då hade jag sluppit att handla en ny lampskärm,för små fattningar är det ingen brist på i detta huset precis:D:Dmen denna lampan jag har handlat är nog ännu skarpare än den du nämde för att den är på 27W men om W har nån betydelse i detta sammanhanget vet jag inte.

Jag har inte limmat på Aluminium Folie än på lampskärmens inre tror inte det behövs faktiskt,men i så fall om det behövs så är det bara att göra det,för det borde bli ännu mer ljus då men om det behövs det är en annan fråga??;)
#103 - 18 november 2008 20:15

Jag har inte limmat på Aluminium Folie än på lampskärmens inre tror inte det behövs faktiskt,men i så fall om det behövs så är det bara att göra det,för det borde bli ännu mer ljus då men om det behövs det är en annan fråga??;)

Innan du bestämmer dig för att göra det tänk på att vit färg ger bättre reflektion än alufolie. Metallblanka reflektorer fungerar endast bra om de har precis rätt form.
#104 - 18 november 2008 20:32
Innan du bestämmer dig för att göra det tänk på att vit färg ger bättre reflektion än alufolie. Metallblanka reflektorer fungerar endast bra om de har precis rätt form.

???

Reflektionsvinklarna är väl samma oavsett reflektion?
#105 - 18 november 2008 20:42
Och det är vit färg på lampans insida,så du menar att jag ska strunta i det??,som det är nu så kommer ljuset rätt så mycket ner ändå ifrån lampans insida.
#106 - 19 november 2008 13:34
Det är mer ett vitt sken tycker jag:)

enligt diverse uppgifter från lampgrossen så ser spektrat ut så här på deras lampor med "865 dagsljus".

samt här är en kommentar från en kille som jag mailade med som hade
köpt en lampa där.

[COLOR=red]Ljuset tycker jag har en trevlig färg och ingen större framtoning av någon av färgerna.. Möjligen en aningen gulgrönt.. Men det kan även bero på att jag har mycket ljusgröna växter i.[/COLOR]
[COLOR=red]Absolut tycker jag att det kan vara ett alternativ att tipsa om man har en glödlampsramp...[/COLOR]
#107 - 19 november 2008 15:16
Här kommer...
#108 - 19 november 2008 15:53
Kensa skrev:
enligt diverse uppgifter från lampgrossen så ser spektrat ut så här på deras lampor med "865 dagsljus".

samt här är en kommentar från en kille som jag mailade med som hade

köpt en lampa där.

[COLOR=red]Ljuset tycker jag har en trevlig färg och ingen större framtoning av någon av färgerna.. Möjligen en aningen gulgrönt.. Men det kan även bero på att jag har mycket ljusgröna växter i.[/COLOR]

[COLOR=red]Absolut tycker jag att det kan vara ett alternativ att tipsa om man har en glödlampsramp...[/COLOR]
Nu efter ditt Inlägg så fick man börja fundera också Kensa:D:Dmen när jag ser på det så får jag intrycket att det är kanske ändå lite grönt men inte Gult mer vittgrönt:confused:kanske men det vita tar över totalt då det är första intrycket över det hoppas mitt svar hjälpte lite för dig;):)
#109 - 19 november 2008 15:53
Misuko skrev:
Här kommer...
:confused:[:-116][:-116]:confused:
#110 - 19 november 2008 17:20
:confused:[:-116][:-116]:confused:

Såg att ni hade diskuterat om vasens volym, så tänkte sätta den där formel in. Inget viktigt. [:o]
#111 - 19 november 2008 17:31
Misuko skrev:
Såg att ni hade diskuterat om vasens volym, så tänkte sätta den där formel in. Inget viktigt. [:o]
Jaha det var ju avklarat redan som går att läsa.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 19 november 2008 17:33
Misuko skrev:

Vasen var nog inte rektagulär;)

Trevlig tråd - skulle inte förvåna mig om jag tar vägarna förbi IKEA någon gång framöver:D
#113 - 19 november 2008 18:51
Då har vas NR:2 fått en liten lampa över sig mest för växternas skull:)jag kunde inte låta bli att ta några bilder på en CR-Räka med sina små Räklingar såg så härligt ut hoppas ni tycker detsamma:)
Dem två sista bilder är ändrade lite för att få upp ljuset lite på fotot så nu fick man gjort det också för första gången:D
#114 - 19 november 2008 18:56
Är det räkorna du fick av mig som fått räklingar??
Jag har 1 st CR kvar :(
Gillar ljuset i den stora vasen, är hållaren vit innuti?
#115 - 19 november 2008 18:57
Nu när jag fick ljus på den lilla vasen så...satan vad många räkor som jag inte lyckades fånga tydligen visste att det var NÅN kvar men inte så många som det visades vara.
#116 - 19 november 2008 19:00
Alltid kul med överraskningar.
#117 - 19 november 2008 19:01
Tenkare skrev:
Är det räkorna du fick av mig som fått räklingar??

Jag har 1 st CR kvar :(

Gillar ljuset i den stora vasen, är hållaren vit innuti?
Jepp det är det evigt tacksam[:o]då får jag komma med några till dig nu nästa gång:DHållaren är vit inuti och det funkar jättebra verkar det,jag limmade fast Folie i den nygamla lampan så att säga ;)och det är mycket sämre Ljus än den andre lampen som jag köpte igår.
#118 - 19 november 2008 20:17
Då har vas NR:2 fått en liten lampa över sig mest för växternas skull:)jag kunde inte låta bli att ta några bilder på en CR-Räka med sina små Räklingar såg så härligt ut hoppas ni tycker detsamma:)

Dem två sista bilder är ändrade lite för att få upp ljuset lite på fotot så nu fick man gjort det också för första gången:D

Riktigt fina bilder Steen!!
Den högra vasen ser ut som ett shotglas jämfört med ölstopet. :p
#119 - 19 november 2008 20:19
NIC skrev:
Riktigt fina bilder Steen!!

Den högra vasen ser ut som ett shotglas jämfört med ölstopet. :p
Och sen om du tittar ännu mer till höger så finner du Ölakaggen:Doch i mitten lite vin nästan som en bar:D
#120 - 19 november 2008 20:28
Och sen om du tittar ännu mer till höger så finner du Ölakaggen:Doch i mitten lite vin nästan som en bar:D

Jodå, tror du mina korpögon skulle missa nåt sånt.. ;):D:p
Anar en snubbe med en kräfta på huvudet också till höger.. :D
#121 - 19 november 2008 20:31

Jag ser inget sånt på nån bild :):confused:

grattis till räklingarna!
#122 - 19 november 2008 20:33
Markus1984 skrev:
Jag ser inget sånt på nån bild :):confused:

grattis till räklingarna!

Kolla igen..
#123 - 19 november 2008 20:35
Ah nu såg jag vinarn ;)
#124 - 20 november 2008 04:49
NIC skrev:
Jodå, tror du mina korpögon skulle missa nåt sånt.. ;):D:p

Anar en snubbe med en kräfta på huvudet också till höger.. :D
jepp du är som en Korp:D
#125 - 22 november 2008 12:38
Den nya lampan gör nog nytta tror jag i alla fall för satan vad det växer, det är snart läge för att fråga hur gör jag för att det ska dämpas men man får väl att ta till Saxen.
#126 - 24 november 2008 08:42
ett par frågor gällande en vas som det här.
och då gäller frågan den lite större vasen.

vilken cirkulation anses vara:

1) ett minimum om man drattar ner mindre räkor, körsbärsstorlek ?
2) ett maximum -------------------II----------------------- ??

.
#127 - 24 november 2008 15:53
Kensa skrev:
ett par frågor gällande en vas som det här.

och då gäller frågan den lite större vasen.

vilken cirkulation anses vara:

1) ett minimum om man drattar ner mindre räkor, körsbärsstorlek ?

2) ett maximum -------------------II----------------------- ??

.
Om jag ska svara på den frågan så är mitt svar inte en aning:Dvet bara vad jag använder och har och det funkar tydlingen och vad det är så är det nog mellan-tinget där måste jag säga:)men i den andra vasen så går där Körsbärsräkor och det är ingen rörelse alls eller nån pump och det funkar och funkade också men dem ynglade inte av sig,det gjorde dem när det blev lite liv i Luckan så att säga:)
#128 - 25 november 2008 07:11
Om jag ska svara på den frågan så är mitt svar inte en aning:Dvet bara vad jag använder och har och det funkar tydlingen och vad det är så är det nog mellan-tinget där måste jag säga:)men i den andra vasen så går där Körsbärsräkor och det är ingen rörelse alls eller nån pump och det funkar och funkade också men dem ynglade inte av sig,det gjorde dem när det blev lite liv i Luckan så att säga:)

ok....vad har du för pump i din vas idag ?

.
#129 - 25 november 2008 10:20
Kensa skrev:

.
Jag har en luftdriven pump från SERA, bilifilter heter det nog och det funkar fint jag hittade inget annan lämpligt ett bottenfilter hade funkat men när väl det ska rengöras då blir det problem ,så ett innefilter fick bli lösningen.

Sen hade jag tänkt mig ett påhängsfilter det minsta på marknaden men problemet där var att då hade det blivet klydd med om man ville ha täckglas på så det blev denna lösningen.Finns säkert andra lösningar men på mitt filter så är det en väldigt stor skumpatron som är räksäker och yngelsäker som man inte behöver rengöra i första taget till räkorna plus dem sitter mest på den och äter gammalt så det är perfekt:)
#130 - 25 november 2008 10:21
Kensa skrev:

.
http://www.pwss.se/image.php?productid=4067
#131 - 25 november 2008 10:23
#132 - 25 november 2008 10:48
Gott mos.

Då vet jag på ett ungefär hur mycket det strömmar i vasen.

Planeringen för uppstart av ett nytt räk kar/vas är nu i fullgång
bakom pannbenet.

.
#133 - 25 november 2008 18:24
Kensa skrev:
Gott mos.

Då vet jag på ett ungefär hur mycket det strömmar i vasen.

Planeringen för uppstart av ett nytt räk kar/vas är nu i fullgång

bakom pannbenet.

.
Inte Räk-vas du menar väl Räk-kar:D
#134 - 27 november 2008 21:14
Lide grann vas. Tänkte sno din ideé hoppas du inte har patent på den XD
jag ser på din lilla vas så har du någon slags blomma i den. Går det bra att ha vanliga blommor i där eller det gör vattnet kasst?
Skulle det kunna räcka med ljuset från solen om man ställer den i ett fönster?
#135 - 28 november 2008 05:08
rufert skrev:
Lide grann vas. Tänkte sno din ideé hoppas du inte har patent på den XD

jag ser på din lilla vas så har du någon slags blomma i den. Går det bra att ha vanliga blommor i där eller det gör vattnet kasst?

Skulle det kunna räcka med ljuset från solen om man ställer den i ett fönster?
Det är fult att sno andras ideer;):Ddet är nån slags Bambu i den och det funkar,man får nog räkna med alger om du ställer den i direkt solljus så en liten lampa är att tillgå:)
#136 - 28 november 2008 06:46

Ja, det är ju det jag har sagt hela tiden... :D Jag tycker att jag har märkt samma sak.. ;)

Sen växer alla växter som sjutton i mina räkkar.. Jag vet inte om det beror på att man matar så mycket eller om räkorna bryter ner födan i bättre beståndsdelar för växterna än fiskar??!!
#137 - 28 november 2008 06:54
Du kan köpa "bambun" på ikea för 7-15:- Rufert :)
#138 - 28 november 2008 10:18
sting skrev:
Du kan köpa "bambun" på ikea för 7-15:- Rufert :)
Det är där jag har köpt mitt:)
#139 - 28 november 2008 13:56
hehe ikea är bra till mycket ;) köpte med en sån där "kvist" där för nån månad sen till min regnskog..:)
#140 - 28 november 2008 13:58
Katharina skrev:
Ja, det är ju det jag har sagt hela tiden... :D Jag tycker att jag har märkt samma sak.. ;)

Sen växer alla växter som sjutton i mina räkkar.. Jag vet inte om det beror på att man matar så mycket eller om räkorna bryter ner födan i bättre beståndsdelar för växterna än fiskar??!!

Matar man mycket i räk-kar? Något jag har missat? :eek:
#142 - 28 november 2008 17:30
Johanski skrev:
Matar man mycket i räk-kar? Något jag har missat? :eek:

Ja, det gör jag iaf... Annars blir det ju inga bebisar.. Jag matar utefter hur de beteer sig. Om de är rovgiriga och kastar sig på maten och sliter i den så matar jag mer men om de knappt kommer fram när man matar eller att det ligger kvar länge så matar jag mindre.. Men det blir knökfullt med sniglar så visst slutar det med övermatning..
Jag har iaf inte hjärta att se småttingarna bli utan även om de riktigt små hittar rester.. [:o]
#143 - 28 november 2008 20:14
Gammal vas får nytt utsende

Idag var jag och bytte lite Endles mot lite saker för detta fick jag en Luftpump,bottenfilter och lite sten att ha i botten.Allt detta skulle gå till min gamla vas som det gick Räkor i som jag aldrig fick tag i det var väl en 10 Körsb..och 2 CR men denna gång fick jag upp dem konstigt nog i en back under tiden.

Jag var lite imot Bottenfilter på grund av att den dagen det ska rengöras så kommer det att bli ett problem,men eftersom hon inte hade annat så fick det bli det ,plus det var gratis så det blev ett sådant plus en gratis Luftpump och sten till det hela som jag sköljde innan,och sen åkte Bamburören i en tredje vas mest för att Njaaa roligt kanske:Dså här blev det i alla fall:)
#144 - 28 november 2008 20:19
Bottenfilter i räkkar funkar riktigt bra, jag har det själv och det är iaf inga yngel som försvinner av den anledningen:).
Du får snart döpa om dig till Patrik Vasberg eller Vasrik eller nåt annat fyndigt:p!
Vasman kanske...
#145 - 28 november 2008 20:27
ansjo skrev:
Bottenfilter i räkkar funkar riktigt bra, jag har det själv och det är iaf inga yngel som försvinner av den anledningen:).

Du får snart döpa om dig till Patrik Vasberg eller Vasrik eller nåt annat fyndigt:p!

Vasman kanske...
Patrik Vasberg hade jag inte tackat nej till:DDet kanske kommer en till som är stor för Gula räkor eller om dem går i den store vasen ändå;)vet inte riktigt jag är rädd för att det då slutar med en massa vaser istället och det ska jag helst undvika:patt bottenfilter är sämre för räkor tror jag inte,men den dagen det ska slamsugas är jag rädd för att det blir lite invecklat historia av det hela men det får man se när det kommer;):)
#146 - 28 november 2008 22:56
ROFL,en av vaserna ser ut som ett grogglas med tre sugrör,kanske det som kallas räkcoktail...
Snygga grejer Patrik,hoppas att du fortsätter att utveckla vaserna och posta bilder...
#147 - 29 november 2008 06:44
Tempen till Räkor??

Jag fick en liten Doppvärmare av NIC här på Zoopet som jag har satt i den stora vasen,men vad kräver Räkorna för temp i vattnet som nu håller det 24 Grader är det ok eller ska det vara mindre eller kanske lite mer??
#148 - 29 november 2008 06:45
ROFL,en av vaserna ser ut som ett grogglas med tre sugrör,kanske det som kallas räkcoktail...

Snygga grejer Patrik,hoppas att du fortsätter att utveckla vaserna och posta bilder...
Tack för dem uppmuntrade orden:)
#149 - 29 november 2008 14:00
Lite nya bilder på det hela den tredje vasen är nu mer en termometer-vas eftersom dem är slitna på sugproppen så får dem gå där i och guppa:DOch sen en liten Räkling som är nog nån millimeter stor bara som råkade ha vägarna förbi:)
#150 - 29 november 2008 14:05
I den stora vasen växer det på bra som bara den,skulle vilja ha hjälp med vilka växter som är på bilderna? det skulle vara tacksamt och det är dem som är i Centrum på bilderna och inte det omkring;):)
Guest
#151 - 29 november 2008 14:54
Jättekul att det går så bra med dina vaser.
Den enda växten jag kan säga med stor säkerhet är rätt är den till vänster.
Hygrohila Corymbosa siamensis '53b'. (en sån du fick av mig)
#152 - 29 november 2008 15:01
Såg den stora räkvasen live idag, har inte fattat att den var såååååå stor!!!
Helt vansinnigt!!
#153 - 29 november 2008 15:04
Anettejt skrev:
Jättekul att det går så bra med dina vaser.

Den enda växten jag kan säga med stor säkerhet är rätt är den till vänster.

Hygrohila Corymbosa siamensis '53b'. (en sån du fick av mig)
Ja det var en sån jag fick av dig det stämmer:)men den till Höger kan du namnet på den det är den som där är ett blad på?när jag var hos Tenkare i Rydebäck sist så fick jag den av han så kanske om han ser detta så kanske han kan namnet..
#154 - 30 november 2008 06:56
NIC skrev:
Såg den stora räkvasen live idag, har inte fattat att den var såååååå stor!!!

Helt vansinnigt!!
Dem säljs nog för att ha Tulpaner precis i:Dmer att ha räkor i och kanske odla palmer i dem;):p
#155 - 30 november 2008 07:15
Den högra växten ser ut som en Echinodorus palaefolius var. latifolius, men att det är en svärdsplanta är ganska säkert iaf:).
#156 - 30 november 2008 07:58
ansjo skrev:
Den högra växten ser ut som en Echinodorus palaefolius var. latifolius, men att det är en svärdsplanta är ganska säkert iaf:).
Ok tack:)
#157 - 1 december 2008 17:29
Matdags!
Kjell Fohrman
Administrator
#158 - 1 december 2008 18:09
Fick själv idag tag i en vas på IKEA. Det blev 45 cm varianten och jag har idag limmat in en Slimline-bakgrund i den. Imorgon så räknar jag med att fylla den.
Utan tvekan så är det denna tråd som har inspirerat mig till att köra igång ett vas-akvarium:D
#159 - 1 december 2008 18:30
Fick själv idag tag i en vas på IKEA. Det blev 45 cm varianten och jag har idag limmat in en Slimline-bakgrund i den. Imorgon så räknar jag med att fylla den.

Utan tvekan så är det denna tråd som har inspirerat mig till att köra igång ett vas-akvarium:D
Härmis:(;):Dmen det ska bli roligt med att du har testat en Slimline i vasen jag ångrade att jag inte testade det,men då mest för att det skulle ha gått att göra till Ett enormt Filter bakom Slimlinen till Räkorna,så där ångrar jag mig lite men det kommer fler vaser skulle jag tro och då med en slimline i:)
Kjell Fohrman
Administrator
#160 - 1 december 2008 18:36
Härmis:(;):Dmen det ska bli roligt med att du har testat en Slimline i vasen jag ångrade att jag inte testade det,men då mest för att det skulle ha gått att göra till Ett enormt Filter bakom Slimlinen till Räkorna,så där ångrar jag mig lite men det kommer fler vaser skulle jag tro och då med en slimline i:)

Ja bra ideer är till för att kopieras:D. Den runda formen gör ju att utrymmet bakom bilr rejält stort - däremot är det ju svårare att täta så att fiskar/räkor inte tar sig in.
#161 - 1 december 2008 18:43
Ja bra ideer är till för att kopieras:D. Den runda formen gör ju att utrymmet bakom bilr rejält stort - däremot är det ju svårare att täta så att fiskar/räkor inte tar sig in.
Det går nog att täta om man tar sig tid till det,värre är nog om man skulle skaffa 65 cm än 45 cm med tanke på höjden på en slimline men det hade nog att knåpa ihop ändå:)vad hade du tänkt för Filtrering på det hela?? det hade varit roligt att veta på grund av Formen och det lilla utrymmet framåt och runt om så försvårar det en del vad man hade kanske gjort om det hade varit fyrkantigt.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#162 - 1 december 2008 18:45
Räknar med att köra med filtermatta som jag alltid gör
#163 - 1 december 2008 18:48
Räknar med att köra med filtermatta som jag alltid gör
Det är ju Förnuftigt om man nu har möjlighet till det,och det har man nu om man lägger in en Slimline,du får gärna lägga upp bilder på det hela här om du har lust,det skulle vara roligt att se det hela:)
Bilagor:
#164 - 3 december 2008 05:11
Nu kvittrade det i mina öron att det går att ha fisk i dessa vaserna????jag stoppade ner några endlers yngel ett rent helvete att få upp dem igen ska jag intyga,men vad för fisk kan man ha i dem som inte rör Räklingarna??
#165 - 3 december 2008 18:27
Som sagt vad för fisk kan man ha i en vas och då inte rör Räklingarna??
#166 - 3 december 2008 18:39
Som sagt vad för fisk kan man ha i en vas och då inte rör Räklingarna??

Jag har Corydoras pygmaeus, Boraras brigittae, Danio margaritatus och Boraras urophthalmoides i mina kar tillsammans med räkor och mig veterligen har de inte tagit några räklingar, iaf inga mängder;)!
#167 - 3 december 2008 18:43
ansjo skrev:
Jag har Corydoras pygmaeus, Boraras brigittae, Danio margaritatus och Boraras urophthalmoides i mina kar tillsammans med räkor och mig veterligen har de inte tagit några räklingar, iaf inga mängder;)!
Men går det att ha det eftersom det är bara 35cm imellan eller det funkar?:)
#168 - 3 december 2008 18:49
Denna hade varit fint att ha några av som du nämde,jag har för mig att jag har hållit denna art innan men jag vill ha det osagt känner igen den dock
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
#169 - 3 december 2008 18:51
Galaxyn som du länkade till är väl den fisken som är störst storleksmässigt av de jag tippsade om, men vilken av vaserna är det du ska ha fisken i?
#170 - 3 december 2008 18:54
ansjo skrev:
Galaxyn som du länkade till är väl den fisken som är störst storleksmässigt av de jag tippsade om, men vilken av vaserna är det du ska ha fisken i?
Jag vet inte[:o]vågar jag kasta ner den till den största så gör jag det men jag skulle vilja testa på den lite mindre först om det är nån som passar till den:)och den är väl hälften lite mindre kanske såg jag nu;):D:D
#171 - 3 december 2008 18:57
Boraras urophthalmoides är nog den som är minst i storlek, mina är nästan fullvuxna nu och mäter kanske max 2 cm så de skulle nog få plats i din lilla vas:).
#172 - 3 december 2008 18:57
Denna då i den lilla vasen??http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1ska denna gå att få tag i lätt för jag har då aldrig hört tala om den men satan vilka färger på en sån vacker fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#173 - 3 december 2008 18:59
Galaxyn har jag tänkt att lägga i - det är möjligt att räkyngel kommer att gå åt, men definitivt inte halvvuxna och vuxna
#174 - 3 december 2008 19:00
ansjo skrev:
Boraras urophthalmoides är nog den som är minst i storlek, mina är nästan fullvuxna nu och mäter kanske max 2 cm så de skulle nog få plats i din lilla vas:).
Du har nog stavat fel på firren för jag får inte upp den på art beskrivningen:)
#175 - 3 december 2008 19:03
Alla fiskar finns inte i Zoopets artbeskrivningar ännu:p!
http://images.google.se/images?hl=sv&q=Boraras+urophthalmoides&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2
Boraras brigittae har jag ett 40-tal i min ena kub och är som du säger riktigt snygga. Jag vet att affärer som handlar av Imazo kan ta hem denna och även Boraras urophthalmoides som båda finns i deras sortiment.
#176 - 3 december 2008 19:04
Galaxyn har jag tänkt att lägga i - det är möjligt att räkyngel kommer att gå åt, men definitivt inte halvvuxna och vuxna
Ja dem är fina dem också men nja jag vet inte,synd om Småttingarna går åt men det kommer lite hela tiden så sorgen försvinner efterhand kanske:DGalaxyn ynglar dem lätt av sig Kjell?
#177 - 3 december 2008 19:07
ansjo skrev:
Alla fiskar finns inte i Zoopets artbeskrivningar ännu:p!

http://images.google.se/images?hl=sv&q=Boraras+urophthalmoides&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2

Boraras brigittae har jag ett 40-tal i min ena kub och är som du säger riktigt snygga. Jag vet att affärer som handlar av Imazo kan ta hem denna och även Boraras urophthalmoides som båda finns i deras sortiment.
Påminner lite som micro Glödbandstetror:Ddem var riktigt snygga:)
#178 - 3 december 2008 19:09
Det är de som är på de första bilderna, de förväxlas tydligen ibland med varandra. Jo, de är snygga:).
Bilagor:
#179 - 3 december 2008 19:10
ansjo skrev:
Det är de som är på de första bilderna, de förväxlas tydligen ibland med varandra. Jo, de är snygga:).
Det får väl bli att jag kommer och våldgästar dig med en massa påsar till hands:D
#180 - 3 december 2008 19:11
Du är välkommen:D!
#181 - 3 december 2008 19:21
själv tänker jag skaffa ett par dvärgtandkarpar i min framtida vas.

.
#182 - 3 december 2008 19:26
Kensa skrev:
själv tänker jag skaffa ett par dvärgtandkarpar i min framtida vas.

.
Du har ingen länk som du vill dela med dig om:)
#185 - 3 december 2008 22:15
Väldigt inspirerande tråd! Det får nog bära av till IKEA i dagarna tror jag minsann[^]
#186 - 4 december 2008 16:26
FrÅga!!!

En liten fråga vad är det optimala för Räkorna vattenbyte var vecka eller varannan vecka??eftersom jag kör vattenbyte veckovis för karen ska jag ta vaserna då också eller räcker det att jag kör varannan vecka:confused:
#187 - 4 december 2008 17:22
Kensa skrev:
Kom på där ska Syd-Gänget den 13 då får man väl kolla in lite och kanske köpa några:)
#188 - 4 december 2008 19:16
ett eländigt skit att min mor fyller 65 då............

.
#189 - 4 december 2008 19:18
En liten fråga vad är det optimala för Räkorna vattenbyte var vecka eller varannan vecka??eftersom jag kör vattenbyte veckovis för karen ska jag ta vaserna då också eller räcker det att jag kör varannan vecka:confused:

jag skulle nog kört veckovis.....cirkus 20%.

mina gillade bra vatten, samt att det äör sådan liten volym
i små kar att när det är på gång åt h-e...så går det snabbt.

samt att det kan inte ta mer än typ 4 min att byta 20% i alla vaserna
du har på bordet....

.
#190 - 4 december 2008 19:26
Kensa skrev:
jag skulle nog kört veckovis.....cirkus 20%.

mina gillade bra vatten, samt att det äör sådan liten volym

i små kar att när det är på gång åt h-e...så går det snabbt.

samt att det kan inte ta mer än typ 4 min att byta 20% i alla vaserna

du har på bordet....

.
Det går kvick att byta på dem;)det är inte det mest att jag undrade om man måste byta var vecka det känns mer som ett tvång att byta vatten än att det ska vara roligt att göra det,det brukar komma av sig lite det där;):D:Djaja jag får väl byta vatten då:p
#191 - 7 december 2008 08:58
Jaha då bär det av till IKEA idag för kanske ett inköp ev en ny vas funderar då skarpt på den som är 45 cm skall tydligen finnas en sådan med det måttet,och då har jag alla storlekar härlig syn..=)och en liten fråga går det att skarva luftslangen så jag kör två bottenfilter på en luftpump,nu är luftpumpen inte den starkaste utan en billig variant eller den förlorar kraft för mycket då??vad säger ni andra om denna saken.
#192 - 7 december 2008 12:39
Det skulle kunna funka men du måste ha någon form av strypning på slangarna så du kan reglera luftflödet. Skulle inte pumpen orka trycka ner luft till bägge vaserna är det kanske ändå dags att köpa en ny luftpump;).
#193 - 7 december 2008 14:50
ansjo skrev:
Det skulle kunna funka men du måste ha någon form av strypning på slangarna så du kan reglera luftflödet. Skulle inte pumpen orka trycka ner luft till bägge vaserna är det kanske ändå dags att köpa en ny luftpump;).
Jag har ingen sorts strypning på slangarna det är fullt blås,om jag köper en ny så får jag tre stycken och det var inte tänkt:Djag glömde jag har alltid luftpumpen till dammen den hade nog räckt att driva nån 100 kar men det är kanske overkill till en vas;)
#194 - 7 december 2008 14:58
Varför du behöver en strypning är för att kunna reglera luftflödet om du förgrenar slangen med ett T-kors. Luften tenderar att ta enklaste vägen och du kommer att få den mesta luften där du har minst mottryck.
Stryper du däremot den slangen så kan du justera luften så den orkar trycka även till din andra vas.
Hoppas att du hängde med vad jag menar, det låter nog lite snurrigt;).
Guest
#195 - 7 december 2008 15:05
När jag körde min syrepump till dubbla kar så använde jag nåt sånt här: http://www.pwss.nu/product.php?productid=5361&cat=30&page=1

Inte exakt den modell jag använde men funktionen är densamme.
#196 - 7 december 2008 15:06
Nu har det hänt en ny vas ett nytt Projekt är på G...=)det blev en 45 cm så nu har jag alla storlekarna---Tripp-Trapp-Trull.och en ja vad kallar man den lille fjärde vasen termovas kanske:D:Dså nu kommer problemet filtrering Bottenfilter kanske??förslag

Ljuset??hade tänkt mig att använda en spot till den lilla vasen och köra med armaturen till den mellersta för då kommer vaserna i turordning allt annat vore tabu ju;):D

Bottenmaterial??här skulle jag vilja testa nåt nytt kanske lite förslag??
Växter??vad...vad...vad skulle passa??jag hade även kunnat tänka mig en riktigt tunn smal spretig rot i hela och kanske skippat växterna förutom nån mossa den är given i en Räk-Vas enligt mig.Och kanske Äpplet flyttar tillbaka om ni kommer ihåg han och då med lite kompisar som jag har blivit lovat att få:)

Och i den hela skapelsen ska det gå Gula-Räkor och inga andra ,så Cyber-Nettan dags att skynda på dem i växten;):D:DKanske..Kanske en slimline om kjelle skänker en liten bit till mig för mer behövs inte ju,sa jag skänker en bit mest för att påminna:D:DLite bilder på den tomma vasen mest som bevis:)
#197 - 7 december 2008 15:08
ansjo skrev:
Varför du behöver en strypning är för att kunna reglera luftflödet om du förgrenar slangen med ett T-kors. Luften tenderar att ta enklaste vägen och du kommer att få den mesta luften där du har minst mottryck.

Stryper du däremot den slangen så kan du justera luften så den orkar trycka även till din andra vas.

Hoppas att du hängde med vad jag menar, det låter nog lite snurrigt;).
Jag är med Anders;)vad du menar:)men tror du den lilla pumpen jag har räcker till två vaser?
#198 - 7 december 2008 15:09
Anettejt skrev:
När jag körde min syrepump till dubbla kar så använde jag nåt sånt här: http://www.pwss.nu/product.php?productid=5361&cat=30&page=1

Inte exakt den modell jag använde men funktionen är densamme.
Ok typ då en t-Koppling i mitt fall:)
Guest
#199 - 7 december 2008 15:13
Och i den hela skapelsen ska det gå Gula-Räkor och inga andra ,så Cyber-Nettan dags att skynda på dem i växten;)

De är färdigväxta. Bara att komma...:)
#200 - 7 december 2008 15:14
Anettejt skrev:
De är färdigväxta. Bara att komma...:)
Få då komma när vasen är klar;):)eller kanske innan hör av mig på PM när det närmar sig:)
#201 - 7 december 2008 18:18
Lite svar på lite frågor hade varit helt ok!!!
#202 - 7 december 2008 18:29
Stene, vilken vasjunkie du har blivit :) avverkar stort för att fylla på med smått.. ;)
Om du vill ha lite sand till vasen så är det bara att säga till, har en hel del över. (samma sand som jag har i kuben)
#203 - 7 december 2008 19:05
NIC skrev:
Stene, vilken vasjunkie du har blivit :) avverkar stort för att fylla på med smått.. ;)

Om du vill ha lite sand till vasen så är det bara att säga till, har en hel del över. (samma sand som jag har i kuben)
Jag tackar för det
NIC men det behövs inte:)har en del sjösten över sen kuben;):D
#204 - 7 december 2008 20:03
Jag är med Anders;)vad du menar:)men tror du den lilla pumpen jag har räcker till två vaser?

Det är en annan sak, beroende på vad det är för luftpump du har.
Bottenmaterial tycker jag du kan testa Aquaclay som jag tycker funkar super! Nackdelen är att det är så lätt och kan vara svårt att plantera i, men det är snyggt och växterna trivs kanon i det:)!
#205 - 7 december 2008 20:07
ansjo skrev:
Det är en annan sak, beroende på vad det är för luftpump du har.

Bottenmaterial tycker jag du kan testa Aquaclay som jag tycker funkar super! Nackdelen är att det är så lätt och kan vara svårt att plantera i, men det är snyggt och växterna trivs kanon i det:)!
Man kanske skulle testa det om affären har det hemma det vill säga,annars så får det nog bli Vanlig sjösten,sen kom jag på att jag köpte ju en liten innerfilter till mitt yngelkar som man nog kan möblera om lite så det kommer på en tät skumpatron på insuget,men då ser man allt uppe vid ytan och det är inte så snyggt:(
#206 - 8 december 2008 05:11
Nu har man legat och tänkt hela natten vad man ska ha för inredning och inte kommit fram till ett skit...=)Ha Ha men jag tror jag kör med det lilla innefiltret jag hade men ska till Affären och kolla om dem säljer en yngelsäkert skumpatron till den som man kan sätta på annars har jag en hemma nån stans.

Får se också om dem har nån tufft sten som man kan ha i botten nån rolig färg kanske,det skulle vara perfekt om dem har en rot också men det kom jag på NNN på Zoopet har en sån i sina kar så det blir väl av att ringa han och knycka den kanske.Kommer väl nån Rapport ikväll vad det har blivit.
#207 - 8 december 2008 11:53
stod på IKEA igår....fingrade på en 65cm vas,,,,,skulle prexis lyfta ner den
i vagnen när en överordnad "myndighet" ställde en liten fråga....

- om du köper den, varför tror du att du då får sova bredvid mig ?

- men älskling, jag ska ju bara....

- nej, svara på frågan, vart ska du sova ? för bredvid mig sover du inte
om den står i vårt hus med en massa fiskar

- men det är inte till fiskarna ju

- nähä, vad ska du då ha den till ?

- till räkorna (fiskarna hade jag tänkt ta som en "uppgradering")

- du har inga räkor

- nä just det, måsta man ju ha

- ok, du köper den, när vardagsrummet är klart, när vi har lyse på toan,
när det inte läcker in på ovanvåningen, när min bil funkar som den ska !!!!

- ok

[:(!]
:(

känner mig som en toffel......

.
#208 - 8 december 2008 12:16
Ja där fick du en liten "att göra" lista men vem har inte de? =) ..
//martin
Kjell Fohrman
Administrator
#209 - 8 december 2008 13:48
Kensa skrev:

Inte nog med det - du ÄR en toffel:p
#210 - 8 december 2008 14:32
Inte nog med det - du ÄR en toffel:p

tack, det gör att det känns mycket bättre..........;)..............[:(!]

ska genast länka detta till "myndigheten" och fråga om
hon vill ha en toffel eller inte därhemma......

finns kanske en viss risk att jag inte helt gillar svaret jag kommer att få...

[:o]

.
#211 - 8 december 2008 14:36
Hemskt med sånt där maktmissbruk av "myndigheter"
#212 - 8 december 2008 14:41
svaret från myndigheten kom direkt.

- FLYTTA.........!!!!!!

Vilket kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Men i andra meningen skrev hon.

- DU TAR BARNEN MED DIG.

Fy fas----.... det går ju inte för sig........:D

.

(see the ironi in the text please)

.
#213 - 8 december 2008 14:46
Nej nej nej. Ja VASEN det går ju för sig menar du såklart
#214 - 8 december 2008 18:12
Kensa skrev:
stod på IKEA igår....fingrade på en 65cm vas,,,,,skulle prexis lyfta ner den

i vagnen när en överordnad "myndighet" ställde en liten fråga....

- om du köper den, varför tror du att du då får sova bredvid mig ?

- men älskling, jag ska ju bara....

- nej, svara på frågan, vart ska du sova ? för bredvid mig sover du inte

om den står i vårt hus med en massa fiskar

- men det är inte till fiskarna ju

- nähä, vad ska du då ha den till ?

- till räkorna (fiskarna hade jag tänkt ta som en "uppgradering")

- du har inga räkor

- nä just det, måsta man ju ha

- ok, du köper den, när vardagsrummet är klart, när vi har lyse på toan,

när det inte läcker in på ovanvåningen, när min bil funkar som den ska !!!!

- ok

.
Ja du:D:D:D:Djäkla mes vem är det som bestämmer där hemma kan man undra;):Dom jag ska vara ärlig jag har samma problem var gång jag köper nåt,men nu gjorde jag av med Badrumskaret som NIC fick och det får hon höra ett par gånger om dagen.......Är du nöjd nu.....Är du nöjd nu när karet är borta...Då hon alltid svarar det är väl för Fan ditt val inte mitt...Då jag svarar är det och hon är så korkad att hon får väl skuldkänslor för det:D:D:D:D:D:Dså vaser är inga problem här hemma men det blir det nog om ett antal inskaffas kanske:confused:;):p
#215 - 8 december 2008 18:46
Nu har jag inskaffat mig lite saker idag,det blev en fräck Svart sten som jag hade i vas.Nr1 det är rätt så passande faktiskt plus lite växter som jag hade över och så fick jag några växter på Lyby Akvarieaffär som var långa vet inte namnet på dem hon nämde det men det är redan glömt;)Och så köpte jag ett luftdrivet filter köpte och köpte gratis ett härligt ord:D

Så jag testade att seriekoppla,att en luftpump skulle driva men det orkade den inte fast jag hade strypningar till slangarna så det skulle bli lika,men ack så blev det inte den orkade det inte så det blev av att jag fick köra tillbaka för ett inköp av en tredje Luftpump men som vanligt var hon generös och det fick jag också plus växter näringskulor och en backventil,nästan man har vunnit på Lotto:D:D

Men jag hittade inte en smal rot typ Trollhassel som jag kunde ha i så det var lite besviket men det kommer kanske så småningom får jag hoppas;):)sen fattas Ljuset varför handlade jag inte en lamparmantur när jag var på IKEA tänke men jag gjorde det inte så det får lösas med den vanliga spotten som följer med alla vaser känns det som:Dmen inte så länge då det kommer nåt annat,enligt övermakten här hemma"annars ser det dumt ut"ja du säger man bara:Dtackar för det!!!!!!!!!!!!

Nu är det bara Dem Gula räkorna som fattas,lampan också Bla Lite bilder på det hela givetvis,men det kommer bli snyggare med tiden jag är väldigt missnöjd med resultatet fattas en del i karet sen blir det bra tror jag i alla fall.
#216 - 8 december 2008 18:50
Givetvis lite frågor om detta hela!!!Nickan här på Zoopet kan erbjuda mig torr Troll Hassel kan man ha det i Vasen skulle vara dö snyggt att ha i jag har för mig att det sker en möglig Historia efteråt man stoppar i det i vattnet någon som vet om det går enligt mig så går det inte men jag vet inte så mycket förutom Fotboll då förstås..Ha Ha
#217 - 8 december 2008 21:56
Oj. Den här tråden är ju nästan bättre än Robert Gustavsson. Ert "Vuxen" snack om att ni inte får köpa en vas är hysteriskt kul.
Å tycker även de e lide tufft att en expert som Patrik Steen har hittat till lilla Lyby akvarium affär. Jag menar den ligger ju inte direkt i en stad. Den ligger på en sleden grusväg utanför lilla Hörby. :D
Förövrigt så älskar jag dina bilder Patrik
#218 - 9 december 2008 05:09
rufert skrev:
Oj. Den här tråden är ju nästan bättre än Robert Gustavsson. Ert "Vuxen" snack om att ni inte får köpa en vas är hysteriskt kul.

Å tycker även de e lide tufft att en expert som Patrik Steen har hittat till lilla Lyby akvarium affär. Jag menar den ligger ju inte direkt i en stad. Den ligger på en sleden grusväg utanför lilla Hörby. :D

Förövrigt så älskar jag dina bilder Patrik
Jag tackar:) förövrigt är det strongt att man vågar skriva att man är ifrån Hörby:D
#219 - 9 december 2008 17:19
Lekte lite med kameran lite vilka Räkbilder om jag får säga det själv;)den undre där en ensammen Amano:D
#220 - 9 december 2008 17:21
En rolig Bild på en Körsbärs-Hona med framtida Räklingar på magen som är i full färd att knapra i sig en annan kropp som är ömsad:)
#221 - 9 december 2008 17:29
Jag ställde Kameran på sportläge för att fånga alla Räkorna som simmar runt,runt hela tiden i den näst minsta vasen ser ut som paronnhajar i en Skål:Dblev så där att fota dem är precis inte stilla;)Sen lite övriga bilder på den nya vasen Bla inga räkor i än men det kommer:)och en bild på hur det växer i den största vasen dem verkar trivas i alla fall
Guest
#222 - 9 december 2008 20:02
Lekte lite med kameran lite vilka Räkbilder om jag får säga det själv;)den undre där en ensammen Amano:D

Grymt fina bilder! :)
Du börjar kunna det här nu ju..;)
#223 - 9 december 2008 20:49
inte alls avundsjuk, nejdå, inte alls avundssjuk...........nääädå--------

.
#224 - 9 december 2008 21:04
Såja lugna ner sig nu toffeln....
Är det inte svårt att fota i runda vaser?
#225 - 10 december 2008 04:31
eriahl skrev:
Såja lugna ner sig nu toffeln....

Är det inte svårt att fota i runda vaser?
Tycker det nästan blir som ett extra objektiv på grund ut av att det förstoras;)svårast är när man ska ta en bild på sidan fast man står rakt framårt dåkan det se kostigt ut som nu det sista växtbilden är ett sådant exempel:)
#226 - 10 december 2008 09:49
Grymt inspirerande med din räkvas. Man blir ju riktigt sugen att försöka hitta någon stor cylindrisk vas och köra igång ett liknande projekt!

När jag satte igång mitt nano-kar var jag runt på nätet och kollade lite bilder, och faktum är att just runda, eller rättare sagt, cylindriska kar är ganska populärt. Jag hamnade på ett forum där de dikuterade just detta med placering av stenar och växter för bästa resultat - rent visuellt och även fototekniskt. Vad man talade om där var att sätta sten och rötter samt plantera från centrum och utåt, alltså att sätta det som är högst precis i mitten och sedan jobba sig ner i nivå, i ringar fram till glaset. Då kunde man titta och fotografera utan större "distorsion" runt om det cylindriska karet.

Jag tycker ditt vasprojekt är vrålfint och, som sagt, väldigt inspirerande!:)
#227 - 10 december 2008 10:02
Men ett halleluleluja moment tror jag. Kanske vore en idé för en annan oxå.
#228 - 10 december 2008 10:07
MaxB skrev:
Grymt inspirerande med din räkvas. Man blir ju riktigt sugen att försöka hitta någon stor cylindrisk vas och köra igång ett liknande projekt!

När jag satte igång mitt nano-kar var jag runt på nätet och kollade lite bilder, och faktum är att just runda, eller rättare sagt, cylindriska kar är ganska populärt. Jag hamnade på ett forum där de dikuterade just detta med placering av stenar och växter för bästa resultat - rent visuellt och även fototekniskt. Vad man talade om där var att sätta sten och rötter samt plantera från centrum och utåt, alltså att sätta det som är högst precis i mitten och sedan jobba sig ner i nivå, i ringar fram till glaset. Då kunde man titta och fotografera utan större "distorsion" runt om det cylindriska karet.

Jag tycker ditt vasprojekt är vrålfint och, som sagt, väldigt inspirerande!:)
Tack för dem fina orden:)men hur var dem Cylindriska karen placerade i rummet där dem stod ??då måste dem ha varit fria ifrån ytor runt om för att få denna härliga känsla när man tittar i dem på alla håll.Kan ju bli hur fräckt som helst om man hade kunnat ha den möjligheten så som du beskriver:)
#229 - 10 december 2008 10:52
Tack för dem fina orden:)men hur var dem Cylindriska karen placerade i rummet där dem stod ??då måste dem ha varit fria ifrån ytor runt om för att få denna härliga känsla när man tittar i dem på alla håll.Kan ju bli hur fräckt som helst om man hade kunnat ha den möjligheten så som du beskriver:)

Jaaa, hur "cylindrarna" var placerade i rummet vet jag inte riktigt... men de bilder som visades (skall kolla om jag kan nosa upp de länkarna) var ju från ganska nära håll - men, ljusbrytningsdistorsion får man ju hur man än bär sig åt när man tittar eller fotograferar en solid (vattenfylld) rund eller cylindrisk behållare. Men varifrån man än tittar in i en sådan behållare så blir det som är placerat i mitten mest skärpa på - eller minst distat, så att säga (om vi bortser från något som finns helt nära glaset rakt "framifrån" sett).
Sedan spelar det ju egentligen ingen roll om man kan gå runt hela föremålet - utan mer att man kan titta på det från alla håll där det är placerat. På bilderna där denna princip använts såg det förbaskat fränt ut med, nästan som små öar med höga rötter och träd i mitten och sluttande "skog" och sist lite sand närmast glaset - som små miniatyrlandskap. Men, visst, det var såklart en dist utmed "kanterna" men detta gjorde bara att det så ännu fränare ut.

Om man tänker sig ett kub-kar istället, helt utan bakgrund/er, så skulle man kunna ha ett sådant ståendes, så att säga, fritt någonstans, där man kan gå runt det och betrakta det från alla håll - då vore det ju fränt att arbeta med inredningen från mitten och ut mot kanterna - högst i mitten och sedan lägre fram mot frontglasen - som en oas mitt i ett sandlandskap. :)
#230 - 10 december 2008 15:21
MaxB skrev:
Jaaa, hur "cylindrarna" var placerade i rummet vet jag inte riktigt... men de bilder som visades (skall kolla om jag kan nosa upp de länkarna) var ju från ganska nära håll - men, ljusbrytningsdistorsion får man ju hur man än bär sig åt när man tittar eller fotograferar en solid (vattenfylld) rund eller cylindrisk behållare. Men varifrån man än tittar in i en sådan behållare så blir det som är placerat i mitten mest skärpa på - eller minst distat, så att säga (om vi bortser från något som finns helt nära glaset rakt "framifrån" sett).

Sedan spelar det ju egentligen ingen roll om man kan gå runt hela föremålet - utan mer att man kan titta på det från alla håll där det är placerat. På bilderna där denna princip använts såg det förbaskat fränt ut med, nästan som små öar med höga rötter och träd i mitten och sluttande "skog" och sist lite sand närmast glaset - som små miniatyrlandskap. Men, visst, det var såklart en dist utmed "kanterna" men detta gjorde bara att det så ännu fränare ut.

Om man tänker sig ett kub-kar istället, helt utan bakgrund/er, så skulle man kunna ha ett sådant ståendes, så att säga, fritt någonstans, där man kan gå runt det och betrakta det från alla håll - då vore det ju fränt att arbeta med inredningen från mitten och ut mot kanterna - högst i mitten och sedan lägre fram mot frontglasen - som en oas mitt i ett sandlandskap. :)
Det blir din hemläxa Mats stt skaffa länkar till dessa:Dlåter hur fräckt som helst:)
#231 - 10 december 2008 17:38
Det blir din hemläxa Mats stt skaffa länkar till dessa:Dlåter hur fräckt som helst:)

Hoho!:) Gissa om jag har surfat nu, för att hitta tillbaka till de där utländska forumtrådarna... När man surfar så sparar man ju inte direkt alla url:er som man besöker - jag brukar rensa bort dom - och jag har heller inte kunnat hitta tillbaka till just de forum där de där bilderna finns, vet inte ens vad forumen eller trådarna heter... Sorry![:o]
Men, jag googlade lite på "cylindrical aquarium" och hittade två sketbilder som någorlunda visar principen med att jobba från mitten i en cylindrisk behållare... Dessa får väl duga sålänge och så får vi låta våra kretiva sinnen jobba i/med våra burkar.

http://www.aquarticles.com/images/Suijelkom/Suijelkom%20watermarked/dsc_0167.jpg

http://images.ciao.com/iuk/images/products/normal/309/product-6482309.jpg
#232 - 10 december 2008 17:45
MaxB skrev:
Hoho!:) Gissa om jag har surfat nu, för att hitta tillbaka till de där utländska forumtrådarna... När man surfar så sparar man ju inte direkt alla url:er som man besöker - jag brukar rensa bort dom - och jag har heller inte kunnat hitta tillbaka till just de forum där de där bilderna finns, vet inte ens vad forumen eller trådarna heter... Sorry![:o]

Men, jag googlade lite på "cylindrical aquarium" och hittade två sketbilder som någorlunda visar principen med att jobba från mitten i en cylindrisk behållare... Dessa får väl duga sålänge och så får vi låta våra kretiva sinnen jobba i/med våra burkar.

http://www.aquarticles.com/images/Suijelkom/Suijelkom%20watermarked/dsc_0167.jpg

http://images.ciao.com/iuk/images/products/normal/309/product-6482309.jpg
Saltet där var så jäkla fräckt tänk att ha ett sådant men den är nog rätt så hög på grund av fiskens storlek till cylindern:Dmen jag fårstår vad man kan göra med lite fantasi:)men är det ingen i Sverige som kör med detta som man kan se bilder på det hade varit roligt hur dem har löst det:)
#233 - 10 december 2008 17:52
Tycker hur mycket jag har sökt om det i Sverige hittar jag inte nåt alls förutom nån firma som visar en bild på en Cylinder,lite synd faktiskt att det är så lite om det.
#234 - 10 december 2008 17:55
Saltet där var så jäkla fräckt tänk att ha ett sådant men den är nog rätt så hög på grund av fiskens storlek till cylindern:Dmen jag fårstår vad man kan göra med lite fantasi:)men är det ingen i Sverige som kör med detta som man kan se bilder på det hade varit roligt hur dem har löst det:)

Ja, nu har ju huvudet gått varmt här och det dröjer väl inte länge förrän man sitter här med en hyfsad vas...

Sanden drar man ju bara i, sedan kan man väl tänka sig en konformad eller hyfsat rak t.ex. "dragonstone" eller någon smal hög rot - eller varför inte en hög tät växt, precis i mitten. På denna/detta fäster man kanske en del mossor och liknande växter, från mitten och uppåt (i höjd) på "centrumgrejen". I en ring runt detta sätter man vidare växter som växer upp i höjd till den nivå som man har klätt (om man nu vill göra det) "centrumgrejen" med mossor. I en ring utanför växterna kan man drapera med pyttesmå och tunna rotgrenar. Vidare i en ring runt rötterna kan man sätta små lågväxande växter - och sedan har man nog arbetat sig ut/ner mot glaskanten och där kan ju en liten "sandstrand" av sand få ligga. Då har man byggt en hög konformad ö, bestående av flera lager i form av ringar, mitt i ett cylindriskt kar... Ja, detta är ju bara en idé av oändligt många!:)
#235 - 10 december 2008 18:01
MaxB skrev:
Ja, nu har ju huvudet gått varmt här och det dröjer väl inte länge förrän man sitter här med en hyfsad vas...

Sanden drar man ju bara i, sedan kan man väl tänka sig en konformad eller hyfsat rak t.ex. "dragonstone" eller någon smal hög rot - eller varför inte en hög tät växt, precis i mitten. På denna/detta fäster man kanske en del mossor och liknande växter, från mitten och uppåt (i höjd) på "centrumgrejen". I en ring runt detta sätter man vidare växter som växer upp i höjd till den nivå som man har klätt (om man nu vill göra det) "centrumgrejen" med mossor. I en ring utanför växterna kan man drapera med pyttesmå och tunna rotgrenar. Vidare i en ring runt rötterna kan man sätta små lågväxande växter - och sedan har man nog arbetat sig ut/ner mot glaskanten och där kan ju en liten "sandstrand" av sand få ligga. Då har man byggt en hög konformad ö, bestående av flera lager i form av ringar, mitt i ett cylindriskt kar... Ja, detta är ju bara en idé av oändligt många!:)
Det du nu beskriver är sånt man drömmer om hur man vill ha det, fixa det så lär det bli en syn för gudarna det är bara förordet på det hela:)
#236 - 10 december 2008 18:03
Det du nu beskriver är sånt man drömmer om hur man vill ha det, fixa det så lär det bli en syn för gudarna det är bara förordet på det hela:)

OK! Då är det bara att leta upp en stöddig vas eller nåt annat cylinderformat man kan ha vatten i...
:)
#237 - 10 december 2008 18:29
Här ären bild jag hittade
http://www.aquastyle.se/Cylinder.PDF
#238 - 10 december 2008 18:33
det här är kul. det blir väldigt snygg inredning utan att det behöver kosta skjortan! Ska skaffa en sådan vas när jag är på IKEA nästa gång! Lätt!

Tror MaxB är inne på något där med att bygga upp det kring mitten, det känns mest naturligt. Det snyggaste vore kanske att hitta enrot som var lika stor i diameter med grenarna som hela vasen och som sen går upp i mitten. På med lite mossor eller kanske klämma in några små anubias mellan grenarna, eller javaormbunke någonstanns och sen mindre växter runtomkring.

Det här betyder inte att jag itne tycker ditt är fint. för det är det. Fett med fint.

Min fråga:
Räcker det med syresten till ett räkkar eller har du pump också?
#239 - 10 december 2008 18:38
larsemil skrev:

Min fråga:

Räcker det med syresten till ett räkkar eller har du pump också?
Det räcker med en syresten så det blir rörelse på ytan och lite rundgång på det hela,men då krävs det att du kör vattenbyte ofta två-tre gånger i veckan:)
Bilagor:
#240 - 10 december 2008 18:39
Det räcker med en syresten så det blir rörelse på ytan och lite rundgång på det hela,men då krävs det att du kör vattenbyte ofta två-tre gånger i veckan:)

Haha, det är ju inga stora mängder vatten vi pratar om så det ska nog fungera. :)
#241 - 10 december 2008 18:41
larsemil skrev:
Haha, det är ju inga stora mängder vatten vi pratar om så det ska nog fungera. :)
Det bara nån lite då och då kvickt gjort;)men det är bättre med ett luftdrivet litet filter sen sitter räkorna och äter lite gratis mat också dagarna igenom:)
#242 - 10 december 2008 18:43
äter gratis mat?

ett liiitet ytterfilter kan ju fungera också, och så får man gömt slangarna bakom roten / växt.
#243 - 10 december 2008 18:45
larsemil skrev:
äter gratis mat?

ett liiitet ytterfilter kan ju fungera också, och så får man gömt slangarna bakom roten / växt.
Då får det vara litet:Doch väl yngelsäkert i ändarna:)Räkerna sitter och äter ifrån filtret allt som fasnar;)
Guest
#244 - 10 december 2008 18:54
13,5*13,5*3,14*65/3=12,3l

Vet inte om nån annan har skrivit samma svar som jag.
#245 - 11 december 2008 10:20
Jag har märkt att det har börjat bildas små halv gröna algfläckar i den stora vasen vet inte vad det kan bero på,men dem började komma när den nya lampan kom och den är på 6500K om det är det som är problemet kanske att det får för mycket ljus tacksam för svar och det måste också tilläggas att fläckarna är bara på övre hälften på vasen om det har nån betydelse som sagt skulle vara tacksam för svar och vad jag kan göra annorlunda för att det ska försvinna.
#246 - 11 december 2008 10:28
Jag har märkt att det har börjat bildas små halv gröna algfläckar i den stora vasen vet inte vad det kan bero på,men dem började komma när den nya lampan kom och den är på 6500K om det är det som är problemet kanske att det får för mycket ljus tacksam för svar och det måste också tilläggas att fläckarna är bara på övre hälften på vasen om det har nån betydelse som sagt skulle vara tacksam för svar och vad jag kan göra annorlunda för att det ska försvinna.

Om fläckarna bara är på övre sidan av vasen så låter det nästan som att algerna trivs bäst där de får mest ljus. Kan dock ha helt fel...
Bilagor:
#247 - 11 december 2008 10:30
NIC skrev:
Om fläckarna bara är på övre sidan av vasen så låter det nästan som att algerna trivs bäst där de får mest ljus. Kan dock ha helt fel...
Tror inte du alls har fel så var mina tankar också lite störigt med dessa fläckar vet du om det finns nån snigel som äter sådana här men inte rör växterna?:)
#248 - 11 december 2008 10:31
NIC skrev:

Det var en intressant iakttagelse;):p!
#249 - 11 december 2008 10:33
ansjo skrev:
Det var en intressant iakttagelse;):p!

Har mina stunder. :p
Kjell Fohrman
Administrator
#250 - 11 december 2008 15:13
Hej igen - lägger in ett foto på min IKEA-vas.
Några ytterligare foton samt lite info finns i min blogg http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7318
#251 - 11 december 2008 17:11
Roligt att du vill dela med dig av bilder på din Vas Kjell,eftersökte innan andra i Sverige som kunde visa upp nåt liknande men jag tror nu att vi är nog dem ända som kan visa bilder på ett sådant projekt...=)

Nu till din vas tycker det blev tufft med slimlinen jag är inte så glad för vit men det är ju givetvis en smaksak plus räkorna syns nog också bättre på vit bakgrund än röd,gillade växten som går ända upp men du måste nog passa att inte Räkorna sticker alla mina stack nästan nämligen när jag körde med öppet och mina Bambu nedstuckna såg att dem tog den vägen och stack över vasen,så det blev täckglas delat med två hål i mitten av täckglaset så man kan öppna utan att ta ut Bambun.

Men hur har du löst det med pumpen ser en sladd sticka ner på baksidan roligt med ett foto på det hur det är löst,vad för Belysning ska du köra med och vad för räkor ska gå där i??
#252 - 11 december 2008 17:20
med risk för att bli blockat på zoopet så måste jag nog ändå hävda att den skånska vasen är lite vassare än den norrländska......

men jag gillade att det var fisk i den norrländska.......

.
#253 - 11 december 2008 19:46
En härlig bild på en CR-Hona som väntar Räklingar rena Julafton här hemma:D
#254 - 11 december 2008 19:51
Och Växten den sitter på fick jag av får alla Anettejt här på Zoopet som den har tagit sig i vasen,nästan precis som växter ska växa i en vas...ha ha
Kjell Fohrman
Administrator
#255 - 11 december 2008 20:05
Nu till din vas tycker det blev tufft med slimlinen jag är inte så glad för vit men det är ju givetvis en smaksak plus räkorna syns nog också bättre på vit bakgrund än röd,

Nu är den ju inte så vit som den verkar på fotot eftersom blixten gör den väldigt mycket vitare och blankare (speciellt den del som är ovan vattnet). Sedan kommer det ju ändå så småningom att bli lite alger på den och då blir det än naturligare.
I och med att jag valt en ljusare bakgrund så blir vasen lite ljusare och jag behöver inte heller så starkt ljus ovanför akvariet (starkt ljus = algproblem).
Dock det är en test får se hur det funkar - funkar det inte så bygger jag om den.

Gillade växten som går ända upp men du måste nog passa att inte Räkorna sticker alla mina stack nästan nämligen när jag körde med öppet och mina Bambu nedstuckna såg att dem tog den vägen och stack över vasen,så det blev täckglas delat med två hål i mitten av täckglaset så man kan öppna utan att ta ut Bambun.

Det funkar liksom ändå inte med täckglas eftersom bakgrunden är väldigt skrovlig och det är helt omöligt att få helt tätt där så det får gå som det går. Funkar det inte så blir det bara fiskar.

Men hur har du löst det med pumpen ser en sladd sticka ner på baksidan roligt med ett foto på det hur det är löst,

har gjort en liten beskrivning i bloggen. Skall försöka ta ett foto bakifrån imorgon så det syns mer. För att göra detta måste jag dock vrida på hela vasen så det är lite krångligt.

vad för Belysning ska du köra med

Hittade en gammal hängade vanlig armatur (antagligen något slag av blombelysning) i förrådet som jag hängde upp. I den satte jag en "energihalogenglödlampa"
KOmmer väl antagligen att framöver testa lite annan belysning.

och vad för räkor ska gå där i

Köpte några gröna räkor på auktion som redan går i vasen. På fotot i bloggen syns faktiskt 3 st - 1 stor och 2 pyttesmå
#256 - 11 december 2008 20:16
Nu är den ju inte så vit som den verkar på fotot eftersom blixten gör den väldigt mycket

vitare och blankare (speciellt den del som är ovan vattnet).

Sedan kommer det ju ändå så småningom att bli lite alger på den och då blir det än naturligare.

I och med att jag valt en ljusare bakgrund så blir vasen lite ljusar och jag behöver inte heller så starkt ljus ovanför akvariet (starkt ljus = algproblem).

Dock det är en test får se hur det funkar - funkar det inte så bygger jag om den.

Det funkar liksom ändå inte med täckglas eftersom bakgrunden är väldigt skrovlig och det är helt omöligt att få helt tätt där så det får gå som det går. Funkar det inte så blir det bara fiskar.

har gjort en liten beskrivning i bloggen. Skall försöka ta ett foto bakifrån imorgon så det syns mer. För att göra detta måste jag dock vrida på hela vasen så det är lite krångligt.

Hittade en gammal hängade vanlig armatur (antagligen något slag av blombelysning) i förrådet som jag hängde upp. I den satte jag en "energihalogenglödlampa"

KOmmer väl antagligen att framöver testa lite annan belysning.

Köpte några gröna räkor på auktion som redan går i vasen. På fotot i bloggen syns faktiskt 3 st - 1 stor och 2 pyttesmå
Det har du rätt i den blir lite mörkare med tiden,och du har nog rätt i det angående ljuset det har jag fått bekräftat här hemma;)Och vrida på Vasen är inte krångligt alls bara att vrida på den försiktigt...Försiktigt så funkar det:Djag såg det på Din Blogg sen hur du hade beskrivit den men det är väl ok att göra det här också så slipper du skriva på flera ställen:)annars skit snygg vas härligt med folk som vågar att satsa på lite annorlunda saker:)
Kjell Fohrman
Administrator
#257 - 11 december 2008 20:19
Det har du rätt i den blir lite mörkare med tiden,och du har nog rätt i det angående ljuset det har jag fått bekräftat här hemma;)Och vrida på Vasen är inte krångligt alls bara att vrida på den försiktigt...Försiktigt så funkar det:Djag såg det på Din Blogg sen hur du hade beskrivit den men det är väl ok att göra det här också så slipper du skriva på flera ställen:)annars skit snygg vas härligt med folk som vågar att satsa på lite annorlunda saker:)

Skall som sagt försöka återkomma med ett bakifrånfoto imorgon
#258 - 12 december 2008 06:00
härligt med folk som vågar att satsa på lite annorlunda saker:)

well well, du har inspirerat fler än mig så om ett halvår så kan zoopet ha en tävling - snyggast vas med levande djur i. Och då ska jag vara med!
#259 - 12 december 2008 15:51
Vad roligt att det fler som har fått nys om detta med vaser och Räkor bara att hoppas att IKEA slår försäljnings rekord på vaser:Dnu väntar jag bara på I.Kamprad tack i tråden eller en egen bild på sin vas det skulle vara nåt:)Och givetvis kan vi ha en tävling på Zoopet vem som vinner årets Vas-Bygge det skulle vara nåt:D:)
#260 - 13 december 2008 17:54
Lite nya bilder på 45cm vasen,har precis inhandlat det jag skulle ha gjort när jag startade det;)bättre sent än aldrig det blev en dyr rot som jag fick såga itu lönt att jag köpte precis den:confused::mad:fanns andra som hade passat:D:Doch den efterlänktade Mossbollen och hör och häpna Äppelsniglar i vasen som jag fick av Miluhe på Zoopet bilder på det hela bara dem Gula Räkorna som fattas men dem kommer:)
#261 - 13 december 2008 18:08
Blev ju jättefint med roten o mossbollen, sen är äppelsniglarna pricken över i:)
#262 - 13 december 2008 18:19
miluhe skrev:
Blev ju jättefint med roten o mossbollen, sen är äppelsniglarna pricken över i:)
Ja dem är bara härliga:)tack än en gång för dem:)
#263 - 13 december 2008 22:04
Jag och sambon blev jätteinspirerade, vi köpte en vas, och rot och allt för några veckor sen och riggade. Jag spetsade 2 mossbollar på roten så de skulle sitta. Räkorna fick jag ta över av en trevlig dam som inte skulle ha kvar dem. Jag har valt att låta mina äppelsnäcksbäbisar kläckas däri med då de blivit uppätna i de andra karen, så tittar man nära så kan man se massa pyttesnäckor på glaset, så gulligt!

Så har jag upptäckt 2 yngel i karet... Mycket märkligt. Jag la över en växt med långa smala blad som går upp till ytan och virvlar ihop sig där (växer som ogräs i 240 L karet, men vi gillar det), och på den vet jag att det ibland sitter ägg som är ca 2 m.m. diameter. Nästan ljusgula, som en vit vägg som är inrökt... Försöker komma på vad det kan vara för yngel... Får ta det i en egen tråd.

Men on topic här: Igår på julfesten så fick min sambo veta av en herre, att hans dotter köpt en jättestor fin glasvas från IKEA som hon hade lite glaskulor och pinnar i. När hon skulle flytta tömde hon den. Och när hon lyfte den så föll botten av, som en reflex så försökte hon fånga vasen med händerna... Resultatet blev uppskurna handflator. Tydligen så har hennes företag hållt på i 2 år med att stämma IKEA (då hon jobbar som golfinstruktör, så förlorade de massor på det). Min sambo som hade kameran med sig visade bilderna han tagit på vår vas, och fick svaret "Men det kan väl aldrig vara samma vas!".
Men jag minns att när vi köpte den, så stod det specifikt att man inte fick ha glaskulor i den eller träpinnar och dyl...

Bilder på min vas kommer snart.
#264 - 13 december 2008 22:38
Linapina skrev:

Men on topic här: Igår på julfesten så fick min sambo veta av en herre, att hans dotter köpt en jättestor fin glasvas från IKEA som hon hade lite glaskulor och pinnar i. När hon skulle flytta tömde hon den. Och när hon lyfte den så föll botten av, som en reflex så försökte hon fånga vasen med händerna... Resultatet blev uppskurna handflator. Tydligen så har hennes företag hållt på i 2 år med att stämma IKEA (då hon jobbar som golfinstruktör, så förlorade de massor på det). Min sambo som hade kameran med sig visade bilderna han tagit på vår vas, och fick svaret "Men det kan väl aldrig vara samma vas!".

Men jag minns att när vi köpte den, så stod det specifikt att man inte fick ha glaskulor i den eller träpinnar och dyl...

OM det stått att man inte fick ha glaskulor osv i vasen och människan stoppar ner det ändå så får man faktiskt skylla sig själv!
Sen hålla på och stämma i IKEA i 2 år? Bor ni i USA lr?
Är man klumpig så är man!
Shit. Jag skulle kunna bli jätterik om jag stämde alla människor & saker som orsakat mig lite skada, jag är otroligt klumpig!!
Bilagor:
#265 - 13 december 2008 22:46
Varningen har tillkommit, det stod inte så när hon köpte vasen för över 2 år sen ;)

Här är bilder på vårt räkkar, inte lika imponerande som proffsens, men det är ett hem för våra små ialla fall :)

Den står på en sån där platta med hjul som man kan ställa krukor på och den ska tåla upp till 100 kg, om vi skulle vilja flytta på den...

Inga räkor har rymt vad jag vet. Men jag kanske ska titta på det där med täckglas ialla fall...

Tack Patrick för att du är en sådan inspirations källa!
#266 - 13 december 2008 22:51
Linapina skrev:

Här är bilder på vårt räkkar, inte lika imponerande som proffsens, men det är ett hem för våra små ialla fall :)

OH herre jösses! Jag har ögnat igenom tråden och tittat på lite bilder men inte hade jag insett att vasen var så groteskt stor!

Den var helt underbart stor! Tyvärr tror jag min bättre hälft inte skulle godkänna fler akvarium.... så vilken tur att det bara är en liten vas!:D
#267 - 13 december 2008 22:52
Oj vad mysigt ni gör. Smart med rullplatta.
#268 - 13 december 2008 23:16
Sultanen skrev:
OH herre jösses! Jag har ögnat igenom tråden och tittat på lite bilder men inte hade jag insett att vasen var så groteskt stor!

Den var helt underbart stor! Tyvärr tror jag min bättre hälft inte skulle godkänna fler akvarium.... så vilken tur att det bara är en liten vas!:D

Ja, jag har velat ha räkor sen jag fick nys om de små, men att övertala sambon om ett kar till var svårsålt, däremot en "liten" vas var ju inte problem :p;) Vi båda älskar det! Jag lägger mig på golvet och stirrar in i det!
#269 - 14 december 2008 05:02
Linapina skrev:
Varningen har tillkommit, det stod inte så när hon köpte vasen för över 2 år sen ;)

Den står på en sån där platta med hjul som man kan ställa krukor på och den ska tåla upp till 100 kg, om vi skulle vilja flytta på den...

Inga räkor har rymt vad jag vet. Men jag kanske ska titta på det där med täckglas ialla fall...

Genom att ha tittat på bilderna du länkade till så kan jag bara Konstatera att du har lyckas med det välkommen till vas-träsket:Driktigt snyggt en liten fråga är stenen till för att tynga ner roten;)jag gjorde samma sak med min igår såg nu i morse att stenen hade ramlar av och roten var vid ytan så bra funkade det:Dblir väl att tömma på nytt ner med roten på med Stenen:)gillade verkligen din rot....Du får gärna beskriva din filtrering mer om du har lust:)
#270 - 14 december 2008 05:38
Linapina skrev:

Ja jag vet:D
#271 - 14 december 2008 15:29
Var och handlade en Lampskärm till 45-an så en lite uppdatering hur det ser ut nu sen ska jag hålla med förändringar känns det som;)kanske sker en liten ändring på den minsta:D
#272 - 14 december 2008 17:52
jag har blivit vasgalen. :)

kollar i alla inredningsbutiker efter fina stora vaser. :)
#273 - 14 december 2008 17:56
larsemil skrev:

:Ddär hittar du dem inte det är bara IKEA som säljer dem, eller nåt så när stora vaser jag var överallt för att leta efter stora vaser men jag har kommit fram till att det är IKEA som har dem:proligt annars att det är fler som tycker denna ide är nåt att satsa på:)
Kjell Fohrman
Administrator
#274 - 14 december 2008 18:07
larsemil skrev:

Plantagen har också rejält stora vaser. De är lika höga som Ikeas, men inte lika breda samt är något billigare.
Detta att de inte är riktigt lika breda är dock en klar nackdel - speciellt om man som jag vill ha en "bakgrund" i vasen.
#275 - 14 december 2008 18:23
jag var där igår och slog fast precis samma sak som dig kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#276 - 14 december 2008 20:31
larsemil skrev:
jag var där igår och slog fast precis samma sak som dig kjell

Jag blev faktiskt tipsad av "Gaffel"
#277 - 14 december 2008 20:36
Se bifogad bild,. finns på plantagen, eller ja, vad vet jag inte vart där på ett tag.., men uppskattar den till va 35 i diam, och vad kan den vara i höjd.., --säg 50-70 hög

den tillhör inte det ordinarie utbudet, är helt i glas och ja.., det é en lagom vas :)
Kjell Fohrman
Administrator
#278 - 14 december 2008 20:37
Se bifogad bild,. finns på plantagen, eller ja, vad vet jag inte vart där på ett tag.., men uppskattar den till va 35 i diam, och vad kan den vara i höjd.., --säg 50-70 hög

den tillhör inte det ordinarie utbudet, är helt i glas och ja.., det é en lagom vas :)

Var tog bilden vägen?
#279 - 14 december 2008 20:39
undrade jag med, vart tvungen ladda upp den igen :/
Kjell Fohrman
Administrator
#280 - 14 december 2008 20:55
undrade jag med, vart tvungen ladda upp den igen :/

OK - ja den ser ju rejäl ut:D

Nedan lägger jag in baksidan på min vas så att ni kan se hur det funkar. Slimlinen slutar ca. 5 cm från botten och sedan har jag skurit till en bottenbit som sticker ut lite framför Slimlinen. Denna mattbit är täckt med ca. 1-1,5 cm med grus.
#281 - 14 december 2008 21:03
Filter: Jo jag följde dina (Patrick) råd och köpte ett luftfilter. Dock fanns inte den du hade, så det är en stor rund svart grej som står på botten och bubblar. Den syns inte så mkt då jag satt växter lite på och runtom.

Roten: Ja det var en långis jag hitta för 150 pix på akvarielagret, sågade itu den och biten som blev över satte jag ned vid sidan. Stenen var för att tynga ned. Och ja efter 1 natt flöt roten och stenen låg på botten. Men efter jag spetsat mossbollar mellan 2 "grenar" så tröck jag fast stenen ordentligt, den sitter sedan dess.

IKEA vasen: Vi tog ned alla från hyllan och öppnade kartonger för att kolla tjocklek på glaset, då dessa varierade väldigt mkt! Den SISTA vi kollade på var mkt tyngre än de övriga och klart tjockast kanter. Så mitt råd är att ni synar dem noga innan ni väljer en.

Köpte även vattenväxter på IKEA och satt ned i alla mina 2 kar, det gick utmärkt. Sköljde av dem noga först utifall det skulle vara något medel på dem.
#282 - 14 december 2008 21:05
Glömde skriva att filtret köptes in på akvarielagret, ska vara räksäkert, höjd ca 1 dm och diameter kanske lika mkt. Svart. Brumar en del, men jag har vanliga äggkartonger bakom som tar bord en del av ljudet (ja, det märks faktist skillnad).
Filtret kostade 150 pix med har jag för mig. Inte alls dyrt ialla fall, och luftpumpen hade jag hemma.
#283 - 14 december 2008 21:09
För er som letar vaser:
Lagerhaus har under många år haft cylinder vaser. Jag var först ute efter en sån, men då räkorna skulle väck snabbt så var IKEA närmare.

Lagerhaus är helt cylinderformade mot IKEAS som smalnar av mot botten. Jag hade föredragit den helt cylinderfomade, få se hur jag kan lura sambon till en till vas... Man kan ju ha gula räkor i den ;)
#284 - 14 december 2008 22:28
Linapina skrev:
För er som letar vaser:

Lagerhaus har under många år haft cylinder vaser. Jag var först ute efter en sån, men då räkorna skulle väck snabbt så var IKEA närmare.

Lagerhaus är helt cylinderformade mot IKEAS som smalnar av mot botten. Jag hade föredragit den helt cylinderfomade, få se hur jag kan lura sambon till en till vas... Man kan ju ha gula räkor i den ;)

Eller starköl!!! :p;)
#285 - 14 december 2008 22:34
Eller all min nybryggda glögg.. :p
#286 - 14 december 2008 23:12
Man blir ju väldigt sugen ...
Men var gör man av en sån där stor och hög vas?

Golvet är uteslutet med 8 hundar i huset + valpkull på väg ...

Och alla möbler som är rejäla nog för att tåla en massa kilo tycks redan har räk- och/eller snäck-kar på sig redan:confused:

Men problem är till för att lösas. Får fundera en stund till bara.
#287 - 14 december 2008 23:15
Du har ju alltid plats framför TVn, eller så köper du en mindre TV så har du plats jämnte den också, eller så gör du dig av med den så har du massor av frigjord plats:D
(Detta förutsätter dock att du har en TV-bänk;))
#288 - 14 december 2008 23:21
Annars slog det mig precis att två stycken av den modellen vas som Fohrman kikade på när jag mötte honom på plantagen hade platsat som räkodling brevid min TV..
#289 - 14 december 2008 23:38
Precis samma tanke som slog mig när jag skrivit klart inlägget! Insåg att jag tyckte det var idiotiskt att ha två blomkrukor jämnte TVn istället för två vaser, det kan väl inte min bättre hälft ha någonting emot?:D
#290 - 15 december 2008 10:01
Vasfrossa på zoopet..
#291 - 15 december 2008 10:31
NIC skrev:
Vasfrossa på zoopet..

Vi kanske kunde få mängdrabbatt?

Vår står vid sidan av tv:n, och det är klart att det måste ballanseras upp! Att jag inte tänkte på det! Jag menar, det är ju bara en vas trots allt :p Så mycket plats tar det ju inte...
#292 - 15 december 2008 10:49
OK - ja den ser ju rejäl ut:D

Nedan lägger jag in baksidan på min vas så att ni kan se hur det funkar. Slimlinen slutar ca. 5 cm från botten och sedan har jag skurit till en bottenbit som sticker ut lite framför Slimlinen. Denna mattbit är täckt med ca. 1-1,5 cm med grus.
Riktigt smart lösning härligt att du ville dela med dig Kjell ser riktigt bra ut:)
#293 - 15 december 2008 10:52
Linapina skrev:
För er som letar vaser:

Jag ser att folk nämner Lagerhaus finns det i hela Sverige eller bara på vissa orter jag har inte sett nåt sånt nere i Skåne var finns det då i Skåne??
#294 - 15 december 2008 11:02
Sen må jag säga vilken vas frossa det har blivet roligt att det är så många som skriver så det är bara att fortsätta med det roligt att se hur andra har gjort med teknik,belysning allmänt bara så det är bara att skriva helt OK för mig skicka gärna bilder på tråden så andra också ser er vas så vi andra kan bedömma den.

Denna iden fick jag på Botaniskan i Lund när MAF hade en akvarieutställning igentligen innan på en annan Utställning en som hade en Mangrove i en vas och sen nån liten fisk har jag för mig har faktiskt inte sett det nån annanstans förutom där ,kanske enstaka andra gånger men inte med teknik och Fisk eller Räkor,sen har jag gått och tänkt på det i 2 år sen blev det av.Tror det är Daniel i Malmö att det var hans vas men det måste jag få bekräftat av han men jag har mina aningar.Som sagt roligt att det är så många som skriver och vill testa på det bara att köpa en vas...=)
#295 - 15 december 2008 11:29
Jag ser att folk nämner Lagerhaus finns det i hela Sverige eller bara på vissa orter jag har inte sett nåt sånt nere i Skåne var finns det då i Skåne??

Fanns i Lund uppe vid burger king men jag tror att de har flyttat, vet ej var men ska kolla upp det.
#296 - 15 december 2008 11:31
Hur gick det med din billiga rot stene? :);)
#297 - 15 december 2008 11:38
Såg dina bilder nu, blev ju riktigt snyggt stene!!
#298 - 15 december 2008 11:47

http://www.lagerhaus.se/var.html
#299 - 15 december 2008 12:27
NIC skrev:
Hur gick det med din billiga rot stene? :);)
Det fick sågas i tre delar så mycket fick den plats;)sen flöt den som en Finlandsfärja i döda havet så det fick bli en pantentare där också:)
#300 - 15 december 2008 12:37
Guy Palm skrev:
Tack för länken:)
#301 - 15 december 2008 12:41
Det finns på en massa ställen tydligen där ser man.
#304 - 16 december 2008 17:02
Såg idag att min 45-a var kaffefärgad det är väl roten som har färgat av sig så mycket jag struntade i att koka den innan, det var väl för att tiden att koka rötter är ute för min del,bytte lite vatten så det blir väl av att byta igen skulle jag tro eller så får det väl bli så kanske det är rätt så fräckt med färgen så jag kanske struntar i det bara så...Ha Ha bara Räkorna som saknas men dem kommer..
#305 - 17 december 2008 06:52
lite tefärgat vatten har aldrig varit ett problem enligt mig, och om det är från en rot så kommer det ju försvinna med tiden ändå så. :) kör hårt
Bilagor:
#306 - 17 december 2008 17:18
En ny bild på hur 45-an ser ut i dagsläget hittade denna lilla karabat idag i affären
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=286&SOK=1kanske lite litet för dem i vasen kanske men ett stim sådana hade varit riktigt nice på grund av det Te-Färgade vattnet,men det får väl bli Räkor skulle jag tro annars kan det ju inte heta Räkvas;)
#307 - 17 december 2008 20:48
En ny bild på hur 45-an ser ut i dagsläget hittade denna lilla karabat idag i affären

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=286&SOK=1kanske lite litet för dem i vasen kanske men ett stim sådana hade varit riktigt nice på grund av det Te-Färgade vattnet,men det får väl bli Räkor skulle jag tro annars kan det ju inte heta Räkvas;)

Fin liten fisk, hur f*n får du upp den ur vasen sen... :p;)
#308 - 17 december 2008 20:56
NIC skrev:
Fin liten fisk, hur f*n får du upp den ur vasen sen... :p;)
Dricker[:-124][:-124][:-124][:-124][:-124][:-124][:-116][:-116][:-91][:-91][:-91][:-36][:-36][:-36][:-36][:-36][:-36][:-36]upp det sen spottar man ut dem först spär man ut det så dem blir slösimmande:D
#309 - 17 december 2008 21:00
Ser ut som kryddat brännevin nästan. Kan maila bedövningsmedel så slöheten infinner sig
#310 - 17 december 2008 21:02
eriahl skrev:
Ser ut som kryddat brännevin nästan. Kan maila bedövningsmedel så slöheten infinner sig
Man kan nästan tro att allt som är i är som blandade kryddor i en flaska:Dsom bara väntar att bli halsad:D
#311 - 17 december 2008 21:07
Jäklar vad jag blev sugen på att handla ett stim av dessa nu,är det moraliskt att göra det???eftersom jag inte är en moraltant så kan jag inte svara på det tyvärr jag går på känslan..Ha Ha
#312 - 17 december 2008 21:09
Jäklar vad jag blev sugen på att handla ett stim av dessa nu,är det moraliskt att göra det???eftersom jag inte är en moraltant så kan jag inte svara på det tyvärr jag går på känslan..Ha Ha

En 40-50 såna i vasen så behöver du ingen slimlinebakgrund. ;):p:D:);)[B)]
#313 - 17 december 2008 21:13
NIC skrev:
En 40-50 såna i vasen så behöver du ingen slimlinebakgrund. ;):p:D:);)[B)]
Det räckor nog med ett par bara så slipper man den;)ärligt talat så var dem väldigt små i affären men dem kommer växa skulle jag tro men det hade varit så jäkla snyggt med dem:)
#314 - 17 december 2008 21:16
Det räckor nog med ett par bara så slipper man den;)ärligt talat så var dem väldigt små i affären men dem kommer växa skulle jag tro men det hade varit så jäkla snyggt med dem:)

Ja, de var jäkligt snygga!!
#315 - 17 december 2008 21:21

Går nästan att få till stor törstighet och att han vill köpa ett stim av brännvinsflaskor. Jag kan få vad som helst till vad som helst. Men sikken humor man har
#316 - 18 december 2008 16:49
NIC skrev:
Ja, de var jäkligt snygga!!
Är så sugen på demmmmmmmm[:P][:P][:P][:P][:P][:P]har tänkt på dem hela dagen så det kommer nog bli ett köp eller inte jag får se tycker det är lite smått ändå....väntar drastiskt på att nån ska säga smått funkar hur bra som helst i en vas;):p
#317 - 20 december 2008 19:48
Är så sugen på demmmmmmmm[:P][:P][:P][:P][:P][:P]har tänkt på dem hela dagen så det kommer nog bli ett köp eller inte jag får se tycker det är lite smått ändå....väntar drastiskt på att nån ska säga smått funkar hur bra som helst i en vas;):p

Smått funkar hur bra som helst i en vas! :D
#318 - 21 december 2008 06:52
NIC skrev:
Smått funkar hur bra som helst i en vas! :D
Perfekt!!!skämt och sidor så får det vara Räk fritt eller Fisk fritt ett taga ser det ut som nu sticker jag den 23 för att fira Jul i Danmark och blir borta till 28 tror jag så innan dess får det vara lungt:)
#319 - 21 december 2008 06:53
Linapina skrev:
Hängde med kameran vid räkvasen idag. Här kommer lite nya bilder.

Mysterie ynglet

http://gallery.tortugacraft.se/v/pets/fish/YngelPICT9660.jpg.html

Jag är inte så haj på kameran så ni får ursäkta...

Har du pansarmalar?
#320 - 21 december 2008 06:58
ansjo skrev:
Har du pansarmalar?
Jag tror hon har startat en annan tråd vad det kunde vara i Vasen som följde med av misstag,och då hade hon Pansarmalar i det karet beskrev hon:)
#321 - 21 december 2008 07:04
OK, då är säkert det mysteriet löst:)....
#322 - 21 december 2008 07:08
Då borde den kallas Mal-Vasen..=)
#323 - 21 december 2008 07:42
Ja, det stämmer att jag har pansarmalar i mitt 240L kar, och jag tog 1 växt därifrån.
Har aldrig sett yngel i det stora karet, men det är nog slöjstjärtarna boven till...

3 malar har jag sett nu! De växer så det knakar, de är lite över 1 cm nu. Jag har en liten håv på vasen nu, och så fort någon av dem simmar upp försöker jag fånga in dem, hopplöst. De ska få flytta till 100L då så de får växa till sig innan de flyttar till det större.

Ok, vi får väl kalla det mal-vasen ;)
#324 - 21 december 2008 07:48
Kul:)!
Då satt det säkerligen romkorn på växten som du flyttade över till vasen och dessa fick vara ifred så de kläcktes och får växa upp.
Har malarna lekt en gång så brukar det inte vara så svårt att få dem till det fler gånger, men rommen får kanske inte vara ifred;)?
#325 - 21 december 2008 07:49
Linapina skrev:
Ja, det stämmer att jag har pansarmalar i mitt 240L kar, och jag tog 1 växt därifrån.

Har aldrig sett yngel i det stora karet, men det är nog slöjstjärtarna boven till...

3 malar har jag sett nu! De växer så det knakar, de är lite över 1 cm nu. Jag har en liten håv på vasen nu, och så fort någon av dem simmar upp försöker jag fånga in dem, hopplöst. De ska få flytta till 100L då så de får växa till sig innan de flyttar till det större.

Ok, vi får väl kalla det mal-vasen ;)
Lycka till att fånga dem säger jag bara:Dmen när dem är små kanske det är lättare att ta dem eller svårare??när du kör vattenbyte så får du försöka att få med dem i slangen,men det är inte det lättaste iheller tro mig:pallt annat följer med också:)
#326 - 21 december 2008 10:31
Du var ju intresserad av drottningrasboran, men varför tar du inte dig en titt på Boraras brigittae(Moskitorasbora)?

Såg sådana i affären i fredags. Små, söta, men skulle antagligen snabbt bli mat till större fiskar.
#327 - 21 december 2008 14:05
Matuski skrev:
Du var ju intresserad av drottningrasboran, men varför tar du inte dig en titt på Boraras brigittae(Moskitorasbora)?

Såg sådana i affären i fredags. Små, söta, men skulle antagligen snabbt bli mat till större fiskar.
Riktigt snygga!!:)ska höra efter om affären kan ta hem dem:)
#328 - 22 december 2008 12:35
Här kommer ett litet tips hur ni ska ta bort alg-Beläggning på insidan,det är inte som ett Akvarium ner med en hand för att skrubba eller skrapa bort det så här kommer nån bild hur jag har löst det funkar jätte bra till 65-an:)plus nån bild när det är matdags till dem små livet och till Äpplet som är tillbaka ifrån en rundvandring bland Akvarium;)
#329 - 22 december 2008 14:52
Såg idag att Lagerhaus ligger kvar vid burger king i Lund, vet ej om de har vaser hemma bara.
#330 - 22 december 2008 17:42
NIC skrev:
Såg idag att Lagerhaus ligger kvar vid burger king i Lund, vet ej om de har vaser hemma bara.
Blir väl av med ett besök dit kanske,skulle vara roligt med en ännu större vas om det finns det vill säga och så fall med lite små firrar i och inga räkor:)In my Dreams:D:D:D:D
#331 - 2 januari 2009 13:38
Då har man varit och beställt fisk till 45-an det blev Boraras urophthalmoides en väldigt grann fisk men varför om nån kan svara på är en del av dem på bilderna mer röda än andra eller skiljer det sig ifrån Hona och Hane??
http://images.google.se/images?hl=sv&q=Boraras+urophthalmoides&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2Sen var det inte så lätt att få tag i Boraras arterna dem har 3 stycken inne på Imazo enligt deras senaste Lista och 2 av dem går inte att hitta i nån ända bok på Artbeskrivningar och då var det i ett par böcker vi tittade i och dock inte på Zoopets arkiv lite mäkligt tycker jag borde finnas nån stans.
#332 - 2 januari 2009 13:46
De som är rödare är med all säkerhet inte B.urophthalmoides utan B.brigittae. B.urophthalmoides svarta rand är även smalare så dessa går inte att ta fel mellan:). Men jag kan lova dig, de är inte stora:p!
#333 - 2 januari 2009 13:57
ansjo skrev:
De som är rödare är med all säkerhet inte B.urophthalmoides utan B.brigittae. B.urophthalmoides svarta rand är även smalare så dessa går inte att ta fel mellan:). Men jag kan lova dig, de är inte stora:p!
Men varför är det samma namn på dessa röda då kan man undra?Det blir nog en 10 st skulle jag tro detta är som en försenad Julklapp då man får dessa på Onsdag man riktigt längtar:d
#334 - 2 januari 2009 14:01
Jaså, du fick beställt de där små rackarna, de e ju skitsnygga!!
Bilagor:
#335 - 2 januari 2009 14:02
Jag tror att det är ett misstag, jag har bägga sorterna och de går inte att ta fel på. Att det finns lite olika sorters Rasboror numera som inte finns bilder eller uppgifter om är kanske inte så konstigt.
Dels tror jag att många sorter är relativt nyupptäckta, se bara på Galaxyn. Sedan har det även blivit lite på modet med lite mindre fiskar som kan gå ihop med tex räkor utan att deras räklingar blir foder.
Jag vet heller inte hur utforskade alla dessa små vattendrag som finns i Asien har blivit, så det kan nog finnas en hel del arter kvar som vi kan ha i våra akvarium eller vaser;).
#336 - 2 januari 2009 14:07
ansjo skrev:
Jag tror att det är ett misstag, jag har bägga sorterna och de går inte att ta fel på. Att det finns lite olika sorters Rasboror numera som inte finns bilder eller uppgifter om är kanske inte så konstigt.

Dels tror jag att många sorter är relativt nyupptäckta, se bara på Galaxyn. Sedan har det även blivit lite på modet med lite mindre fiskar som kan gå ihop med tex räkor utan att deras räklingar blir foder.

Jag vet heller inte hur utforskade alla dessa små vattendrag som finns i Asien har blivit, så det kan nog finnas en hel del arter kvar som vi kan ha i våra akvarium eller vaser;).
Bara roligt att ha lite udda fiskar:)
#337 - 2 januari 2009 14:08
NIC skrev:
Jaså, du fick beställt de där små rackarna, de e ju skitsnygga!!
Det fick han:p:p
#338 - 7 januari 2009 16:51
Då har man i dag fått hem fiskarna,satan vad dem passande in i vasens Miljö så jäkla Coola, som Anders sa dem är små när man får dem så det blev 25 st istället för 10 som var tänkt tänkte det blir väl lite Cyklops till dem och Räkorna och ibland lite finmalen flingfoder skulle jag tro.

Så jag tackar ansjo för tipset för denna fisk är verkligen tacksam!!
#339 - 7 januari 2009 17:01
Kul, då är vi två som mig veterligt har denna snygging:).
#340 - 7 januari 2009 18:30
Tänkte skicka en bild hur dem ser ut men knappt man vågar det nu när dem är så udda;):D
#341 - 7 januari 2009 18:39
Tänkte skicka en bild hur dem ser ut men knappt man vågar det nu när dem är så udda;):D

Väntar tåligt. Men skynda!
#342 - 7 januari 2009 18:57

Så här kanske:):
[ATTACH]16523[/ATTACH]
#343 - 7 januari 2009 19:09
Fin liten fisk. Berätta gärna lite om den.
#344 - 7 januari 2009 19:10
Vilken snygging!:)
#345 - 7 januari 2009 19:19
Om jag ska vara ärlig finns det nog inte så mycket att berätta att den är skitliten, och den liknar väldigt mycket Boraras brigittae i sättet. Jag skulle heller inte bli förvånad om de återfinns i liknande pölar.
Jag har inte sett den någon längre tid, varken i affärer eller i några listor, men det kan ha sina orsaker. Dels att småfisk inte varit så poppis som det har blivit på sista tiden och då har man heller inte letat efter dessa, sedan kan det vara nyupptäckta arter från länder som antingen varit stängda pga krig, kommunism eller outforskade marker.
Det skulle vara kul att få reda på de verkliga orsakerna till detta då mina tankebanor bara är gissningar, se bara på Galaxyrasboran då den heller inte funnits på markanaden så lång tid:).
#346 - 8 januari 2009 16:27
Jag har hittat en vas på Billiga Nisse här i västerås, den var på c:a 150L :D 400kr kostade den, undrar om man vågar ha en sån med nån liten fisk i. den var c:a 38cm i diameter och ganska hög. Helt cylindrisk. Glasets tjocklek var kanske 6mm. Tror ni det skulle hålla?
#347 - 8 januari 2009 16:31
Jepp:).
#348 - 8 januari 2009 16:34
Hur är det med försäkringar om en stor vas med vatten i går sönder tro? Akvarister är ett konstigt släkte.
#349 - 8 januari 2009 16:34
ansjo skrev:
Jepp:).

Hmm då ska jag nog köpa 2 st D;
#350 - 8 januari 2009 16:35
eriahl skrev:
Hur är det med försäkringar om en stor vas med vatten i går sönder tro? Akvarister är ett konstigt släkte.

Satt och funderade på det...skulle vara intressant att veta..

Kanske om jag håller mig till billiga fiskar kan jag säga till försäkrinsbolaget att jag hade rosor i det.
#351 - 8 januari 2009 16:39
Nog inget man ska fråga något bolag vad dom säger om det. Kanske ha ett litet akvarium förberett med en lite dålig, preparerad, silikonsträng vid botten. Heeelt naturligt uppkommen och sååå synd att den släppte vid botten.
Bilagor:
#352 - 8 januari 2009 18:06
eriahl skrev:

En vas ska väl innehålla vatten, så det kan väl inte bli så mycket snack om den saken.. Kanske inte att vasen ska vara vattenfylld till bredden.. :p
#353 - 8 januari 2009 18:12
Nu är jag i alla fall jag mer säker att min vas håller än ett Akvarium gör i längden.
#354 - 8 januari 2009 18:33
Nu när Anders redan har avslöjat dem så är det fritt fram:p:dsvåra jäklar att posera jag hade tänk framför en räka för att förstå skillnaden mellan storleken på dessa bägge men det gick inte.
#355 - 8 januari 2009 18:37
Nu när Anders redan har avslöjat dem så är det fritt fram:p:dsvåra jäklar att posera jag hade tänk framför en räka för att förstå skillnaden mellan storleken på dessa bägge men det gick inte.

Fan vilken snygging!
Jättebra skärpa också, vad fan är photoshop!??? :d:d
#356 - 8 januari 2009 18:40
NIC skrev:
Fan vilken snygging!

Jättebra skärpa också, vad fan är photoshop!??? :d:d
Det roliga var att det gick knappt få in den på autofokus så det blev av att ratta då blev det bra:pdem är tydligen för små kanske för autofokus vad vet jag men svårt var det:)
#357 - 8 januari 2009 18:52
Hela vasen med fisk i dem syns upp till om jag har fått rätt på det.
#358 - 8 januari 2009 19:14

Har du alla 25 i samma vas??
#359 - 8 januari 2009 19:17
NIC skrev:
Har du alla 25 i samma vas??
alla i samma tänke först ta 50 stycken när jag såg dem men tänkte sen dem växer kanske lite till så jag struntade i det,men jag ska nog ta dem andra 25 också och stoppa i dem i den andra vasen:)
#360 - 8 januari 2009 20:43
Hur stor är fisken? Jättefin.
#361 - 8 januari 2009 20:45
maggan55 skrev:
Hur stor är fisken? Jättefin.
Ett par mm;)kanske
#362 - 8 januari 2009 21:33
Mina är nog nästan fullvuxna, och jag skulle tippa på strax under 2 cm:). Det gäller att ha nya glasögon på näsan;)!
#363 - 8 januari 2009 21:46
Måste försöka hitta dessa små fiskar. Krångligt namn att utala bara "kallas" de något kanske?
#364 - 8 januari 2009 21:54
Jag tror inte det.
Den grossisten som har dem hemma är Imazo, och de har bara tre olika sorters Boraras i lagerlistan just nu så det ska nog inte vara så svårt att få rätt:). Om "din" affär handlar av dessa dvs;).
#365 - 8 januari 2009 21:59
Tack, då ska jag kolla.
#366 - 8 januari 2009 22:58
Vad betalade ni för era?
#367 - 9 januari 2009 05:04
Sultanen skrev:
Vad betalade ni för era?
Jag vet inte riktigt då jag får nästan all min fisk alltid Gratis,jag kan bara priset vad Affärer betalar ifrån grossister och det är inte mycket ca 4 Kr men en 14-15 kr kanske
#368 - 9 januari 2009 08:04
Jag skulle tippa på att de kostar 15:-/st i affären, men beställer du fisken då dessa oftast inte är lagervara i affären bör du få ner priset något.
#369 - 9 januari 2009 08:24
Okey, det är ju inte så farligt, men jag lär ju inte kunna beställa dem där jag brukar köpa fisk, för han lär ju ta 49kr styck för dem, ockerpriser har det blivit där sedan han bytte butik, tidigare har jag köpt VF Fjärilsciklider i hans gamla butik för 40kr/st, då beställde jag in dem så det var säkert lite billigare, men för någon vecka sedan såg jag att han hade vanliga fjärilar inne till ett pris av 110Kr, frågade vad jag kunde få för pris om jag beställde hem 10 stycken och fick svaret att jag kanske kunde få ner priset med 10% ...:(
#370 - 9 januari 2009 16:23
Sultanen skrev:
Okey, det är ju inte så farligt, men jag lär ju inte kunna beställa dem där jag brukar köpa fisk, för han lär ju ta 49kr styck för dem, ockerpriser har det blivit där sedan han bytte butik, tidigare har jag köpt VF Fjärilsciklider i hans gamla butik för 40kr/st, då beställde jag in dem så det var säkert lite billigare, men för någon vecka sedan såg jag att han hade vanliga fjärilar inne till ett pris av 110Kr, frågade vad jag kunde få för pris om jag beställde hem 10 stycken och fick svaret att jag kanske kunde få ner priset med 10% ...:(
Det är väl bara att påpeka vad han köper in dem för och vad andra tar för dem;)om han inte fattar vinken så hade jag bugat och tackat för mig och sökt en ny butik:)
#371 - 11 januari 2009 07:51
Ett litet tips är att gå in på Sonjas blogg och titta på dem andre sorterna som Imaso har på sin lista dem är inte dumma dem iheller
http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7471
#372 - 11 januari 2009 13:39
Mona skrev:

Är inte de Hermafroditer ? 2 Könade som andra sniglar ??
#373 - 11 januari 2009 13:46
Då har man varit och beställt fisk till 45-an det blev Boraras urophthalmoides en väldigt grann fisk men varför om nån kan svara på är en del av dem på bilderna mer röda än andra eller skiljer det sig ifrån Hona och Hane??

http://images.google.se/images?hl=sv&q=Boraras+urophthalmoides&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2Sen var det inte så lätt att få tag i Boraras arterna dem har 3 stycken inne på Imazo enligt deras senaste Lista och 2 av dem går inte att hitta i nån ända bok på Artbeskrivningar och då var det i ett par böcker vi tittade i och dock inte på Zoopets arkiv lite mäkligt tycker jag borde finnas nån stans.

Jag har en 40liters IKEA kruka med microrasbora Birgittae .
Som varit i gång i ett år lite drygt .
Funkar skit fint men rengöringen är lite pest ...
#374 - 11 januari 2009 15:29
wlappis skrev:

Funkar skit fint men rengöringen är lite pest ...
Förklara gärna mer vad du har Bla för Filter m.m ??för jag har då inte märkt nån skillnad att det skulle vara jobbigt bara tvärtom:)
#375 - 11 januari 2009 22:04
wlappis skrev:
Är inte de Hermafroditer ? 2 Könade som andra sniglar ??

Inte äppelsnäckor ialla fall, de måste vara 2 av motsatt kön och "para" sig.
Alla snäckor är inte hermafroditer.
#376 - 11 januari 2009 23:20
Riktigt snygg vas måste jag säga.
Jag har en stor vas själv på Diam 35cm o höjd 60 cm.
Hade växter i den,
Men det står tom för tillfället.
Nu när jag såg din vas så vart man ju sugen på att göra lika dant.
Men vet inte vart jag kan få tag på räkor. :)
#377 - 12 januari 2009 04:52
Sleep skrev:
Riktigt snygg vas måste jag säga.

Jag har en stor vas själv på Diam 35cm o höjd 60 cm.

Hade växter i den,

Men det står tom för tillfället.

Nu när jag såg din vas så vart man ju sugen på att göra lika dant.

Men vet inte vart jag kan få tag på räkor. :)
Bara att köra igång:)
#378 - 12 januari 2009 12:23
Måste bara få tag på räkor först.
Vad jag vet så finns det inga i Norrköping. :(
Någon som Peking bo som vet vart man kan få ta i räkor kanske inte i Norrköping men i närheten?
#379 - 12 januari 2009 16:23
Sätt igång karet först, räkor är såpass mycket känsligare att det är värt att ha ett ingånget kar innan man introducerar de första räkorna:) Kör med någon småfisk eller lite yngel ibörjan så du får lite balans först, så jo, det är bara att köra igång :D

Du kan beställa hem räkor hos din akvariehandlare, det är nog inte några problem om du är specifik om vad du vill ha för typer och hur många, brukar dessutom bli rätt billigt när man gör så.
#380 - 12 januari 2009 18:12
Sleep skrev:
Måste bara få tag på räkor först.

Vad jag vet så finns det inga i Norrköping. :(

Någon som Peking bo som vet vart man kan få ta i räkor kanske inte i Norrköping men i närheten?
Precis som Sultanen nämde så kan affären ta hem räkor till dig på beställning:)
#381 - 12 januari 2009 18:33
Det finns en annons på Blocket om körsbärsräkor i Norrköping annars.
#382 - 12 januari 2009 20:25
Det måste kollas genast!!! :)
Tackar så mycket Grabbar! :p
#383 - 12 januari 2009 20:33
Förklara gärna mer vad du har Bla för Filter m.m ??för jag har då inte märkt nån skillnad att det skulle vara jobbigt bara tvärtom:)

http://www.flickr.com/photos/24982113@N04/?saved=1
Njae det är väl det att jag har en stor rot som jag måste ta ur för rengjörning.
Annars så är det bara ett fluval 1 filter och en 11W lågenergiskrivbordslampa (IKEA)
Lampan är en 10000K från AquaNature
Bilagor:
#384 - 12 januari 2009 23:57
Wlappis du och Patrik har ena riktigt finna vaser.
Det är synd bara att Filtret förstör så mycket.
Funderar på om man kan göra något system underifrån.
Ex. om man har en yterfilter, så kanske man kan borra 2 små hål under vasen.
På så sätt kan man få bort Filtret.
Men sen kommer nästa problem om det skulle funka.
Vart ska man ställa vasen med alla grejer under??? :)
#385 - 13 januari 2009 00:24
Grabb kan du va själv, här är det en Zoopet tant!:d

Sleep skrev:
Det måste kollas genast!!! :)

Tackar så mycket Grabbar! :p
#386 - 13 januari 2009 18:29
Sleep skrev:

Jag har funderat på att borra och dra utblåset igenom roten men det en massa Jobb....
Så det projektet får vänta :) men vad jag skulle vilja ha är kraftigare ljus ,
känns inte som det når ner till botten riktigt.
#387 - 13 januari 2009 18:32
Sleep skrev:

Om du tittar på några av bilderna jag har skickat så den sista till vänster är där ett bottenfilter och det ända man ser är ett litet rör upp som är täckt med växter så det ända man ser är en massa bubblor:)
Bilagor:
#388 - 13 januari 2009 18:51
Lite nya bilder på det hela för dem som inte orkar glo igenom hela tråden:)
#389 - 13 januari 2009 19:02
Ska man behöva testa en vas tro
#390 - 13 januari 2009 19:13
eriahl skrev:
Ska man behöva testa en vas tro
Om du ska vara med i vas-Gänget så måste du;)
#391 - 14 januari 2009 13:40
Är det lite väl brutalt att stoppa ner en fullvuxen ancistrus i en sån här vas va? size-XL Tänkte bara att de mest sitter på runtorna..
#392 - 14 januari 2009 15:08
sting skrev:
Är det lite väl brutalt att stoppa ner en fullvuxen ancistrus i en sån här vas va? size-XL Tänkte bara att de mest sitter på runtorna..

Eller så håller du en pleco i en 5 litersspann..
#393 - 14 januari 2009 15:11
NIC skrev:
Eller så håller du en pleco i en 5 litersspann..

Den får plats i en glassbytta om du viker in stjärten lite...

Ja, det är lite väl brutalt att stoppa en fullvuxen ancistrus däri.
#394 - 14 januari 2009 15:14
sultanen skrev:
den får plats i en glassbytta om du viker in stjärten lite...

Ja, det är lite väl brutalt att stoppa en fullvuxen ancistrus däri.

[:-159];)
Bilagor:
#395 - 14 januari 2009 15:27
Oh vad roligt, nån tror att han ska få va jätte ironisk... Om man då hade tittat vad som stod i mitt inlägg så hade man sett balja size XL

Då menar jag en sån som steen har eller något större. Inte kan väl någon vara dum nog att tro att man stoppar ner en ancistrus i 5l?
#396 - 14 januari 2009 15:32
sting skrev:
Oh vad roligt, nån tror att han ska få va jätte ironisk... Om man då hade tittat vad som stod i mitt inlägg så hade man sett balja size XL

Då menar jag en sån som steen har eller något större. Inte kan väl någon vara dum nog att tro att man stoppar ner en ancistrus i 5l?

Oh vad roligt, någon vill vara jättekorkad, varsågod..

Ingen kan väl vara dum nog att stoppa ner en 15 cm ancistrus i en vas.. Även om vasen är 65 cm hög så är den inte speciellt bred.
#397 - 14 januari 2009 15:37
NIC skrev:
Oh vad roligt, någon vill vara jättekorkad, varsågod..

Ingen kan väl vara dum nog att stoppa ner en 15 cm ancistrus i en vas.. Även om vasen är 65 cm hög så är den inte speciellt bred.

Tillskillnad från dig så svarade jag på ett drygt sett pga ditt sett.. Nu blir det bara otrevligt
#398 - 14 januari 2009 15:42
sting skrev:
tillskillnad från dig så svarade jag på ett drygt sett pga ditt sett.. Nu blir det bara otrevligt

[:-119]
#399 - 14 januari 2009 17:39
sting skrev:
Nu fattar jag nadda vem är det som har en Ancistrus XL i en vas:confused::confused:vad fick du det ifrån:confused::confused:
Guest
#400 - 14 januari 2009 17:59
Han menar att vasen är en XL vas och undrar om man kan ha en ancistrus i en 45l vas för att den mest sitter på rutorna...
#401 - 14 januari 2009 18:11
Ok nu fattar jag när man läser inlägget så får man intrycket av annat som personen i fråga skriver....

Mitt svar får då bli att det är nog inte så lämpligt på grund av Omkretsen höjden är det inte fel på men omkretsen är liten för en XL tycker jag,men jag säger som jag brukar göra..Man gör som man själv gör och känner för det brukar funka bäst...=)
#402 - 14 januari 2009 18:43
Ok nu fattar jag när man läser inlägget så får man intrycket av annat som personen i fråga skriver....

Mitt svar får då bli att det är nog inte så lämpligt på grund av Omkretsen höjden är det inte fel på men omkretsen är liten för en XL tycker jag,men jag säger som jag brukar göra..Man gör som man själv gör och känner för det brukar funka bäst...=)

tack steen, sånt svar jag ville ha! Trodde du kallade din stora vas "XL" nånstans?:confused: men kanske såg fel..
#403 - 15 januari 2009 00:50
Om du tittar på några av bilderna jag har skickat så den sista till vänster är där ett bottenfilter och det ända man ser är ett litet rör upp som är täckt med växter så det ända man ser är en massa bubblor:)

Ja det har du rätt i, syns knappt.
Jag tycker att den bilden längst upp till vänster som man ser gröna röret är helt okej med. Det flyter samman med växterna.
Tror jag har ett sånt liggandes någon stans:)
Få leta fram det, annars kostar dom väll inte så mycket att köpa nya.
Är faktiskt lite sotis på dig nu som har 3-4 vaser. Hehe det är inte mängde som jag blir sotis på utan din sambo som tillåter dej att ha så många:p
Min blir helt tokig när jag nämner någon som har med akvarium att göra.[:P]
#404 - 15 januari 2009 01:19
starcastle skrev:
Grabb kan du va själv, här är det en Zoopet tant!:d

Oj Förlåt!!! visste inte att Tant StarCastle va Tant.[:o]
Sorry!!!:)
#405 - 15 januari 2009 10:09
Sleep skrev:
Ja det har du rätt i, syns knappt.

Jag tycker att den bilden längst upp till vänster som man ser gröna röret är helt okej med. Det flyter samman med växterna.

Tror jag har ett sånt liggandes någon stans:)

Få leta fram det, annars kostar dom väll inte så mycket att köpa nya.

Är faktiskt lite sotis på dig nu som har 3-4 vaser. Hehe det är inte mängde som jag blir sotis på utan din sambo som tillåter dej att ha så många:p

Min blir helt tokig när jag nämner någon som har med akvarium att göra.[:P]
Nja nu är min Fru inte så road att ha en massa Vaser iheller men bättre än Akvarium säger hon;):p
#406 - 15 januari 2009 10:11
sting skrev:
tack steen, sånt svar jag ville ha! Trodde du kallade din stora vas "XL" nånstans?:confused: men kanske såg fel..
Vad jag menade var att det inte är lämpligt att ha XL-Ansistrus i en vas:)
#407 - 16 januari 2009 20:04
Vad jag har märkt är att jag har fått en massa alger på insidan av glaset och det beror givetvis på ljuset så jag har börjat med vanlig And-Mat(Flytväxter)på ytan för att dämpa ljuset lite, plus det ser passande ut i vasen på ytan.Så jag får se om det hjälper annars blir det lamp byte.
#408 - 17 januari 2009 17:54
Nja nu är min Fru inte så road att ha en massa Vaser iheller men bättre än Akvarium säger hon;):p

vi var i det stora varuhuset i går och vasen är riktigt fin
jag visade den för min man som direkt blev misstänksamt och undrade vilka blommor kan stå i den :p

försiktigt svår "räkor" resulterade i skratt och bestämda steg mot utgången [:o]

nu ska han bearbetas genom att visa de fina bilder i denna tråd plus...ja, andra metoder finns med ;)
#409 - 17 januari 2009 19:32
Anna_mvb skrev:
vi var i det stora varuhuset i går och vasen är riktigt fin

jag visade den för min man som direkt blev misstänksamt och undrade vilka blommor kan stå i den :p

försiktigt svår "räkor" resulterade i skratt och bestämda steg mot utgången [:o]

nu ska han bearbetas genom att visa de fina bilder i denna tråd plus...ja, andra metoder finns med ;)
Ge dig inte;):p
#410 - 18 januari 2009 00:46
Ne det är bara att köpa och ta med hem.:)
Det va så jag gjorde med min vas,:D som jag nu har startat upp vet inte om det kommer att bli räkor i den sen. men lite sugen är man ju.
Har aldrig haft räkor.
Men lite sugen är man ju när man ser dom finna vaserna här.:)
#411 - 20 januari 2009 18:31
Lite uppdatering Ännu fler CR riktigt fina små Räklingar kryllar i 65-an vet snart inte vad jag ska göra med dem,fiskarna verkar trivas i 45-an alldeles utmärkt i den mindre har det börjat komma miljarder små gröna alger,fast jag har ett par Äppelsniglar så hjälper inte det så det blir väl av att skrapa...=)
#412 - 22 januari 2009 18:27
Då har man gjort Vattenbyte sen blev det lite bilder försökte mig på att få några på Firrarna men det är så jäkla svårt det blev en som var så så där,och nån bild på några CR-Räkor riktiga lebbiga bilder tycker jag.Jag efterlyser lite bilder på andra vaser,hur det går för er andra som också kör samma stuk skulle vara roligt att se:)
#413 - 22 januari 2009 19:01

Var och köpte idag, Kanonfina! Härliga ideer man får här!
#414 - 22 januari 2009 21:43
Snygga kort Patrik ;)
#415 - 29 januari 2009 14:08
Jag fick för ett taga sen inte så länge sen ändå tycker jag men ändå lite Äppelsniglar av Miluhe här på Zoopet,och till min förvåning nu precis så såg jag en J...kl massa små äppelsniglar i 45-an det placerades två stycken i varje vas inte mer tydligen har det varit en fullträff:D
Bilagor:
#416 - 29 januari 2009 18:43
Med respekt för trådskaparen och hennes tråd så kan du fråga här

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124714 annars är dem 65cm 45cm 28cm och en i reserv på 20 cm...=)

Fast det känns lite galet att fråga här med visserligen. :) Men tack för svaret!
#417 - 29 januari 2009 18:48
Linda_A skrev:
Fast det känns lite galet att fråga här med visserligen. :) Men tack för svaret!
så välkommet så:)måste bara säga gillade staketbilderna vilken skillnad när dem blir Svart och vita blir en helt annan effekt på det hela till det bättre,känns att man måste sticka ut i helgen och fota:p
#418 - 29 januari 2009 18:55
Ja det gör faktiskt skillnad. :D Och jag är inte speciellt bra på sånt trixande ännu. Det måste du bara göra. Jag hoppas att jag ska komma ut till havet i helgen. Men vi får se vad jag hinner med.

Men för att spinna vidare på räkvaserna. (även om jag alltid gillar vackra ord mina foton!)
65 cm är ju väldigt läcker, men det blir 139 cm totalt med bänken.. Vilket känns lite väl högt med tanke på att jag är 163 själv..

Har du någon anning om vad varje "kar" kan tänkas väga?
#419 - 29 januari 2009 19:00
Linda_A skrev:
Ja det gör faktiskt skillnad. :D Och jag är inte speciellt bra på sånt trixande ännu. Det måste du bara göra. Jag hoppas att jag ska komma ut till havet i helgen. Men vi får se vad jag hinner med.

Men för att spinna vidare på räkvaserna. (även om jag alltid gillar vackra ord mina foton!)

65 cm är ju väldigt läcker, men det blir 139 cm totalt med bänken.. Vilket känns lite väl högt med tanke på att jag är 163 själv..

Har du någon anning om vad varje "kar" kan tänkas väga?
65-an väger nog en ca 50kg 45-an 30-35kg 28-an 20kg ca..med bänk för mig så är det 163 cm upp till toppen på den största men så är jag också 193 cm lång men jag har en stabil bänk i alla fall:D
#420 - 29 januari 2009 19:05
Kanske kunde låna ett par cm ifrån dig då alltså. *s*

Tusen tack för svaret! :P Får nog göra plats för någon av storlekarna i alla fall. Ska bara kolla upp vad skrivbordet klarar.
#421 - 29 januari 2009 19:42
Då har man gjort Vattenbyte sen blev det lite bilder försökte mig på att få några på Firrarna men det är så jäkla svårt det blev en som var så så där,och nån bild på några CR-Räkor riktiga lebbiga bilder tycker jag.Jag efterlyser lite bilder på andra vaser,hur det går för er andra som också kör samma stuk skulle vara roligt att se:)

Lite mer skärpa på den rackaren så hade den varit helt suverän med skuggan som utropstecken!
#422 - 29 januari 2009 20:03
NIC skrev:
Lite mer skärpa på den rackaren så hade den varit helt suverän med skuggan som utropstecken!
Man kan säga att det skulle vara pricken över i-et:D
#423 - 29 januari 2009 20:04
Man kan säga att det skulle vara pricken över i-et:D

Eller strecket över t:et:D:p;)
#424 - 29 januari 2009 20:41
åh vill ha!
#425 - 29 januari 2009 20:47
Finns det lite tips på vaser? Ikea hade nån eller? Vad är det för namn på den? Har kollat lite men hittar inte.
Några andra affärer som har stora vaser i sortimenet som ni kan tipsa om?
#426 - 29 januari 2009 22:33
Bowman skrev:
Finns det lite tips på vaser? Ikea hade nån eller? Vad är det för namn på den? Har kollat lite men hittar inte.

Läs lite av början av tråden så hittar du alla svaren:)
#427 - 29 januari 2009 22:39
Jag fick för ett taga sen inte så länge sen ändå tycker jag men ändå lite Äppelsniglar av Miluhe här på Zoopet,och till min förvåning nu precis så såg jag en J...kl massa små äppelsniglar i 45-an det placerades två stycken i varje vas inte mer tydligen har det varit en fullträff:D

Är det inte Physa på de där bilderna?
#428 - 29 januari 2009 22:47
oaken skrev:
Det får jag inte hoppas för då har jag fel på min syn;)Dessa små krabater uppkom efter jag inplanterade Äppelsniglar men jag får spana vidare på det:)
#429 - 29 januari 2009 23:00
Läs lite av början av tråden så hittar du alla svaren:)

Handlar ju inte riktigt om att jag är slö, men tråden är ju en chatttråd på 11 sidor, lite småsvårt att hitta..

Men tack för svaret....
#430 - 29 januari 2009 23:06
Det får jag inte hoppas för då har jag fel på min syn;)Dessa små krabater uppkom efter jag inplanterade Äppelsniglar men jag får spana vidare på det:)

Tror det kan vara dags att besöka en optiker i så fall :D
#431 - 30 januari 2009 01:07
oaken skrev:

Jepp, det är nya glasögon som gäller Patrik:p!
Det är som oaken skriver Physa snäckor på bilden:).
Guest
#432 - 30 januari 2009 01:13
ansjo skrev:
Jepp, det är nya glasögon som gäller Patrik:p!

Det är som oaken skriver Physa snäckor på bilden:).

Nu blev hans lycka kortvarig! :d
Måste ändå vara lite unikt att lägga upp "glädjebilder" på Physa. ;)
#433 - 30 januari 2009 07:23
Bowman skrev:
Handlar ju inte riktigt om att jag är slö, men tråden är ju en chatttråd på 11 sidor, lite småsvårt att hitta..

Men tack för svaret....
Välkommen till Zoopet:DAlla mina är ifrån IKEA kan inte namnen på dem i huvudet kallar dem för siffror mycket roligare..Platagen,Lagerhaus skall tydligen också ha ett sortiment av vaser.
#434 - 30 januari 2009 07:29
oaken skrev:
Tror det kan vara dags att besöka en optiker i så fall :D
Skulle litat på dig efter har hittat bilder i en bok så[:-118]dem ser lika ut,ber om ursäkt för min komiska dumma kommentar:d
#435 - 30 januari 2009 07:31
Anettejt skrev:
Nu blev hans lycka kortvarig! :d

Måste ändå vara lite unikt att lägga upp "glädjebilder" på Physa. ;)
Nu har jag aldrig haft Physa förr i mina kar,har bara nån gång sett i nåt kar tycker dem ser trevliga ut som sagt ser ut som små äppelsniglar:D:D
#436 - 30 januari 2009 08:30
Bowman skrev:

jag köpte min stora vas i en blomster butik.
Buketten tror jag att det var. :p
Guest
#437 - 30 januari 2009 13:50
Nu har jag aldrig haft Physa förr i mina kar,har bara nån gång sett i nåt kar tycker dem ser trevliga ut som sagt ser ut som små äppelsniglar:D:D

:d Rätt inställning! Du lär ju aldrig bli av med dom så varför inte tycka om dom...:)
#438 - 30 januari 2009 13:53

Du får kalla dem för vildäppelsniglar:p!
#439 - 20 februari 2009 15:07
hur ser vaserna ut idag ?

.
#440 - 20 februari 2009 15:13
Bowman skrev:

Men tack för svaret....

Plantagen har en 70 cm hög vas!
#441 - 20 februari 2009 15:24
Kensa skrev:
hur ser vaserna ut idag ?

.
Det växer och frodas i dem,nästan alla fiskarna fick stryka med i 45-an när jag hamnade på sjukhus det var bara 15 grader i huset när jag kom hem:dmen alla räkorna klarade sig i alla fall.Sen har jag märkt att dem luftdrivna filterna börjar sättas igen och skulle behöva lite rengöring och där ett bottenfilter inkl.Men hur detta skulle göras är en gåta då får jag riva upp allt och det skulle inte vara så roligt men annars så funkar det och alla varelser verkar trivas:)
Bilagor:
#442 - 20 februari 2009 16:09
En genomborrad stor vas med bottenfilter kanske vore någonting även om jag tippar på att det skulle ta dremeln en timme att komma igenom så tjockt glas..
#443 - 21 februari 2009 19:13
Det växer och frodas i dem,nästan alla fiskarna fick stryka med i 45-an när jag hamnade på sjukhus det var bara 15 grader i huset när jag kom hem:dmen alla räkorna klarade sig i alla fall.Sen har jag märkt att dem luftdrivna filterna börjar sättas igen och skulle behöva lite rengöring och där ett bottenfilter inkl.Men hur detta skulle göras är en gåta då får jag riva upp allt och det skulle inte vara så roligt men annars så funkar det och alla varelser verkar trivas:)

Nu har jag inte en exakt bild av hur ditt filter är kopplat men kan du sätta en slang på stigarröret från bottenfiltert och tömma ut vattnet med bra fart (stor höjdskillnad eller pump) så bör man väl kunna dra ut mycket skit ur bottenfiltert?
#444 - 21 februari 2009 20:39
flygrc skrev:
Nu har jag inte en exakt bild av hur ditt filter är kopplat men kan du sätta en slang på stigarröret från bottenfiltert och tömma ut vattnet med bra fart (stor höjdskillnad eller pump) så bör man väl kunna dra ut mycket skit ur bottenfiltert?
Det borde funka det tänkte jag aldrig på:):)
#445 - 25 februari 2009 14:05
Mera vaser

Hej Patrik!

Ett litet tips. Fick senaste reklambladet från Jysk i lådan i helgen. På framsidan där finns en rejäl vas. Jag har inte sett den i verkligheten, så jag kan inte bedöma storleken på den, men den ser stor ut.

Lasse
#446 - 25 februari 2009 14:21
Hurdygurdy skrev:
Hej Patrik!

Ett litet tips. Fick senaste reklambladet från Jysk i lådan i helgen. På framsidan där finns en rejäl vas. Jag har inte sett den i verkligheten, så jag kan inte bedöma storleken på den, men den ser stor ut.

Lasse
Tack men jag tror inte jag får köpa fler vaser:d
#447 - 25 februari 2009 14:43
Se nu vad ni har gjort!!! Nu var jag tvungen att beställa hem en cocoon på 18,5 liter bara för att ni har så snygga räkburkar...[:(!];)
#448 - 25 februari 2009 14:56
Tamarind skrev:
Se nu vad ni har gjort!!! Nu var jag tvungen att beställa hem en cocoon på 18,5 liter bara för att ni har så snygga räkburkar...[:(!];)
Våra är runda:D;)
#449 - 25 februari 2009 15:02
Ja men lik förbaskat snygga! Jag var nära att köpa den där 45centimeters på Ikea men tyckte att diametern var lite snålt tilltaget så det får bli en kub istället!
#450 - 6 mars 2009 14:59
flygrc skrev:
Nu är det testat och det funkade bättre flös i hela också tackar som sagt för tipset:)
#451 - 6 mars 2009 15:00
Hur har det gått för era vaser skriv gärna in och berätta och då helst med bilder om det är möjlighet till det.
#452 - 6 mars 2009 15:53
En av mina söner följer den här tråden med spänning,han kommer att starta sin räkvas nästa vecka.
Han köpte minsta modellen hos Billiga Nisse,dom hade tre modeller stor, större och ohygglig.
Frun vart lite intresserad så det kanske blir en vas här också...:d
#453 - 6 mars 2009 16:38
En av mina söner följer den här tråden med spänning,han kommer att starta sin räkvas nästa vecka.

Han köpte minsta modellen hos Billiga Nisse,dom hade tre modeller stor, större och ohygglig.

Frun vart lite intresserad så det kanske blir en vas här också...:d
[:-106][:-106]Hållerna tummarna:)
#454 - 6 mars 2009 17:42
Får ställa in mig i ledet o visa min nystartade vas. Innehållet består av, javamossa, vattenspikblad, Siamesisk Hygrophila o Tjockblad. O några snäckor.
#455 - 6 mars 2009 18:15
Jimmie_ skrev:
Får ställa in mig i ledet o visa min nystartade vas. Innehållet består av, javamossa, vattenspikblad, Siamesisk Hygrophila o Tjockblad. O några snäckor.
Skit snyggt!! smart gjort med Javamossan det kommer ta sig ännu mer växterna med tiden så det fyller upp:)vad för invånare ska det bo där så småningom?och var är vasen köpt alltid roligt att veta:)
#456 - 6 mars 2009 18:34
Jo javamossan brukar ju växa som ogräs så den kommer nog bli fin. Har ju satt fast en ormhassel gren, eller vad nu den hasslen heter..

Vasen är köpt på ica maxi. Har gått o trånat efter nån vas länge o nu så hittade jag en billig här på ica så då bidde det till att köpa.

Det kommer nog inte kunna bli så mycket levande i den vasen mer än lite snäckor o kanske får någon räkunge besöka den nångång.. man får se.. eller man får se vad man får för hon som bestämmer..
#457 - 27 mars 2009 21:40
Lite Nytt ....Räkorna förökar sig som bara den!! vet snart inte var jag ska göra mig av med dem tur man har vissa som tar imot dem här på Zoopet.Den snyggaste är vasen i mitten den har tagit sig perfekt(Växterna)så satans snygg enligt mig lite fler räkor i den hade gjort susen en udda art kanske.Har även kopplat in min Luftpump som jag använder till dammen så jag har seriekopplat alla slangar.Saten vilket klös det blev bara skönt nu slapp man 3 st pumpar som brumande hela tiden.
#458 - 27 mars 2009 21:46
Nu går man och väntar att Äppelsniglarna ska föröka sig så det blir väl nästa Projekt sniglar i Paj-Formar...:=)
#459 - 18 april 2009 07:40
I den minsta vasen där det är ett litet bottenfilter börjar sen en tid tillbaka att sättas igen är det någon som har ett tips på hur jag ska kunna rengöra sanden??det är inte det lättaste att slamsuga en sån liten yta..:-)
#460 - 18 april 2009 21:35
Luftpumpslang

I den minsta vasen där det är ett litet bottenfilter börjar sen en tid tillbaka att sättas igen är det någon som har ett tips på hur jag ska kunna rengöra sanden??det är inte det lättaste att slamsuga en sån liten yta..:-)

Tjena! Om jag har fattat det rätt så vill du slamsuga botten. En metod som jag har använt mig av är att använda en liten slang (sådan man har till luftpumpar), det är bara att använda den som en hävert. Då får man ett hanterbart flöde, och kommer åt bra. Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till!
#461 - 19 april 2009 05:26
hakke112 skrev:
Tjena! Om jag har fattat det rätt så vill du slamsuga botten. En metod som jag har använt mig av är att använda en liten slang (sådan man har till luftpumpar), det är bara att använda den som en hävert. Då får man ett hanterbart flöde, och kommer åt bra. Hoppas det kan vara till hjälp. Lycka till!
Tack men har testat det det funkade inte riktigt har även testat att stoppa in den smala slangen i själva filtret men det tog inte nån större skit tyckte jag:)
#462 - 19 april 2009 08:52
om du kopplar på nån slang på bottenfilltret och blåser ner i denna så flyttas ju skiten upp ur sanden, och då kan du bara byta vatten ett par gånger..., sen att skiten sätter sig på inneåhållet i vasen é la lite minus kanske,, men vad göra...
#463 - 19 april 2009 08:56
om du kopplar på nån slang på bottenfilltret och blåser ner i denna så flyttas ju skiten upp ur sanden, och då kan du bara byta vatten ett par gånger..., sen att skiten sätter sig på inneåhållet i vasen é la lite minus kanske,, men vad göra...
Det du nämner brukar jag göra problemet är som du nämner att skiten blir kvar det är ju den som ska bort[:o]
#464 - 25 juni 2009 11:16
Dags att lyfta upp den här tråden igen tycker jag. Har läst igenom hela tråden nu eftersom jag tänkt köpa mig en vas i helgen och det jag funderar kring är hur jag ska lösa filtreringen. Fick du någon ordning på hur du skulle rensa bottenfiltret Patrik?

Funderar även på Kjells modell med slimline men jag måste vara trög för jag förstår inte riktigt. Har han inget insugshål alls utan bara lite filtermatta som går ut framför bakgrunden på botten som då ska ta upp skiten? Jag har aldrig använt filterbakgrund så det är lite spännande tycker jag.

En annan sak som jag undrar är om det är väldigt nödvändigt med täckglas? Hade väl tänkt mig lite CR och någon liten rasbora som invånare. Om man vill ha äppelsnäckor antar jag det är ett måste.
Kjell Fohrman
Administrator
#465 - 25 juni 2009 12:50
myslas skrev:
Funderar även på Kjells modell med slimline men jag måste vara trög för jag förstår inte riktigt. Har han inget insugshål alls utan bara lite filtermatta som går ut framför bakgrunden på botten som då ska ta upp skiten? Jag har aldrig använt filterbakgrund så det är lite spännande tycker jag.

En annan sak som jag undrar är om det är väldigt nödvändigt med täckglas? Hade väl tänkt mig lite CR och någon liten rasbora som invånare. Om man vill ha äppelsnäckor antar jag det är ett måste.

Lägger in ett foto på vasen bakifrån så blir det kanske lite tydligare även om de nedersta centimetrarna är avklippta.

Mattan sticker även ut några cm framför bakgrunden men är ändå (som du kan se) på framsidan helt täckt av grus.
Filtermattebiten är så stor att den kommer att fungera som ett stort biologiskt filter och kommer aldrig att behöva rengöras.

Jag har som synes inte täckglas på vasen och har blå äppelsnäckor i den och det verkar fungera. vattnet slutar ca. 4 cm från vasens kant.
#466 - 25 juni 2009 13:24
Ok, tack Kjell, då var det som jag tänkte då. :) Det lutar åt att det blir den lösningen jag också kör på.
#467 - 25 juni 2009 17:00
myslas skrev:
Dags att lyfta upp den här tråden igen tycker jag. Har läst igenom hela tråden nu eftersom jag tänkt köpa mig en vas i helgen och det jag funderar kring är hur jag ska lösa filtreringen. Fick du någon ordning på hur du skulle rensa bottenfiltret Patrik?

Nja riktigt iordning vill jag inte säga att jag har fått med bottenfiltret faktiskt eller rent ut sagt med nåt av filtren faktiskt dem har börjat eller har blivet skitiga med tiden som dem ska bli givetvis...Men sen kommer kruxet att dra upp dem och det går inte på grund av all växtlighet som råder i vaserna men det går att slamsuga nåt så när,när jag kör vattenbyte som jag gör var vecka men bottenfilteret är inget som jag rekomenderar nu när jag vet vilket helsicke det är,det går inte att slamsuga på grund av den lilla volymen/arean som råder sen om man har en massa rötter/växter så är det stört omöjligt.Men genom klydd var gång av att man suger upp stenen rent ut sagt och ner med det igen så lyckas man lite med rengöring.
#468 - 25 juni 2009 17:26
Lite bilder hur det ser ut idag
#469 - 25 juni 2009 21:38
Skit fint! Inspirerande!! Jag vill jag med...Skall bara renovera klart hemma först så tjejen blir nöjd
#470 - 27 juni 2009 15:05
Nu är vasen införskaffad iaf, ska köpa bakgrunden nästa vecka. Modell 50 C på en slimline bör räcka va (Kjell kanske kan svara på det, har 45cm-vasen från IKEA)? Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska lösa belysningen. Tänkte att det borde finnas sådan belysning som finns till Cocoon-karen löst, men det verkar det itne göra. Hittar bara nya lampor till dem, inte själva armaturen.

Såg Galaxyrasbora i en butik idag, sådana borde funka att ha i vasen väl?
#471 - 27 juni 2009 15:37
myslas skrev:
Nu är vasen införskaffad iaf, ska köpa bakgrunden nästa vecka. Modell 50 C på en slimline bör räcka va (Kjell kanske kan svara på det, har 45cm-vasen från IKEA)? Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska lösa belysningen. Tänkte att det borde finnas sådan belysning som finns till Cocoon-karen löst, men det verkar det itne göra. Hittar bara nya lampor till dem, inte själva armaturen.

Jag har sett coocon armaturen löst i butik iallafall:)
#472 - 27 juni 2009 15:49
wallström skrev:
Jag har sett coocon armaturen löst i butik iallafall:)

Hoppsan, där ser man. Kanske skulle fråga hos min lokala handlare om det är något han kan ta hem. Jag hittar ju inget hos varken PWSS eller Guldfisken.
Kjell Fohrman
Administrator
#473 - 27 juni 2009 15:56
myslas skrev:

Min Slimlinebit i min 45 cm vas är fakstiskt 21 cm bred så det är nog knappt att en 20 cm bit räcker. Om den är för kort så kommer bakgrunden för nära baksidan och då blir utrymmet för litet för att få ner en pump.

Vilka armaturer som finns att köpa separat vet jag inte riktigt men tänk på att det är få armaturer som har ett fäste som passar till en vas (där glaset blir ovalt, mot normalt rakt).

Galaxy har jag i min vas.
Bilagor:
#474 - 27 juni 2009 16:35
myslas skrev:
Hoppsan, där ser man. Kanske skulle fråga hos min lokala handlare om det är något han kan ta hem. Jag hittar ju inget hos varken PWSS eller Guldfisken.

Såg senast på grizzly i örebro:)
#475 - 27 juni 2009 16:39
Min Slimlinebit i min 45 cm vas är fakstiskt 21 cm bred så det är nog knappt att en 20 cm bit räcker. Om den är för kort så kommer bakgrunden för nära baksidan och då blir utrymmet för litet för att få ner en pump.

Vilka armaturer som finns att köpa separat vet jag inte riktigt men tänk på att det är få armaturer som har ett fäste som passar till en vas (där glaset blir ovalt, mot normalt rakt).

Galaxy har jag i min vas.

man skulle kunna fästa armaturen i slimlinen
#476 - 27 juni 2009 16:46
wallström skrev:
man skulle kunna fästa armaturen i slimlinen

Ja, det var lite så jag hade tänkt. Men jag får kolla lite på andra lösningar också.

Tack för svaren Kjell, kanske får kosta på mig en större bit då.
Kjell Fohrman
Administrator
#477 - 27 juni 2009 16:49
myslas skrev:
Ja, det var lite så jag hade tänkt. Men jag får kolla lite på andra lösningar också..

Ja men dels är Slimlinen tjockare än vad uttagen för fästena är - men det går kanske att skära ut i Slimlinen.
Dock så är det ju rätt kort från Slimlinen till vasens framsida så det kan vara svårt att vinkla in belysningen så mycket att den hamnar i mitten
#478 - 2 juli 2009 20:06
Sådär, nu är min vas redo för start. Det var ett väldigt kladdande med silikon för att få dit bakgrunden och det blev inte jämnt och snyggt direkt men jag får väl försöka dölja med någon växt. :)

Ett gäng Crystal Red är beställda så i nästa vecka någon gång kör jag igång allt. Jobbar hela helgen så kan inte köpa växter och annat förrän dess.

Vad gäller belysningen blir nog den där spoten temporär. Har beställt en lågenergilampa som passar i den men får se hur det blir. Får väl köpa en bordslampa eller hängspot annars.

Förresten, är det ok att använda Nitrivec med räkor?
#479 - 3 juli 2009 20:14
Fyllde den med vatten ikväll och slängde ner en rot + en liten Echinodorus Bleheri som jag hade i stora karet. Roten ville inte stanna kvar så jag fick lägga ett par stenar på dem. Allting funkar och nu ser jag fram emot måndag då det ska ner mer växter och några djur i den. :)
#480 - 12 juli 2009 08:21
myslas skrev:
Fyllde den med vatten ikväll och slängde ner en rot + en liten Echinodorus Bleheri som jag hade i stora karet. Roten ville inte stanna kvar så jag fick lägga ett par stenar på dem. Allting funkar och nu ser jag fram emot måndag då det ska ner mer växter och några djur i den. :)
Ser riktigt snyggt ut,jag tror det räcker med den lampan verkar hur praktiskt ut som helt som du har löst det:)
#481 - 13 juli 2009 17:23
Ok, nu har jag haft igång det en vecka med djur i och allting funkar bra än så länge. Det finns ett gäng CR och två stycken äppelsnäckor i den än så länge. Jag väntar lite till med fisk. Jag hittade en annan "klämlampa" i en lampaffär och köpte den och använder en 12W lågenergilampa med dagsljus i den. Funkar väldigt bra. Jag bifogar några bilder av mindre bra kvalitet men ni ser vad det är iaf. :)
#482 - 13 juli 2009 17:31
det blev ju riktigt bra :), inredningen blev skitbra :).
#483 - 22 juli 2009 20:29
Nya bilder!
#484 - 22 juli 2009 20:40
Ser riktigt bra ut må jag säga!!
#485 - 13 augusti 2009 14:58
Sveriges minsta Räkvas är ett faktum;)tillfälligt i alla fall:)
#486 - 13 augusti 2009 16:32
Plutten!

Varför tillfällig?
#487 - 13 augusti 2009 16:37
Plutten!

Varför tillfällig?
Mer en plojsak irån min sida,fick ett stort Konjak/vinglas av mina föräldrar när dem var i danmark nu senast med lite snäckor i och en liten Fiskmås och ett värmeljus i,det första som slog mig var räkor...räkor så det är mest där i för att jäklas med dem när dem ser det:d
#488 - 13 augusti 2009 16:59
Hahaha! men fy vad gulligt. hur mkt vatten får du i där??
#489 - 13 augusti 2009 17:00
karrokaja skrev:
Hahaha! men fy vad gulligt. hur mkt vatten får du i där??
Nja kanske 3-4dl
#490 - 13 augusti 2009 17:10
hehe gulligt! måste jag säga... dina andra vaser är riktigt snygga också. ser verkligen hemtrevligt ut med en vas hörna!
#491 - 13 augusti 2009 19:20
Vad fint det är!!! Hur funkar det med syresättning till räkorna i vaserna? Och hur ofta byter du hur mycket vatten?
#492 - 13 augusti 2009 19:23
Sophia_ skrev:
Vad fint det är!!! Hur funkar det med syresättning till räkorna i vaserna? Och hur ofta byter du hur mycket vatten?
Syressättningen sköts med hjälp av Filtret givetvis och vattenbyte görs en gång i veckan
#493 - 13 augusti 2009 19:24
Jag missade att du hade filter i vaserna sorry. Då är jag med!
#494 - 13 augusti 2009 20:30
Fick tag på ett litet kar idag :) 5,5 L stort
så det blir ingen vas för mig.. minns att jag sa att jag var sugen när jag hälsa på.
Men räkor bidde det med en gång. Snigeln som hängde med har redan lagt en sträng med ägg på pumpen faktiskt :)
Guest
#495 - 13 augusti 2009 20:54
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#496 - 14 augusti 2009 04:25
Anettejt skrev:
Här hittar jag ju flera bilder med kar/vaser som skulle varit fina att få ha mer i PS Miniatyrscaping.

Patrik> Anmäl ditt glas. Vill du inte tävla med nån utav de stora vaserna så ge oss iaf ett gott skratt. :D
Den i mitten var väl tänkt att den skulle vara med men det var för invecklat att skicka in bidraget tyckte jag tyvärr.
#497 - 14 augusti 2009 10:48
Kom på att mina katter nog hade uppskattat en räkvas lite väl mycket...
#498 - 18 augusti 2009 20:00

Patric jag har en fråga: Jag var inne på akvariebutik och såg jättesöta små rasbora som jag var sugen på att köpa till vasen. Då fick jag besked om att det är förbjudet att ha fisk i runda kar. Men när jag försökte hitta info om det så stod det att det var förbjudet att ha fisk i skål, vilket jag förstår. Men de stora IKEA vaserna kan väl knappast gå under kategorien skål?

Så är det någon som vet mer om den lagen som skall ha kommit 2003, och gärna kan ge mig en länk så jag kan läsa mer om det.
#499 - 18 augusti 2009 20:23
Linapina skrev:
Patric jag har en fråga: Jag var inne på akvariebutik och såg jättesöta små rasbora som jag var sugen på att köpa till vasen. Då fick jag besked om att det är förbjudet att ha fisk i runda kar. Men när jag försökte hitta info om det så stod det att det var förbjudet att ha fisk i skål, vilket jag förstår. Men de stora IKEA vaserna kan väl knappast gå under kategorien skål?

Så är det någon som vet mer om den lagen som skall ha kommit 2003, och gärna kan ge mig en länk så jag kan läsa mer om det.

Du kan hitta på jordbruksverket följande text på sidan 31

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar
Allmänt om hållande av fiskar
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till
deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet
med varandra så att aggressivitet och stress undviks.
Allmänna råd till 13 kap. 1 §
Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.
DFS 2005:8
Saknr L 80
32
Konstruktion av akvarier
2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,
eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna
inte ska hoppa ut.
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
DFS 2005:8
Saknr L 80
33
Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
Vattentemperatur
9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
Allmänna råd till 13 kap. 9 §
Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur
är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.
Foder
10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan mängd och
med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.
#500 - 19 augusti 2009 06:54
Oj!
Vad mycket regler!
Jag som har gått efter sunt förnuft och vad jag läst i akvarieböcker osv..

Skall man snart ha en examina i akvarieskötsel?
#501 - 19 augusti 2009 07:42
Oj!

Vad mycket regler!

Jag som har gått efter sunt förnuft och vad jag läst i akvarieböcker osv..

Skall man snart ha en examina i akvarieskötsel?

Använder man sunt förnuft känns det som man följer reglerna även om man inte vet om dom. Fast det kanske beror på hur sunt ens förnuft är :p
Bilagor:
#502 - 19 augusti 2009 11:47
ToveTott skrev:
Använder man sunt förnuft känns det som man följer reglerna även om man inte vet om dom. Fast det kanske beror på hur sunt ens förnuft är :p

Det är väl därför reglerna kommit till...

Känns inte riktigt ärligt att Patrik fått denna diskussionen i sin tråd om räkvas då jag tycker den har varit riktigt innovativ.
Diskussionen om fiskhållning borde brytas ut till en egen tråd.
Jag tänkte mig inte riktigt för [:o] när jag svarade "linapina"

Hittade själv en riktig fin vas på ILVA som jag stod och fingrade på, den var till och med bättre än den på IKEA för ungefär samma pengar, nu fegade jag ur men min fru undrade varför jag helt plötsligt blivit intresserade av stora glasvaser :D
#503 - 19 augusti 2009 14:45
Jag känner att detta pratet inte hör hemma i denna tråd,eftersom att fisken inte blir lidande plus att det inte är förbjudet utan en vädjan hur det ska vara eftersom mina fiskar är mindre än vad Räkorna är, plus att dem är nog ett stim på 25 och man ser inte dem i vasen så får man nog dra egen slusats;)
#504 - 19 augusti 2009 17:12
Jag känner att detta pratet inte hör hemma i denna tråd,eftersom att fisken inte blir lidande plus att det inte är förbjudet utan en vädjan hur det ska vara eftersom mina fiskar är mindre än vad Räkorna är, plus att dem är nog ett stim på 25 och man ser inte dem i vasen så får man nog dra egen slusats;)

Ja ni har nog rätt, det var speciellt IKEA vasen jag tänkte på varför jag la den i den här tråden. Men jag känner att frågan är besvarad, och jag ber om ursäkt att jag la frågon lite fel.

Jag är ialla fall överlycklig med min räkvas! Försöker övertala sambon till en till med gula räkor i!!

Och ett litet tips: Jag hade problem i mina andra kar att alla små bebis äppelsnäckor blev uppätna, men jag har lagt över kokongerna i räkkaret, och där har de kläckts, och när de är ca 5 m.m. och vid ytan så har jag helt enkelt lyft dem och lagt över i andra kar. Funkar super! Samt att bebissnäckorna höll rent under tiden i räkkaret :)
#505 - 19 augusti 2009 17:21
Linapina skrev:
Ja ni har nog rätt, det var speciellt IKEA vasen jag tänkte på varför jag la den i den här tråden. Men jag känner att frågan är besvarad, och jag ber om ursäkt att jag la frågon lite fel.

Jag är ialla fall överlycklig med min räkvas! Försöker övertala sambon till en till med gula räkor i!!

Och ett litet tips: Jag hade problem i mina andra kar att alla små bebis äppelsnäckor blev uppätna, men jag har lagt över kokongerna i räkkaret, och där har de kläckts, och när de är ca 5 m.m. och vid ytan så har jag helt enkelt lyft dem och lagt över i andra kar. Funkar super! Samt att bebissnäckorna höll rent under tiden i räkkaret :)
Jag har alltid rätt:D:Dtack för tipset skriv gärna hur det går för vasen:)roligt att tråden kommer upp igen så man får lite glädje över sina vaser på nytt då det ibland känns Blä för dem:D
#506 - 2 september 2009 12:23
Va kör du med filter nu? Så grymt imponerad av dina vaser.
#507 - 2 september 2009 17:30
GRIZZLY skrev:
Va kör du med filter nu? Så grymt imponerad av dina vaser.
En av dem ett bottenfilter totalt värdelöst ångrar mig:(dem andra ett Bilifilter som drivs av luftpumpar funkar så där det är när dem nu efter ett taga börjar korka igen som krukset kommer,all växlighet, rötter ligger runt filtret så det är inte bara att lyfta upp dem så det blir av att försöka Slamsuga så gått det går.
#508 - 2 september 2009 20:37
Okej slänger in en bild ja också då :)

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2480070

Kör utan filter å sånt. Men ja tycker de vore mer humant fför alla räkor att ha ett filter i också. Hittade ett sånt där sera filter på pwss.se men de hade utgått :( så nu vet ja inte va ja ska köra :( Dock Har ja fått nya räkor där i så ja antar dom trivs men men :)
#509 - 2 september 2009 22:20
Jag funderar på att avveckla ett par kar här hemma, och dra igång en räkvas istället, men vill försöka få minimalt underhåll och en del räklingar i det, hur bör man gå till väga, erfarenheter?
#510 - 2 september 2009 23:08
När jag började gick jag på Ikea å köpte mig en vas. Tog grus å vatten från mina andra kar sen hade jag i lite växter å lite räkor. Jag har ALDRIG städat den där vasen, den e kanske 3-4 månader gammal. Räklingar har dom fått också. Provade med att stoppa i lite ancitrusbebisar (provisorisst) men dom dog efter 1 dag :(
#511 - 3 september 2009 16:29
Vilka härliga vaser. Små men roliga project :D
#512 - 5 september 2009 08:26
Sultanen skrev:
Jag funderar på att avveckla ett par kar här hemma, och dra igång en räkvas istället, men vill försöka få minimalt underhåll och en del räklingar i det, hur bör man gå till väga, erfarenheter?

Jag tycker i alla fall att göra som Kjell gjorde (bakgrund med massa filtermatta) var det bästa beslut jag kunde gjort. Lite knep och knåp innan allt var klart men nu är det i stort sett självgående och dessutom väldigt snyggt. Jag byter 3-4 liter vatten i veckan och alla djur verkar trivas bra. Har kanske försvunnit ett par räkor sedan jag startade det vilket inte är så illa då folk säger att CR kan vara lite känsliga i början. Nu har jag två stycken räkor som bär på rom också så snart blir räklingar också. :)
#513 - 5 september 2009 18:20
myslas skrev:
Jag tycker i alla fall att göra som Kjell gjorde (bakgrund med massa filtermatta) var det bästa beslut jag kunde gjort. Lite knep och knåp innan allt var klart men nu är det i stort sett självgående och dessutom väldigt snyggt. Jag byter 3-4 liter vatten i veckan och alla djur verkar trivas bra. Har kanske försvunnit ett par räkor sedan jag startade det vilket inte är så illa då folk säger att CR kan vara lite känsliga i början. Nu har jag två stycken räkor som bär på rom också så snart blir räklingar också. :)

Funderade på att köra den lösningen men bestämde mig för att köra på en enklare filterlösning en modifikation av ett http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75 jag hade hemma:)

Spenderat 9,50:- på mitt projekt såhär långt :P Resterande saker hade jag hemma, får se om det kommer upp en kort projektlogg om det:P
#514 - 5 september 2009 18:46
Jag har fått i uppdrag att göra nån slags miljö för några vattenlevande varelser,då slog tanken mig Räkor givetvis men sen ska det vara helst ett slutet system,så jag går och grubblar på detta hur det skulle funka.

Jag gjorde nåt liknande projekt för nån klass för nåt år sedan men då var det inte vatten inräknat,så kom gärna med förslag på det hela till min hjälp har jag..inte en rund vas men en 10 kantig vas"tror jag"den var.
#515 - 24 september 2009 18:31
En dålig bild (jag behöver ett makro!) men i mitten ser man en pytteliten räkling. :D

[ATTACH]23360[/ATTACH]
#516 - 9 januari 2010 18:57
Så med stor ångest så lades mina små mästerverk ned idag[:-28]efter en tids velande så tog jag beslutet,filterna var igensatta totalt,jag har aldrig tagit upp dem för rengöring då det inte gick på grund av min massiva djungel av rötter och växter dåligt planerat kan man säga men det brukar ju växa med tiden brukar man säga;)botten var ren dynga som stank avlopp fast med VB var vecka plus försök rill slamsugning men det är inte det lättaste då den största var lika lång som mig(1.90)när den stod på skänken.

Jag skulle gjort det helt annorlunda om jag skulle gjort det från början och tänker jag främst på filterna finns smartare lösningar än vad jag körde med annars har det funkar bra,växt riktigt bra för bra kanske;)räkorna har ynglat som bara den då dem har trivs,då jag har börjat sätta upp vaser på jobbet som klasserna kan titta på det kallas för "det biologiska i vatten hur funkar det"har jag kallat mina projekt för,då kan jag sköta om dem under arbetstid istället,så minst en av dessa tror det blir den näst största kommer nästa vecka att sättas upp i en av klass rummen,så helt kört är det inte för dem.

Sen tar det upp tid här hemma också det ska skrubbas,det ska bytas vatten det ska matas osv osv,jag tycker jag har nog med annat här hemma också som ska göras,så jag tackar för all respons jag har fått och så hoppas jag att jag har gett nån funderingar på att starta en sån här vas:)

Eller så kanske man drar igång Sveriges första Saltvas;):D
#517 - 9 januari 2010 19:20
Jobbigt att hålla "små" akvarium
Men du har varit en ide´spruta:) med dina vackra vaser o fina bilder
Dina tipps är guld värda
#518 - 22 mars 2010 19:20
Länge sedan man uppdaterade här nu. Sedan jag skrev senast här så har räkpopulationen ökat och så har jag skaffat ett gäng Boraras micros också. Javamossan har av okänd anledning tynat bort under vintern. Vet inte om det kanske blev för kallt för den men allting bara försvann. Ska köpa ny och se om det går bättre denna gången.

Har också kommit fram till att jag använt lite för mycket bottensubstrat så vattnet går inte runt riktigt som det ska. Vattennivån är därför högre framför bakgrunden än den är bakom. Inget större problem ändå och när jag plockar upp roten för att fästa ny mossa på den kommer jag att ta bort lite av grusen också.

Ett par nytagna bilder kan jag bjuda på också.

[ATTACH]28841[/ATTACH]

[ATTACH]28842[/ATTACH]
#519 - 22 mars 2010 19:33
myslas skrev:
Länge sedan man uppdaterade här nu. Sedan jag skrev senast här så har räkpopulationen ökat och så har jag skaffat ett gäng Boraras micros också. Javamossan har av okänd anledning tynat bort under vintern. Vet inte om det kanske blev för kallt för den men allting bara försvann. Ska köpa ny och se om det går bättre denna gången.

Har också kommit fram till att jag använt lite för mycket bottensubstrat så vattnet går inte runt riktigt som det ska. Vattennivån är därför högre framför bakgrunden än den är bakom. Inget större problem ändå och när jag plockar upp roten för att fästa ny mossa på den kommer jag att ta bort lite av grusen också.

Ett par nytagna bilder kan jag bjuda på också.

[ATTACH]28841[/ATTACH]

[ATTACH]28842[/ATTACH]
Ser riktigt bra ut härligt växtlighet:)
#520 - 31 mars 2010 18:33
Hur har det gått för er som startade dessa små projekt inspererad av denna tråd..berätta gärna skulle vara roligt att veta..
#521 - 31 mars 2010 18:37
Det går bra för min vas men den är ju nystartad :) Blev iallafall inspirerad av dina vaser och idén började gro i huvudet.

Måste få passa på att fråga, hur hade du gjort ditt lock till vasen?
#522 - 31 mars 2010 18:43
PiaJo skrev:
Det går bra för min vas men den är ju nystartad :) Blev iallafall inspirerad av dina vaser och idén började gro i huvudet.

Måste få passa på att fråga, hur hade du gjort ditt lock till vasen?
Till sågad plexiglas det är det smartaste:)en liten fråga bara nu när du är på denna vastråd;)hur ska du fixa botten på vasen när det behövs kommer du åt?
#523 - 31 mars 2010 18:47
Ja, jag kommer allt åt jag har aparmar ;) nää.. jag har bara den modellen som är 45cm hög och den står på ett lågt bord:)
#524 - 31 mars 2010 19:03
PiaJo skrev:
Ja, jag kommer allt åt jag har aparmar ;) nää.. jag har bara den modellen som är 45cm hög och den står på ett lågt bord:)
Kruxet som jag ser det är när det börjar bli mättat,när man har fått för sig att slamsuga så är det bara att glömma tanken så var det för mig.....Alla växter är i vägen Etc Etc,slutsatsen är att allt blir mättat till sist och vissa säger att det funkar driva ett slutet system ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ skitsnack säger jag men detta rör inte din Vas detta snack;):DVad jag vill komma fram till är att nån gång måste du rengöra din botten,för all mat som kommer att samlas kruxet med detta är att det skall upp,jag löste aldrig detta problem då jag aldrig kom på en lösning att slamsuga upp det men om du har redan löst det så kan du väl dela med dig av din ide.Vad som också kanske funkar är att röra på botten med fingrarna samtidigt suga med om det går rent praktiskt är en annan femma jag lyckades aldrig med detta:)

Nu är detta inte ett inlägg för att skrämma dig angående att starta en vas,jag bara delar med dig av mina erfarenhet av detta ämne nu när jag tänker bakåt av mina upp starter av mina alla vaser,jag fick bara negativa resultat nu på slutet av detta men som jag nämde i ett tidigare inlägg så hade jag gjort det annorlunda ifrån början:)
Bilagor:
#525 - 31 mars 2010 19:10
Kruxet som jag ser det är när det börjar bli mättat,när man har fått för sig att slamsuga så är det bara att glömma tanken så var det för mig.....Alla växter är i vägen Etc Etc,slutsatsen är att allt blir mättat till sist och vissa säger att det funkar driva ett slutet system ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ skitsnack säger jag men detta rör inte din Vas detta snack;):DVad jag vill komma fram till är att nån gång måste du rengöra din botten,för all mat som kommer att samlas kruxet med detta är att det skall upp,jag löste aldrig detta problem då jag aldrig kom på en lösning att slamsuga upp det men om du har redan löst det så kan du väl dela med dig av din ide.Vad som också kanske funkar är att röra på botten med fingrarna samtidigt suga med om det går rent praktiskt är en annan femma jag lyckades aldrig med detta:)

Nu är detta inte ett inlägg för att skrämma dig angående att starta en vas,jag bara delar med dig av mina erfarenhet av detta ämne nu när jag tänker bakåt av mina upp starter av mina alla vaser,jag fick bara negativa resultat nu på slutet av detta men som jag nämde i ett tidigare inlägg så hade jag gjort det annorlunda ifrån början:)

Nä, jag blir inte skrämd jag tycker det är bra att du meddelar saker som kan vara problem.
Jag har tänkt lite på detta och tänkte om jag har en lång pinne typ en sån där planteringsstav så kan jag pilla lite i botten samtidigt som jag slamsuger :confused: vad tror du om det och sen tänkte jag att det inte skulle vara så mycket växter i, det jag har nu känns ganska lagom.
#526 - 31 mars 2010 19:22
PiaJo skrev:
Nä, jag blir inte skrämd jag tycker det är bra att du meddelar saker som kan vara problem.

Jag har tänkt lite på detta och tänkte om jag har en lång pinne typ en sån där planteringsstav så kan jag pilla lite i botten samtidigt som jag slamsuger :confused: vad tror du om det och sen tänkte jag att det inte skulle vara så mycket växter i, det jag har nu känns ganska lagom.
Funkar inte så det är så begränsat utrymme som det ändå är,man vill ju inte suga ut allt vatten vid ett VB, kanske funkar om man har en tunnare slang en bit uppför pinnen som kommer kontakt med stenen först, men med en vanlig gardena slang som jag hade kan man glömma med att juxa vid Vb då det går snabbt att byta vatten..Så då är ingen slamsugning att veta av ens enligt mig:)
#527 - 31 mars 2010 19:30
Funkar inte så det är så begränsat utrymme som det ändå är,man vill ju inte suga ut allt vatten vid ett VB, kanske funkar om man har en tunnare slang en bit uppför pinnen som kommer kontakt med stenen först, men med en vanlig gardena slang som jag hade kan man glömma med att juxa vid Vb då det går snabbt att byta vatten..Så då är ingen slamsugning att veta av ens enligt mig:)

Jag har en bit slang som är ca 1 cm i omkrets, kan kanske använda den till slamsugningen, värt ett försök iallafall. :) Den är ganska styv så jag kan nog använda den för att röra lite i gruset, skall testa annars blir det en pinne.
#528 - 31 mars 2010 19:35
PiaJo skrev:
Jag har en bit slang som är ca 1 cm i omkrets, kan kanske använda den till slamsugningen, värt ett försök iallafall. :) Den är ganska styv så jag kan nog använda den för att röra lite i gruset, skall testa annars blir det en pinne.
Jag hade kört med en pinne först,sen 2/3 cm upp kommer slangens mynning 1 cm hade jag nog inte velat körat med då det tar för snabbt då angående VB tunnare slang hade varit bättre
#529 - 31 mars 2010 19:41
Jag hade kört med en pinne först,sen 2/3 cm upp kommer slangens mynning 1 cm hade jag nog inte velat körat med då det tar för snabbt då angående VB tunnare slang hade varit bättre

Tunnare slang? ok, då införskaffar jag det :)
Om jag kommer ihåg det så skall jag meddela dig hur det gick vid slamsugningen, tack för tipsen!
#530 - 31 mars 2010 19:45
PiaJo skrev:
Tunnare slang? ok, då införskaffar jag det :)

Om jag kommer ihåg det så skall jag meddela dig hur det gick vid slamsugningen, tack för tipsen!
Bara att höra av dig om du vill ha råd angående detta,men andra kanske har en helt annan åsikt om detta,men det skiter jag i fullständigt i eftersom jag bara pratar ifrån min erfarenhet av detta med vaser;)om dem har andra råd så är det bara att skriva:)
#531 - 31 oktober 2010 15:25
Kan nån skicka en länk på vasen? Jag undrar också hur många liter vasen rymmer?
#532 - 14 januari 2011 17:55
Tjena! Har införskaffat en så kallad räkvas. Fick en Fluval 1 av en polare men inser att det är lite för bra drag i den. VIlken pump rekommenderas??
Ha en bra dag!
Bilagor:
#533 - 8 maj 2012 17:48
Skulle vara roligt att höra hur många som har kvar sina projekt jag inspererade dem till?själv dröjde det inte länge jag startade igen på jobb men denna gången en 6-Kantig som står hemma hos mig sen 2 år tillbaka då det finns nåt som heter Sommarlov i Skola;)nu får den stå kvar på bästa platsen i köket med nya inköpta Körsbärsräkor i,dem andra hade nåt/några år på nacken.
#534 - 8 maj 2012 17:51
Jag har min kvar med hundratals körsbärsräkor! :)
#535 - 8 maj 2012 17:53
Underbart!!ingen bild du kan dela med dig?
#536 - 8 maj 2012 18:07
Det finns massor i denna tråden :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149249

Just nu är den inklämd mellan lite yngel-kar men den fungerar väl och alla individer trivs :)
#537 - 9 maj 2012 18:11
Det finns massor i denna tråden :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149249

Just nu är den inklämd mellan lite yngel-kar men den fungerar väl och alla individer trivs :)
Ser riktigt bra ut!
#538 - 10 maj 2012 15:59
Coolt med räkvas :)
#539 - 11 maj 2012 19:15
Hej.
Funderar på att starta en vas, fungerar det med en Nanolife 400 pump i en vas från IKEA (45*25). Står att pumpen är upp till 60liter, så det borde väl funkar, eller?
#540 - 11 maj 2012 19:25
kommer funka kanon tror jag
#541 - 11 maj 2012 19:29
toppen :)

Annons